Hoeveel gewicht kan een shet dragen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Happie

Re: Hoeveel gewicht kan een shet dragen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 20:18

@jillhorses sorry maar ik vind je dan echt al te groot voor een shet.

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 16:24

Mischien kunnen jullie beter ophouden met ruzie maken.
Ik ben 166 en weeg 43 kg. Mijn pony staat ingeschreven als shet maar is 120. Ik rij er nog op. De pony is stevig gebouwd en kan mij prima dragen. De ruiter voor mij kon bijna meelopen.
Er word ook vaak genoeg gezecht dat ze 2x hun eigen gewicht kunnen dragen. Dat is absoluut niet zo! Het zijn over het algemeen sterke pony's, maar de meeste kracht zit ze in de trekkracht.
Ze zijn immers gefokt om in kolenmeinen te werken.

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 09:07

Moderatoropmerking:
Ik heb een aantal reacties verwijderd, houden jullie het wel netjes? :)

jillhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 11:41

Dankjewel

viavialover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 12:47

ik wil niet veel zeggen aar een kennis en me opa zitten allebij al hun hele leven in de shetland fokerij en we hebb wel eens ponys van 1.10 1.15 gehad dus het is wel mogelijk en ik zi er ook al me hele leven dus al 15 dusja is wel mogelijk

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 12:59

Viavialover
Dat bericht snap ik even niet. Wat wil je er mee zeggen?

viavialover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 13:08

dat er wel dergerlijk shetalnders in nederland bestaan die zo groot zijn

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 13:09

Je kan 100 mensen kennen die al hun levenlang shetlanders fokken wat niet wil zeggen dat ze er veel verstand van hebben. Mijn ouwe buurman van over de 80 deed het ook al van jongsaf aan maar kennis?? Ik heb er nooit wat van gemerkt. Hij wist hoe hij een merrie drachtig kon krijgen. Maar voor de rest snapte hij er de ballen van

Nogmaals voor de mensen die het nog steeds niet begrijpen:

Citaat:
Het is voor de sterke shetlandpony mogelijk om op een verharde weg lasten te trekken die wel twee maal zo groot zijn als zijn eigen gewicht. Omdat hij gezien wordt als een van de sterkste pony's en paarden ter wereld, denken veel mensen dat een shetlander ook grote lasten kan dragen. In werkelijkheid kan een shetlander slechts maximaal twintig procent van zijn eigen gewicht dragen omdat de pony anders op den duur last krijgt van de gewrichten in zijn rug en hij vrijwel onbruikbaar wordt om op te rijden, hoe jong of oud hij ook is. Niet alleen het gewicht van de ruiter is van belang maar ook zijn lengte; als de ruiter te lang is, brengt deze de pony uit zijn balans.

Dus nee mensen, shetten kunnen niet door jullie meiskes van 1.50 of groter bereden worden. Ook niet qua gewicht. Ben je 1.50 en weeg je 30 kilo dan heb je misschien een goed gewicht maar ben je weer te lang. Dus hou er eens mee op en zoek of een grotere pony of ga andere leuke dingen doen met een shet. Ik ben zelf ook slechts 1.59 maar geen haar op mijn kop die er ook maar één seconde aan denkt om op één van mijn shetten te klimmen. Ook niet op een pony van 1.20. Ik heb een pony van 1.41 gehad en dat was krap aan maar kon net.

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 15:17

viavialover schreef:
dat er wel dergerlijk shetalnders in nederland bestaan die zo groot zijn

Uhm, mijn shet is 120

viavialover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 00:09

mijn opa em kennis weet alles van ponys en hoe je een pony met de zieke van patila kunt behandelen en nog veel meer en me opa heeft koetsiers bewijs en kan me leren mennen en hebbe allebij al 70 jaar ervaring en ik 15 dus we weten wat we doen

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 00:13

lisenpip schreef:
nee hoor want een shetlander van 110 is officeel al geen echte shetlander meer. zijn allemaal door gefokt! maar zijn niet meer de ECHTE shetlander van het wilde

Dat is echt onzin. De ouderwetse types waren juist grote maten. Ze moesten gebruikt worden voor het dragen van turf. Daar konden ze echt geen mini's voor gebruiken hoor. Ik heb hier 2 ouderwetse types lopen die beiden 1.10 meten. Één daarvan is er zelfs eentje van de Strypemonde, daar werden echt alleen maar zuivere shets gefokt ;)

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 10:30

viavialover schreef:
mijn opa em kennis weet alles van ponys en hoe je een pony met de zieke van patila kunt behandelen en nog veel meer en me opa heeft koetsiers bewijs en kan me leren mennen en hebbe allebij al 70 jaar ervaring en ik 15 dus we weten wat we doen

Ik heb 42 jaar ervaring en geloof me ondanks die jarenlange ervaring heb ik heb wijsheid niet in pacht. Dat heeft niemand! Jij niet, je opa niet. Ook ik loop nog regelmatig tegen dingen aan die ik moet vragen omdat ik het met mijn 42 jaar ervaring niet weet.

viavialover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 13:45

80 jaar is meer dan zachtzinnige 42 jaar en jij weet niet eens wat de ziekte van patila is dus

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 16:58

Hoeveel jaar ervaring zegt niet veel. Veel oude boeren hebben ook veel meer ervaring, maar die willen vaak niet van hun eigen visie afwijken is mijn ervaring. Dus dan hecht ik meer aan mensen met minder ervaring maar die wel ervaring in veel verschillende takken van sport hebben enz. Denken dat je de wijsheid in pacht hebt vind ik iig erg gevaarlijk. Je kunt niet altijd alles weten en soms is het goed om raad te vragen aan verschillende mensen met verschillende meningen en dan je eigen mening te vormen.

Ben je trouwens serieus 18 viavialover of heb je dat gewoon ingevuld in je profiel?

Er bestaan idd grote shetlanders uit raszuivere ouders en dat zijn dus shetten, maar die worden niet toegelaten tot het stamboek.

166 op 1,20 vind ik erg krap, volgens mij ben je dan wel te groot. Ik paste zelf nog net op mijn pony van 1,36 met mijn 1,70 en dat is echt een breedgebouwde pony.

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 20:48

viavialover schreef:
80 jaar is meer dan zachtzinnige 42 jaar en jij weet niet eens wat de ziekte van patila is dus

Nou nou, hoe oud zijn we?? Ik vraag liever advies aan iemand met moderne opvattingen en minder ervaring dan een ouwe knar die vast blijft houden aan opvattingen die allang achterhaald zijn. Zoals gezegd zelfs ik met mijn 42 jaar ervaring weet niet alles. Dat ervaar ik nog regelmatig en helemaal tijdens de ontschoening van mijn pony destijds. Ik schaam me niet om iets te vragen als ik het niet weet. Een mens is nooit te oud om te leren.

emilyslaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 21:26

Maaik schreef:
Maximale is zelfs op 115 maar 55 kilo hoor.
60 is veel! Zoveel weegt me moeder niet eens :=

Nou bedankt :p . Voor een shetlander wel. Maar in het algemeen is 60 kg niet veel (je vergelijkt met je moeder) ik lig bijna tegen de 60 aan en ik ben helemaal niet dik of zwaar.

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 21:41

Capopjekop zie profiel voor (bok) foto's. Ik ben nu gestopt met rijden. Om verschillende redenen dus ook dat ik aan de grote kant kom

Mereltje66

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 16:17

Ik 'zit' wel eens op mijn mini van bijna 70 cm door met mijn voeten op de grond te staan :P . Zij staat dus eigenlijk tussen mijn benen in.
Alleen een beetje lastig in draf en galop :+ :P

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 16:33

Hihi mijn vriendin heeft een mini. Nu past ze er al lang niet meer op.
Nu gaat ze in de zomer met skeelers boven de pony staan. En lopen maar!

jillhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 17:34

HAHA

jillhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 17:35

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 18:36

Nee kan prima!

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 19:33

Je zit erg kort en ik vind dat je, ondanks dat je niet dik bent, daarnaast ook te zwaar voor deze pony.

jillhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 12:41

Yinnar schreef:
Je zit erg kort en ik vind dat je, ondanks dat je niet dik bent, daarnaast ook te zwaar voor deze pony.

Ik zit kort omdat ik voor de eerste keer gegalopperrd had op deze shetlander (ik ben GEEN beginner maar ik rij deze pony nog niet zo lang)

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 13:30

jillhorses schreef:
Ik zit kort omdat ik voor de eerste keer gegalopperrd had op deze shetlander (ik ben GEEN beginner maar ik rij deze pony nog niet zo lang)

De vraag is toch of het kan? Het antwoord is nee! Je bent te groot en te zwaar voor deze pony! Of je nu beginner bent of gevorderd is niet relevant en was ook niet de vraag in dit topic.