Shetlandhengsten keuring

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Binckydenice

Re: Shetlandhengsten keuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 11:03

Maar vindt het NMPRS het dan niet erg als hij bij het shetstamboek is afgekeurd?

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 11:08

Volgens mij niet ligt er natuurlijk ook aan waarop hij word afgekeurd word is er medisch iets niet goed dan zal hij bij het NMPRS ook afgekeurd worden, als hij niet goed loopt of zo natuurlijk ook

texeenmaikey

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 11:25

Het NMPRS is geen dump plaats hoor voor alle hengsten die worden afgekeurd bij het NSPS.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 11:38

zeg ik toch ook niet

texeenmaikey

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 11:42

Daar komt het wel op naar me shet is afgekeurd dus gaan we maar naar het NMPRS.

Ik vind zelf dat ze moet stoppen met basis hengsten en alleen nog maar de luxe hengsten moeten doorgaan.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 11:48

Ja dat vind jij, een hoop andere mensen vinden dat niet gelukkig. Dan zouden een heleboel mensen dus nergens meer terecht kunnen omdat ze bijvoorbeeld basis hengsten hebben die niet volledig NSPS afstamming hebben maar ook voor een gedeelte NMPRS of anders. Lekker zou dat zijn.

Ze vraagt toch proberen, nou daar geef ik dus een eerlijk antwoord op.

En ik vind het zeer zeker geen dumpplaats als een hengst niet goed is word hij bij het NMPRS ook echt niet goedgekeurd met premie.

Ik doe met Vincent toch ook niet mee omdat ik hem niet goed geneog vind voor het NSPS dus dump ik hem daar maar, zie het al voor me.

EDIT: Er zijn ook mensen die gewoon voor de lol met de keuringen mee doen, dus als ik bij het ene stamboek niet meer mee kon doen en ik zou nog wel bij een andere mee mogen doen dan zou ik dat ook gewoon doen

anouksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 12:03

ik heb ff een offtopic vraagje.
Het valt me nu pas op dat een stel mensen in hun onderschrift shetland bokker # ... hebben staan. Ben verder helemaal niet nieuwsgierig ofzo hoor. Maarre.... wat betekend het????

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 12:04

Je merkt over het algemeen toch wel dat de meeste serieuze nmprs fokkers hun merrie niet door een basis hengst laten dekken dus die groep basishengsten wordt vanzelf minder.
En een hengstje zal gerust goedgekeurd worden bij het nmprs, maar wat heb je er verder aan ? Veel dekkingen zal hij niet krijgen het zou dus puur voor de lol zijn ?
Duur lolletje in zo'n geval dan zou ik het hengstje liever een lol doen en hem castreren en lekker keuringen met hem gaan lopen als ruin.
Een hengstje goedgekeurd krijgen is bij het nsps heel erg moeilijk, hier gaat maanden aan training vooraf. Daarbij moet hij kwa exterieur en beweging wel heel veel in huis hebben om door te kunnen.

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 12:04

Ik ben het helemaal met Texeenmaikey eens. Hengsten die afgekeurd zijn, moeten gewoon eruit.... niet meer mee doorgaan.

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 12:05

sorro1 schreef:
ik heb ff een offtopic vraagje.
Het valt me nu pas op dat een stel mensen in hun onderschrift shetland bokker # ... hebben staan. Ben verder helemaal niet nieuwsgierig ofzo hoor. Maarre.... wat betekend het????

Dat is van een shetland topic in de huiskamer

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 12:06

Max ben het helemaal met je eens.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 12:18

Max schreef:
Je merkt over het algemeen toch wel dat de meeste serieuze nmprs fokkers hun merrie niet door een basis hengst laten dekken dus die groep basishengsten wordt vanzelf minder.
En een hengstje zal gerust goedgekeurd worden bij het nmprs, maar wat heb je er verder aan ? Veel dekkingen zal hij niet krijgen het zou dus puur voor de lol zijn ?
Duur lolletje in zo'n geval dan zou ik het hengstje liever een lol doen en hem castreren en lekker keuringen met hem gaan lopen als ruin.
Een hengstje goedgekeurd krijgen is bij het nsps heel erg moeilijk, hier gaat maanden aan training vooraf. Daarbij moet hij kwa exterieur en beweging wel heel veel in huis hebben om door te kunnen.

Ja inderdaad, zullen weinig tot geen fokkers zijn die een luxe merrie laten dekken door een basis, mooi toch juist het stamboek word steeds luxer op deze manier en toch is er nog een plek om ergens heen te gaan en mee te doen voor de lol. Dat het fijner voor de hengst is om dan te laten casteren laten we maar even in het midden want ik geniet van mn hengsten en zie dus ook zeer zkeer enit in waarom ze zoudne moeten gecastereerd worden alleen omdat ze basis zijn.

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 12:56

Karoliena wat is de reden dat jij je hengstjes hebt laten goedkeuren ?

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 12:59

Voor de lol.

vincent gaat in april naar eht NMPRS hengstenkeuring en volgend jaar naar de NSPS hengstenkeuring. Jimmy is al goedgekeurd en gaat alleen naar het NMPRS ivm zijn papieren

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 13:13

daar kan ik dus echt niet bij..

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 13:18

Waarom niet

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 13:22

Waarom zou je al dat geld uitgeven als je er niks mee doet verder? Of is het in de hoop dat er toch wat merries gedekt zullen worden? Sommige hengsten worden anders qua gedrag na het dekken (sommige daarvoor al hihi), dat risico zou ik niet nemen voor de lol.
Ik neem wel aan dat de jouwe gewoon in een normale (mini)kudde staan allebei?

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 13:29

Ze staan ook wel ter dekking hoor tenminste de hengst die goedgekeurd is. Hij heeft vorig jaar twee merries gedekt. Dus volgend jaar kunnen we op kraambezoek, maar als er volgend jaar geen merries komen vind ik het ook prima. ze hebben geen mega laag dekgeld dus de mensne dei komen met de merrie fokken neit alleen zomaar even voor de lol zonder over het veulen na te denken.

In de eerste plaats zijn er er voor eht gebruik dus het mennen, lange teugelen en onder het zadel. Omdat ik zelf keuringen super leuk vind en de paarden er ook van genieten zo'n dagje weg zou ik neit inzien waarom ik neit mee zou doen, het enigste waar ze nu nog aan mee kunnen doen zijn de hengstenkeuringen dus doen ze daar aan mee. Kudde in de zin van merries? Nee hoor fokken is mijn doel helemaal niet, ik heb ze puur voor het gebruik en vind hengsten nou eenmaal veel prettiger werken dan merries of ruinen.

Kwa geld valt het best mee de keuring is maar een keer per jaar en om de hoek voor ons. En een hobby mag best geld kosten zo af en toe

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 13:33

mijn hobby kost mij anders elke dag geld Knipoog niet zo af en toe Knipoog

Kudde in de vorm van een redelijk normaal paardenbestaan. Overdag iig lekker buiten met minimaal 1 ander paardje.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 13:35

Ze staan samen dag en nacht buiten met schuilstal, dus heel paardwaardig bestaan wat dat betreft. Zo af en toe komt er nog een jong hengstje spelen met mijn jongste. Dus ze hebben het aardig goed getroffen. En tuurlijk kost het elke dag geld maar ik zeg altijd maar dat het onderhoud er bij hoort en dat de rest extra geld kost, hihi. Onderhoud kost natuurlijk altijd geld wat voor dier je ook hebt.

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 13:38

Nou helemaal goed, dan snap ik je 'lol' Knipoog

MiesY

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 13:40

kep ook een shetje maar ik moet het ff aan de baas vragen

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 13:42

MiesY schreef:
kep ook een shetje maar ik moet het ff aan de baas vragen

Verward

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 13:45

Ik heb 2 shetlanders waarvan 1 al ruin is, en de ander word vanmiddag geruind.

Van de zomer zijn wei zeker op de keuring voor de lol als ruintjes te vinden.

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 14:01

Met een ruin voor de lol naar een keuring was niet wat ik bedoelde Knipoog, ga je gang, kan heel leuk zijn!

Het is reeds duidelijk voor mij wat Karo bedoelde met voor lol. Ik kan slechts niet bij het idee om je hengstjes voor de lol hengst te laten met alle beperkingen die daar bij kunnen komen. Die van Karo hebben wel een leuk bestaan zo.