Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
tinkerXXlufX schreef:ik vind het een beetje raar, want de ene keer zeggen mensen dat ze maar 50 kilo kunnen dragen, en de andere keer (niet hier hoor) zeggen ze dat shets wel 2 keer hun eigen gewicht kunnen tillen.
er moet gewoon 1 goede regel komen voor shets en het gewicht.
ik heb ook een klein vraagje, wij hebben een shet van ruim 1.10, wat zou het maximale gewicht zijn voor deze shet?
TornadoLover schreef:nou dat dacht ik niet, of wel?
en zo'n karretje is toch zwarder met zo 2 mensen derop, weegt al snel 250 kilo en meer
Alinda1305 schreef:leuk he dat gekibbel op een shetje(zucht...........)
het verschilt gewoon per shetland
als shetland en mens zich er goed bij voelen gewoon doen
KLAAR!!!
KLAAR!!!
miloetje schreef:maximale gewicht voor stevig gebouwde shet is rond de 60 kilo. dan wel meest op het harde en niet tevaak. Mensen doen hier altyd heel moeilijk over...
lindsey schreef:Nou ze zijn in ieder geval niet sterk genoeg om een volwassen vrouw te dragen.
superwoman schreef:tinkerXXlufX schreef:ik vind het een beetje raar, want de ene keer zeggen mensen dat ze maar 50 kilo kunnen dragen, en de andere keer (niet hier hoor) zeggen ze dat shets wel 2 keer hun eigen gewicht kunnen tillen.
er moet gewoon 1 goede regel komen voor shets en het gewicht.
ik heb ook een klein vraagje, wij hebben een shet van ruim 1.10, wat zou het maximale gewicht zijn voor deze shet?
Je kan toch zelf ook wel bedenken dat dat niet klopt! Een shet kan echt geen 400 of 500 kg tillen hoor![]()
1 vijfde van z'n gewicht. zonder dat hij te dik is, anders nog (veel) minder.
De vraag over die shet van 1.10 , kan ik zo niet beantwoorden, omdat er veel oude, maar ook nieuwe types shetlanders rondlopen. Zelf vind ik 50 kg meestal het max bij die hoogte.
miloetje schreef:maximale gewicht voor stevig gebouwde shet is rond de 60 kilo. dan wel meest op het harde en niet tevaak. Mensen doen hier altyd heel moeilijk over...
miloetje schreef:veel mensen zeggen dat tegen mij. Maar mijn shet id ook verkocht doordat mijn zus tegroot en tezwaar werd en ik pfeiffer had. Maar flicka is ook een iel beestje
KLAAR!!!
TornadoLover schreef:wat een onzin allemaal(sorry), je voelt toch of je shet er moeilijkheden mee heeft!
zolang je niet in je shet zijn weg zit (lees: je zadel zit krap, je shet heeft geen rug meer maar alleen een zadel)
is er niets aan de hand
een shet is een pony met alle spieren van een grote pony, ze zijn compacter en dus steviger en als een shet dan de kar trekt met 2 mensen op, zie je toch vaak genoeg!! ja deze staan op wieletjes maar het kost meer kracht en moeite om iets te 'slepen' dan iets te 'dragen' dus je kam gerust nog rijden op je shet!
als je nu 1m70 was zou ik nog zeggen van: dit trekt op niets!!
er is een meisje op bokt dat eventing rijdt op een shet, zij is 1m70, en ze zijn een geweldig duo!!