Hoeveel kan een shet eigenlijk dragen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

RoosG

Re: Hoeveel kan een shet eigenlijk dragen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 20:10

ik vind het een beetje raar, want de ene keer zeggen mensen dat ze maar 50 kilo kunnen dragen, en de andere keer (niet hier hoor) zeggen ze dat shets wel 2 keer hun eigen gewicht kunnen tillen.
er moet gewoon 1 goede regel komen voor shets en het gewicht.
ik heb ook een klein vraagje, wij hebben een shet van ruim 1.10, wat zou het maximale gewicht zijn voor deze shet?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 21:31

tinkerXXlufX schreef:
ik vind het een beetje raar, want de ene keer zeggen mensen dat ze maar 50 kilo kunnen dragen, en de andere keer (niet hier hoor) zeggen ze dat shets wel 2 keer hun eigen gewicht kunnen tillen.
ik heb ook een klein vraagje, wij hebben een shet van ruim 1.10, wat zou het maximale gewicht zijn voor deze shet?

Je kan toch zelf ook wel bedenken dat dat niet klopt! Een shet kan echt geen 400 of 500 kg tillen hoor Koe
1 vijfde van z'n gewicht. zonder dat hij te dik is, anders nog (veel) minder.

De vraag over die shet van 1.10 , kan ik zo niet beantwoorden, omdat er veel oude, maar ook nieuwe types shetlanders rondlopen. Zelf vind ik 50 kg meestal het max bij die hoogte.

fUrytjj_04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 21:37

Maar als je kijkt naar ponyparkslagharen (collendoorn) zie je ook heel veel shets met een mens erop. En dan vraag je je ook af van houden ze het..?

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 21:41

wat een onzin allemaal(sorry), je voelt toch of je shet er moeilijkheden mee heeft!
zolang je niet in je shet zijn weg zit (lees: je zadel zit krap, je shet heeft geen rug meer maar alleen een zadel)
is er niets aan de hand
een shet is een pony met alle spieren van een grote pony, ze zijn compacter en dus steviger en als een shet dan de kar trekt met 2 mensen op, zie je toch vaak genoeg!! ja deze staan op wieletjes maar het kost meer kracht en moeite om iets te 'slepen' dan iets te 'dragen' dus je kam gerust nog rijden op je shet!
als je nu 1m70 was zou ik nog zeggen van: dit trekt op niets!!
er is een meisje op bokt dat eventing rijdt op een shet, zij is 1m70, en ze zijn een geweldig duo!!

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 22:30

Dat heb je toch fout Tornadolover. Een pony of paard kan meer gewicht trekken dan hij kan dragen.

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 22:50

nou dat dacht ik niet, of wel?
en zo'n karretje is toch zwarder met zo 2 mensen derop, weegt al snel 250 kilo en meer

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 22:54

Een paard kan 2 x zijn eigen gewicht trekken, op licht terrein en goed getraind soms wel meer. Maar een shetlander kan dus maar 20 % van zijn eigen gewicht dragen. Dat is heel logisch want de belasting is namelijk ook compleet anders.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 01:25

TornadoLover schreef:
nou dat dacht ik niet, of wel?
en zo'n karretje is toch zwarder met zo 2 mensen derop, weegt al snel 250 kilo en meer

drie mensen kunnen een auto aanduwen, maar diezelfde auto kunnen ze niet optillen, wel? duwen of trekken op (soepel rollende) wielen is altijd nog makkelijker dan dragen.

hun eigen gewicht of meer kunnen dragen is een fabel.

als je shet aangeeft dat je te zwaar bent ben je al heeeeel ver heen! zij weten immers niet dat ze slijtage oplopen, dus geven het pas aan als je echt te ver gaat, en dan kan je vaak al niet meer terug.

ikbenfilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 08:45

leuk he dat gekibbel op een shetje(zucht...........)
het verschilt gewoon per shetland
als shetland en mens zich er goed bij voelen gewoon doen
KLAAR!!!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 08:55

Alinda1305 schreef:
KLAAR!!!

dat klopt dus niet. een shet kan er best lol in hebben. als ik nu op mijn pony stap loopt ze waarsch. braaf haar rondjes. zij weet immers niet hoe slecht het voor haar is als er zoveel gewicht op haar rug zit. het is aan de ruiter om die verantwoordelijkheid te nemen, en door het plezier heen te prikken. want er zijn genoeg leuke dingen om met je shet te doen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 09:00

Alinda1305 schreef:
KLAAR!!!

Maar dat is juist het probleem.
*Vaak zien (of willen zien) de ruiters het niet dat ze te groot zijn.
Alle hints die de pony kán geven worden soms juist omgedraait
(hij gaat harder bij mij of hij kan nog steeds bokken etc)
* én de pony weet zelf niet dat té zwaar werk schadelijk kan zijn voor z'n gewrichten.
Dus wanneer hij "iets" gaat aangeven kan het al veelste laat zijn.
Die pony's hebben vaak zo veel plezier dat ze teveel willen werken.

miloetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 10:04

maximale gewicht voor stevig gebouwde shet is rond de 60 kilo. dan wel meest op het harde en niet tevaak. Mensen doen hier altyd heel moeilijk over...

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 10:27

Miloetje waar heb jij die wijsheid vandaan dat een shetje best 60 kg kan dragen? Heb je die ergens gehoord van andere mensen? Heb je dat zelf ondervonden? Die 20% regel is opgesteld door dierenartsen. Die hebben dat heus niet zomaar geroepen maar dat eerst ondezocht. Jij bent 14 en hebt vast geen rongtenfoto's gemaakt van de ruggen en benen van veel verschillende shetjes zoals die dierenartsen ongetwijfeld wel hebben gedaan. Waarom schuif je dit soort onderzoeken zo makkelijk aan de kant?

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 10:30

miloetje schreef:
maximale gewicht voor stevig gebouwde shet is rond de 60 kilo. dan wel meest op het harde en niet tevaak. Mensen doen hier altyd heel moeilijk over...

60 kg kan wel maar dan moet de shet dus minimaal 300 kg wegen zonder overgewicht, dan heb je wel een hele mega shet

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 10:31

idd miloetje. Wij onderbouwen onze mening. Waarom denk jij dat ze 60 kg kunnen dragen dan?

ukkiepuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 10:43

lindsey schreef:
Nou ze zijn in ieder geval niet sterk genoeg om een volwassen vrouw te dragen.

Wel als die volwassen vrouw binnen de 20% regeling valt Knipoog Dus deze zin gaat niet op Haha!

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 10:45

In 95 % van de gevallen zullen er natuurlijk geen volwassen zijn ide niet te groot en neit te zwaar zijn.

MarEst

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 11:12

Je kan een shetje echt niet gezond 60 kg laten dragen!
20 % lijkt mij al het maximale.. waarschijnlijk kunnen ze best wel 60 kg dragen, maar of het nou zo goed is?

RoosG

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 11:49

superwoman schreef:
tinkerXXlufX schreef:

Je kan toch zelf ook wel bedenken dat dat niet klopt! Een shet kan echt geen 400 of 500 kg tillen hoor Koe
1 vijfde van z'n gewicht. zonder dat hij te dik is, anders nog (veel) minder.

De vraag over die shet van 1.10 , kan ik zo niet beantwoorden, omdat er veel oude, maar ook nieuwe types shetlanders rondlopen. Zelf vind ik 50 kg meestal het max bij die hoogte.

jah tuurlijk wist ik dat zelf ook wel.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 17:37

miloetje schreef:

nou nee. 60 kilo op een shet kan echt niet. op het harde slijten de botten ook meer, dus dat al helemaal niet. op het zachte ook niet want dan loop je risico op peesblessures. met andere woorden: iemand van 60 kilo kan onmogelijk een shet rijden. het gaat er niet om wat de pony op zjn rug duldt (denk aan ezeltjes in egyptische steengroeven die pakken stenen van 150 kilo moeten sjouwen), maar om wat goed voor hem is. zoals ik al zei, als ik nu op mijn pony stap loopt ze ook braaf haar rondjes, en waarschijnlijk vindt ze het nog leuk ook. gewoon omdat ze het leuk vindt om iets te doen. maar dan wil ik mijn pony niet op röntgenfoto's zien over een paar jaar. ga maar eens naast een shet staan, zet je hand op zijn rug (waar het midden van het zadel komt, dus niet direct achter de schoft of aan de nieren), en druk die naar beneden. dan zie je hoe zwak de rug eigenlijk is. en dan druk je met één hand, kan je voorstellen hoe dat met je volle gewicht erop moet zijn!

miloetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 17:48

veel mensen zeggen dat tegen mij. Maar mijn shet id ook verkocht doordat mijn zus tegroot en tezwaar werd en ik pfeiffer had. Maar flicka is ook een iel beestje

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 17:50

miloetje schreef:
veel mensen zeggen dat tegen mij. Maar mijn shet id ook verkocht doordat mijn zus tegroot en tezwaar werd en ik pfeiffer had. Maar flicka is ook een iel beestje

Flicka is inderdaad iel. mijn therapeut zegt dat ze maximaal 35 kilo mag dragen, als ze eenmaal getraind is. dit ook ivm haar lange rug.

fUrytjj_04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 18:41

Alinda1305 schreef:
KLAAR!!!

IK ben het precies met jou eens!!! Vork

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 18:50

TornadoLover schreef:
wat een onzin allemaal(sorry), je voelt toch of je shet er moeilijkheden mee heeft!
zolang je niet in je shet zijn weg zit (lees: je zadel zit krap, je shet heeft geen rug meer maar alleen een zadel)
is er niets aan de hand
een shet is een pony met alle spieren van een grote pony, ze zijn compacter en dus steviger en als een shet dan de kar trekt met 2 mensen op, zie je toch vaak genoeg!! ja deze staan op wieletjes maar het kost meer kracht en moeite om iets te 'slepen' dan iets te 'dragen' dus je kam gerust nog rijden op je shet!
als je nu 1m70 was zou ik nog zeggen van: dit trekt op niets!!
er is een meisje op bokt dat eventing rijdt op een shet, zij is 1m70, en ze zijn een geweldig duo!!

ben wel benieuwd wie dat meisje is dan en hoe groo die shet is!

esmee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 19:48

1/5 van z'n eigen gewicht is wel heel weinig hé?!
Ik denk dat als je een normaal, wat fijner c-pony naast een shetlander zou zetten, de shetlander en de c-pony hetzelfde gewicht kunnen dragen! Ik heb namelijk een shetlander van 98 cm ingereden en ben zelf 1.62 en weeg 43. Hij had er geen problemen mee, niet van zijn rug, en niet van zijn beentjes!
Je moet niet vergeten dat shetlanders vrij stevige/ sterke pony's zijn!