'ik heb geen geld voor een grote pony, dus maar een shet&quo

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

N00tje

Re: 'ik heb geen geld voor een grote pony, dus maar een shet&quo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 02:21

Ik ben zelf zo begonnen, heb mijn Shet gekocht toen ik 14 was. Had geen geld voor 160 euro in de maand stalling voor een pony, wel voor 75 voor een shet. Had ook geen geld voor het flinke aankoopbedrag van een pony, wel voor het kleinere bedrag voor een papierloze shet. Mijn ouders stonden klaar voor de kosten die ik niet kon dekken.

Uiteindelijk ben ik nooit op haar uitgekeken geraakt. Ik heb haar 3 jaar gehad en uiteindelijk (met heel veel pijn in mijn hart) verkocht omdat ik ivm studie niet genoeg tijd/energie had (3 maanden later gestopt omdat ik overspannen was). Ze stond toen in het land en wilde graag werken. Toen heb ik haar verkocht en nu heeft ze het veel beter dan toen bij mij (ze kreeg stofallergie maar ik had alleen maar de mogelijkheid op stal, zo veel mogelijk naar buiten, of in haar eentje 24/7 buiten. Nu staat ze in de kudde 24/7 buiten, staat voor de kar en wordt bereden. Ze heeft een superleven.

Toen ik stopte met mijn opleiding baalde ik als een stekker dat ik haar heb verkocht, een half jaar later had ik een andere pony, waar ik nu heel blij mee ben. Het is goed zo, voor beide. Ik had haar nooit verkocht om een ander paard te kunnen kopen, maar door samenloop van omstandigheden is het uiteindelijk (met een half jaar tussenpauze) wel zo geweest. Maar met een, voor beide, een betere situatie dan voorheen.

Ik zie nu dat het een oud topic is, maar wel een onderwerp die actueel blijft, en waar mijn inziens nog altijd een discussie (met de nuttige posts) mogelijk is. Volgens mij zijn de regels dat wanneer er nog iets nuttigs toegevoegd wordt aan een oud topic het niet persé dicht hoeft?

Djoena

Re: 'ik heb geen geld voor een grote pony, dus maar een shet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 13:39

Harvumi schreef:
napie schreef:
En dan krijg je dit soort advertenties:

ik zoek een agressieve shetlander! hij mag niet ouder zijn dan 5. moet een hengst zijn en behoorlijk agressief!!! Ik wil hem graag temmen. (uitdaging) en als waakdier gebruiken.! mail als je iets voor me weet!
groetjes catootje
tja, of je dit nu serieus moet nemen

Oh mijn god, ik heb zo moeten lachen toen ik deze las op marktplaats...hoe zou zoiets in iemand opkomen ?? Clown

ow jeetje.... Nagelbijten / Gniffelen ik denk dat dat kind later in het circus gaat werken..... met leeuwen ofzo Verward
Clown

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 13:45

ik kreeg gisteren een bod op mijn shetlander via marktplaats....
het bod was 10 euro!!!!

ik heb dat kind een mailtje gestuurd dat als ze en dier zocht voor 10 euro, ze maar een hamster moest kopen....

verder heb ik altijd pony's of paarden boven de 1.20 gehad, na een paar keer flinke pech, heb ik me ingezet voor handelpony's en om die een betere toekomst te geven. op die manier heb ik mijn 2 mannetjes gekocht voor hééél erg weinig geld.

dus was bij mij eigenlijk een beetje toeval dat ik voor een shet ging, ben meer voor de welshjes, omdat ik daar zelf meer mee kan Clown
mijn shetje staat nu dus ook te koop (of te ruil tegen een welsh hengstje)
maar ik zal never ever reageren op een advertentie van jonge kinderen met msn taal erin of met teveel "fantasie verhalen....".

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 15:06

Hier nog zo'n 1:

Citaat:
Hoi allemaal,

Ik ben op zoek naar ene leuke shetlander merrie of ruin, geen hengst!

het moet ene grote shet zijn dus ongeveer vanaf 98 cm, omdat ik zelf ook al niet mere de kleinste ben.

liefst al ingereden vanaf 4 of 5 jaar, mag ook ouder.

Het liefste ook niet te duur aangezien ik het beesie zelf moet betalen, ik heb een banatje dus de onderhouding is gene probleem alleen dt grote bedarg dat de pony zelf kost.

Ook heb ik al veel shetlander spullen.

De shet komt te staan bij de pony's op de foto.

daar staan nog 5 andere shetlander en 1 groot wit paard.

Hij of zij staat dus niet alleen, er is genoeg gras en veel ruimte waar ze kunnen rondrennen en grazen.

Ook staan dara nog andere dieren, de shet gata op een beorderij stan.

Als u een mailtje stuur graag een foto erbij.

groetjes, ....

Heb haar zojuist een mailtje gestuurd, of ze nu echt dacht dat een DA rekening niet zo 'duur' zou zijn als de aanschaf van die shet Clown in een andere advertentie heeft ze het over een max. aankoopprijs van €280,=....

Een DA rekening is wel eventjes iets duurder dan een eurootje of 50 vaak Knipoog

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 15:12

toch wel herkenbaar.
erg je best doen om te sparen, en dan kan je theoretisch gezien een pony kopen.
heb dat ook gedaan in mijn penny tijd zegmaar..
gelukkig is dat altijd goed gegaan, want had geen cent te makken.
1 pony is heel ziek geweest, DA rekening is toen bij mn ouders terecht gekomen..

nu zou ik als ik ooit weer iets koop, denk ik wel voor een shet gaan.
niet om het goedkoop, maar wel omdat ik wandelen met pony leuk vind.
en shet makkelijk dicht bij huis kan staan en niet zoveel verzorging eist als rijpony.
zodat je niet altijd perse veel tijd hoeft te hebben, om te rijden en uit te mesten etc..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 15:39

Een shet heeft net zoveel beweging en aandacht nodig als een rijpony, dus die redenatie snap ik niet helemaal.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 15:48

nou, een shet die je gewoon altijd op het land hebt staan, red zich wel.
een pony waar je op rijd moet je in conditie houden, ook als je eigenlijk geen tijd hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 15:51

Ik houd mijn shet ook in conditie (en anders haar bijrijdster). Anders kan je net zo goed een gewone grasmaaier kopen.
Mijn shet loopt zelfs vaker en meer dan de paarden omdat ze veel eerder (te) dik wordt.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 15:58

ja maar als je ervoor kiest dat je shet best een grasmaaier mag zijn, en je verwacht er niet meer van dan eindjes wandelen in het weekend..
is toch niks mis mee.
er staan zoveel pony's altijd op het land, met veulen ofzo..
en als je dus met die reden een pony wilt, omdat je echt kan genieten van het omgaan met zo'n pony, dan hoef je ja geen rijpony te kopen?

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 23:19

Mijn shetten kosten meer tijd dan mijn haflinger ooit heeft gedaan.Aangezien ze regelmatig de draad slopen, en andere ongein uithalen. Verder merk ik dat je inderdaad veel van deze advertenties ziet. Ik zag er niet nog eentje staan gratis weitje gezocht voor mijn shet, ik wil namelijk een misschien wel drachtige merrie gaan kopen. Dat meisje woont vlak bij mij in de buurt dus ik had eerst willen reageren, ik heb twee stoere shetmannen, leuk zo´n merrie erbij, of toch maar misschien kun je beter eerst een verzorg shet zoeken als je geen geld hebt voor de stalling.

rossebol

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 12:37

Marigold ik weet niet wat je dan met wandelen van die shet verwacht? want dan zou je hoogstens een kwartiertje kunnen wandelen als je shet geen conditie heeft.
Ik ben van mening dat een shet net zoveel tijd en aandacht vraagd.
Naar mijn mening gooi je een dier niet in het land en doet er verder niks mee en dan in het weekend word hij eruit geplukt want dat moet ie ineens wel wat doen.

Ik heb een shetje van 2,5 kan verder ook weinig omdat hij nog zo jong is maar hij krijgt wel elke dag vollop aandacht.

Kaiij

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 20:22

Helemaal gelijk, ik heb altijd al een Shetlander gewild omdat ik ermee wou mennen en wist hoe hun karakter was, het maakte mij echt niet uit 'omdat hij goedkoper is' .. als je het allemaal bij mekaar oprekent ben je bij een shetlander even veel kwijt als met een grote pony/paard.
Krap bij kas moet je nooit zitten als je een pony heb, ook al is ie klein.

Chessiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 16:42

Ik had eerst een pony en daarna een shetlander gekregen. Die kreeg ik gratis van een vriendin want die had hem van de slacht gered en mocht daar niet meer op stal staan, dus toen heb ik hem gekregen!
Veel mensen weten niet wat het inhoud, het is heel veel verzorging! Echt waar! Ik schrok ook hoor in het begin, ineens was ik echt veel tijd kwijt. Maar nu weet ik het te combineren en het lukt allemaal perfect..
Maar ja voor de mensen die denken dat het leuk klein en simpel is.. Denk even eerst goed na, want het is en blijft een dier en je hebt er veel tijd voor nodig!

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 17:12

Ik kom een beetje laat aankakken hier bij dit topic, maar wat een ongelovelijke advertenties.
Wat denkt dat meisje serieus met die shet die ze wel bij haar huis (in de tuin) kwijt kan. Ik vraag mij serieus af hoe die ouders hierover denken, of dat de kinderen zo verwend zijn dat ze gewoon een shetje voor ' sinterklaas' (!!!) krijgen. Het is niet zoals een hond, het lijkt wel of die adverteerders op marktplaats daar zo over denken..

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 18:09

Een hond is naar mijn mening ook een bewuste keuze en kost ook veel tijd.Ik zie daar weinig verschil tussen. Oke wat betrefd stalling en zo uiteraard maar qua verzorging en kosten. Komt het dicht bij elkaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 18:13

Ik vind een hond een nog grotere impact hebben. Die zit bij je in huis en is deel van het gezin (en wil vaak ook zo behandeld worden Haha! )
Maar idd onvoorstelbaar, er staat er momenteel ook 1 op, shet gezocht van niet duurder dan 70 euro, en nog 1: ik mag een shet van mijn moeder, ik zoek een goedkope...

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 10:01

Nou het verschil is, mensen kunnen een hond in huis nemen en is net als een kind, dan denken ze dat ze die shet ook makkelijk aan huis kunnen nemen. Honden moet je uitlaten, en een shet moet wei hebben en vrijheid.. toch een behoorlijk verschil. En daarnaast heb je voor een shet een hoefsmit nodig, waar sommige mensen nog nooit van gehoord hebben die wel even denken 'goedkoop' een shetje aan te schaffen x(

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 12:23

Ja daar heb je gelijk in, maar mijns inziens moet je over beiden even iets langer nadenken.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 16:16

[***] schreef:
Maar idd onvoorstelbaar, er staat er momenteel ook 1 op, shet gezocht van niet duurder dan 70 euro, en nog 1: ik mag een shet van mijn moeder, ik zoek een goedkope...

Dan is het maar te hopen dat ze een goedkope vinden, mijn shetter is op het moment duurder dan mijn rijpony. Vandaag speciaal voer gekocht, 10 euro per zak duurder dan gewone onderhoudsbrok Clown

Maar wel jammer ja, zie het hier in de omgeving, ouders kopen shet voor kindjes want dat is zo leuk. Vervolgens wordt het beest in de wei gegooit zonder maatje, opvoeding ho maar en ja dan luistert de shet op den duur niet meer zo goed, gaat bijten en mag op zoek naar een nieuw baasje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 17:05

Nouja zeg, achter op de paardenkrant
Gratis shetlandpony (bij aankoop huis)
Huis van 625000 euro, alsof je dan niet zelf een shet kan kopen,
of overstag gaat omdat je er een shet bijkrijgt! Belachelijk!

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 18:31

tja, of die pony voelt zich er thuis he Knipoog

Isabelle877

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 14:58

Je kunt het kinderen ook niet kwalijk nemen dat ze zulke advertenties plaatsen. Ze kunnen evt. dierenartskosten en alles wat er bij komt kijken niet overzien. Verantwoordelijkheidsgevoel hebben ze waarschijnlijk nog niet.
De ouders zouden hun kinderen (en zichzelf) beter moeten voorlichten en niet zomaar een pony cadeau geven zonder iets van pony's af te weten.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 16:06

Laatst vroeg een stel of ze misschien een shet bij mij konden stallen, want hun dochter (4 jaar) was zo dol op paarden. Dan vallen echt mijn schoenen uit, een 4 jarige een pony kopen als je er zelf geen verstand van hebt.

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 16:12

sonjim schreef:
Laatst vroeg een stel of ze misschien een shet bij mij konden stallen, want hun dochter (4 jaar) was zo dol op paarden. Dan vallen echt mijn schoenen uit, een 4 jarige een pony kopen als je er zelf geen verstand van hebt.

mijn shetje is nu verkocht, maar ik heb ook heel wat reacties gehad van stellen die voor hun jonge kids een shetje zochten...

gelukkig heeft hij nu wel een superhuisje gevonden, wel voor een nu 2 1/2 jarig meisje, maar de ouders hebben zelf ook paarden dus weten waar ze mee bezig zijn.
en het scheelt dan ook dat Gigo hardstikke braaf is.. Haha!

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 12:50

WHOA....waren die advertenties ECHT??? op de eerste pagina's? Dacht eigenlijk dat ze sarcastisch bedoeld waren om een punt te maken....
Denken jullie ook niet dat veel van die advertenties geschreven worden door kinderen als ondersteuning van hun droomwens? Dat ze dus niet serieus op zoek zijn maar het leuk vinden om te doen alsof? Denk dat de meeste ouders niet eens weten dat die advertenties online staan.

Jonge kinderen en shetlanders is trouwens niet per definitie een slechte combi hoor! Onze kinderen zijn nu 5,5 (net)3 en (bijna) 10 maanden (ok, ok HIJ is nog te jong Knipoog Haha! ) en zij leren door Rohan heel goed omgaan met en respect te hebben voor paarden en daarbij hebben ze ontzettend veel lol met hem. Ze rijden af en toe(niet te veel omdat ze zo jong zijn), doen VD en ze spelen met elkaar...
Als ouders er geen verstand van hebben maar bereid zijn om hulp in te schakelen indien nodig en verantwoord met het dier omgaan denk ik dat een shet dan niet per definitie slecht terecht komt. De (te) grote meiden met 7 jaar manege-ervaring die een goedkope pony mogen kopen van hun kleedgeld vind ik heel wat kwalijker!