(Daar staat toch een gave grote shet hengst
als ik geld teveel had had ik em erbij gekocht..) Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Luna2006 schreef:mvdbijl schreef:Bij de minipaarden zie je juist dat ze wat groter worden, welsh bloed erdoor gefokt etc.
Shetten zijn gewoon weg weinig waard. hengstveulens krijg ik ieder jaar weer per bosjes gratis aangeboden. Kleintjes verkopen nog wel omdat het leuk is voor erbij en mensen denken gooi erbij je hoeft er niks mee, goedkoop koop ik er even bij.
Waar ligt de fout? ik denk bij het fokken. Er wordt veel te veel gefokt met papierloze en simpele dieren, leuk een veulen maar in feite fokken ze een frikandel..
En vergeet het hackney bloed niet bij de echte mini's. Echte veelzijdige dieren zijn het, maar net in een ander pakket.
TS je stelt een algemene vraag, dan krijg je actie en reactie op wat mensen hier zeggen. Als mini fokkers dan reageren op mensen die niet duidelijk weten hoe het ras in elkaar zit, is het niet leuk dat je ze de mond snoert, dan moet je een advertentie plaatsen waar je zo'n pony zoekt en niet openlijk de vraag stellen.
Ik heb af en toe ook een papierloos staan, hengst/merrie maar nooit boven de 90cm. Dat willen mensen gewoon niet voor hun kinderen want dan gaan ze direct naar een deftige A of B pony. Daarnaast mogen zo'n grote shetten niet volgens het stamboek gefokt worden als ik het goed begrijp en zijn dit dus ook papierlozen of hulpregister paarden. Deze dieren worden dus ook aanzien als nutteloos voor de fok.
Dennis schreef:Als je dit topic zou geloven zeker wel. Maar mijn ervaring is anders.
Dennis schreef:Waarvoor ze op MP staan of waar ze voor verkocht worden zit een wereld van verschil in.
Bij jonge grote maatse ruinen kreeg ik de castratie kosten er niet eens uit.
Ik heb een jaar of 10 gefokt (grote maatse gebruiksponys, uit merries die zich ruim bewezen hebben in de sport) en ben alle lol er in verloren.
AvBreukelen schreef:Weten jullie of er ook vraag is naar grote maats veulens met papieren? En rond welke prijs worden deze verkocht? Wij hebben een erg fijne grote merrie met een top karakter zowel onder het zadel met kinderen als voor de kar. Hebben er in het verleden wel vaker aan gedacht om er mee te fokken en als ik dit lees is dit mogelijk alsnog interessant. De merrie staat nu alleen maar als gezelschap, maar we zijn te veel aan haar gehecht om haar te verkopen.
Dennis schreef:Waarvoor ze op MP staan of waar ze voor verkocht worden zit een wereld van verschil in.
Ik heb een jaar of 10 gefokt (grote maatse gebruiksponys, uit merries die zich ruim bewezen hebben in de sport) en ben alle lol er in verloren.
A_nnee schreef:Het is eerder interessant om een veulen te houden tot drie jarige, en daarna te verkopen. Mensen kunnen er dan meteen mee aan de gang.Het liefst willen ze m dan eigenlijk ook nog kant en klaar hebben (ingereden, verkeersmak)
Jelleee schreef:Als ik zelf op zoek zou zijn zou ik nooit voor een veulen gaan, ik wil zien wat voor vlees ik in de kuip heb. Daarbij heb ik geen zin om 3 jaar te wachten/pensioen geld te betalen. Maar ik geloof wel dat ze meer waard zijn dan mini veulens zeker als ze een leuk kleurtje hebben en correct gebouwd. Prijzen van veulens ben ik niet thuis in.
Mvdbijl, mee eens. Als er weer eens een topic wordt geopend door een verzorgmeisje over verwaarloosde pony's met kale plekken en veel te lange hoeven, gaat dat 9 vd 10 keer over shetten. Toeval? Nee zeker niet. Goedkoop dus zo aangeschaft door iedere gek met een achtertuin.
Luna2006 schreef:Als je niet weet wat een Mini paard in houd en denkt dat het een mode verschijnsel is, kan je beter je mond houden of eens verdiepen in de wereld van de minis!
Luna2006 schreef:mvdbijl schreef:Bij de minipaarden zie je juist dat ze wat groter worden, welsh bloed erdoor gefokt etc.
Shetten zijn gewoon weg weinig waard. hengstveulens krijg ik ieder jaar weer per bosjes gratis aangeboden. Kleintjes verkopen nog wel omdat het leuk is voor erbij en mensen denken gooi erbij je hoeft er niks mee, goedkoop koop ik er even bij.
Waar ligt de fout? ik denk bij het fokken. Er wordt veel te veel gefokt met papierloze en simpele dieren, leuk een veulen maar in feite fokken ze een frikandel..
En vergeet het hackney bloed niet bij de echte mini's. Echte veelzijdige dieren zijn het, maar net in een ander pakket.
TS je stelt een algemene vraag, dan krijg je actie en reactie op wat mensen hier zeggen. Als mini fokkers dan reageren op mensen die niet duidelijk weten hoe het ras in elkaar zit, is het niet leuk dat je ze de mond snoert, dan moet je een advertentie plaatsen waar je zo'n pony zoekt en niet openlijk de vraag stellen.
Ik heb af en toe ook een papierloos staan, hengst/merrie maar nooit boven de 90cm. Dat willen mensen gewoon niet voor hun kinderen want dan gaan ze direct naar een deftige A of B pony. Daarnaast mogen zo'n grote shetten niet volgens het stamboek gefokt worden als ik het goed begrijp en zijn dit dus ook papierlozen of hulpregister paarden. Deze dieren worden dus ook aanzien als nutteloos voor de fok.
kwita schreef:klein is in en groot is uit....het is de markt werking , en kleiner fokken gaat gemakkelijker dan groter weet ik uit ervaring.
poown schreef:Een jaar of 10 geleden fokte ik midden en grote maat pony's met hele mooie papieren. Kon er redelijk vanaf komen maar niet heel bijzonder. Uiteindelijk over gegaan op mini en kleine maat omdat daar hier (Brabant)meer vraag naar is en dus beter te verkopen.
Heb trouwens nu een 3 jarige zwarte merrie lopen (is van iemand anders ) die verkocht moet worden. Grote maat 1.02 officieel gemeten in april. Beide ouders 1e premie. Niet drachtig is braaf in de omgang niet beleerd. Is momenteel te zwaar maar ook wel van het zware type. Nog niet geadverteerd maar vraag me af of ik haar zo makkelijk kwijt raak