Waarom wordt er steeds maar kleiner en kleiner gefokt?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 10:40

Jelle mocht ze niks vinden in egmond binnen zit er een klein schalige fokkerij shetjes in grote type.

(Daar staat toch een gave grote shet hengst :~ als ik geld teveel had had ik em erbij gekocht..)

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 20:40

Luna2006 schreef:
mvdbijl schreef:
Bij de minipaarden zie je juist dat ze wat groter worden, welsh bloed erdoor gefokt etc.

Shetten zijn gewoon weg weinig waard. hengstveulens krijg ik ieder jaar weer per bosjes gratis aangeboden. Kleintjes verkopen nog wel omdat het leuk is voor erbij en mensen denken gooi erbij je hoeft er niks mee, goedkoop koop ik er even bij.

Waar ligt de fout? ik denk bij het fokken. Er wordt veel te veel gefokt met papierloze en simpele dieren, leuk een veulen maar in feite fokken ze een frikandel..

En vergeet het hackney bloed niet bij de echte mini's. Echte veelzijdige dieren zijn het, maar net in een ander pakket.

TS je stelt een algemene vraag, dan krijg je actie en reactie op wat mensen hier zeggen. Als mini fokkers dan reageren op mensen die niet duidelijk weten hoe het ras in elkaar zit, is het niet leuk dat je ze de mond snoert, dan moet je een advertentie plaatsen waar je zo'n pony zoekt en niet openlijk de vraag stellen.

Ik heb af en toe ook een papierloos staan, hengst/merrie maar nooit boven de 90cm. Dat willen mensen gewoon niet voor hun kinderen want dan gaan ze direct naar een deftige A of B pony. Daarnaast mogen zo'n grote shetten niet volgens het stamboek gefokt worden als ik het goed begrijp en zijn dit dus ook papierlozen of hulpregister paarden. Deze dieren worden dus ook aanzien als nutteloos voor de fok.

Mocht je een aantal grote shets aangeboden krijgen dan houd ik mij aanbevolen. Hier is alles boven een meter makkelijk te verkopen. Alles onder een meter gaat mee naar de markt want daar hebben wij geen kopers voor. Veel mensen zoeken juist een shet van een meter of groter. Deze zijn onvindbaar of hebben gebreken, leeftijd, schuren, bevangenheid etc.

Als ik vandaag een volle vrachtwagen kon kopen hoefde ik er niet over te denken. Een dag later zou ik de helft al kwijt zijn.

AnoukvB

Re: Waarom wordt er steeds maar kleiner en kleiner gefokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 21:22

Weten jullie of er ook vraag is naar grote maats veulens met papieren? En rond welke prijs worden deze verkocht? Wij hebben een erg fijne grote merrie met een top karakter zowel onder het zadel met kinderen als voor de kar. Hebben er in het verleden wel vaker aan gedacht om er mee te fokken en als ik dit lees is dit mogelijk alsnog interessant. De merrie staat nu alleen maar als gezelschap, maar we zijn te veel aan haar gehecht om haar te verkopen.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 21:32

Als je dit topic zou geloven zeker wel. Maar mijn ervaring is anders.

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 21:47

Dennis schreef:
Als je dit topic zou geloven zeker wel. Maar mijn ervaring is anders.

Van het fokken zal je niet rijk worden nee. Wel liggen de prijzen stukken beter voor grote Shetlanders dan voor kleine Shetlanders.

Maar ik begrijp dat je een andere mening hebt?

Kijk voor de grap eens op marktplaats. Correcte dieren vanaf een meter en kijk eens hoeveel er op Mp staan in heel Nederland....

AnoukvB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 21:52

Het is vooral ook voor de ervaring omdat we het leuk vinden. We hebben er het geld en de ruimte voor en een geschikte merrie. Maar het veulen blijft uiteindelijk voor de verkoop worden dus we moeten deze wel kwijt kunnen.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 21:54

Waarvoor ze op MP staan of waar ze voor verkocht worden zit een wereld van verschil in.
Bij jonge grote maatse ruinen kreeg ik de castratie kosten er niet eens uit.

Ik heb een jaar of 10 gefokt (grote maatse gebruiksponys, uit merries die zich ruim bewezen hebben in de sport) en ben alle lol er in verloren.

AnoukvB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 21:59

Dennis schreef:
Waarvoor ze op MP staan of waar ze voor verkocht worden zit een wereld van verschil in.

Ik heb een jaar of 10 gefokt (grote maatse gebruiksponys, uit merries die zich ruim bewezen hebben in de sport) en ben alle lol er in verloren.

Dankje voor je reactie, dat houd ik in mijn achterhoofd bij het beslissen :)

__elise__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 22:01

AvBreukelen schreef:
Weten jullie of er ook vraag is naar grote maats veulens met papieren? En rond welke prijs worden deze verkocht? Wij hebben een erg fijne grote merrie met een top karakter zowel onder het zadel met kinderen als voor de kar. Hebben er in het verleden wel vaker aan gedacht om er mee te fokken en als ik dit lees is dit mogelijk alsnog interessant. De merrie staat nu alleen maar als gezelschap, maar we zijn te veel aan haar gehecht om haar te verkopen.

Wel met de juiste kleur. Zwarte zijn er genoeg, een andere kleur is voor de markt erg gunstig.

Dennis schreef:

Dennis, jouw pony's zijn echt fantastisch (volgens mij heb ik dat al vaker gezegd). Ik zou persoonlijk heel graag een nakomeling van een van jouw merries willen.

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 22:06

Dennis schreef:

grote maat gaat hier niet onder de 500 euro van het erf af. Castreren zit hier rond de 100 euro.

Maar ervaringen kunnen natuurlijk verschillen.

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 22:10

ik heb twee grote zwarte shetlanders van 103cm en 106cm. nu is mijn 19 jarige pony, de grootste, pas met pensioen. dus ik was verschillende maanden geleden al begonnen met zoeken naar een grote ( liefst betuigde) pony. kleur onbelangrijk. ze zijn er wel, maar dan vaak voor prijzen die ik niet vind passen bij een shetlander.
maar ineens was daar die advertentie op marktplaats van een mooie betuigde zwarte merrie van 105cm. en 4 jaar oud. goed papier, wat voor ons niet persé belangrijk is maar wel leuk. meteen gebeld en gelijk 's avonds gaan kijken. ( er waren natuurlijk meer gegadigden).
super brave en mooie pony. nog wat groen, maar dat geeft niet. fijn mee kunnen rijden dus we hebben haar gekocht.
bij thuiskomst bleek ze 110cm hoog te zijn. helemaal super dus. we hebben haar nu zo'n 1,5 maand en het is een lotje uit de loterij. vanaf afgelopen week 2 keer nu in het tweespan gelopen en ook dat gaat super.

A_nnee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 06:42

Het is eerder interessant om een veulen te houden tot drie jarige, en daarna te verkopen. Mensen kunnen er dan meteen mee aan de gang. :) Het liefst willen ze m dan eigenlijk ook nog kant en klaar hebben (ingereden, verkeersmak)

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 07:01

A_nnee schreef:
Het is eerder interessant om een veulen te houden tot drie jarige, en daarna te verkopen. Mensen kunnen er dan meteen mee aan de gang. :) Het liefst willen ze m dan eigenlijk ook nog kant en klaar hebben (ingereden, verkeersmak)

Dat willen mensen indd graag maar betalen ze dan ook 1500-2000 euro voor de pony? nee dan ben je gek dat je het vraagt.

Vind de handel in shetjes altijd heel sneu.. Fokt allemaal maar aan, staat per bosjes al grasmaaiers, op de markt of verwaarloosd in een weitje terwijl het zulke leuke dieren zijn. Zouden flink wat duurder moeten zijn houd die ellende vanzelf op.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-16 07:45

Als ik zelf op zoek zou zijn zou ik nooit voor een veulen gaan, ik wil zien wat voor vlees ik in de kuip heb. Daarbij heb ik geen zin om 3 jaar te wachten/pensioen geld te betalen. Maar ik geloof wel dat ze meer waard zijn dan mini veulens zeker als ze een leuk kleurtje hebben en correct gebouwd. Prijzen van veulens ben ik niet thuis in.

Mvdbijl, mee eens. Als er weer eens een topic wordt geopend door een verzorgmeisje over verwaarloosde pony's met kale plekken en veel te lange hoeven, gaat dat 9 vd 10 keer over shetten. Toeval? Nee zeker niet. Goedkoop dus zo aangeschaft door iedere gek met een achtertuin.

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 08:12

Ik heb dit jaar een zwartbont merrieveulen verkocht voor 300 euro incl chip en paspoort. Gaat rond de 1.07-1.10 worden. Moeder vol papier, vader ook en ook goedgekeurd. Maar omdat ze de moeder niet kunnen vinden voor DNA is hij alsnog niet voor dekdienst goedgekeurd. In feite een veulen met mooie afstamming, maar voor de helft maar op papier helaas.

Ik had haar op de shetland verkoop Facebook gezet, binnen een 10 minuten 10 reacties en binnen 24 uur verkocht. En de reacties bleven komen. Mocht de verkoop alsnog niet doorgaan heb ik nog 3 mensen die haar sowieso willen kopen.

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 08:53

Jelleee schreef:
Als ik zelf op zoek zou zijn zou ik nooit voor een veulen gaan, ik wil zien wat voor vlees ik in de kuip heb. Daarbij heb ik geen zin om 3 jaar te wachten/pensioen geld te betalen. Maar ik geloof wel dat ze meer waard zijn dan mini veulens zeker als ze een leuk kleurtje hebben en correct gebouwd. Prijzen van veulens ben ik niet thuis in.

Mvdbijl, mee eens. Als er weer eens een topic wordt geopend door een verzorgmeisje over verwaarloosde pony's met kale plekken en veel te lange hoeven, gaat dat 9 vd 10 keer over shetten. Toeval? Nee zeker niet. Goedkoop dus zo aangeschaft door iedere gek met een achtertuin.

Je spreekt altijd van minis maar je bedoeld dus die papierloze shetten die voor een appel en een ei weg gaan?

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-16 09:12

Dat heb ik op de eerste pagina al verduidelijkt. Mini's als in mini shetten, geen minipaarden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 09:34

Luna2006 schreef:
Als je niet weet wat een Mini paard in houd en denkt dat het een mode verschijnsel is, kan je beter je mond houden of eens verdiepen in de wereld van de minis!

Volgens mij is het iedereen duidelijk dat we het hier over minishetten hebben die we al sinds jaar en dag hebben in nederland en niet over de modehype minipaarden.
Alsof je de naam mini kunt claimen :(:)

Dit is een topic over Shetlanders dus ik snap niet zo goed wat je nou onaardig en bovendien off-topic loopt te doen hier

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 10:04

Luna2006 schreef:
mvdbijl schreef:
Bij de minipaarden zie je juist dat ze wat groter worden, welsh bloed erdoor gefokt etc.

Shetten zijn gewoon weg weinig waard. hengstveulens krijg ik ieder jaar weer per bosjes gratis aangeboden. Kleintjes verkopen nog wel omdat het leuk is voor erbij en mensen denken gooi erbij je hoeft er niks mee, goedkoop koop ik er even bij.

Waar ligt de fout? ik denk bij het fokken. Er wordt veel te veel gefokt met papierloze en simpele dieren, leuk een veulen maar in feite fokken ze een frikandel..

En vergeet het hackney bloed niet bij de echte mini's. Echte veelzijdige dieren zijn het, maar net in een ander pakket.

TS je stelt een algemene vraag, dan krijg je actie en reactie op wat mensen hier zeggen. Als mini fokkers dan reageren op mensen die niet duidelijk weten hoe het ras in elkaar zit, is het niet leuk dat je ze de mond snoert, dan moet je een advertentie plaatsen waar je zo'n pony zoekt en niet openlijk de vraag stellen.

Ik heb af en toe ook een papierloos staan, hengst/merrie maar nooit boven de 90cm. Dat willen mensen gewoon niet voor hun kinderen want dan gaan ze direct naar een deftige A of B pony. Daarnaast mogen zo'n grote shetten niet volgens het stamboek gefokt worden als ik het goed begrijp en zijn dit dus ook papierlozen of hulpregister paarden. Deze dieren worden dus ook aanzien als nutteloos voor de fok.

Inderdaad mag een Shet tot 1,07 en dat is aanzienlijk groter. Zo een wilde ik ook per se en heb een prachtige met papieren. Ik heb niets met die hele kleintjes in het maatje wat jij fokt. Er zijn er veel te veel van. Wat ik heel triest vind, want wat gebeurt er dan vaak mee?

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 10:28

klein is in en groot is uit....het is de markt werking , en kleiner fokken gaat gemakkelijker dan groter weet ik uit ervaring.

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 18:03

kwita schreef:
klein is in en groot is uit....het is de markt werking , en kleiner fokken gaat gemakkelijker dan groter weet ik uit ervaring.

Als groot uit is waarom is de prijs dan goed en zijn ze niet aan te slepen?

Nogmaals ik koop graag een vrachtwagen vol met grote pony's. Dat kleine spul gaat grotendeels de kroketten in,

poown

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 18:47

Een jaar of 10 geleden fokte ik midden en grote maat pony's met hele mooie papieren. Kon er redelijk vanaf komen maar niet heel bijzonder. Uiteindelijk over gegaan op mini en kleine maat omdat daar hier (Brabant)meer vraag naar is en dus beter te verkopen.
Heb trouwens nu een 3 jarige zwarte merrie lopen (is van iemand anders ) die verkocht moet worden. Grote maat 1.02 officieel gemeten in april. Beide ouders 1e premie. Niet drachtig is braaf in de omgang niet beleerd. Is momenteel te zwaar maar ook wel van het zware type. Nog niet geadverteerd maar vraag me af of ik haar zo makkelijk kwijt raak

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 20:01

poown schreef:
Een jaar of 10 geleden fokte ik midden en grote maat pony's met hele mooie papieren. Kon er redelijk vanaf komen maar niet heel bijzonder. Uiteindelijk over gegaan op mini en kleine maat omdat daar hier (Brabant)meer vraag naar is en dus beter te verkopen.
Heb trouwens nu een 3 jarige zwarte merrie lopen (is van iemand anders ) die verkocht moet worden. Grote maat 1.02 officieel gemeten in april. Beide ouders 1e premie. Niet drachtig is braaf in de omgang niet beleerd. Is momenteel te zwaar maar ook wel van het zware type. Nog niet geadverteerd maar vraag me af of ik haar zo makkelijk kwijt raak

Volgens bokt moet je nu 10 berichten in je postvak hebben hihi.

Welke maat er ook in is, ik zou me als shetlander fokker schamen als je jaar op jaar weer weilanden vol hebt en dat laat ophalen voor de frikandellen omdat je het niet kwijt raakt.

Ik zie ook zo vaak merrie's te koop wegens veranderen van fokrichting maar dan wel drachtig?

Ik zal het wel niet begrijpen..

Hoop dat ts een leuke pony vind, misschien nu straks tegen de herfst aan als alles weer naar binnen moet. zie toch vaak dat het aanbod dan weer stijgt.

hielkebro

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 20:22

Reus interresant topic! Ik ben het wel eens met de bokkers die zeggen dat je meer met de grote maat kunt.

Mijn shetlander is 3 en 3 maand. Ze meet nu 98 cm. Zou ze nog over de meter komen ?

En is het niet een goeie vraag voor het stamboek waarom er zoveel mini's zijn ?

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 20:49