shetlander bijt kind.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 14:54

mijn advies: doe die paarden maar weg, dit gaat echt niets worden. Als je geen verstand hebt van dieren, laat staan van paarden, begin er dan ook niet aan.

Ik heb nog een pluizige little pony liggen, stuur ik gratis en voor niets op :j

De vergelijking tussen paard en kind is ronduit achterlijk (als ik zo vrij mag zijn)

Nikkihorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 14:57

loveidefix schreef:
mijn advies: doe die paarden maar weg, dit gaat echt niets worden. Als je geen verstand hebt van dieren, laat staan van paarden, begin er dan ook niet aan.

De vergelijking tussen paard en kind is ronduit achterlijk (als ik zo vrij mag zijn)

Belachelijke reactie!

TS zegt zelf dat ze altijd paarden heb gehad, en er nooit problemen mee heeft op de manier waarop zij het doet. Ros jij je paard maar lekker in elkaar, lochies dat hij luistert onwijs bang om op zijn donder te krijgen.

aishcream

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 14:58

Pluttersput schreef:
Een flinke knal geven als hij bijt. Is hij helemaal gek geworden... Desnoods een zweepje erbij, maar in ieder geval zodra hij bijt een lel geven..

:j ja een goede klap geven want dat kan die niet maken!
En sja als er geen klik is of hij gewoon niet de 'perfecte' kinderpony is houdt het op. ;)
Laatst bijgewerkt door aishcream op 03-01-14 15:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 15:01

Nikkihorse schreef:
loveidefix schreef:

Belachelijke reactie!

TS zegt zelf dat ze altijd paarden heb gehad, en er nooit problemen mee heeft op de manier waarop zij het doet. Ros jij je paard maar lekker in elkaar, lochies dat hij luistert onwijs bang om op zijn donder te krijgen.

* logisch

Wauw wat heb jij een mensen kennis dat je dat van mij weet :j
Een goede tik is naar mijn mening nooit verkeerd als een paard bijt, hier is toch 99% van bokt het met mij eens. Dat jij daardoor in je hoofd krijgt dat iemand een paard in elkaar beukt zegt meer over jou, dan over mij ;)

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 15:02

geloofhoop schreef:
Beste Bokkers,

Een kennis vroeg aan mij of ik hier een bericht wou achter laten over haar shetlander.

Het gaat over een shetlander ruin die mevrouw 3maanden geleden heeft over genomen van een man die ernstig ziek was, Samen met 3 andere shetlanders staat hij al gezellig aan huis. Mevrouw heeft een dochter van 5 jaar oud, en ze wilt graag dat haar dochter samen met Guusje (zo heet de shetlander. ) aan de slag gaat. Poesten gaat goed als hij vast staat.
Maar als ze hem samen met haar moeder uit het land wil halen, valt ze haar dochter aan. Ook als ze samen gaan wandelen, bijt hij haar. Hij heeft dus totaal geen respect voor kinderen. Nu is onze vraag, hoe kunnen we die respect van hem krijgen. Hoe kun je dat op een GOEDE manier gaan trainen?
Hoop op wat goeie reacties!

Grz

Waarom zou iemand met een kind van vijf een weiland in willen lopen met meerdere ponies erin? Eerlijk gezegd vind ik dat levensgevaarlijk, zelfs de liefste pony kan een keer trappen (naar een vlieg of zo) en zelfs het braafste kind kan eens een onverwachte beweging maken. Bovendien is het laatste dat je wilt dat het kind te vertrouwd wordt met een weiland in lopen en dat in een onderzoekende bui in zijn uppie gaat doen, dan kan het al in een paar seconden gebeurd zijn en is er geen kind meer. Een kind van vijf kan nog niet overzien wat de gevolgen zijn van zoiets.

Ik zou gewoon adviseren om het kind niet mee het weiland in te nemen, en het dan als de pony vast staat te laten poetsen aangezien dat gewoon goed gaat.

Hier op stal gaan kinderen onder de tien jaar níet het weiland in, punt. Ook niet met mama erbij. Zelfs volwassenen lopen nou eenmaal altijd een risico in een weiland met meerdere paarden, dat risico moet je zeker niet willen lopen met een kind waarvan het hoofd op traphoogte is.

supertinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 15:49

geloofhoop schreef:
Maar zal jij je als je kinderen heb je kind dan ook slaan??

Dat is een vergelijking die niet opgaat natuurlijk. Ik kan mijn dochter door middel van communicatie aangeven dat iets niet mag.
Je zou in eerste instantie het nog met een ferme 'NEE' kunnen proberen, maar ik betwijfel of dit zin heeft.
En zoals al eerder ook is genoemd is het paard op het juiste moment een corrigerende tik geven, een vorm van communicatie naar je paard toe.
Als in de kudde een paard iets doet wat niet acceptabel is kan hij of zij het ook met een flinke schop of bijt bekopen.

Daarnaast is het ook geen antwoord op mijn eerste vraag. Waarom open je dit topic met deze vraag terwijl je zelf wel een beeld hebt van hoe je het wilt oplossen en kunt oplossen. Immers dit heb je eerder bij een ander paard ook gedaan.
Ik bedoel dit overigens absoluut niet als persoonlijke aanval ofzo, maar ik ben gewoon oprecht benieuwd naar de reden van het openen van dit topic? Had je, je kennis niet beter zelf naar het forum kunnen verwijzen? Dat hij/zij haar vraag zelf had kunnen stellen?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 16:05

geloofhoop schreef:
Borisje schreef:
Die van mij ook zeker niet hoor, die zijn echt niet bang voor me. Maar ze dringen niet bij het eten, bijten en schoppen niet, houden altijd netjes afstand en zijn niet opdringerig, ondanks dat ik ze volstop met snoep. :+
Ik ben voor het principe: goed bedrag belonen, fout gedrag negeren en gevaarlijk gedrag bestraffen.
Ik heb twee hengsten, en het zijn de grootste knuffels van de wereld. En toen ik ze kreeg waren ze echt levensgevaarlijk in de omgang.

Ik kan je niks opdringen, maar wil je best eens uitnodigen om langs te komen om te kijken hoe het er hier aan toe gaat. Dan zul je geen mishandeling of onterechte straffen zien.

En, wij zijn inderdaad geen paarden. Maar kun je van een paard verwachten dat hij zomaar mensentaal begrijpt? Ik probeer alles in paardentaal te doen, zodat ik hun begrijp en zij mij.

Als hij de tik op zijn neus niet begreep heb je waarschijnlijk verkeerd getimed of was het niet duidelijk genoeg.
Shetlanders kunnen nogal eigenwijs zijn :P
ieder paard heeft een andere aanpak nodig, blijkbaar heeft deze shetlander iets meer leiding nodig dan je andere paarden.

Het is de shetlander van een vriendin.

Maar ik ik snap dat gevaarlijk gedrag indd afgestraft moet worden.
Maar een shetlander waar nooit iets mee gedaan is, en je dus niet weet wat mee gemaakt heeft daarvoor. Ga je niet zomaar lopen meppen omdat hij bijt of trapt. Ik vind dat je eerst gaat kijken of uitzoeken of er misschien een rede is waarom hij dat doet. Natuurlijk niet gaan belonen als hij dat doet. En meteen op zijn plek zetten.

Wat maakt het uit wat de oorzaak is? Bijten hoort niet en dat tolereer ik niet. Zelfs toen hans een puppie was heeft hij weleens een tik op zijn neus gehad. Als je het goed timed dan weten ze prima waarom ze een tik krijgen en worden ze ook niet kopschuw. Een tik geven is automatische, dat gaat in nog minder dan een minuut. In die tijd kan ik hem niet in zijn oor bijten. En ik denk dat je dan juist paarden krijgt die niet graag hebben dat er aan hun oren gezeten wordt. Hans heeft mss 2x een tik gehad in 7 jaar tijd. Ik ken hem goed genoeg om hem uit mijn ruimte te sturen mocht hij eens iets te enthousiast worden. En een uhuh is in de meeste gevallen voldoende.

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 16:35

sallandval schreef:
geloofhoop schreef:
Beste Bokkers,

Een kennis vroeg aan mij of ik hier een bericht wou achter laten over haar shetlander.

Het gaat over een shetlander ruin die mevrouw 3maanden geleden heeft over genomen van een man die ernstig ziek was, Samen met 3 andere shetlanders staat hij al gezellig aan huis. Mevrouw heeft een dochter van 5 jaar oud, en ze wilt graag dat haar dochter samen met Guusje (zo heet de shetlander. ) aan de slag gaat. Poesten gaat goed als hij vast staat.
Maar als ze hem samen met haar moeder uit het land wil halen, valt ze haar dochter aan. Ook als ze samen gaan wandelen, bijt hij haar. Hij heeft dus totaal geen respect voor kinderen. Nu is onze vraag, hoe kunnen we die respect van hem krijgen. Hoe kun je dat op een GOEDE manier gaan trainen?
Hoop op wat goeie reacties!

Grz

Waarom zou iemand met een kind van vijf een weiland in willen lopen met meerdere ponies erin? Eerlijk gezegd vind ik dat levensgevaarlijk, zelfs de liefste pony kan een keer trappen (naar een vlieg of zo) en zelfs het braafste kind kan eens een onverwachte beweging maken. Bovendien is het laatste dat je wilt dat het kind te vertrouwd wordt met een weiland in lopen en dat in een onderzoekende bui in zijn uppie gaat doen, dan kan het al in een paar seconden gebeurd zijn en is er geen kind meer. Een kind van vijf kan nog niet overzien wat de gevolgen zijn van zoiets.

Ik zou gewoon adviseren om het kind niet mee het weiland in te nemen, en het dan als de pony vast staat te laten poetsen aangezien dat gewoon goed gaat.

Hier op stal gaan kinderen onder de tien jaar níet het weiland in, punt. Ook niet met mama erbij. Zelfs volwassenen lopen nou eenmaal altijd een risico in een weiland met meerdere paarden, dat risico moet je zeker niet willen lopen met een kind waarvan het hoofd op traphoogte is.

Ik heb me weer lopen verbazen om alle reacties tot deze van sallandval. Wat doet een kind van 5 op een weiland tussen paarden? Dat is vragen om moeilijkheden. Haal de pony zelf als volwassene, zet hem vast en laat je kind de pony onder begeleiding poetsen. En ja, niet elke shet is een kindervriend. Ik heb er 8 en weet welke gek zijn op kinderen en welke strontsjagerijnig worden van de drukke, soms schreeuwerige en vaak ook wat angstige kinderen. Die pak ik dan ook niet.

Verder valt mij zoals in veel topics die losse handjes weer op. Iedereen slaat, knalt, schopt zich gek onder het motto dat doen ze onderling in de kudde ook. Als je van mening bent dat slaan ( of bijten in het oor, vreemde afstraffing imo) de oplossing is, dan is dat aan jou maar vergelijk het niet met afstraffing zoals in de kudde gebeurt. Dat kunnen wij als mens nooit nabootsen. Enig idee hoeveel signalen er onderling al zijn gegeven voordat er eentje op zijn plaats wordt gezet? Dus sla omdat je van mening bent dat je dit moet doen maar doe het niet omdat je denkt een paard te kunnen nabootsen. Dat zal je nimmer nooit lukken. Dat komt aan op juiste timing.

Ik ben overigens tegen slaan van welk dier dan ook maar dat zal duidelijk zijn. Er zijn namelijk meerdere wegen die naar Rome leiden.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 16:41

nou,mijn shet krijgt een mep hoor....een goed gesprek helpt daar niet bij.Terwijl ik al 14 jaar signalen afgeef van dingen die ik niet wil hebben.Hij vangt ze niet op. :+

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 16:41

ja, er zijn inderdaad meerdere wegen di naar rome leiden.

een paard die een ander paard zonder pardon bijt,die krijgt zonder waarschuwing een knap hoor.

maar dat terzijde. ik zou er nooit zomaar op los slaan, dat word ook uitgelegd door mensen. geen reactie? dan kun je eventueel een tik krijgen. (tuurlijk word er wel eerlijk naar gekeken, paard word niet zomaar geslagen)

en wij zijn geen paarden nee, maar de actie reactie blijft wel het zelfde.

geerke

Re: shetlander bijt kind.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 16:43

natuurlijk ga je geen pony een mep geven zonder reden,ik mep echt niet voor mijn plezier.

capopjekop

Re: shetlander bijt kind.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 16:51

Je hebt meppen/slaan en een tik geven. Zit ook nog een wereld van verschil in. En dat is een uiterste straf die je geeft. Je probeert allereerst het gedrag te voorkomen. Als ik zie dat een pony happerig is dan stuur ik hem uit mijn ruimte. Maar soms let je niet goed op en pik je mss te laat het signaal op. En dan krijgen ze idd een tik. Maar als je pony's goed opgevoed zijn dan is dat 1 of 2 keer nodig en daarna niet meer is mijn ervaring.

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 16:52

geerke schreef:
nou,mijn shet krijgt een mep hoor....een goed gesprek helpt daar niet bij.Terwijl ik al 14 jaar signalen afgeef van dingen die ik niet wil hebben.Hij vangt ze niet op. :+

Je bent nu eenmaal geen paard dus je kan signalen afgeven tot je een ons weegt. Een goed gesprek valt daar overigens ook niet onder. Waar je dat nu weer vandaan haalt? Als jij wilt meppen moet je dat doen. Ik zeg alleen dat het niet noodzakelijk is. Dat ervaar ik al 30 jaar.

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 16:55

capopjekop schreef:
Je probeert allereerst het gedrag te voorkomen. Als ik zie dat een pony happerig is dan stuur ik hem uit mijn ruimte.

Precies, uit je ruimte sturen. Dit werkt prima, ook bij de hengsten.

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 16:55

geerke schreef:
natuurlijk ga je geen pony een mep geven zonder reden,ik mep echt niet voor mijn plezier.

Ik ben het met je eens geerke ;) ik had het tegen yinnar

Floresta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 16:56

Als een van mijn paarden me bijt (wat niet gebeurd) dan geef ik hem ook een corrigerende tik, ik accepteer het niet. En ga ook niet zoeken naar een oorzaak, moet je je al die tijd laten bijten tot je weet waarom hij bijt?
Bij mij komt regelmatig mijn neefje van net 2 jaar bij mijn paarden, hij wandeld onder mijn merrie door en poetst ze. Maar dit gebeurd alleen omdat ik weet dat ik een betrouwbare kudde heb lopen.
Op het moment staat er 1 bij die wat minder sociaal is en dus gaat mijn neefje nu niet meer naar de paarden (in ieder geval niet in het weiland waar hun lopen op dat moment)

Het lijkt wel alsof hier gelijk word gedacht dat je gelijk je paard in elkaar slaat met een tik..

Ts wil je vriendin succes wensen met het opvoeden van deze shetlander.
Als hij opgevoed is dan pas kids mee nemen naar de pony's.

femo

Yinnar schreef:
capopjekop schreef:
Je probeert allereerst het gedrag te voorkomen. Als ik zie dat een pony happerig is dan stuur ik hem uit mijn ruimte.

En als jepaard dan dwars door je heen loopt? dat het gevaarlijk word?

geerke

capopjekop schreef:
Je hebt meppen/slaan en een tik geven. Zit ook nog een wereld van verschil in. En dat is een uiterste straf die je geeft. Je probeert allereerst het gedrag te voorkomen. Als ik zie dat een pony happerig is dan stuur ik hem uit mijn ruimte. Maar soms let je niet goed op en pik je mss te laat het signaal op. En dan krijgen ze idd een tik. Maar als je pony's goed opgevoed zijn dan is dat 1 of 2 keer nodig en daarna niet meer is mijn ervaring.

niet altijd hoor...mijn vriendin heeft een hengst,en dat is geen shet maar een superduur springgefokt paard.Daar heb ik bij geholpen bij de geboorte,die bijt dus al vanaf zijn geboorte :+
Niet af te leren....kruiwagens,poepscheppen,peesjes,mensen...alles moet er aan geloven.Hij is nu 7 het word iets minder maar weg is het niet.En die heeft meer dan twee tikken gehad,en op het goede moment. ;)
Maar dit is een echte die-hard...ik mag hopen vrij zeldzaam :D

Hoe kan ik een pony uit mijn ruimte sturen als ik hem naar de wei breng en hij naast me moet lopen?

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 16:58

femo schreef:
Yinnar schreef:

Dan doe je dus iets niet goed!

KirstenAp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 16:59

Als je de pony niet wil aanpakken door hem eens goed op zijn plaatst te zetten is het afgelopen zaak ben ik bang. Hij moet toch echt even op zijn plaats worden gezet anders gaat ie gewoon door met bijten.

Zilverroosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 17:01

Probeer iemand te vinden die goed is met kinderen en paarden en neem les in grondwerk. Ik vind zelf Annemarie van der Toorn goed bezig. Misschien zijn er mensen in jouw omgeving die lesgeven en door haar zijn opgeleid.

Terugslaan en schoppen zie ik niet als uiteindelijke oplossing, ga je toch niet winnen. Zeker het kindje niet, heeft nog helemaal geen kracht.
Laatst bijgewerkt door Zilverroosje op 03-01-14 17:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Nadiine__x

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 17:02

Ik heb geen moeite genomen om al deze reacties te lezen, na pagina 1 was het ik "commentaar"al beu.

Paarden zijn kudde dieren, en dieren in een kudde zijn echt niet altijd lief tegen elkaar. als een paard iets verkeerds doet in de kudde kan hij zeker een trap na verwachten ja, klopt.

Maar ook paarden beginnen niet direct met slaan en meppen, meestal krijgen ze eerst een waarschuwing of een hap.

De meeste paarden die direct aanvallen, Zoals de shet bij het meisje van 5 jaar. Zijn ergens bang voor.
Paarden zijn net als kudde dieren ook vluchtdieren en zullen eerder op de vlucht staan, maar sommige weten dat dit geen zin heeft en gaan in de aanval. aangezien je de geschiedenis van het shetje niet geheel weet, heb je best kans dat deze in het verleden al veel geslagen is, zeker als ik al deze reacties hierboven lees, die ik echt triest vind, en nooit verwacht had (maargoed).
Door nu weer te gaan slaan maak je zijn angst dan alleen maar groter.

Werk Positief met je paard, waarschuw hem met je stem, of een ruk aan het touw, als hij iets fout doet.
Bijt hij? ruk aan het touw, of een zacht tikje op de neus is vaak al voldoende.

Een paard op zijn plek zetten, kan best met een mep, maar het gaat erom waar en wanneer.
als hij bijt, en jij ramt hem voor ze kop, heb je straks een kopschuw paard.
Daarbij, waarom zou een paard jou bijten? daar zit een reden achter..

Ik ben geschrokken van alle reacties, dat iedereen maar gelijk roept gewoon terug slaan!
ik weet ook niet zo goed hoe ik daarop moet reageren, dus ik doe dat gewoon niet :)

Succes met je shetje, hopelijk weet je hem weer op het goede pad te krijgen en kan hij straks samen met het dochtertje wel wandelen :)

Nadiine__x

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 17:03

RuthenRoos schreef:
Probeer iemand te vinden die goed is met kinderen en paarden en neem les in grondwerk. Ik vind zelf Annemarie van der Toorn goed bezig. Misschien zijn er mensen in jouw omgeving die lesgeven en door haar zijn opgeleid.

Amen :D

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 17:04

femo schreef:
Yinnar schreef:

Dan doe je dus iets niet goed![/quote]

Elk paard is verschillend. en niet elk paard zal zich de ruimte uit latn sturen. ikzelf ben ook heel consequent, en hoef mijn paard ook bijna nooit te corrigeren. maar dat is welanders geweest toen ze als 3jarige bij mij kwam.

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 17:06

Nadiine__x schreef:
Ik heb geen moeite genomen om al deze reacties te lezen, na pagina 1 was het ik "commentaar"al beu.

Paarden zijn kudde dieren, en dieren in een kudde zijn echt niet altijd lief tegen elkaar. als een paard iets verkeerds doet in de kudde kan hij zeker een trap na verwachten ja, klopt.

Maar ook paarden beginnen niet direct met slaan en meppen, meestal krijgen ze eerst een waarschuwing of een hap.

De meeste paarden die direct aanvallen, Zoals de shet bij het meisje van 5 jaar. Zijn ergens bang voor.
Paarden zijn net als kudde dieren ook vluchtdieren en zullen eerder op de vlucht staan, maar sommige weten dat dit geen zin heeft en gaan in de aanval. aangezien je de geschiedenis van het shetje niet geheel weet, heb je best kans dat deze in het verleden al veel geslagen is, zeker als ik al deze reacties hierboven lees, die ik echt triest vind, en nooit verwacht had (maargoed).
Door nu weer te gaan slaan maak je zijn angst dan alleen maar groter.

Werk Positief met je paard, waarschuw hem met je stem, of een ruk aan het touw, als hij iets fout doet.
Bijt hij? ruk aan het touw, of een zacht tikje op de neus is vaak al voldoende.

Een paard op zijn plek zetten, kan best met een mep, maar het gaat erom waar en wanneer.
als hij bijt, en jij ramt hem voor ze kop, heb je straks een kopschuw paard.
Daarbij, waarom zou een paard jou bijten? daar zit een reden achter..

Ik ben geschrokken van alle reacties, dat iedereen maar gelijk roept gewoon terug slaan!
ik weet ook niet zo goed hoe ik daarop moet reageren, dus ik doe dat gewoon niet :)

Succes met je shetje, hopelijk weet je hem weer op het goede pad te krijgen en kan hij straks samen met het dochtertje wel wandelen :)

jeetje, dat is toch pre3cies wat iedereen de hele tijdzegt? een mep kan, maar wel op de juste tijd.