Zijn Shetlanders echt zó goedkoop?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 19:09

blackjeck schreef:
Dat vind ik dus echt maf.. Slaat echt nergends op dat je een veulen gaat fokken terwijl er al een enrome overpopulatie is...

Juist, daarom snap ik het ook niet en toch blijven fokken.

evelienn28

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 19:30

Tegenwoordig worden shetjes ook gewoon gedumpt hier in de buurt zijn er 2 x een koppeltje van 3 shetjes gefumpt en natuurlijk niet gechipt gelukkig heeft 1 groepje van 3 een leuk plekje op de kinderboederij gekregen

nobje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 19:52

Ik lees ook even mee, ik ken het probleem..
Ik begon met onze Krummel, die kwam als aanbieding project (inclusief de luizen, een huidaandoening en de ondervoeding)
Twee leuke meiden hadden hem zien staan op een paardenmarkt, impuls aankoop. En dan ? ze hadden zelfs geen idee waar ze de pony moesten laten... de stal eigenaar was hier niet van gedient... niet overlegt, en ze konden eigenlijk ook geen stalgeld betalen... zo sneu... En de pony was nog geen jaar oud....
Gelukkig wilde mijn oude merrie wel gezelschap.... hij bleef.
Inmiddels is hij al bijna 10 jaar bij me. En vind hij het heerlijk voor de kar.

Nr. 2 Pluk een wit hengstje van amper een jaar en ongeveer 80 cm... bijnaam Houdini stond aan de ketting
op een dijk
Ach we hadden nog wel plek... Inmidddels 2 span met Krummel en enkelspan...
Hartstikke fijne pony...
(karretje en tuigjes kosten meer dan de aanschaf prijs... ehhh o ja er was geen aanschaf prijs)

Nr. 3... Uk
Nog geen 80 cm. Zijn baasjes gingen scheiden... maar helaas ik had voor de winter geen plek meer
eerst uitgeprobeerd en toen op mijn beurt weer aan mijn vriendin gegeven. Haar dochtertje verzorgt hem
met overgave, mijn vriendin heeft arabieren.... En ze zijn er zo lief voor... dat maakt mijn gemaakte kosten weer meer
dan goed....

Dus het onderwerp gaat me ontzettend aan mijn hart...
Laten we eerlijk zijn .... ze zijn stoer, sterk en dapper... en nog lief op de koop toe
Ik heb met Krummel vorig jaar een recreatie rit gereden voor een sulky.... rond de 30 km per dag
Met veterinaire keuringen en al... En hij deed het met vreugde en vuur..
De shetlander van mijn vriendin idem.. wij zijn allebei volwassen met een volwassen gewicht. (helaas)...
En deze pony's doen het ... ik wou dat ze meer respect hadden i.p.v. alweer een grasmaaier... De mensen op bokt
zijn gelukkig voornamelijk liefhebbers... maar toch....

Hoop dat ik niemand beledig... maar soms :o

Amalarab

Re: Zijn Shetlanders echt zó goedkoop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 19:54

inspirerend nobje, heb ook bijna een shetje erbij en zie er erg naar uit!

nobje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 19:59

Amalarab schreef:

Fijn om te horen....
Krijg je, je shetje ook, of ben je echt op zoek gegaan naar een pony ?
In ieder geval heel veel plezier.... ik geniet <3 nog steeds van mijn shetten...
Dus ik hoop dat je mega veel shette lol krijgt *\o/* /3
Maar ik zag in je profiel dat je een mega leuke kudde hebt, dus ik twijfel er eigenlijk niet aan :D :D

Ik geef toe het is nog leuker :D om ze zelf te fokken...
Maar waarom zouden we... er zijn zo verschrikkelijk veel leuke *\o/* shette veulentjes...
En uberhaupt leuke pony's....

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 20:01

nobje schreef:
Amalarab schreef:

Fijn om te horen....
Krijg je, je shetje ook, of ben je echt op zoek gegaan naar een pony ?
In ieder geval heel veel plezier.... ik geniet <3 nog steeds van mijn shetten...
Dus ik hoop dat je mega veel shette lol krijgt *\o/* /3

Ik geef toe het is nog leuker :D om ze zelf te fokken...
Maar waarom zouden we... er zijn zo verschrikkelijk veel leuke *\o/* shette veulentjes...
En uberhaupt leuke pony's....

helemaal waar, daarom zijn er ook zo veel shetlanders :D
ik heb zelf ook wel eens een shetje gefokt voor de leuk, maar dat doe ik niet meer. er zijn genoeg die nog geen goed plekje hebben.

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 10:17

best verbazend, ik was een topic gestart in paardenpraat, "de drama dat een nieuwe pony zoeken heet", om er achter te komen hoeveel de waarde nu eigenlijk is van een (goed) bereden (en evt. betuigde) shetland pony. Daar kon ik juist opmaken dat de waarde richting de 500 euro ging. Dit omdat ik juist zelf aan het zoeken ben voor een lieve shet voor de kinderen en om er eventueel zelf mee te gaan mennen.

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 10:23

Ja degene waar wij over praten zijn vaak heel jong, hengst en niks kunnend;)

nobje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 10:51

justin4ever schreef:
Ja degene waar wij over praten zijn vaak heel jong, hengst en niks kunnend;)

bridgetF

&

Onderwerp bericht:

best verbazend, ik was een topic gestart in paardenpraat, "de drama dat een nieuwe pony zoeken heet", om er achter te komen hoeveel de waarde nu eigenlijk is van een (goed) bereden (en evt. betuigde) shetland pony. Daar kon ik juist opmaken dat de waarde richting de 500 euro ging. Dit omdat ik juist zelf aan het zoeken ben voor een lieve shet voor de kinderen en om er eventueel zelf mee te gaan mennen.

Maar ook voor de oudere hengstjes is het moeilijk een huis te vinden.
Shetl nr. 2 die kwam, was hengst... maar had een temperament met een laag pitje
Of tewijl (achtelijk) braaf. Liep gewoon tussen onze andere vierbeners.. niks hengst.
Ook op ritten etc.. een keer een hinnikje en dan niks... dus tsja niet gecastreerd..
Dus toen nr. 3 hier arriveerde had ik echt plek tekort..
Dacht je dat ik voor een verkeersmakke en betuigde en bereden shet een plek kon vinden...
Ik was blij dat ik voor de winter voor nr. 3 die ik inmiddels had opgeknapt een goed huisje had gevonden

Maar inderdaad iemand zei wat een gek ervoor geeft.
En voor merries (met of zonder papier) gaat het iets makkelijker, of als ze al een startkaart hebben
en braaf zijn doorgereden zullen er ongetwijfeld mensen zijn die het lukt om nog
een flink bedrag voor hun shet te krijgen...
Maar helaas is de groep groter die zeg maar "overblijft"

Dus bridgetF, mocht je nog geen shet hebben gevonden geloof ik dat er voldoende mensen op dit forum / en in dit topic zijn
die je wel kunnen tippen waar je de shetten vind die zeg maar "overblijven".... :o
Veel succes op je zoektocht... ik hoop dat je een fijne shet vind. /3

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 10:53

bridgetF schreef:

Shetten die wat kunnen en betrouwbaar voor de wagen zijn en onder het zadel die vind je niet voor 50 euro (of je moet hem via via kunnen kopen of van iemand die er snel vanaf wil). Zoek je een betrouwbare kindershet dan zal het nog lastiger zijn omdat er daar een stuk minder van zijn en dus betaal je ervoor. Jonge (papierloze) shetten die nog niets kunnen daar gaat het vooral over in dit topic. Daar zijn er enorm veel van en dat zie je dus terug in de prijs.

Hagar_Helga

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 11:04

Het is sneu hoe goedkoop sommige shetjes te koop staan.
Dat in combinatie met advertenties "paarden alle maten en leeftijden gezocht" Zullen ze geen leuk maar wel permanent plekje krijgen.
Ik heb 2 drachtige shets, maar had ze liever "leeg" gekocht.
Volgend jaar wil ik wel 1 of 2 veulens fokken met papier en rij- en men-bare maat.

Overginds, de merrie waar ik een oogje op heb is de vraagprijs 1400 euro!

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 11:06

Citaat:
Dus bridgetF, mocht je nog geen shet hebben gevonden geloof ik dat er voldoende mensen op dit forum / en in dit topic zijn
die je wel kunnen tippen waar je de shetten vind die zeg maar "overblijven".... :o
Veel succes op je zoektocht... ik hoop dat je een fijne shet vind. /3

Ik ga morgen bij een leuke ruin kijken en zaterdag bij een leuke merrie. :D :D
Ik had het topic op P.P ook niet gestart omdat ik zo goedkoop mogelijk een shet wil,
dus niet in de zin van het mag niks kosten, maar juist meer om een beetje houvast te hebben voor de prijzen :)
Dan weet je wat een beetje normaal is en wat fantasie prijzen zijn.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 11:09

De prijs is natuurlijk ook wat de gek ervoor geeft. Jaren terug waren shetten ook wel een stukje duurder dan nu. Ik heb mijn toen 2 jarige merrie toen voor 450 euro op de markt gekocht. Mijn shetruin heb ik 100 euro voor betaald op de markt 6 jaar terug (dat was ook wel flink aan de prijs, maar keek in zijn ogen en was verkocht :') ) Nu zou hij dat ruim waard zijn, aangezien hij voor de wagen loopt en onder het zadel. Daar zou ik nu best 250/400 euro voor betalen als ik er nog een zou zoeken.

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 11:11

Citaat:
Ik heb 2 drachtige shets, maar had ze liever "leeg" gekocht.

Dat lijkt me inderdaad lastig om ze drachtig te verkopen, tijdens mijn zoektocht zag ik ook 2 hele leukerds, maar ook drachtig. Ik klik dan gelijk verder, want wat mijn angst is...zie ze maar kwijt te raken in deze tijden. En eerlijk is eerlijk het is natuurlijk een verschil of je er 1 moet onderhouden of 2. En daar komt ook nog eens bij dat ze even tijdelijk op rust moeten en natuurlijk de bevalling hoe dat zal gaan. (complicaties?). Maar uiteindelijk is er denk ik voor ieder paardje wel een liefhebber, het zal alleen wat meer tijd kosten.

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 11:16

Misschien eindelijk eens een goede les voor die mensen die een veulen willen voor de 'lief' dit is wat er van terrecht komt helaas! :(:)

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 11:21

ja, petje af hoor voor hagar-helga, want zo heeft ze er twee drachtig gekocht, maar zit ze zo wel met 4 pony's. Je moet er maar zin, tijd, ruimte en geld voor hebben.
Wist je trouwens haga-helga dat ze drachtig waren op het moment van aankoop?

Hagar_Helga

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 11:55

Ik wist dat ze drachtig waren.
Heb er nu 6, van het voorjaar dus 8. Ik heb er de plek, tijd en geld voor.
Het is een grullo x palomino
En een brown dun x buckskin
Dus er komt ook een wat ongebruikelijkere kleur uit, hopelijk baat dat bij de eventuele verkoop.

Een van de drachtige merries wilde de vorige eigenaar trouwens alleen verkopen met veulen aan de voet en daar had ik in no-time een super plek voor. Ook een beetje geluk denk ik.

Aan de hand van de verkoop ligt er ook aan of ik er 1 of 2 laat dekken. Nog een grote maat erbij wil ik sowieso en die heeft dan vol NSPS papier.

Als ik geen goed tehuis kan vinden, hou ik ze lekker tot ze beleerd zijn en probeer het dan nog eens.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 13:04

Ik heb mijn goed betuigde merrie vorig jaar weer uit de verkoop gehaald. Omdat er zo veel goedkope pony's aangeboden worden willen mensen voor een goed betuigde en bereden merrie ook weinig betalen (kroon prestatie elite sport-AA merrie met aparte kleur, ZZ dressuur, ZZ vaardigheid en heeft dit jaar leuk mee gedraaid op het EK en hippiade).

Ik werd gek van de mensen die 50 tot 100 euro voor haar wilde geven, en dat het anders veel te duur werd. Hoogste bod wat ik toen gehad heb is 300 euro, maar wel incl wintec zadel en zilco tuig (met een nieuwprijs van ruim over de 1.000 euro samen).

Mijn jonge hengstjes doe ik nog niet eens een poging om ze te verkopen. Beetje groter worden, castreren en dan maar eens kijken hoe we er voor staan.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 13:10

Dennis schreef:
Ik heb mijn goed betuigde merrie vorig jaar weer uit de verkoop gehaald. Omdat er zo veel goedkope pony's aangeboden worden willen mensen voor een goed betuigde en bereden merrie ook weinig betalen (kroon prestatie elite sport-AA merrie met aparte kleur, ZZ dressuur, ZZ vaardigheid en heeft dit jaar leuk mee gedraaid op het EK en hippiade).

Ik werd gek van de mensen die 50 tot 100 euro voor haar wilde geven, en dat het anders veel te duur werd. Hoogste bod wat ik toen gehad heb is 300 euro, maar wel incl wintec zadel en zilco tuig (met een nieuwprijs van ruim over de 1.000 euro samen).

Mijn jonge hengstjes doe ik nog niet eens een poging om ze te verkopen. Beetje groter worden, castreren en dan maar eens kijken hoe we er voor staan.

Achterlijk zeg, als je ziet hoeveel plezier ik van shetlanders heb....
Het is gewoon zo, van al het geld dat ik dit jaar in ze heb geïnvesteerd daar had ik ze allebei van kunnen kopen. :')
En het zijn dus niet mijn eigen pony's hé. _O-

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 13:14

helaas zoek ik zelf ook geen hengst of drachtige merrie. en helaas ook zie ik op marktplaats weggooi prijs zoals gratis of 50 euro...
ga zondag kijken bij 2 shetters 2 merrietjes leeg...1 bereden en 1 word beleerd voor de kar...
ben benieuwd of t wat is...:D

Hagar_Helga

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 13:18

Ik heb ook ruim betaald voor mijn shets, wat de gek er voor over heeft.
Mensen kopen nu liever een goedkope shet met losse knieen dan een goedbewegende bewezen shet. 'T is niet anders. En ik zal ook met de tijd leren hoe 't me af gaat.
Voor 50 euro weg, zonder eerst te komen kijken gaat niet gebeuren.

nobje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 18:42

Hagar_Helga schreef:
Ik heb ook ruim betaald voor mijn shets, wat de gek er voor over heeft.
Mensen kopen nu liever een goedkope shet met losse knieen dan een goedbewegende bewezen shet. 'T is niet anders. En ik zal ook met de tijd leren hoe 't me af gaat.
Voor 50 euro weg, zonder eerst te komen kijken gaat niet gebeuren.

Het is inderdaad een bijzondere situatie, met name ook omdat er vaak wel degelijk zeer goede pony's tussen zitten. En het is natuurlijk maar net van uit welke hoek je het bekijkt....ik heb mijn shet's niet gezocht op de term "gratis" ... Maar op een gegeven moment komen ze gewoon naar je toe.
Ik gaf gister een compliment aan een facebook kennis... En wat staat er tot mijn schrik..." als mijn dochter te groot is mag je er hebben " Op zich een compliment dat dit me na slecht's 1 ontmoeting al wordt toevertrouwd.... Anderzijds ?

Verder hoop ik maar dat de overblijvers ook uitijndelijk goede plekken zullen krijgen. Een aantal jaren terug zag je het fenomeen broodfokker.... Maar de laatst tijd zie je ook dat mensen hun paarden en pony's weg moeten doen omdat ze er finacieel niet meer mee rond kunnen komen... Ik vind het echt soms heel pijnlijk... Of de shet dan de eerste is die een nieuw pension moet zoeken ? Het lijkt me een traktatie om eens met de pony van Dennis te mogen rond sturen.... Maar ik weet dat ik zo weer met een volgend project naar de dier kliniek rijd.... Ik zeg wel eens... Voor dat geld had ik een super geschoolde pony kunnen kopen. Maar goed nu ga ik of topic.. Mijn excuus.

Hagar_Helga

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 20:00

Leuk om te horen dat je zoveel voor ze over hebt.
Helaas geld dat niet voor iedereen en als men een rasmaaier of twee voor 10 euro kopen zullen ze er niet meer als 100 euro dierenarts kosten aan uitgeven, dunkt mij.

nobje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 20:38

Hagar_Helga schreef:
Leuk om te horen dat je zoveel voor ze over hebt.
Helaas geld dat niet voor iedereen en als men een rasmaaier of twee voor 10 euro kopen zullen ze er niet meer als 100 euro dierenarts kosten aan uitgeven, dunkt mij.

Hmmmm weet ik niet... Ik zag in je profiel een rweetal foto's staan.... Een witte shire.. In de eerste aanschaf periode.... En nadat je hem een tijdje had.....ik denk dat je gaande weg best veel in dat paard geinfesteerd hebt. Ik zie dat als een soort termijnen..... En als je het bijelkaar gaat optellen schrik je ervan... ( ik wel teminste |( )

En ik weet dat er best veel mensen zijn die deze kleine projecten als gezelschaps pony hebben. En ik moet eerlijk zeggen tot nu toe komen er altijd kanjers van vietvoeters onder vandaan :D
Ik heb van de zomer ook zo iemand via bokt gevonden voor een pony... En er zijn veel mensen die het gelukkig doen :P

Maar eerlijk is eerlijk de meeste sjetten die zo goedkoop of gratis weg gaan zijn vaak gezonde jong pony's van het mannelijk geslacht. En over het algemeen zeer gezond. Dus gewoon goed kijken... Al blijf ik het verbazing wekkend vinden wat mensen in crisis tijd doen om van hun viervoeter af te komen...

Maar ik zag hagar-helga dat ook jij veel hebt gedaan om je shire op te knappen en het enige wat ik daarvan kan zeggen is respect... En wat een prachtig paard is het geworden als ik dat zo op de foto zie (sorry of topic )

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 20:51

Dan dunkt dat jouw verkeerd Hagar Helga :) Ik heb vorige zomer een merrie gekocht, was inc. hengstveulen. Ik heb niks aan een hengstveulen en vond het qua papier ook niet interessant om überhaupt aan te houden voor de HK. Hengstveulen ging dus de verkoop in. Werd ziek, 150 euro aan de dierenarts en vervolgens gratis weggegeven aan een leuk stel dat hem gaat ruinen dit jaar en er mee willen gaan mennen. Waarom gratis? Ik kreeg vrijwel geen enkele reactie op hem. Ook toen ik hem op gratis op marktplaats had gezet kreeg ik wel 2 hele reacties.

Voor dit jaar heb ik 2 drachtige merries maar gelukkig ook de plek om de veulens aan te kunnen houden.