Pony op proef, zou jij dat doen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

coroosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-12 14:53

stalbluemoon schreef:
Avaluna: Helemaal met je eens.

Moet er niet aan denken dat die schatten van pony's in verkeerde omgeving terecht komen.
Helaas worden mijn kinderen te groot en denk ik ook wel eens, zal ik ze verkopen zodat andere kindjes er nog veel plezier mee kunnen hebben? Maar dat kan ik niet ben er zelf ook helemaal gek op.

Dus mensen vergeet niet echt super brave kindershetjes zijn zeldzaam en goud waard.
En vergeet niet een jonge schet kun je opvoeden zoals je zelf wil.

Als je toch besluit een andere kindje (en haar moeder) er plezier van te laten hebben, hoor ik het graag ;)

LadyMadonna

Re: Pony op proef, zou jij dat doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 14:54

t zijn leuke pony's die van stalbluemoon, maar die gaan echt niet zomaar weg ;)

Die van mij is ook doodsbraaf, maar weer te ontdeugend voor een kind...
Lastig hoor, echte kindershets

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 14:55

stef schreef:
Afspraken zijn er om niet nagekomen te worden... Als de pony niet bij jouw thuis staat, heb je er geen zicht op. Dan kan je van alles afspreken, en dan kan je enkel hopen dat men zich aan de afspraken houdt

Nee dat zijn regels. :P

Was er al sprake van een optie TS of ben je nog op zoek?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 15:00

afspraken ook is mijn ervaring :Y)

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 15:02

Naja als ik afspraken maak dan kom ik die altijd na. Daarom maak ik afspraken.
Maar regels.. tja das een ander verhaal :D

Maar zoals ik lees ben je nog opzoek? Ik ken een leuk shetje maar daar is wel veel interesse in, is een echt kindershettie.

stalbluemoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 15:05

Coroosje: als ik inderdaad ooit de knoop kan of moet doorhakken hoor je het van mij.
Ik denk niet dat dat moment ooit komt hoor. Maar je weet nooit.

fabjheu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 15:06

ik zou het doen als er goede regels zijn (bijv, als hij ziek terug komt dat de pre eigenaar dan betaalt, dat hoort er ook bij vind ik )

en verder, je wilt toch echt graag een eigen paardje, dan ga je hem toch niet slecht behandelen??

coroosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-12 15:45

AaronYve schreef:
Naja als ik afspraken maak dan kom ik die altijd na. Daarom maak ik afspraken.
Maar regels.. tja das een ander verhaal :D

Maar zoals ik lees ben je nog opzoek? Ik ken een leuk shetje maar daar is wel veel interesse in, is een echt kindershettie.

Ben zeker nog op zoek! Wij bieden een goed en blijvend thuis met veel andere shetten en twee lieve baasjes :-).
Ik stuur je een pb!

Bon_charmeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 16:51

Ik weet ook nog 2 lieve shetjes. Bereden en betuigd. Vorm info ts ff pb

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 20:11

Beauty_J schreef:
nou als je je pony verkoopt en hij beland vervolgens inn de handel dan is het "jou probleem"niet meer... neee geen discussie maar als je zo redeneerd over een paard.. waarom heb je in vredesnaam een paard

Welcome to the real world :=

Bon_charmeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 09:48

VIND ET GEWOON RESPECTLOOS!

Tos240

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 09:56

Ik weet niet waar je woont? Maar ik heb een leuke brave shet staan van 1.05 cm, een ruintje. Hij is 8 jaar
Ik geef hobbymatig les aan kleine kinderen vanaf 5 jaar. De pony is erg braaf en vind poetsen en
knuffelen erg leuk! Hij is best wel goed aan de been (voorwaarts maar niet extreem hoor!)
Die zou evt wel op proef kunnen.
Een nadeel..............................Hij is wel zwart! :)

Cadeautje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 09:58

Ja als verkoper zou ik het zeker doen. Ik heb zelf namelijk al 2x gemerkt dat ook al is er iets, je toch niet snel zegt ik doe ze weer weg. Maar ook als koper is het verstandig, dus ja - ik zou altijd een proefperiode afspreken.

coroosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-12 10:01

Tos240 schreef:
Ik weet niet waar je woont? Maar ik heb een leuke brave shet staan van 1.05 cm, een ruintje. Hij is 8 jaar
Ik geef hobbymatig les aan kleine kinderen vanaf 5 jaar. De pony is erg braaf en vind poetsen en
knuffelen erg leuk! Hij is best wel goed aan de been (voorwaarts maar niet extreem hoor!)
Die zou evt wel op proef kunnen.
Een nadeel..............................Hij is wel zwart! :)

Ik stuur je een pb!

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 10:20

Beauty_J schreef:

Wat wil je dan doen, "jouw" paard van die ene handelaar weer kopen om in de verkoop te zetten? Je wilde hem toch kwijt?

enomis123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 10:24

een shet op proef of een sportpony of paard vind ik wel een heel verschil tussen zitten,
dus ja, een shet zou ik wel op proef doen, maar een sportpaard of pony die veel geld kost niet.
want dan heb je altijd de kans dat er iets mee gebeurt, tijdens het rijden of in de wei of de box.
en dan is het altijd maar weer de vraag wie hoe en wat er vantwoordelijk is,
een shet kan je in princiepe weinig aan verprutsen, en de financiele schade is veel kleiner...
dus ja, als je op proef kan krijgen, zou ik dat dan altijd doen... maar dat is mijn mening...
en zo heeft ieder die...

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 10:27

Beauty_J schreef:

Ok.. Even realistisch;
Jij verkoopt je paard aan leuke nette mensen, je hebt er een goed gevoel over, en na een proefperiode van een maand kopen ze hem.
Helaas... Na 4 maanden besluiten de kopers paard toch weer te verkopen, en geven hem mee met een handelaar.....
Kun je niets aan doen, is immers je paard niet meer, en je paardlief beland alsnog in het handels circuit.
Niet elke nieuwe eigenaar geeft updates, dus de kans dat je er te laat achterkomt om hem te redden is te laat.

Je kunt hooguit op je gevoel afgaan mbt kopers, en besluiten je paard wel of iet aan die mensen te verkopen. Maar wat er daarna mee gebeurd, heb je geen invloed op, en heeft niets te maken met wel of geen respect voor je paard.
Ten tijde van eigenaarschap heb je als het god is alles gedaan om je paard gezond te houden en een goede basis mee te geven. Dt is de enige vorm van respect die ik zie en kan waarmaken.
We leven in een harde wereld, niet elk aangekocht paard kan tot zijn dood bij de eigenaar blijven.

Bon_charmeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 11:40

nja na die 4 maanden kun je er indd niks meer aan doen maar heb je er in elk geval wel alles aan gedaan om te zorgen dat hij een goed thuis zou krijgen!

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 12:08

Maaar... Dat heeft heeft je ex paard dan niet gekregen :(:)

Mijn uitgangspunt is dus ook echt ; met of zonder proeftijd, je weet gewoonweg niet de ( echte) intenties van een mogelijke koper. Verkocht is verkocht, met of zonder proeftijd, je moet maar hopen dat ze goed terecht komen, heeft niets te maken met geen respect tav je paard

zwanepol

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 12:32

Als ik een shetlander zou verkopen (heb ik niet :P ) dan zou ik denk ik nog wel willen na denken over een proefperiode maar bij een rijpaard begin ik daar niet meer aan.
Wanneer ze een paard willen uitproberen alvorens te kopen ben ik van mening dat je die het beste in zijn "eigen" omgeving kunt testen, ze zijn bij mij dan ten alle tijde welkom. En wanneer ik een (relatief jong) paard verkoop geef ik in de meeste gevallen ook altijd het advies om het dier in zijn nieuwe omgeving eerst te laten wennen en niet direct het zadel er op en gaan met die banaan.

Ooit eens mijn allereerste paard verkocht met een proef periode van 1 week. Met 2 dagen werd ik al gebeld of ik hem weer op wilde halen want de ruiter was er afgevallen en had haar pols gebroken.
Dat dier van mij was zo super braaf, ik snapte er niets van.
Ik heb toen ik daar kwam eerst een filmpje gezien wat ze hadden gemaakt, bleek dat de ruiter zo weinig rijervaring had dat ze mijn paard reed met een slap teugeltje, die begon toen wat te sjoksen en toen hij van hand moest veranderen struikelde hij iets (de hoefslag was zo uitgelopen dat er een soort heuveltje was ontstaan). De ruiter reageerde op het struikelen door haar benen wijd te spreiden en haar armen omhoog te gooien waardoor mijn paard zo schrok dat hij onder haar weg schoot.
Toen ik bij mijn paard kwam daar op stal (manege) zag ik de angst in zijn ogen.
Later heb ik via via ook gehoord dat de manege houder zelf een paard aan deze persoon had willen verkopen en dat mijn paard op stal bang gemaakt was door met een voorwerp (greep ofzo) langs de trailies te gaan. Ik heb toen ook begrepen dat de manegehouder uiteindelijk alsnog een paard aan ze verkocht hebben.

Dit was voor mij dus direct een les voor de volgende keer, ik begin er dus niet meer aan. ;(

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 20:56

Jahoor, maar het ligt er wel aan wat voor pony. Een hengstveulen hoeft voor mij echt niet op proef, zie daar het nut niet van in. Een pony zoals jij zoekt zou wel op proef mogen. Heb dit jaar een pony voor 2 weken op proef gedaan bij een bokker. Pony is helaas weer terug gekomen omdat het niet klikte maar het was voor beide partijen fijn op die manier :) Netjes een contract opgesteld en de 'kopers' hebben de pony opgehaald en netjes terug gebracht.

coroosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-12 21:06

Ik hoop stiekem dat een proefperiode helemaal niet nodig zal zijn en dat we een gezin treffen die over gaan op een grotere pony (en dat we dus na een keer kijken gek van het beestje zijn). Maar ben blij te lezen dat er ook mensen zijn die open staan voor een proef (met een shet).

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 21:14

Met een beetje geluk vind je iets dicht bij huis en is een proefperiode niet nodig, kan je gewoon een paar keer langs :)

Is het niet een optie om een contract op te stellen waarin je vastlegt dat de pony van jullie is in principe, maar dat mochten jullie hem toch niet willen houden de eigenaar het eerste recht heeft om hem terug te kopen? (Daar was een naam voor, weet even niet meer wat.) Verzeker jezelf er wel van dat hij gezond is (voor zover je dat zelf kan) voordat je na 2 dagen een hoefbevangen pony hebt staan.

coroosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-12 15:20

Hebben waarschijnlijk onze droomshet gevonden en ... ze mag op proef *\o/*

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 09:51

Heb toevallig laatst mijn pony ook op proef meegegeven aan de nieuwe eigenaar. Wel met een contractje erbij. Liever dit, dan dat wanneer het toch niet klikt en ik hem na een maand weer op marktplaats zie staan.