Wie gaat er dit jaar naar de hengstenkeuring?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

fiona1

Re: Wie gaat er dit jaar naar de hengstenkeuring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 12:17

Ga ook zeker alle registers opentrekken om een goed adres te vinden, zelf woon ik in Groningen en daar is niet zoveel of ze hebben teveel van dezelfde bloedlijnen, maar nu staat hij in Gelderland en ik hoop dat er in de komende weken al wat eventueel geinteresseerde in zijn stal kijken.

Anders wordt het idd.een dure leuke dag :D

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 12:24

De vorige dekhengst van ons komt ook uit Groningen! :D (Jelger van Dekema)
Wat je van ver haalt, is lekker zeggen ze toch?! :')

Vind jij het een leuke dag?? Ik vind de hengstenkeuring echt niet leuk....
Hoe de (meeste) mensen met hun hengst omgaan.... -O-
En maar trutten met die beesten (bladblazers voor de vacht, bussen haarschuim/lak gaan er doorheen enz.) en als ze er dan niet doorheen komen, gaan ze aan een 'koeien' halster en moeten ze de rest van de dag maar wachten tot ze met 'hun' handelaar mee 'mogen'...
jaren terug ben ik voor het laatst meegeweest. Liep daar 's middags met m'n emmer water en plukken hooi, om de beestjes nog een beetje te voorzien... ;(
(uiteraard zijn er ook mensen zoals jij die gewoon met hun beestje heen en terug gaan!!)

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 12:34

Het zelf niet er mee kunnen (en niet veel willen) dekken is de rede geweest dat Benno gecastreerd is voor hij ervoor kwam. En heb er nog geen moment spijt van.

Hier blijft alles leeg voorlopig, dus m'n 2 jonge hengsten wachten het zelfde lot. En mocht ik er ooit nog een sportpony bij zoeken ga ik waarschijnlijk wel naar de hengstenkeuring om een leuke hengst te kiezen die er niet doorheen gekomen is :).

Voor gaande jaren was ik reuze benieuwd wat er door zou komen en of het leuk zou zijn voor mijn merries. Nu ben ik er veel minder mee bezig (maar ben natuurlijk wel benieuwd of er hengsten uit dit topic door heen gaan komen ;) ).

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 12:36

De meeste gaan idd.niet mee terug, ik vind dat persoonlijk ook nare kant van de shettenwereld/fokkerij.Zelf heb er ook bewust "maar" 5, maar het gross houd er teveel met teweinig middelen. Ik stoor me op de merriekeuringen ook aan het geruk en gepluk aan de met name jonge dingen, ik ben ook niet te beroerd om er op een leuke toch stekende manier wat van te zeggen :D die dieren hebben er niet voor gekozen, die staan ook liever in het land.

Mijn insteek is wel een leuke dag (hoewel manen kinderen niet meegaan omdat ik stijf sta van de zenuwen,en ze moeten naar school) Ik blijf idd. ook de hele dag bij hem in de buurt, geen lomp gedrag bij mijn vee }>

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 12:45

Dennis, als ik de juiste ruin voor me heb, vinden andere het wel meer dan zonde?! :D

fiona, mijn mannetjes zijn ook op de keuring geweest. Moet er nog om lachen... Bloednerveus was ik!! Als ze waren goedgekeurd, hadden ze niet van mij geworden :P
Op een gegeven moment komt Sambucca in de ring. 2 mannen voor me op de tribune hoor ik nog zeggen 'Zo, dat is een leuk beestje!' Na de bezichtiging werd er omgeroepen 'Sambucca van de Rijsdrecht kan niet worden goedgekeurd' Ik 'YES' (per ongeluk iets te hard...) De man voor me draait zich om "maar meisje, hij is afgekeurd hoor!'.... Die dacht echt dat ik het niet goed begrepen had.... :')
Twister, het jaar erop, baggerde met voorbrenger en al gewoon de ring uit... :+
Hij werd ook niet goedgekeurd (YES) We hadden toen nog 2 hengsten bij ons. Een werd er goedgekeurd (Tristan) en de ander niet. De handelaren lopen gewoon steeds achter je aan 'ik wil die kopen (Twister)'......... NIET DUS!!! Op een gegeven moment werd er een zelfs pissig. 'Ik wil de eigenaar spreken!' 'Daar spreek je dus mee!' }>
Heb hem die dag goed in de gaten gehouden.. 8-) Voor je het weet heeft hij ineens een verfkwast op zijn kont....

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 12:52

Mijn lieve ruintje is de 1e premie kampioens palomino waarvan ik nog regelmatig te horen krijg dat het eeuwig zonde is ;) . Werd van de zomer op het EK in Ermelo gebeld door een vriend 'ik sta hier bij een hele knappe kerel die iets kwijt is', die stond bij de trailer en doelde op z'n manlijkheid :+.
Ik krijg nu iedere ochtend een dikke zoen van hem, dat is toch veel meer waard dan hem te moeten verhuren of verkopen om hem goedgekeurd te houden?

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 12:54

:D Dan heb ik inderdaad de juiste voor me!
(en ik kan me ZO vinden in jouw keuze!!)
(en die dikke kus bedoel je van je ruin toch en niet van die vriend?? :') )

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 12:58

Ja, van Benno ;). Komt iedere ochtend aandraven voor een knuffel en als ik niet uit kijk heb ik een lik over m'n hele gezicht te pakken :') .
Dat is veel meer waard dan die goedkeuring (en eigenlijk de ellende die er bij hoort, want goedgekeurd houden is niet makkelijk/onmogelijk voor een kleine fokker).

Arianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 16:19

Kijk, de kriebels beginnen mooi te komen als ik dit zo allemaal lees . Op een leuke manier dan hè? En tegen die tijd misschien op een iets minder leuke manier :P Maar Leonie, ik kom gewoon af en toe bij je zitten hoor! Ondanks de stress, hihi. Klinkt goed, hij liet zich in elk geval de kaas niet van zijn brood eten dus gisteren? Misschien weet ik wel iemand redelijk in de buurt bij jullie die nog een zwarte hengst zoekt, zal eens vragen wat hij precies zoekt. Daar zou hij wel goed terecht komen; echte liefhebber.
Kentaro; leuk dat de fokker het toch nog heeft zien zitten om het nog eens te proberen. Ik heb volgens mij vorig jaar de moeder van 't hengstje nog gezien bij jullie. Hebben jullie verder geen hengstjes meer lopen nu? En ja, het einde van zo'n dag is niet wat; als je beesten met een streep op de kont naar een grote veewagen ziet lopen. Best triest. Dat getut heb ik geen probleem mee; je wilt 'm toch optimaal voorstellen. Hoewel ik wel altijd zeg dat dat gat in de ozonlaag door onze shetlandkeuringen met alle bijbehorende spraybussen komt :D
Dat er nakomelingen getoond moeten worden is lastig inderdaad. Toch sta ik er wel achter; als je wilt weten wat een hengst doet, moet je ook meerdere nakomelingen zien. Aantal is best fors momenteel, maar als je veel laat zien krijg je ook een 'korting'; dat scheelt weer wat.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 16:30

Ik heb ook zeker geen moeite met het 'tutten'!! Maar het contrast met als ze dan worden afgekeurd.......
Prelude :D Ja die is hier geboren en hopelijk blijft ze ook!!
Wij hebben van ons zelf nu paps, Dakapo, 2 jaarlingen en 2 van afgelopen jaar lopen!
Het is zéker niet verkeerd dat er nakomelingen geshowt moeten worden, maar (even banketstaaf gezegd) stel dat je hengst bij mindere merries komt te lopen en dan de veulens net niet genoeg op kan halen, is dat toch wel heel zonde van je goedkeuring!!

Arianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 17:36

Helemaal mee eens. Jammer dat tegenwoordig niet meer wordt gekeken naar het moederniveau, zoals in het vorihè fokplan; was toch beter in mijn ogen.

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 17:50

Ik heb er nu 1 die uit elke kromme bok een premiewaardige pony gaat fokken }>

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 17:51

Bij mij in de buurt Arianne?

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 17:53

zet vooral al je antennes uit :j

Arianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 19:12

Haha, that is the spirit! En ja, iemand uit t noorden ;-) Ik ga m weleens polsen voor je.

zosja24

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 17:34

I k ga me hengst volgend jaar heen brengen
vind hem nog iets te iel en hij is nog maar 2 dus dat word volgend jaar...

Bimmetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 21:04

Ze zijn meestal allemaal pas 2 jaar oud als ze voor moeten ;)

zosja24

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 18:28

ja maar ik ga volgend jaar pas dat is hij ook wat mooier gebouwd door het rijden en voor de kar staan en moet nog van alles ermee regelen (op naam zeten lid worden enzzz)

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 12:57

zosja24, pas er wel op dat je er geen "sport-pony" van maakt, als je naar de hk van het nsps wil. Wat zou je er nog aan willen veranderen? De bouw van je pony zou nu ook goed moeten zijn, je kunt alleen spieropbouw en "vlees op de juiste plaatsen" enigzins bijsturen.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 20:49

Voor de mensen die volgende week met de jonkies aan de beurt zijn, alvast heel veel succes gewenst! (voor ik het vergeet ;) )

Bimmetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 21:10

Alvast heel erg bedankt!! ;)

Vandaag is het boekje binnen gekomen. Dat wil zeggen dat de zenuwen gaan opspelen hihi
Nee hoor, valt best mee, maar het begint nu toch wel aardig dichtbij te komen. Heb er zin in !!

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 21:14

Ik ben zeer benieuwd wat er door gaat komen. De nieuwelingen hoop ik in januari te gaan zien!

Arianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 21:15

Boekje is hier ook al helemaal uitgeplozen :D Altijd leuk....

Bimmetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 21:16

Uitgeplozen nog niet hoor, maar heb alvast een begin gemaakt. ;)
Maar jij had m al eerder, das nie eerlijk nie :P

Verder voor mij maakt het niet uit hoe het gaat aflopen voor mn kereltje, hij gaat sowieso weer lekker mee naar huis. <3

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 11:05

Hier eindelijk ook een boekje *\o/* helemaal uitgelozen en aan de kant gelegd, is slecht voor mijn zenuwen :D En we moeten nog meer dan een week.