shetlander kijk aub filmpje wat doen aan het bokken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Amaris

Re: shetlander kijk aub filmpje wat doen aan het bokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 09:57

maar longeren met de dubbele longe is heel wat anders dan werken aan de lange lijnen.

Bij longeren aan de dubbele longe laat je het paard rondjes om je heen lopen. Bij lange lijnen werk is het vaak wel de bedoeling dat je er (vlak) achter loopt.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 00:09

Hoofdstel idd passend maken, en er een bitmaat kleiner in hangen, dit bitje is te groot.

nellekelover schreef:
ja mogen we lol hebben met onze paarden......
en die zwepen hebben we gewoon bij ons voor als het nodig is meestal als ik naast ze ze beweeg en dat geluid er af komt gaan ze al harder en nelleke gaat meestal al harder met en klikje

De zweep is NIET bedoeld om ze 'harder' te laten gaan. De zweep is bedoeld als verlenging van je armen, als begrenzer. Ze moeten dan éérst aan de hand hebben geleerd om te wijken voor druk, en vervolgens wijken voor de zweep. Stel dat je pony naar links schiet, dan kan je dat opvangen door een klein tikje met de slag van je zweep te geven aan de linkerkant, op de plaats waar normaal ruiters het been hebben zitten.

En NOOIT zelf gaan (mee)rennen bij het lange lijnen/lange teugelen! Dat is écht uit den boze. Als jij gaat rennen dan kan jij je handen onmogelijk nog redelijk stil houden, met als gevolg dat arme pony constant rukken in z'n mond krijgt!

Dat soort geintjes hoef je bij mijn goedbeleerde, gevoelige pony's ook zeker niet uit te halen, meerennen e.d., want die zouden hoogstwaarschijnlijk precies zo reageren.

En galop aan de lange lijnen......... laat dat alsjeblieft zitten meid. Het is niet leuk om te horen, maar zelfs de echte basis zit hier nog niet in. Lekker stappen dus, en werken naar ontspanning. En dan eens af en toe een paar pasjes rustige draf. terwijl je zelf gewoon je passen groter maakt en blijft lópen, en níet rennen.

nellekelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-12 21:29

Gytrash24

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 22:13

nellekelover schreef:
hoezo hebben ze pijn? ja ze doen soms hun mond open maar ze kauwen vooral op het bit wrm weet ik niet maar dat doen ze heel veel terwijl ze al heel vaak hoofdstel in hebben gehad want ze zijn nog bereden nu niet meer

Ik heb ook een tijdje gehad dat Cupido extreem veel bokte. In mijn geval had dit niet met het bit te maken of een te klein hoofdstel. Wat in dit geval wel een probleem lijkt en vooral dat je geen neusriem gebruikt en aan het bit kunt trekken hierdoor.
Bij mijn shet was het omdat Cupido een hengsten tand had links boven. Ik had dit nooit eerder gezien gezien hij zo klein was en beetje verstopt in het tandvlees maar hij zat er wel. Doordat ik Cupido vaak zonder neusriem liet rijden en longeren enzo zette ik temakelijk druk op het bit wat dus voor pijn zorgde.
Dus heb ik de tand eruit laten halen hoppa weg bokken. Maar dit betekend niet dat ik nog steeds zonder neusriem laat rijden of wat dan maar. Als een pony/paard steeds buigt met het hoofd en veel kauwt en zijn/haar mond open doet is dit een teken van ongemak. Ik denk dat hier ook voornamelijk voor het bokken zorgt. En neem je die pijn weg. Zal het bokken vermoedelijk ook verdwijnen net als bij mijn shet.

Dit filmpje van jou is heel duidelijk
http://www.youtube.com/watch?v=wxrfqY7e ... U0yhSHhMPg

zie je wat ze daar doet met haar mond? das echt een teken van ongemak. Knagen op een bit hoeft niet altijd een naar iets te zijn maar zij laat haar mond gewoon hangen net of ze blijft happen. Denk niet dat ze het echt fijn vind. En de bok die ik zie was volgens mij een reactie op dat jij je lijn korten haalde en dus druk op het bit zette. Maar goed die kon ik niet heel goed zien omdat die zo kort was.

lucaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 17:29

hmm, het leek bij die laatste paar bokjes in het filmpje alsof een van de leidsels tussen of om het been heen zat, dat zou naast het getik op de kont ook nog wel eens een rede kunnen zijn.

FD_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 17:32

Mijn shetlander doet precies het zelfde, als hij bokt laat ik hem meteen een heel kort rondje draaien, en corrigeren door achteruit te laten lopen wilt ook wel eens werken :)

Nista_RX

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 16:56

Sowieso loop je er eng dicht achter, ben je nooit geraakt? :=

Ik zou de galop even laten zitten, en je meer verdiepen in de dubbele lijnen en lange teugelen. Neem een keertje les, en laat de pony eventueel nakijken door een osteopaat :)

nellekelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-12 11:30

nee ik ben nog nooit geraakt:)

nellekelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-12 21:05