Shetlander vraagjes

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 22:43

Fennadev schreef:
ja, hij is als veulen ontwormd en sindsdien nooit weer nodig geweest.

En hij is nu vijf?
Ik val bijna van mijn stoel.... -O-

_Balou

Re: Shetlander vraagjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-12 11:18

Oeps.. al vijf jaar niet ontwormd ;(

TannoLiszet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 11:29

Hoevaak moet een Shetlander bekapt worden als ik er ook mee wandel zonder hoefijzers??
Met mijn verzorgshetjes kappen we om de maand. En we wandelen gewoon zonder hoefijzers :)

Hoevaak moet een shetlander ontwormd worden??
(Geen idee..)

Moet een shetlander ook ingeent worden? En zoja , hoevaak??
(Geen idee...)

En als laatste, hoeveel grote balen hooi eet 1 shet in de winter ong. november tot maart??
Wij geven geen hooi, ze staan in de wei met veel gras, maar eentje kan er geen gras eten dus krijgt slobber ;)

gaby12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 19:10

Van de meeste antwoorden gaan mijn haren omhoog,jaren niet ontwormen :? zelf bekappen zonder enige ervaring <<) enz.
Neem inderdaad een hobbelpaard :j die hoef je nooit te ontwormen of te bekappen en is heel goedkoop kwa voer en stalling.

_Balou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-12 21:03

-O- zo bedoel ik het niet -O-

Annebet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 00:08

Zoals hier al gezegd, een hoefsmid krijgt niet zomaar een opleiding hoor... Een paard bekappen is meer dan gewoon het te lange stukje eraf halen. Doe je dat dan nog verkeerd, kan je je paard gewoon gewoon kreupel komen en weet ik veel wat nog allemaal. Een hoefsmid heeft een geoefend oog om te zien of de hoef correct op de grond staat en dergelijke. Geen haar op mijn hoofd dat er aan denkt om mijn vader dat te laten doen, ondanks dat hij al 40 jaar paarden heeft en dus ook al 40 jaar 3x per jaar bij minstens 4 paarden gezien heeft hoe een smid dat doet. Hij zelf wil daar ook niet aan beginnen trouwens.

Verder wil ik je gewoon zeggen, wees selectief in de goede raad die hier gegeven is. Sommige stukjes zijn nu niet bepaald een voorbeeld! Terwijl er andere zijn die heel goed weten wat ze zeggen en waar ze mee bezig zijn! Dennis, DeSa, ...bv. lijken mij heel verstandige mensen die goed weten waarover ze praten. :)

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 07:30

wij geven onszelf ook niet om de zoveel maanden een middeltje tegen van alles en nog wat. Wij geven onszelf ook geen wormenkuur. Ik heb nog wel wat over, maar dat gebruik ik wel als hij een keer wormen heeft.

xsuzannexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 08:18

Als een paard wormen heeft ben jij eigenlijk al te laat.
Je ontwormt paarden zodat je de wormen tegen gaat.
Wij geven ons geen kuren omdat wij dat niet nodig hebben.

Bij paarden is dat heel anders.

Een paard heeft wormen.
die eet gras.
Die gaat poepen.
Legt de wormen weer in dat weiland neer.
En er groeit daar weer nieuw gras met wormen!

Wij mensen leven denk ik toch wel wat schoner dan paarden/dieren

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 08:42

Fennadev schreef:
wij geven onszelf ook niet om de zoveel maanden een middeltje tegen van alles en nog wat. Wij geven onszelf ook geen wormenkuur. Ik heb nog wel wat over, maar dat gebruik ik wel als hij een keer wormen heeft.

Ik neem aan dat jij ook niet de hele dag in je tuin het onkruid/gras op zit te eten? :)

Misschien een rare vergelijking maar alles wat jij zelf uit de supermarkt haalt is al streng nagekeken. De kans dat jij als mens wormen krijgt is nihil. Jouw pony eet de boel rechtstreeks van de grond af waar verschillende ongedierte in leven, ook wormen.

gaby12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 09:13

Fennadev schreef:

Als je eenmaal wormen ziet ben je veel te laat!!, bloedwormen o.a. zijn niet misselijk en kunnen nare gevolgen voor je pony hebben als je het te ver laat komen.
Jammer dat sommige uit dit topic niet de goede adviezen waarderen maar lekker eigenwijs blijven doen ,zal vast en zeker met de leeftijd van sommige te maken hebben.

_Balou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-12 15:34

Heb nagedacht, paplief gaat het niet doen, wormenkuur weet ik zeker dat ik dat ga doen! Ik weet hoe de gevolgen kunnen zijn als je het niet doet, en dat wil ik niet meemaken! :=

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 07:26

mijn pony zit ook niet de hele dag gras te eten

testebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 10:44

Als ik het zo hoor wil je zo goedkoop mogelijk een shet gaan houden.

je vader of een bekende je pony laten doen ??? Ga jij maar eens een paar maanden in te krappe schoenen lopen word je ook niet blij van.
Over ontwormen is genoeg gezegd, dat is gewoon belangrijk eveneens als enten.

Hou er rekening mee, stel je pony word ziek kan je de rekening dan wel betalen? Da ben je zo even 100 euro voor kwijt laat staan als ze in het weekend moeten komen (dat geluk heb ik meestal).
EN dat je misschien een keer per jaar de tanden moet laten doen.
En als ze ziek zijn en ze wel op stal moeten hoe doe je dat dan? Heb je desnoods geld dat je hem wel ergens op stal kan zetten?

Baal er altijd van mensen denken leuk ik koop een shet lekker goedkoop.
Ok ze eten minder maar verder scheelt het eigenlijk weinig met wat je kwijt bent voor een groot paard.

Heb je het geld er niet voor of er neit voor over. Ga dan gewoon kijken of er in de buurt iemand is die een shet heeft waar je lekker mee kan aan tutten

_Balou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-12 15:08

Als er wat is dan kan ie op stal , gewoon bij huis , en tanden controle is toch gratis? Zag een advertentie op mp staan?

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 15:10

En jij geloofd dat? :')

_Balou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-12 15:11

Toch echt gelezen :?

_Balou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-12 15:14

Vond et ook al vreemd maar het staat er toch echt

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 15:14

Ook de voorwaarden of zogeheten kleine lettertjes?

_Balou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-12 15:15

Geen idee, stond verder niks bij

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 15:16

Fennadev schreef:
mijn pony zit ook niet de hele dag gras te eten

een hap is genoeg om miljoenen wormeitjes binnen te krijgen...vreemd dat je daar zo weinig over weet.

_Balou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-12 15:17

Of een keer krabben met tanden aan hun been en allemaal horzel eitjes naar binnen

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 15:18

LoveSchleich schreef:
Of een keer krabben met tanden aan hun been en allemaal horzel eitjes naar binnen

inderdaad...gelukkig begrijp jij het wel :j

_Balou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-12 15:30

Haha

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 15:33

testebeest schreef:
Hou er rekening mee, stel je pony word ziek kan je de rekening dan wel betalen? Da ben je zo even 100 euro voor kwijt laat staan als ze in het weekend moeten komen (dat geluk heb ik meestal).

Zet daar maar rustig nog een nul achter... of twee :')

TS, een shet heeft precies dezelfde verzorging nodig als ieder ander paard. Dus fatsoenlijk bekapt (door een professional), fatsoenlijk ontwormd, goede voeding, gezelschap van andere paarden, weidegang (hoezo zou niet ieder paard op wei kunnen staan, trouwens?) en afhankelijk van wat je er nog meer mee wil doen komen er nog andere dingen bij kijken. Hoefijzers zijn niet nodig, niet omdat het een Shet is maar omdat verreweg de meeste paarden die niet nodig hebben. Misschien dat je iets goedkoper uit bent met een Shet omdat ze nou eenmaal van alles net wat minder nodig hebben, maar dat is echt geen significant bedrag. Als je goedkoop uit wil zijn, moet je geen paard/pony nemen.

_Balou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-12 15:39

Ik wil tuurlijk alles geven wat een shetlander nodig is, heb er ook wel genoeg geld voor krijg ook een vakantie baantje, bekappen gaat nu door een bekende gedaan worden die een diploma heeft , ontwormen kan ik betalen, hij komt bij 3 fjorden bij ons thuis te staan en ik wil er graag mee wandelen, poetsen, longeren, VD en vrij springen, en misschien later nog mennen. Ik weet ook dat een shet net zoveel kost dan een normaal paard ;)