dekhengst gezocht!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 16:39

loisbr96 schreef:
TS zegt dat ze een goedgekeurde hengst neemt. LEZEN!!

Ben het met Flint05 eens!
TS: Als je een goedgekeurde hengst neemt sta ik voledig achter je!
Het is geweldig om een veulen te zien opgroeien.
Naar mijn weten past het veulen zich gewoon aan de grote van de moeder's buik.
Ik weet alleen geen goedgekeurde shetlanders in Zeeland.
Succes!

dat is dus niet waar, ken genoeg mensen met een shet waar het hoofd er af moest omdat het te groot was

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 16:41

jolandje schreef:
maris je hebt wel gelijk, maar het zou mooi zijn als die hele grote massafokkers eens een halt toegeroepen werd, en mensen die voor zichzelf een keer een veulen willen fokken dat moeten kunnen doen. ik snap het wel, koop een veulen, red het diertje van de slacht.... maar het is een speld in een hooiberg ;( de "fokker"van hummel staat dit jaar gewoon weer met een vrachtwagen vol stumperdjes op de zuidlaardermarkt, want"hij heeft ze allemaal verkocht" :(

Wat is jouw definitie van massafokkers?

Tesssx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 16:41

Er worden zoveel shetlanderveulens geboren, overal, per ongeluk, of "bewust''.
Het is toch alleen maar goed dat er om hulp wordt gevraagd hier? Anders zou het misschien al wel fout zijn gegeaan met de TS, of niet?
Ze vroeg alleen of iemand een goede leuke hengst heeft (natuurlijk ggk) ipv meteen te gaan zoeken.
Zo kom je nog in contact met mensen , 't komt echt wel goed hoor!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 16:43

nicky_rilana schreef:
dat is dus niet waar, ken genoeg mensen met een shet waar het hoofd er af moest omdat het te groot was

kom maar met cijfers dan.... Ik ken heel wat fokkers, al heel wat jaren, en ik ken 1 verhaal van een veulen dat er niet uit kon, door een waterhoofd.

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Re: dekhengst gezocht!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 16:45

ik ben niet zo thuis in het fokken,maar waar ik mijn shet vandaan heeft heeft het wel mee gemaakt en waar ik op stal sta ook en daar zij de da dat het er door kwam omdat ze waarschijnlijk met een te grote hengst hebben gedekt

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 16:51

Janine1990 schreef:
jolandje schreef:
maris je hebt wel gelijk, maar het zou mooi zijn als die hele grote massafokkers eens een halt toegeroepen werd, en mensen die voor zichzelf een keer een veulen willen fokken dat moeten kunnen doen. ik snap het wel, koop een veulen, red het diertje van de slacht.... maar het is een speld in een hooiberg ;( de "fokker"van hummel staat dit jaar gewoon weer met een vrachtwagen vol stumperdjes op de zuidlaardermarkt, want"hij heeft ze allemaal verkocht" :(

massafokkers zijn in mijn ogen de mensen die een wei vol merries hebben , met of zonder papier en van welk stamboek dan ook, één hengst hebben( kan ook best een ggk hengst zijn) en dan elk jaar alles dekken, er zijn zo fokkers die meer dan 50 merries hebben, alleen de allerbesten gaan naar de keuringen, de rest word verkocht voor de handel of op de markt , daar zal best een enkeling goed van terechtkomen, maar het gros zal toch naar de slacht gaan, er word ook helemaal niet meer gekeken naar de combi hengst/merrie, ik vind dat niet goed, dit soort fokker zorgt ervoor dat de markt overspoeld word, en niet dat ene meisje dat een veulentje van haar paardje wil

maar goed zo zie IK het

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 16:57

jolandje schreef:
massafokkers zijn in mijn ogen de mensen die een wei vol merries hebben , met of zonder papier en van welk stamboek dan ook, één hengst hebben( kan ook best een ggk hengst zijn) en dan elk jaar alles dekken, er zijn zo fokkers die meer dan 50 merries hebben, alleen de allerbesten gaan naar de keuringen, de rest word verkocht voor de handel of op de markt , daar zal best een enkeling goed van terechtkomen, maar het gros zal toch naar de slacht gaan, er word ook helemaal niet meer gekeken naar de combi hengst/merrie, ik vind dat niet goed, dit soort fokker zorgt ervoor dat de markt overspoeld word, en niet dat ene meisje dat een veulentje van haar paardje wil

maar goed zo zie IK het

Maar jij wéét dat ze dieren zonder papieren hebben?

Ik kan me voorstellen dat weiden vol met merries met veulens veel lijken, en massa, ja, misschien. Maar in de meeste gevallen worden deze merries zorgvuldig bij een hengst gezet, zijn de merries uit goede lijnen, hebben zelf de nodige predikaten.

Daarbij ben ik ook van mening dat de goede fokkers, in deze tijd meerdere merries leeg laten. Een goed veulen of paard wordt vind wel een plekje en is anders de moeite waard om aan te houden.

Massafokker is zo eenvoudig geroepen...

Flint05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 17:00

Janine1990 schreef:
jolandje schreef:

maar goed zo zie IK het

Maar jij wéét dat ze dieren zonder papieren hebben?

Ik kan me voorstellen dat weiden vol met merries met veulens veel lijken, en massa, ja, misschien. Maar in de meeste gevallen worden deze merries zorgvuldig bij een hengst gezet, zijn de merries uit goede lijnen, hebben zelf de nodige predikaten.

Daarbij ben ik ook van mening dat de goede fokkers, in deze tijd meerdere merries leeg laten. Een goed veulen of paard wordt vind wel een plekje en is anders de moeite waard om aan te houden.

Massafokker is zo eenvoudig geroepen...

Met of zonder papieren ik ben vorig jaar bij iemand geweest die 160 veulentjes had gefokt, dat is volgens mij geen bewust fokken!
Dan beter een meisje van 14 die 1 veulen fokt met de bedoeling om hem zelf te houden.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 17:01

jolandje schreef:
Janine1990 schreef:

maar goed zo zie IK het

Maar die massafokkers doen het voor het geld...Op het moment dat het geen geld meer oplevert maar kost (en dat doet het momenteel) word daar gewoon minder, of niet meer gedekt.

Ik denk dat als je alles bij elkaar gaat tellen, er helaas toch een schrikbarend groot aantal veulens bij particulieren geboren word 'omdat het zo schattig is' of 'omdat ze per ongeluk gedekt is'. Het gaat in dit topic om één veulentje van één meisje, maar dit gebeurt letterlijk op bijna iedere straathoek. Ik heb de laatste maanden, en dat is geen grap, al een stuk of wat gezonde, jonge, zelfs bereden!! shetlanders aangeboden gekregen...met het verzoek ze zsm op te halen en ik kreeg ze allemaal voor niets. Heb ik niet gedaan, ik kan daar namelijk niets mee. Maar als mensen zo wanhopig zijn, als een dier echt weg moet...Waar denk jij dan dat ze terecht komen.

Hoe dan ook, voor ieder veulen dat er extra word gefokt, gaat er ook een extra naar de slager. Ik vind dat je geen dierenliefhebber bent als je daar aan meewerkt, dan denk je gewoon alleen maar aan je eigen plezier.

nicky_rilana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 17:01

waar ik mijn paardje heb gekocht, heeft zelf een paar dek hengsten, en ook verschillende merrie's, maar hij fokt alleen met de beter merrie's om dat die toch wel verkocht worden, en al worden ze dat niet blijven ze nog een jaartje, tot dat ze wel verkocht worden

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 17:09

Flint05 schreef:
Met of zonder papieren ik ben vorig jaar bij iemand geweest die 160 veulentjes had gefokt, dat is volgens mij geen bewust fokken!
Dan beter een meisje van 14 die 1 veulen fokt met de bedoeling om hem zelf te houden.

das dus precies wat ik bedoel :j

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 17:15

nicky_rilana schreef:
ik ben niet zo thuis in het fokken,maar waar ik mijn shet vandaan heeft heeft het wel mee gemaakt en waar ik op stal sta ook en daar zij de da dat het er door kwam omdat ze waarschijnlijk met een te grote hengst hebben gedekt

Dat zijn twee gevallen waarbij de oorzaak "waarschijnlijk" gesteld wordt. Dat is niet voldoende om het als feit te stellen.

Jolanda, het 1 vlakt het ander niet uit natuurlijk. Dat er met papier gefokt wordt zegt niet dat dat op de juiste manier is. Overal heb je extremen. Er zijn prof ruiters die methodes hanteren waar ik niet achter kan staan, maar dat maakt niet direct de hele topsport slecht. Met fokkers net zo.
Ik vraag me overigens nog wel af of die 160 veulens door die fokker genoemd is, of dat het een aanname is....

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 19:15

Ik ken persoonlijk geen nsps fokkers met 160 zelfgefokte veulens in de wei, ik ken echter wel handelaren die overal het overschot ophalen en dat bij elkaar in de wei zetten.

De goede fokkers binnen het nsps kiezen voor elke merrie de best passende hengst uit, en in theorie kan dit dus op een stapel van 20 merries 20 hengsten zijn, in de praktijk komen ze vaak op 5 -10 hengsten omdat de merrielijn vaak van elkaar afstamt, en er voor moeder en dochter 1 hengst gebruikt kan worden.

1 hengst op 50 merries is onmogelijk tot goede resultaten te brengen, en los in de wei is bij de serieuze fokker no done, van elke merrie wordt haar cyclus bijgehouden en aan de hand gedekt.

Ik wil hiermee overigens niet suggereren dat de zgn,. "boertjes" niet bestaan, de wild fokkerij bestaat zeker nog, maar ik vindt wel een taak van de serieuze fokker om de andere fokkers hierop te wijzen en de jeugd een duidelijk beeld te schetsen. Met agossie ze is pas 14 gun dat meisje iets daar schiet ze niets mee op.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 19:52

Zo'n boertje ziet hier ook, stuk of 15 merries, hengst er tussen, merrieveulens blijven, hengsten naar de salami... Allemaal papierloos trouwens. Er zit echter ook een nsps fokker waarbij ik dit jaar maar 1 merrie bij de hengst heb zien lopen.

Tesssx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 23:07

@Dieuwertje_ Zal ik anders met je mee gaan als je naar een hengst gaat kijken? :):)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 23:08

En wat heeft dat voor meerwaarde behalve dat het gezellig is?

Tesssx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 23:10

Ik weet best waar je op moet letten hoor!
En natuurlijk gaan er volwassenen mee!

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 23:21

lees ik er nu overheen of???

TS zegt dat zij 200 euro aan dekgeld erg veel geld vind en zij een niet zo groot bedrag tot haar beschikking heeft.

wat nou als de shet en/of het veulen veel medische zorg nodig zal hebben?wie draaid er dan voor deze kosten op..TS haar ouders?
Enig idee hoeveel medische zorg er aan te pas zou KUNNEN komen,tijdens de dracht,tijdens de bevalling of als het veulen pas geboren is?

Tesssx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 23:26

Ik heb begrepen dat dat allemaal al uitgezocht en geregeld is met haar ouders

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 23:27

nicky_rilana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 23:28

ik heb het veel mooier ik mag gratis met een hengst dekken, scheelt toch een paar honder euro

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 23:50

Maar het gaat niet om jou....

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 02:30

even heel wat anders; heb je wel ervaring met bevallingen? Weet je wat je moet doen als het fout gaat? jij bent tenslotte de eerste persoon die ter plekke is. als het mis gaat kan de tijd die de DA nodig heeft om bij je te komen fataal zijn voor zowel merrie als veulen.
En hoe ga je er voor zorgen dat je bij de bevalling kunt zijn? kun je de tekenen herkennen? Heb je een geboorte alarm? camera's? hoe doe je het met school?

Er komt heel wat meer bij kijken dan even een hengst uitzoeken en hup er loopt een veulen. Het is een hele verantwoordelijkheid waar zeker niet te licht over gedacht mag worden.

Daarnaast vind ik persoonlijk dat als je over een dekbedrag van €200,- struikelt, je beter geen pony kunt nemen. €200,- is een schijntje ten opzichte van het onderhoud en dan heb ik het nog niet over onverwachte (hoge) dierenartskosten....

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 15:26

Bij mijn laaste veulen heb ik van 23:00 tot 3:30 op de nageboorte gewacht, vinden je ouders dat goed, heb je stallen aan huis? Als je geen geboorte alarm hebt moet je wel waken. Ik ging om de 2 - 2,5 uur kijken, maar ik ben 38 en hoef 's ochtends niet meer naar school.

astrea

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 15:38

Dit heeft naar mijn idee niets met fokken te maken, maar meer met vermeerderen.
Er zijn zoveel shets en als je kleur wilt koop dan een bonte.
Als je fokt probeer je het paard/pony steeds beter te laten worden.
En dan kies je zeker niet voor een niet goed gekeurde hengst.
Laat de papieren eens door een kenner bekijken, kijk eens goed naar je pony en beoordeel de goede en minder goede punten. En ga daar mee aan de gang met een goed gekeurde hengst, laat je adviseren.