Op een shet rijden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

capopjekop

Re: Op een shet rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 12:54

Ik vind rond hobbelen net zo goed kwalijk als je te groot/zwaar bent. Juist ongetrainde paarden missen de nodige rugspieren om een ruiter goed te kunnen dragen en daar ga jij dan als te grote/zware ruiter op zitten.

Ik ben van mening dat als je shet alleen door te grote mensen gereden kan worden je beter iets anders met het dier kunt gaan doen, dan is het dus niet geschikt om te rijden. Ga dan lekker mennen ofzo.

Dont_Give_Up

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 13:35

wie zegt dat hij ongetraind is?
Ik vind dat als het beessie het naar ze zin heeft en verder geen gebreken heeft het best kan om een keer in de week een klein rondje te doen.

frodo1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 14:39

Gerdatje schreef:
wat zien jullie als rijden?
De meeste die dan volgens jullie te groot zijn voor een shet gaan gewoon een rondje hobbelen. En dat betekend niet dat ze in de bak rijden maar lekker rondje naar buiten omdat de shets dat leuk vinden. En dat is dan bij mij voornamelijk stappen en soms klein drafje. Me ene shet die kan wel met kleine kinderen, maar hij is zo eigenwijs en sterk dat ze hem niet aankunnen. Hij loopt tegen paaltjes aan, scheurt de bak door of uit! En met wat oudere die dus iets groter zijn en beter kunnen rijden doet die het in begin en daarna niet meer.
Ik vind dat er heel snel gezegd word dat je te groot bent. Tuurlijk moet je niet iedere dag rijden, maar 1 x in de week kan prima !

Dus daarom moet er dan maar een te grote en te zware ruiter op?
Rij dan helemaal niet met het beestje.
Ook niet 1x in de week.
Mijn shet vond het rijden ook altijd leuk hoor. OOK toen ik te groot werd, maar ik ben toen gestopt omdat ik wist dat het niet meer kon. En wat mensen altijd roepen over dat je pony het wel laat merken als hij niet fijn vind en dat soort onzin, niet geloven. Het is ook niet zo dat je pony ter plekken door zijn benen zal zakken. Dat soort letsel merk je meestal pas op langere termijn.
Of mensen die even op hun shetje hobbelen voor de 'beweging'?
Vind ik ook dikke bullshit. Alsof je pony zo veel energie kwijt zal raken met wat rond hobbelen. Dan moet je er toch wel een echte training van maken :)
Dit niet alleen tegen jou gericht Gerdatje, bedoel het in het algemeen.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 15:40

Gerdatje schreef:
wie zegt dat hij ongetraind is?
Ik vind dat als het beessie het naar ze zin heeft en verder geen gebreken heeft het best kan om een keer in de week een klein rondje te doen.

Ik doel ook niet alleen op jou ;)

Uiteindelijk moet ieder voor zich bepalen wat hij met zijn eigen dier doet. Zolang je jezelf in de ogen kunt kijken is het goed. Maar op die van mij komen iig geen te grote en te zware mensen. Als ik geen passend ruitertje kan vinden prima, dan moeten ze maar een keer vaker voor de wagen.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 16:21

MisticRider schreef:
ik ben 170 en hobbel af en toe (zeer zelden) nog eens een rondje op mn shet van 1.11. hij is sterk en breed, ik laat hem geen gekke zware oefeningen doen, en hij vind het heerlijk om nog is een rondje met me te mogen hobbelen! niks zieligs aan,,,

Ik vind dat je moet kijken naar je dier, hoe oogt hij, wat vind hij er van, staan de oortjes naar voren of in de nek? bijt hij naar je benen, is hij aan het bokken, of andere gekkigheid gewoon stoppen en lekker gaan mennen, vrijheids dressuur of grondwerk gaan doen! is ook leuk!

Toen ik nog reed op mijn verzergShet(zie bericht bovenaan pagina 3) was ik ook altijd te groot.
Ze heeft nooit gebeten of bebokt, altijd braaf gedaan, en pony geeft niet snel toe dat hij pijn heeft.

VDforsta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 21:05

je kan op een grote shet rijden tot ong. 45 kilo hoor. Ik rijd ook nog op shetjes :P En ik ben ook ong. zo groot.

adaya_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 22:44

VDforsta schreef:
je kan op een grote shet rijden tot ong. 45 kilo hoor. Ik rijd ook nog op shetjes :P En ik ben ook ong. zo groot.

als je te lang bent ben je te lang. je haalt je pony uit evenwicht door je lengte niet dat dit de 1e x is dat dit gezegd word

Dont_Give_Up

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 10:29

snap wel wat jullie bedoelen, maar ik vind dat het gewoon af en toe kan. Zelf rijd ik niet meer op een shet. Maar heb dit vroeger ook allemaal gedaan. Ik vind het heerlijk om te karren!

Tylermen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 10:33

Ik reed ook op mijn shet toen ik 1.50 m was en ongeveer 40 kilo, (shet zelf was 1.06) totdat we in de bossen waren en ik haar tijdens draf uit evenwicht haalde waardoor we samen vielen.
Toen ben ik er dus ook niet meer op gaan zitten... :')

Chachi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-11 10:39

@Tylermen Wow, ik reed alleen maar in de bak met mijn shet en dan maximaal half uurtje. In de bossen loop ik dan NAAST mijn shet.

adaya_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 11:02

daantjuh96 schreef:
@Tylermen Wow, ik reed alleen maar in de bak met mijn shet en dan maximaal half uurtje. In de bossen loop ik dan NAAST mijn shet.

in de bak kan precies hetzelfde gebeuren

Chachi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-11 11:08

Ik ken mijn bak beter dan een bos, ook vind ik bossen gevaarlijker. Straks bots je tegen een boom ofzo.

adaya_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 11:09

ja maar in bedoel, in een bak kan je ook uit evenwicht raken met je pony;)

Chachi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-11 11:11

Ow zo, Jaa tuurlijk kan dat. Klinkt grof maar ik heb eigelijk liever in de bak uit evenwicht raken dan in het bos.

adaya_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 11:13

ja dat snap ik wel. in het bos ben je hem kwijt. maar ik denk echt dat je er beter niet meer op kan gaan rijden. maar we wachten nog even op de foto

Tylermen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 11:50

ik was ook niet alleen in de bossen, mijn zusje liep ernaast en hield de pony vast, daarna ging mijn zusje er maar op zitten , die is een heeeeul stuk kleiner hahaha. Ik schrok er best van en sprong er gelijk af, ik viel wel met mijn hoofd tegen een boom aan. :') Verder geen last van gehad, ik stond gelijk op en keek of er iets met de pony was, met der benen ofzo. Later kwam ik erachter dat ik last had van mijn nek, die had een rare vouw toen ik viel, en ik had last van mijn arm die dubbel was geklapt en in de brandnetels terecht kwam... hahahaha:') Met de poown was gelukkig niks aan de hand. *\o/* *\o/*

Tara_Jenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 13:56

daantjuh96 schreef:
itsmi schreef:
Ik heb zo'n vaag vermoeden dat je dan iets te groot bent voor de shet om te rijden.
Verschil tussen een shet en een C pony kan net te groot zijn voor jou. Daarbij passen jouw billen misschien niet in het (te) kleine zadel, waardoor je ook de shet nog is in de weg zit en het jouw houding niet ten goede zal komen.

Misschien moet je dan naar een andere (grotere) pony op zoek gaan om te rijden, en met deze shet alleen andere leuke dingen doen? Je kunt zoveel meer dan rijden! Een shetje is ook erg geschikt om te mennen, en dan kun je ook lekker met 'm op pad. Of vrijheidsdressuren, grondwerken, je kunt het zo gek niet bedenken of je kunt het doen met een shetje! Maar misschien ben je wel iets te groot om hem te rijden...

Volgens mij ben ik niet te groot/zwaar voor mijn shet, ik ben zelf ong 1,55 m en weeg 38 kilo en bij shet zit rond de schofthoogte van 1,04 m
Als ik te groot ben was ik allang gestopt met rijden. ik rij ook 1x per week en verder doe ik idd grondwerk en vd

Je bent volgensmij niet echt te groot voor je shetje hoor:P
Misschien kun je zonder zadel gaan rijden?
Dan heb je ook geen last van een zadel.

Jessicajoann

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 14:03

De meeste zitten nog onstabieler zonder zadel en dan bungelen de benen nog meer. Lijkt me ook niet ideaal :o

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 18:00

Lili schreef:
En wat mensen altijd roepen over dat je pony het wel laat merken als hij niet fijn vind en dat soort onzin, niet geloven.

Nou, mijn shet gaf het wel aan toen hij mij te zwaar vond! Ik ging op hem zitten, hij grijpt met zijn tanden mijn broek en sleurt me eraf :P (niet dat ik wil zeggen dat elke pony dat doet)

VDforsta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 19:54

antje_vip schreef:
Lili schreef:
En wat mensen altijd roepen over dat je pony het wel laat merken als hij niet fijn vind en dat soort onzin, niet geloven.

Nou, mijn shet gaf het wel aan toen hij mij te zwaar vond! Ik ging op hem zitten, hij grijpt met zijn tanden mijn broek en sleurt me eraf :P (niet dat ik wil zeggen dat elke pony dat doet)

Haha! Maar beter dan een pony die alles toe laat en rugproblemen krijgt ofzo.

Leinearthur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 22:07

Op mn shetlander rijd een meisje van 1.34m en de shet is 1 meter. Dit past erg leuk, ben ook erg blij met dit combi.
Heb wel heel berichten in dit topic gelezen van mensen die hier veel te lang door rijden op hun shetlander. En dan met de smoes maar ik rijd zonder zadel. Nou dan haal je ze nog meer uit balans dan je al doet. Dus ja... :)

craiester

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 00:47

oke een ding wil ik even kwijt
respect voor de ts dat ze zo goed om gaat met het commentaar. dat zie je niet vaak op bokt.
en ook, al rij je maar 1 maal per week op een shetlander dat brengt schade aan hoor.
en voeden wij de meeste paarden niet op om niet te bokken en niet te bijten, natuurlijk laten ze niets merken ze worden bestraft als ze bijten of bokken en shetlanders zijn doorzetters hoor.
voor mijn shetlander (iets kleiner als een meter) mag niet meer dan 35 kilo dragen (zadel erbij geteld) en lengte kijk ik op het moment zelf.
ik reed vroeger ook op mijn shet en ik was zeker te groot en te zwaar, en nu heb ik er ongeloofelijk spijt van. stel dat er iets aan haar rug was dan was mijn paardje "kapot" omdat ik toen ook 1 maal per week een kwartiertje reed, op buitentocht want dat is zo leuk.
nee ik vond het egoistisch van mijzelf en ik hoop dat andere dat eerder inzien voor ze er later ook spijt van krijgen.
aan TS: waren er maar meer ruiters die hun paardje zo vooropstellen en niet hun eigen plezier, hopen dat er ergens een groter super paardje voor je rondloopt.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 09:29

Tot februari reed het andere verzorgstertje op mijn VZ-shet.
Ze is 1.45 en 35 kilo, maar werd te groot voor de Shet van 1.07.
Het ging eigenlijk wel, tot één van de beheerder van de kinderboerderij waar de staat, die zelf paarden heeft en Shetlanders over schat, erop ging zitten. Echt waar, een volwassen man op een Shetlander, al was het maar één rondje.
Sinds dien accepteerd ze niemand meer op haar rug, we zijn nu zover dat we over haar rug kunnen hangen en erop kunnen steunen, eerst flipte ze als je deed of je opsteeg.
In ieder geval, wat ik wil zeggen is: Een pony geeft niet toe dat hij het zwaar heeft, ook niet als er een veel te zwaar iemand op gaat zitten.
Dit was het verzorgstertje in februari(aub geen kritiek op ondergrond en neusriem, heb ik al gehad )

Afbeelding

Leinearthur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 12:29

Nee ze geven het inderdaad niet aan :n. Zonde dat je nu opnieuw moet beginnen. Al denk ik dat dit meisje er ook wel te lang voor is, als je de wintervacht weg denkt... :o

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 12:32

Leinearthur schreef:
Nee ze geven het inderdaad niet aan :n. Zonde dat je nu opnieuw moet beginnen. Al denk ik dat dit meisje er ook wel te lang voor is, als je de wintervacht weg denkt... :o

Ze is inderdaad te lang :j.
We willen haar als het ware opnieuw leren om iemand op haar rug te accepteren, dit meisje is de kleinste verzorgster, maar met het accepteren is het misschien even stappen, niet rijden.
Maar we kunenn pas beginnen als ze is bevallen...