[centraal]exterieur beoordelingstopic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ponieszlover

Re: [centraal]exterieur beoordelingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 14:27

Flora:

Mooie nek , mooie achterhand.
Ik had het persoonlijk nog mooier gevonden als zij iets meer manen en vollere staart had gehad.
Voorderest kan ze ook erg leuk bewegen! :)
(Ook een mooie kleur vind ik!!)

Lisanne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 15:48

s_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 16:28

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 16:33

Flora vind ik qua bouw een heel mooi diertje, wat ik een nadeel vind is dat ze met haar voorbenen in beweging heel erg steekt.... Ze loopt wel ruim, maar buigt niet bij de knie, he... hoe zeg je dat nou?

Maydine

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 18:40

stef schreef:
Flora vind ik qua bouw een heel mooi diertje, wat ik een nadeel vind is dat ze met haar voorbenen in beweging heel erg steekt.... Ze loopt wel ruim, maar buigt niet bij de knie, he... hoe zeg je dat nou?

Ik snap wat je bedoelt te zeggen Stef, heb het al vaker gehoord o.a. op de NAS keuring. Ze zou iets meer knieactie mogen hebben voor bedoel je.. ;)
Wanneer Flora gespannen is of gehaast draaft dan komt ze wat stekerig over.. maar gewoon in de wei wanneer ze wat te showen heeft KAN ze wel met knieactie draven hoor.. ;)
Hier heb ik 2 foto's van de aller eerste dag bij ons in de wei vorig jaar:
AfbeeldingAfbeelding

probabeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 16:38

ahh leuk! was dus een goed idee zo'n topic..

doe alleen ff de paardjes op de laatste pagina:
harry: leuke pony, hoofdje zou iets meer expressie mogen hebben
hals lijkt iets kort maar wel mooie vorm, zou nog iets meer uit de borst mogen komen.
mooie schouder en redelijk ontwikkelde schoft
rug vind ik mooi van lengte en lijkt sterk
lekker kontje :D achterbeen ziet er netjes gehoekt uit en lijkt hij op de bewegingsfoto ook goed te gebruiken
benen zouden voor mij in z'n geheel wat langer mogen
wapi: aansprekend hoofdje met een mooi oog
hals te kort en te stevig
ze lijkt op de bewegingsfoto van overbouwd, verder vrij korte rug
mooie achterhand
vlekje: groot lang hoofd, hals slecht te beoordelen door haar manen
volgens mij een mooie schuine schouder en een netjes ontwikkelde schoft
rug lijkt iets verzonken maar lijkt ook alsof ze geheel matig is bespierd.
mooie lange benen.
flora :oo op die foto's loopt ze veel mooier! ze steekt idd snel.

ga ff zoeken of ik nog leuke foto;s heb om te beoordelen....

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 17:01

Flora: hals mag van mij iets langer (en ook iets zwaarder, maar dat is mijn NSPS-smaak ;) ). Op de foto's is te zien dat haar beweging snel stekerig word. Vind voor haar onderbeen wat kort in vergelijking met haar bovenbeen. Mooie grote voeten. Behang mag royaler. Vind het het wel een mooie correcte merrie.

Harry: iets lang in het middenstuk, mag zijn achterbeen er wat verder onder zetten, hals lijkt wat kort op de stand foto maar de foto voor de wagen lijkt hij hem wel fijn te gebruiken. Hals aanzet zou iets hoger mogen.

Wappie: platte voeten, korte hals, laag aangezet, groot hoofd. Mag van mij wat hoger op de benen. Beweging mag beter. Wat overbouwd.

Vlekje: Lang groot hoofd, goede beweging. Tikkeltje hoge staart aanzet. Mooie schuine schouder. Rug lijkt mij ook iets gezonken.

Kaisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 17:52

Voordat ik begin met beoordelen: het is ontzettend lastig om alle paarden op de juiste manier te beoordelen met niet altijd complimenterende foto's. Bij een aantal heb ik verder in profielen gekeken om beter beeld te krijgen van het diertje. Paarden worden naar mijn eigen ideaal beeld besproken :) Daarom zal ik mij ook alleen bezig houden met NMPRS paarden die duidelijke foto's hebben staan.

Bronco's Rodeo:
Voor een basistype NMPRS paardje is het een luxe diertje. Het middenlijf is kort, zelfde als de hals. De hoofd-hals verbinding is wat zwaar, hoofdje geeft mooie luxe aan.

Round Table Marty Mc Fly:
Staat zeker voor een ruin mooi in het type, hoog op de benen en mooi lijf. Algemene indruk is erg goed, maar in de zitten paar kleine dingetjes. Er mag wat meer luxe in het hoofd, de hoofd-hals verbinding en de hals zelf neigt iets naar onderhals.

Keet:
(hier heb ik eventjes naar een andere foto gezocht, welke ik veel meer complimenterend voor Keet vind dan je dit geplaatst had Sandra ;) ) http://www.stalkeessage.nl/fotoalbums/S ... 139721.jpg & http://www.stalkeessage.nl/fotoalbums/S ... 230151.jpg
Eerste impressie van deze merrie is goed, een mooi luxe diertje. Ietwat neerwaarts gebouwd, bovenlijn mag beter en de hals net wat te kort. Hoofdje mag van mij ook wat luxer :j

Viga:
Lijkt mij net wat kort in het lijf, wel voldoende lengte in de benen. Schoft is mooi, rest van de bovenlijn iets minder. Merrie heeft wat onderhals, hoofd-hals verbinding met ietsjes luxer. Hoofd zelf ziet er zeer netjes uit :j (Mooie duidelijke hoofdfoto trouwens!) Met de juiste hengst kunnen deze punten al veel verbeterd worden!

Abbey:
Zwaar in type, neerwaarts gebouwd, hals zwaar en komt diep uit de borst. Mag ook zeker wat langer. Hoofd-halsverbinding mag veel lichter. Benen mogen iets langer maar hebben wel nette standen, lichaamslengte is goed. Hoofd is netjes. (Ben toch niet te streng hé Stef :+ )

Flora:
Op het eerste oog staat deze merrie netjes in type, maar mist hoop bespiering. Hoofdje is mooi, kaaklijn mag iets duidelijker zijn. Hals mag van mij meer oprichting hebben. Op het moment ben ik geen fan van haar achterhand, maar ik denk dat dit een spierenkwestie is. Graag zou ik haar wel weer eens willen zien met foto's waar ze meer bespiering op heeft :j

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 18:04

joanna dan? O:)

Kaisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 18:08

Die kan ik niet correct beoordelen aan de hand van deze foto's :n

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 18:12

Kaisa schreef:

wat is er mis met de foto's dan? is deze beter?

Afbeelding

Kaisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 18:15

jolandje schreef:
Kaisa schreef:

wat is er mis met de foto's dan? is deze beter?

[im]http://i36.tinypic.com/sxdvut.jpg[/img]

Simpelweg omdat ze zeer ongelukkig op beide foto's staat. Deze foto is beter, hoe oud was ze op deze foto?

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 18:23

Scott v.d. Hogezevend
Moeder: Doortje v.d. heuvelkamp (v. Urban v. ons genoegen)
vader: Larsto v.d. Berkenhoeve
Scott is een zwart/bonte hengst en staat ingeschreven bij het NMPRS waar hij een 1ste premie(levensgoedkeuring) heeft behaald.
De hengst staat mooi op zijn benen, beweegt erg soepel en ruim. Zijn schofthoogte is 84 cm.
Het is een basis type maar, hij is zeer luxe gebouwd.

Afbeelding
Afbeelding
pennypony eerste klas :Y)

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 18:30

Kaisa schreef:
Simpelweg omdat ze zeer ongelukkig op beide foto's staat. Deze foto is beter, hoe oud was ze op deze foto?

deze foto is van augustus merriekeuring nmprs, hier was ze dus 2,3 jaar

suuzje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 20:59

hier is mijn stoere shette hengst
hij is 3 jaar
en ik ben bezig om hem voor de kar te leren
ik fok niet met hem
weet ook niet of ik dat wel met hem van plan ben

heb geen draf foto van hem
hopelijk komt die wel

Afbeelding

Laureas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 21:48

Bewegingsfoto heb ik eigenlijk niet van mijn paardje, maar ben benieuwd hoe April wordt beoordeeld, ze is een falabella gefokt paardje, volgens BMP normen.

Twee jaar en een half op deze foto,
Afbeelding

Poging tot bewegingsfoto maar dit is als veulen genomen, waar ze haar reeks trouwens had gewonnen, maar niet echt ideale foto, ze kan veel beter bewegen,
Afbeelding

sandra3235

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 22:23

Ik vind dit echt een leuk,leerzaam topic *D

@Kaisa,je hebt helemaal gelijk,maar deze foto's had ik ook van Keet uitgezocht in het hk,maar omdat ze daar nog maar 2 jaar was,moest ik een recentere hebben,vandaar.
Bedankt voor je lovende kritiek/mening *D

Kaisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 11:45

Joanna: (beoordeeld van uit NMPRS oogpunt)
Voor een 2,5 jarige vind ik haar qua bouw te zwaar en ovebouwd. Mag meer voorbeen hebben, hals lichter en meer opwaarts. Ben daar eigenlijk meer benieuwd naar als zij 3,5 jaar is en er betere foto's van haar zijn :j

(voor iedereen een tip: fotografeer deze kleintjes niet vanaf boven, maar op schofthoogte van het paardje!!!!)

April:
Algemene indruk is goed, hier en daar wat punten die met de juiste hengstenkeuze goed verbeterd kunnen worden :j Zoals hoofd-hals verbinding, deze mag lichter. De hals lijkt op de foto te neigen naar ietsjes zwaar uit de borst. Ze is nog iet wat overbouwd, maar kan natuurlijk nog weg trekken het is nog een jong diertje :j Stand voorbenen ziet er erg netjes uit :j De foto laat zien dat ze wat gespannen was of niet lekker stond met dr achterhand?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 12:30

Ik ben wel benieuwt wat jullie van Hans denken :) Zelf heb ik er weinig verstand van. Ik wilde wel graag naar nmprs keuringen met mijn andere shet, maar aangezien die nog steeds te zwaar is lijkt me dat tijdverpilling.

Hans:
Afbeelding
Helaas geen duidelijke draf foto

Edit: Toch eentje van het beleren gevonden, in een drafje aan de longe.
http://img7.imageshack.us/img7/8261/dsc0204800x532.jpg

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 23:55

Wat ik mij afvraag is hoe denken mensen dat we hun pony kunnen beoordelen als er zulke slechte ongelukkige foto's geplaatst worden. Pony's die niet vierkant staan, zoals Maaike zegt van boven gefotografeerd, scheven foto's etc etc...

melanie_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 00:00

Daarom ben ik maar gestopt met het beoordelen hier!

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 00:07

Daarnaast vind ik imo dat je van een foto de beweging niet kan beoordelen. De foto kan een hele goede of hele slechte momentopname zijn, het zegt niet zoveel over de gewone beweging van het dier. Ik heb van mijn dier bewegingsfilmpjes, denk dat je het daar veel beter op kan beoordelen.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 01:23

Dan moet je dat duidelijk in de openingspost zetten. Daar gaan de mensen toch vanuit als ze in een topic reageren over het algemeen.

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-11 01:25

dames, dit is geen discussietopic hoor. iedereen doet zn best. als je tips hebt om de openingspost te verbeteren, hoor ik het graag via PB (ik ga hem nog wat aan laten passen/verduidelijken, dan kan ik dat meenemen). ik vind het zonde als dit soort dingen de sfeer drukken.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 01:54

Maar het is goed dat het ter sprake komt om irritaties en afhakers te voorkomen.