Waarom zijn shetlanders zo goedkoop

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 18:26

DominoLiefde schreef:
Dat ga ik ook wel doen,
en ik snap jullie ook wel.
en ik hou ook echt heel veel van de shet,
dit is mijn lievelingsras! :D
En ik wil ze ook wel behouden,
maar wat kunnen wij er nou aan doen?
Ik ga straks met me shet naar een hengst met papieren,
en fok door op papieren.
Maar wij kunnen toch niks aan andere mensen doen,
die hier anders over denken?

Zie mijn aanpassing in de post hierboven.
Ik zou zeggen; 'verbeter de wereld, begin bij jezelf', en laat het fokken over aan mensen die er verstand van hebben.
Wij kunnen wel degelijk wat aan andere mensen doen die er anders over denken. Ze áan het denken zetten, ze met bovenstaande argumenten de stand van zaken laten zien, en ze laten inzien dat je juist níet goed bezig bent door maar gewoon wat te fokken. En ik denk dat veel gewoon nog onwetendheid is; veel mensen hebben er geen idee bij dat als ze papierloos fokken, ze zoveel meer 'schade' aanrichten, en dat ze eigenlijk gewoon veulens voor in de worst fokken.

Hoe meer mensen zich daar bewust van gaan worden, hoe beperkter de schade blijft. En eigenlijk hoop ik persoonlijk al jaren op een oplossing van uit o.a. het NSPS stamboek, want je zou toch zeggen dat zij zeker helemaal gebaat zijn bij het oplossen van deze problemen. Maar die houden zich hier redelijk afzijdig van tot noch toe helaas.

_Lisette

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 18:26

Sorry, maar ik ben echt een beetje dom! *schaam*
Jij hebt mij ook van gedachten verandert dus je kan vast, dat andere mensen ook wel duidelijk maken. :D want ik snap het nu ook! ;)

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 18:29

Vjestagirl schreef:
DominoLiefde schreef:
Dat ga ik ook wel doen, en ik snap jullie ook wel. En ik hou ook echt heel veel van de shet, dit is mijn lievelingsras! :D En ik wil ze ook wel behouden, maar wat kunnen wij er nou aan doen? Ik ga straks met me shet naar een hengst met papieren, en fok door op papieren. Maar wij kunnen toch niks aan andere mensen doen, die hier anders over denken?

Maar dat is net de lol van een discussie forum, je kunt ook nadenken over dingen waar je misschien niets aan kunt doen. Een oplossing zou het bijvoorbeeld al zijn als mensen geen papierloze dieren meer zouden kopen...

Enne, je hoeft niet na iedere komma en iedere punt op enter te drukken, dat lees vrij lastig :)

Inderdaad, want waar geen markt voor is............ wordt ook niet meer (zo veel) 'geproduceerd'. Mensen met papierloze pony's blijven dan écht met de dieren zitten omdat ze er helemaal niemand voor kunnen vinden, en zullen zich dan uiteindelijk misschien wel achter de oren gaan krabben of ze zo door moeten blijven gaan.

Kattenliefhebbers van de 'gewone standaard huis-tuin-en-keuken-kat' fokken vaak ook niet meer doelbewust een nestje vuilnisbakkenraskatten, omdat ze weten dat je die nergens meer kwijt kan behalve richting asiel of in een zak in de sloot dumpen.

DominoLiefde schreef:
Sorry, maar ik ben echt een beetje dom! *schaam*
Jij hebt mij ook van gedachten verandert dus je kan vast, dat andere mensen ook wel duidelijk maken. :D want ik snap het nu ook! ;)

Dat heeft niets met 'dom zijn' te maken, maar met inzicht. Nou kijk; dat is al weer 1 persoon meer die het dan eindelijk snapt, dat is toch goed? :) veel is gewoon onwetendheid, en dat is niet erg, maar er móet gewoon een manier zijn om die onwetendheid bij veel mensen weg te nemen, en ze nou eens goed te laten inzien waar ze eigenlijk mee bezig zijn. Het stamboek zou daar een groot aandeel in moeten en kunnen hebben.......

sandra3235

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 18:36

Grappig altijd weer dat een op t oog simpele vraag zoveel vooroordelen en meningen kan geven ;)

Toch ga ik ook wat zeggen,....zo en zo verbaas ik me over de mensheid in het algemeen,voor mij zou dan ieder dier qua prijs opgeschroefd mogen worden,dat er eerst eens goed over nagedacht wordt ipv alles maar lukraak aan te schaffen en dan weer te dumpen,..
liever investeren door een goed gezond en correct dier aan te schaffen.

Nu over het onderwerp de shetten,om een voorbeeld te noemen,zolang er ook nog boeren zijn,zoals bij ons in de buurt die hun weilanden vol hebben staan met shetlanders, merries en hengst en er nog steeds van overtuigd zijn om de merries te laten dekken keer op keer ivm hoefbevangenheid,..de hengstveulens worden gevangen en via markt verhandeld,waar ze uiteindelijk in de slacht belanden,..de merries blijven,dus al met 1 jaar gedekt etc,nou dan houd je de markt in iig in stand hoor ;)

Mits er niet mee gefokt gaat worden ,kan ik me voorstellen dat er gekozen wordt voor een relatief goedkope shet,of ander paard.

Waar ligt je doelstelling,...want vermeerderen kan iedereen,maar doordacht fokken is een ander verhaal,.. *D

Maar ik snap de vraag wel van TS,..want idd iedere janlul kan tegenwoordig een shet aanschaffen,...een keer uit eten of idd een paar schoenen is duurder tegenwoordig.
Daarom hebben wij voor het amerikaans minipaard gekozen,...overigens hebben we een duur betaalde shetruin bij onze kudde ook,die niets minder waard is dan de rest qua gevoel,....

En ja waarom kiest iemand voor een mini en niet een volwaardig groot rijpaard,misschien dat niet iedereen van rijden houd?Of door ziekte dat niet meer kan,dan is mijn mening dan zijn de mini's (daar valt voor het gemak even alles onder de 1.10 onder) veel handzamer dan een groot paard en je kan er idd zoveel mee,wij mennen,vd,grondwerk, etc

@Konstantine,je bent wel erg kort door de bocht met je mening alle amerikanen zijn lelijk?
Zoals Randalin al zei,kan je ze onderscheiden als je ze in een weide ziet lopen?
En neen Randalinpony,mij schop je niet tegen de benen,ik ben juist trots dat ze bij ons gewoon paardje mogen zijn ;)

Kijk dit is onze merrie Blonde in Amerika als showpaard en nee ook niet mijn ding,..

Afbeelding

Dit is dezelfde merrie die bij ons gewoon paardje mag zijn,...wel een verschil toch?

Afbeelding

En wat de mensen doorgaans niet met een groot paard kunnen,kan ik dus wel :P :P
Afbeelding

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 18:44

Oh ik vind Blonde op de bovenste foto ook een mooi strak paardje hoor, maar de manier om ze zo te krijgen is gewoon niet mijn ding. :)
Van mij mag het gewoon allemaal net iets minder extreem, of ze mooi luxe zijn zie je dan ook wel en beweging/gezondheid en correctheid zijn sowieso dingen waarvoor ze er niet zo voor hoeven staan.
En ik vind AMHA's verder ook niet minderwaardig of zo ik vind sommige best mooi. ;)

Die Yuma dat is toch een grapjas heh.

Komisch hoe je van sommige paardjes altijd van die fotos kan schieten, van Uno hebben we ook een map vol zulke onbetaalbare fotos. Terwijl sommige paardjes altijd zo... droog op de foto staan. :P
Laatst bijgewerkt door randalinpony op 10-11-10 18:45, in het totaal 1 keer bewerkt

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 18:45

JoyCiej007 ik ben het zo eens met jouw! Had het niet beter kunnen verwoorden. +:)+

Dennis

Re: Waarom zijn shetlanders zo goedkoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 19:19

Ook met JoyCiej007 eens!

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 19:38

JoyCiej007 schreef:
En met of zonder papier/stamboom is niet alleen een kwestie van shetten en andere paarden- en ponyrassen, maar bijv. ook bij rashonden. Een Engelse Bulldog met stamboom koop/verkoop je voor zo'n €1000-€2000,=
Een Engelse Bulldog zónder stamboom is daarentegen een stuk goedkoper. En om wat voor ras het nou gaat, ik ben tégen het fokken van paarden/pony's/honden zonder stamboom, precies vanwege de redenen die Vjestagirl hierboven ook aangeeft; het is een stukje rasstandaard, een stukje kwaliteit. Door papierloos/stamboomloos te fokken doe je uiteindelijk het ras zelf teniet.

Giolli en Dominoliefde: als er zo wordt doorgegaan heb je kans dat over een aantal jaar er helemaal geen 'correcte' shetten meer zijn; dan zal de rasstandaard van de shet zijn dat ze kromme benen hebben, een flinke onder- of bovenbeet, zwakke ruggen, waterhoofdjes, etc. etc.
Is dat dan liefde voor het ras? Moeten we het ras niet behouden zoals het is, inderdaad vanuit die liefde voor 'de shet'?

Ik ben blij dat er eindelijk duidelijk antwoord voor mij is!
En misschien riep ik inderdaad zomaar wat, Maar dit heb ik altijd gedacht.
Zoals ik in mijn bericht ook al zei, Voor fok e.d kan ik heel goed begrijpen dat het niet de bedoeling is... Maar voor een grasmaaiertje/vriendje/beginnersponytje... what the hell maakt een papiertje dan uit?
Of snap ik het nu nog niet? :)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 19:43

Giolli schreef:
Zoals ik in mijn bericht ook al zei, Voor fok e.d kan ik heel goed begrijpen dat het niet de bedoeling is... Maar voor een grasmaaiertje/vriendje/beginnersponytje... what the hell maakt een papiertje dan uit?

En je denkt niet dat die vriendjes/grasmaaiertjes/beginnersponytje ook ooit gefokt zijn?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 19:46

Giolli schreef:
Maar voor een grasmaaiertje/vriendje/beginnersponytje... what the hell maakt een papiertje dan uit?

Als grasmaaier of vriendje wil je nog steeds wel eentje die gezond is en niet zo krom is dat hji problemen krijgt.

En als beginners pony wil je helemaal de juiste. Er zijn bepaalde bloedlijnen die ik echt NIET wil hebben omdat dat bijna nooit fijne pony's zijn. En juist andere lijnen die ik enorm graag wil hebben omdat de karakters zo geweldig zijn.
Als beginners pony is het dus juist enorm belangrijk.

Daar komt bij dat als je bij een serieuze goede fokker koop dat je altijd wel een beetje 'garantie' krijg. Als er echt wat is kan je overleggen, worden problemen opgelost, als het niet klikt kan je soms zelfs een ander proberen. Dat is imo ook zeker wel wat waard!

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 19:54

Giolli schreef:

elke koper van een papierloze pony is er mogelijk 1 minder voor een goede pony met papier.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 20:07

Als ik de tegen papierloos fokken mensen hier goed begrijp is de belangrijkste reden hiervan het fokken met dieren met karakter, gezondheids en of exterieur fouten die bruikbaarheid en het welzijn van die dieren (sterk) verminderd.
Met die reden kan ik het 100% eens zijn en dan trouwens voor alle diersoorten.
Maar al dan niet papier hoort geen reden/belemmering te zijn in de keuze om ermee te fokken. De gezondheid, bouw en het karakter van het dier in kwestie moet de reden zijn om het dier geschikt te maken om mee te fokken. Of je er vervolgens ook werkelijk mee fokt hangt af van de markt en dan nog als het dier voor de verkoop bestemd is.

Een papier is voor namelijk belangrijk om inteelt te voorkomen. De rest hangt af van het dier zelf en de training die erin gestoken is.

sandra3235

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 20:16

@Tamary,schijnt anders heel hot te zijn om in eigen bloedlijnen te fokken tegenwoordig ;)
(Ik pas ervoor,....)

Maar nogmaals iedereen met een papierloze shet en geen fokplannen en die ontzettend genieten en houden van hun kleine vriendje kan ik ook achter staan hoor *D

Randalin,...ja Blonde op die bovenste foto hoeft ook niet voor mij hoor,...als je haar nu ziet kan je haar echt niet terug denk ik :D
dan mag je wel eens een topic openen van Uno :+

Sylke104

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-10 20:22

H_Nalanta schreef:
cobelens schreef:
maar ik vind het gewoon raar dat een levend beest zo weinig geld mag kosten.

Guppy... 0,50. :D

Ook met deze guppy heb ik te doen, hoogstwaarschijnlijk zwemt ie in een koud water badje rondjes in zijn kom. Zonder een plek om zich te verstoppen, zodat de kindjes hem goed kunnen zien.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 20:52

Ik heb zelf een Welsh Mountain, niet bijster veel groter dan een Shet. Heb zelf idd niet zo veel met rijden, 3x per jaar naar t duin is voor mij zat. En tsja, van zulke mensen zijn er genoeg om de Shet (en alle andere kleine rassen) op allerlei manieren in te zetten in verschillende sporten en disciplines. Maar punt is en blijft inderdaad dat er een hoop mensen zijn die graag willen springen of dressuren, en dás nou eenmaal makkelijker als je op je paard past :) Dus inderdaad; voor de kleinere rassen is een kleinere markt en dat brengt de prijs al wat naar beneden.

Dat de AMHA's (zeg ik t zo goed? :P) zo duur zijn zal denk ik de nieuwigheid oid zijn.. Weet t ook niet, heb me er ook al over verbaasd :+

Valt mij daarbij ook op dat er weinig knappe Shetten meer te koop zijn tegenwoordig... Als ik puur om de tijd te doden Shetten ga struinen op mp moet ik degenen mét papier met een lichtje zoeken.. En ja, ik hecht waarde aan papier. Mijn Welshje heeft ook papier, en nam ook geen genoegen met een paardje zónder. Noem het persoonlijke voorkeur. Dat eentje zonder papier net zo lief kan zijn twijfel ik echt niet aan, maar ik wilde shows lopen en met een beetje mazzel tzt een veulentje fokken. Maar als poownlief met een jaar of 7 (alsie volledig is uitgegroeid en dus helemaal ''volwassen'' is zeg maar) constant slechte resultaten behaalt op de shows, dan laat ik m rustig castreren.

T is voor de Shetland pony doodzonde dat er zo mee doorgefokt wordt. Shetjes zoals ze bedoeld zijn zie je steeds minder. Ik zou iig beslist niet tegen een strenger fokbeleid zijn. Is lang niet nodig bij alle rassen, maar Shetlanders worden tegenwoordig zó makkelijk gefokt dat er iets ondernomen moet worden om de kwaliteit van t ras te redden. Mensen kopen maar, want t kost toch zowat niks (en we staan intussen lekker niet stil bij t feit dat een Shet van 50 euro dezelfde behoeften heeft als een Shet van 500 euro, stel je voor. Kan toch gewoon in de achtertuin?). Veulentje is schattig en kindlief zeurt er zo om, nouja, de buurman heeft toch een hengstje? T is gewoon doodzonde...

lynne_berna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 20:52

Omdat ze klein zijn en alleen hele kleine kinderen er wat mee kunnen, op mennen na dan ;)

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 20:55

Giolli:
Mijn antwoord wordt mooi weergeven door het antwoord van Dennis en xElienx.
Pony met gebreken moet je eigenlijk niet willen hebben, ook niet als beginnerspony of grasmaaiertje. Want kromme benen en zwakke rug gaat zich hoe dan ook uiten, helemaal natuurlijk als ze nog wat moeten 'presteren'.
Je ziet steeds meer zogenaamde dwerggroei bij mini's, wat wordt veroorzaakt door het niet alleen steeds maar kleiner en kleiner te willen fokken, maar ook papierloos en met pony's die al bepaalde gebreken hebben.
Even een voorbeeldje:
Deze pony werd te koop aangeboden als uitstekende kinder(rij)pony, ja zelfs dekken zou goed mogelijk zijn met dit beestje..... En alsof dat nog niet erg genoeg was, vroegen ze er ook nog eens een behóorlijke prijs voor. Hij was zeer zeldzaam en héel bijzonder, en ook had hij een heel mooi en bijzonder kleurtje. Tsja.... Ik ben igg niet de enige geweest die heeft geopperd om het beestje op te kopen voor een zacht prijsje (iedere euro is teveel voor zo'n beest), hem een weekje een heerlijk leven op de wei te gunnen, en daarna hem te verlossen uit zijn lijden.
Afbeelding

Of deze:
Afbeelding

Of wat dacht je van Thumbelina, die jarenlang recordhoudster was van 'de kleinste pony ter wereld'. Klein zal ze zijn ja..... moet je dit willen?!
Afbeelding

Als ik dat soort dingen zie, dat is gewoon misselijkmakend. Maar het is wel de waarheid; dit soort grut kom je helaas steeds en steeds vaker tegen, en het allerergste is nog wel dat mensen denken er goed geld uit te kunnen halen omdat het zogenaamde 'echte minatuurpony's' zou betreffen. Waren het eerder nog geschoren papierloze sheveulens die verkocht werden alszijnde 'luxe falabellapaardjes', nu gaat het deze kant op. En tuurlijk heeft dat niet altijd met papierloos fokken te maken, maar wel indirect.
Een stamboek staat voor bepaalde kwaliteitseisen, juist ter behoud van het ras. De shetten staan bekend om hun ijzersterke gezondheid, hun winterhardheid, hun sterke hoeven en benen. 'De shet' zoals 'De shet' behoort te zijn.
En de markt voor gewoon goede, correcte shetten kan alleen weer goedkomen door het danig inperken, zoniet voorkomen, van papierloos fokken. Want het is gewoonweg verschrikkelijk zonde wat er nu gebeurd; wie wil nu dat leuke lieve beestjes bij de slacht belanden, domweg omdat er meer aanbod dan vraag is?

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 20:57

Die eerste heb ik idd te koop zien staan... Inderdaad; t is haast misselijkmakend.

En die ijzersterke gezondheid is dus precies iets wat al keihard aan t verdwijnen is. Ik ken iig niet anders dan Shetten die niet dit, niet dat, enz enz mogen omdat ze anders van alles en nog wat krijgen...

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 21:08

tamary schreef:
Als ik de tegen papierloos fokken mensen hier goed begrijp is de belangrijkste reden hiervan het fokken met dieren met karakter, gezondheids en of exterieur fouten die bruikbaarheid en het welzijn van die dieren (sterk) verminderd.
Met die reden kan ik het 100% eens zijn en dan trouwens voor alle diersoorten.
Maar al dan niet papier hoort geen reden/belemmering te zijn in de keuze om ermee te fokken. De gezondheid, bouw en het karakter van het dier in kwestie moet de reden zijn om het dier geschikt te maken om mee te fokken. Of je er vervolgens ook werkelijk mee fokt hangt af van de markt en dan nog als het dier voor de verkoop bestemd is.

Een papier is voor namelijk belangrijk om inteelt te voorkomen. De rest hangt af van het dier zelf en de training die erin gestoken is.

Ik kan me grotendeels vinden in jou post, maar zoals je zelf ook al aangeeft; of je er daadwerkelijk mee fokt hangt af van de markt. En dat is nu net wat er hier aan de hand is; door het grote overschot van zowiezo shetten, en in het bijzonder veel shetten zonder papier, brengen de dieren met papier ook niets meer op, raken fokkers die beesten ook niet meer kwijt en ondertussen 'verloederd' het ras steeds meer. En juist daarom, om het ras te behouden zoals het zou moeten zijn en bedoeld is, moet het fokken zonder papier stoppen of absoluut aan banden worden gelegd. Er zijn best wel wat stamboeken op te noemen die hun ras echt 'puur' willen houden, denk bijvoorbeeld aan de Arabische Volbloeds; daar ga je ook geen paarden uit fokken die toevallig een dish in de neus hebben en daarom maar 'een Arabier' zouden zijn; daar zijn de vaak eeuwenoude bloedlijnen ook heel belangrijk.

Misschien een tikkeltje gedramatiseerd, maar als ik kijk hoe het nu gaat, dan zou het heel goed mogelijk zijn dat er in de toekomst weinig échte shetten meer zijn, die voldoen aan de rasstandaard en zijn zoals een shet bedoeld is om te zijn. Steeds meer serieuze shetfokkers leggen het bijltje er bij neer, want wat valt er nog te fokken als je niets meer kwijt raakt? Ondertussen zijn er steeds meer mensen die bijv. een goedkoop gezelschapspaardje zoeken voor bij hun paard, en al snel denken: 'ach, papier of niet, dat zal me een rotzorg zijn, als m'n paard maar een maatje heeft, dus dan koop ik er liever 1 van 50 euro op de markt, dan dat ik een goede met papier van de fokker voor veel meer koop'.
Mensen die met pony's zonder papier 'fokken' raken zodoende hun pony's jammer genoeg dan wel weer kwijt, en zo zal het steeds moeilijker worden om een goede, correcte, échte shetlander nog te vinden.

amyz schreef:
En die ijzersterke gezondheid is dus precies iets wat al keihard aan t verdwijnen is. Ik ken iig niet anders dan Shetten die niet dit, niet dat, enz enz mogen omdat ze anders van alles en nog wat krijgen...

Dat is mij idd ook al goed opgevallen, maak ik me ook echt zorgen over. Het is vaak al lang niet meer dat sterke, gezonde ras wat het altijd geweest is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 21:18

Twee jaar geleden moest mijn paard verhuizen (een draver, om even lekker bij de paarden die niks kunnen te blijven :') ) Ideaal plekje gevonden maar paard kwam alleen te staan. Gezocht naar een gezeldschapspaardje. Niet te groot aangezien ik onze schuil stal (5x4) te klein vond voor twee grote paarden. Sociaal en gezond. Voor de prijs wat ik voor mijn shetlander heb betaald had ik er ook wel 5 kunnen hebben. :=

Schrok daar ook behoorlijk van, maar waar ik ook van schrok was dat ik binnen een week al drie tot vier verzoeken tot dekken heb gehad. Hij was hengst, leuk kleurtje en elke mini-merrie eigenaar hier in de buurt zag het wel zitten om hem als dekhengst te gebruiken. Als ik ergens niet aan mee wil werken is dat het wel. Pony heeft geen papieren (ouders wel bekend) en die merries uiterraard ook niet. Ik snap werkelijk niet dat er nieuwe papierloze pony;s moeten worden gefokt terwijl de markt al zo is dat je voor een paar tientjes één hebt. (twee ook gerust)

[edit] Toen ik zag hoe de meeste shets aan geboden werden (grote kudde van verschillende leefijden en hengst-merries bij elkaar, voor vijftig euro kies je er een uit en morgen staan er weer twee nieuwe veulens voor in de plaats) heb ik er wél bewust voor gekozen om niet bij een grote 'broodfokker' een shet te kopen. Schuld gevoel dat ik die markt staande help te houden ( :o ) hoefde ik er niet bij. Heb mijn pony particulier gekocht, die de pony verkocht omdat hij daar alleen moest staan. Iedereen blij dus met de koop/verkoop.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 21:26

Judith_ schreef:
Schrok daar ook behoorlijk van, maar waar ik ook van schrok was dat ik binnen een week al drie tot vier verzoeken tot dekken heb gehad. Hij was hengst, leuk kleurtje en elke mini-merrie eigenaar hier in de buurt zag het wel zitten om hem als dekhengst te gebruiken. Als ik ergens niet aan mee wil werken is dat het wel. Pony heeft geen papieren (ouders wel bekend) en die merries uiterraard ook niet. Ik snap werkelijk niet dat er nieuwe papierloze pony;s moeten worden gefokt terwijl de markt al zo is dat je voor een paar tientjes één hebt. (twee ook gerust)

Het is toch ook te triest voor woorden hé, dit soort dingen. Gelukkig besef jij wel hoe het zit, er zijn er maar al te veel die hun papierloze shethengst als dekhengst aanbieden voor €50,= per dekking en zo wat leuke spaarcentjes denken te kunnen maken.
Goede keus ook van je om er inderdaad niet aan mee te werken met zowel het dekken als ook met kopen bij een particulier ipv. papierloze vermeerderaars die idd trossen vol met shetten 'in de aanbieding' hebben. Als je soms advertenties op MP ziet..... 'Prijs: €80,= per stuk, 2 stuks voor slechts 100 euro!'. Jeej kom op zeg.... ;(

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 21:31

JoyCiej007 schreef:
Judith_ schreef:

Het is toch ook te triest voor woorden hé, dit soort dingen. Gelukkig besef jij wel hoe het zit, er zijn er maar al te veel die hun papierloze shethengst als dekhengst aanbieden voor €50,= per dekking en zo wat leuke spaarcentjes denken te kunnen maken.
Goede keus ook van je om er inderdaad niet aan mee te werken met zowel het dekken als ook met kopen bij een particulier ipv. papierloze vermeerderaars die idd trossen vol met shetten 'in de aanbieding' hebben. Als je soms advertenties op MP ziet..... 'Prijs: €80,= per stuk, 2 stuks voor slechts 100 euro!'. Jeej kom op zeg.... ;(

Alsof het over een pak macaroni gaat...

sandra3235

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 21:34

Ik ben ook benaderd voor aanvraag dek van onze (amerikaan)hengst Wynn,..1 was een dwerg,1 onderbeet en 2 ontzettend hoefbevangen.
Wij hebben vriendelijk bedankt,...
Gaat wel niet over shets,maar er zullen er genoeg zijn die wel het dekgeld aannemen(wat idd lekker meegenomen is) en niet verder kijken dan hun neus lang zijn.
Iedere hengstenhouder zou ook moeten kijken naar de merries die ze aannemen,correct etc,..

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 22:42

joyce ik ben het helemaal met je eens!

en dan deze, die spant echt de kroon :( unieke falabella voor in de achtertuin. slechts €1200,- !!! _-:(
Afbeelding

SCHANDALIG!!! en het beroerde is dat de onwetende koper het geloofd ;(

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 22:44

€1200!!! Serieus!!!!?