Stamboekopname

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

shetlandfan

Re: Stamboekopname

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 13:32

Bij de jeugd bepaalt het aantal punten of ze premie ja of nee krijgen. geloof dat de grens op 130 punten ligt voor wel een jeugdpremie. Dus op z'n minst een score van 65/65 of 60/70 als de som van daarvan maar 130 punten is.

brenin21

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 15:01

Bedankt Astrid, weer wat geleerd...

Fleur1977

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-10 17:15

Alleen op de keuring zelf kijken ze niet meer naar de punten die je op de stamboekopname hebt gehaald, er zit dan ook nog wel een verschil in als je kijkt naar de punten van de stamboekopname en de premie die je krijgt hoor! Heb het al in positieve en in negatieve zin meegemaakt dus op zich zeggen de punten die je nu haalt nog niets over je premie op de keuring.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 19:17

Oh, nu ben ik dus echt benieuwd naar de score van Punette op de veulen- en enterkeuring!! Heeft iemand toevallig nog oude Shetlandpony's van de jaren 2000 en 2001?

shetlandfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 19:44

Toen deden ze nog niet aan punten. De jeugdscore is pas iets vanaf 2007 ofzo. ;)
En tevens die scores staan alleen op de uitslaglijsten op de keuring zelf, worden niet gepubliceerd in de shetlandpony.

Scores van de stamboekopnames zegt inderdaad niet zo gek veel wat ze op de premiekeuring zelf doen.
Een pony met op stamboekopname mooie score kreeg op premiekeuring een 3e premie. En een andere pony die juist iets lager scoorde met stamboekopname kreeg op de premiekeuring een 2e premie!

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 19:45

Ah, jammer :)

brenin21

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 19:48

Ik vroeg het me in het algemeen af; of er b.v een onderscore is vanaf wanneer je pony een eerste, tweede of derde premie krijgt. Het zou volgens mij het een en ander wat inzichtelijker maken, ook vanaf de zijlijn.

Zorro_Bjorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 19:50

Wij zijn zaterdag a.s. aan de beurt. Is en blijft nog steeds de eerste keer en pony heeft besloten om niet meer te willen draven....

shetlandfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 19:53

Volgens mij is daar geen onderscore in. Daar is werkelijk geen touw aan vast te knopen.

Als ik het hengstenboek erop na kijk met de score tijdens de stamboekopname met de jonge hengstenkeuring en wat voor premie ze dan hengstenkeuring krijgen klopt er geen snars van.

Ene hengst met 70/75 kreeg een 2e premie en een ander 65/70 kreeg een 1e premie. 8)7

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 19:53

:D Heb er hier ook een lopen die denkt huh sneller? tisdat?

Zorro_Bjorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 20:01

Hoop dat ie zaterdag een beetje heter wordt omdat ie in de trailer heeft gestaan en op vreemd terrein is (bij de dierenarts, voor je het weet heb je een spuit in je lijf). Ben benieuwd of ie nog een beetje wit te krijgen is (bruinbonte). In september neem ik ook nog eens een 2 jarige bijna witte mee, kan ze wel in de bleek gaan leggen denk ik.

brenin21

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 20:13

Citaat:
Ene hengst met 70/75 kreeg een 2e premie en een ander 65/70 kreeg een 1e premie

Schiet mij ook maar lek dan... 8)7

Fleur1977

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-10 20:22

Ja, ik heb dus ook wel eens een gehad met 80/85, dat beloofde dus heel wat maar die kreeg ook een 3e premie, en ik heb er ook een met een gemiddelde score iets van 70/75 en die kreeg een 1e premie en je hoort het veel meer maar op zich is het wel logisch want je wordt op een moment beoordeeld en gescoord dus de jury geeft de punten of de premie voor wat ze op dat moment zien en niet wat ze niet zien dus het kan dan altijd anders uitpakken. Garanties heb je nooit helaas (of juist niet helaas ;-)) maar voor de hengsten (bedoel de vaderdieren dan zeg maar) die beoordeeld worden op deze scores is het natuurlijk weer een andere zaak want die zijn wel echt afhankelijk van deze punten, dat is nou weer jammer!

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 07:21

@ Zorro_Bjorn, succes zaterdag!
Mijn merrie wil vaak ook niet goed meedraven, wij jagen haar altijd heel erg op met de zweep. Want als ze goed opgefokt is, gaat ze niet trippelen, maar strekken. Het NSPS raad af om te veel aan te jagen, maar bij sommige pony's is dat even uitproberen. Is dus net zo gegaan bij mijn merrie, die wilde op de stamboekopname absoluut niet lopen. Bij de premiekeuring, op dezelfde dag een uurtje later (nakeuring) heb ik haar gigantisch hard lopen opjagen met de zweep zwiepend achter haar aan, en toen kreeg ze wel een 3e premie. Het is dan wel jammer van die stamboekopname, maar ons doel was vooral om haar erin te krijgen.

WinstonVDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 11:10

nou, ik heb net eventjes met het stamboek gebeld, omdat ik toch wat meer informatie wilde over het hele gebeuren.
Het duurt ongeveer twee weken voordat de uitslag van het laboratorium er is en dan krijg ik automatisch even bericht.
De stamboekopname gegevens hadden ze nog niet binnen dus ze konden me ook niet vertellen of hij nou is opgenomen of niet.

Dus dan maar weer afwachten afwachten..

brenin21

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 14:59

Balen hoor! Ik kan me voorstellen dat je wel zou willen weten waar je aan toe bent. Laat je het ons nog wel even weten hoe het afloopt? Ben wel benieuwd; ik vond het zo sneu voor jullie...

Zorro_Bjorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 18:59

Iemand nog tips of handigheidjes voor het voorbrengen? Aan een schone pony wordt gewerkt.
Pony wil niet draven als IK hem aan de hand heb en er een ander achter loopt, morgen proberen we het andersom, misschien gaat het beter als ik erachter loop en er iemand anders hem toont. Alle tips zijn welkom!!

brenin21

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 20:24

Is het mogelijk dat je hem achter een andere shet aan de hand mee laat draven om hem te leren wat de bedoeling is? Evt. kun je hem dan het commando "draf" leren en hem belonen als hij het goed doet. Het zal je w.s meer tijd kosten dan dat je misschien hebt voor de keuring, maar je pony leert het zo sneller dan wanneer je er aan gaat trekken en duwen. ;) Oefening baart kunst, succes ermee.

Fleur1977

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-10 20:32

Wel vreemd dat ie niet wil draven, ik weet zo niet echt iets eigenlijk maar meestal doen ze het op vreemd terrein wel hoor!

Zorro_Bjorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 21:14

Mijn tweejarige begrijpt helemaal wat de bedoeling is, maar die is nog niet aan de beurt. Als ik met de andere bezig ben aan het leidsel, dan reageert ie op het kleinste klikje van mijn tong, met mij aan het touw en een vriendin met de zweep erachter, reageert ie alsof ie zwaar mishandeld wordt en is doodsbang (of laat ons dat in ieder geval denken). Moet nog ergens een klein doosje met stenen vullen, op mijn sleutelbos gerinkel deed ie het aardig (maar ook niet meer dan dat).

brenin21

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 21:17

Even of-topic: je hebt wel hele leuke shetten zeg!

Zorro_Bjorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 21:21

dank je. De jongste heeft wel wat weg van de pony in je avatar.

brenin21

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 21:38

Hij lijkt zelfs nog meer op haar dochter Beegee (staat op m'n site). ;)

Zorro_Bjorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 21:46

Jullie Crumble <3 <3 Mooie pony's hoor, lekker apart (dat was geloof ik wel genoeg off-topic)

Zorro_Bjorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 20:38

Het draf probleem is gelukkig opgelost! Meneer wil niet náást mij draven maar wel vóór mij. Dus een andere kapitein aan het roer en pony loopt de sterren van de hemel. Nu maar hopen dat ie dat zaterdag ook doet.