Is mijn shet te dik?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 22:56

JoyCiej007 schreef:
KBTP schreef:
Ik persoonlijk vind hem niet te dik, laat hem nog dunner worden en je hebt een zielig dier over. Die van mij is ook aan de dikke kant, maar niet ongezond dik dus ik zie bij mij het probleem niet. Het is hartje winter dus ik vind dat hij wel wat spekkie mag hebben. Dat gaat er in de zomer ook weet vanzelf af.

Afvallen en dan een zielig dier over houden? Weet niet hoe jij shetten graag ziet, maar dat hij met iets afvallen te dun zal worden is echt onzin... in de winter hebben ze meer aan een dikke vacht dan veel spek/vet, of 't nu zomer of winter is, overgewicht is nooit goed voor geen enkele pony, ook niet voor shetten ;)

Ze zegt zelf dat het een knuffelpony is en niks bijzonders hoeft te verrichten, vind je t dan gek dat ie uitdikt? En dat dier hier is echt niet te dik, maar ook niet te dun hij is prima zo. Je vraagt hoe ik shetten wil zien maar hoe willen jullie die zien?! Als een uitgemergeld mormel dat zo dun is dat je de ribben ziet en die oh zo mooie rondingen ? :S Aub hee! Laat die dieren lekker dier zijn, zouden ze in de natuur ook zo op hun gewicht letten? Niet? Vreemd joh, laat ze toch gewoon eten daar zijn ze zo goed in, en let er gewoon een beetje op niks aan het handje. Zolang het niet ongezond wordt voor hun zie ik het probleem niet, ze kunnen met een gezond buikje ook prima functioneren.

Fayenna1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-10 19:45

judith370 schreef:
Ik heb net even mee gelezen. En dat van als hij nog dunner word en je een zielig dier over houd? sorry maar dat klopt niet. Ja en shetten worden mischien snel dik. Maar daar kan je toch ook rekening mee houden? Hij is niet super dik, maar het zou mooier/beter zijn als hij nog wat afvalt. Verder vind ik hem er heel lief uitzien ;)

dankjewel ja wat dunner is hij wat beter maar jah
Hij is 100% gezond en hij voelt zig prima zo en dat vind ik belangerijk hihi:D
En een shettje hoort wel een beetje dik te zijn vind ik

Fayenna1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-10 19:46

KBTP schreef:
Ik blijf erbij ik vind die Shet er zo echt goed uitzien! Check die van mij maar s, wat een verschil in zomer en winter die hebben, in de winter laat ik ze lekker aandikken.

Zomer:
Afbeelding

Winter:
Afbeelding
Afbeelding

wat een leuk shettje is dat zeg!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 19:46

Waarom hoort een shet dik te zijn volgens jouw? Dik is voor geen enkel dier of mens gezond, dus voor een shet ook niet :)

HeleneDas

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 19:49

marieminime schreef:
zolang je pony er niet onder lijd en zich prettig voelt zou ik me er niet al teveel zorgen over maken.

Mn shet is ook te dik, maar is nooit hoefbevangen geweest en ondervind er geen hinder van. Zelf houd ik ook niet van de slanke luxe shets, doe mij maar een pony zoals die van jou.

Wel opletten natuurlijk met wat je voert, maar vind je pony niet zo dik dat ik zou zeggen op super streng dieet. Gewoon lekker in beweging houden, dan komt dat vanzelf

this ook nogal moeilijk om een shet goed te houden ze worden dik van een hap lucht

Fayenna1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-10 19:49

capopjekop schreef:
Waarom hoort een shet dik te zijn volgens jouw? Dik is voor geen enkel dier of mens gezond, dus voor een shet ook niet :)

Dat zeggen veel mensen een shet is vaak wat dikkjes en dat dat bij het ras hoort niet te dik maar een beetje steviger gewoon :P

Fayenna1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-10 19:50

shantalufyou schreef:
sorry hoor maar ik kan er gewoon niet tegen dat jullie haar pony zo afkatten want hij is nou eemaal zo zo is zijn bou ;)

Ze katten Spooky niet af hoor.
Ik vraag of hij te dik is en hun vertellen hun mening dus ik vraag er om of ze dat willen vertellen dus afkatten is het niet

Fayenna1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-10 19:51

shantalufyou schreef:
JoyCiej007 schreef:
Voor de mensen die hier beweren dat de pony van de TS misschien wat te dik is:
pas op hoor, anders wordt je nog gestalkt door een boos puber-vriendinnetje via pb :')

nou zo kan ij wel weer spooky hoort gewoon zo *D

Nou hij was eerst wel wat dunner

Zera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 19:56

Is iets aan de zware kant. Maar jou shet past 2 keer in die van mij. Die is echt altijd moddervet. Ze word nu wat smaller. En ze krijgen alleen s'avonds een heel klein beetje hooi en 1 keer in de week slobber. Meer niet.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 20:18

shantalufyou schreef:
JoyCiej007 schreef:
Voor de mensen die hier beweren dat de pony van de TS misschien wat te dik is:
pas op hoor, anders wordt je nog gestalkt door een boos puber-vriendinnetje via pb :')

nou zo kan ij wel weer spooky hoort gewoon zo *D

Krijg ik nu straks weer een boze pb van je?? := :z
Edit: afkatten? TS vraagt om onze mening, en wij komen daar eerlijk voor uit. Ik vind het beestje te dik, klaar. Daar is niets 'kattigs' aan, en 't is ook nog eens beter voor de pony.
Sommige mensen zijn ook van mening dat je niet zomaar mag zeggen dat je een bepaald paard ontzéttend lelijk vind. Tsja tuurlijk ga ik dat niet luid en duidelijk tegen de eigenaar roepen, maar soms zie ik wel eens een paard lopen waarvan ik denk 'jéeej wát een lelijke knol, en dan nog zo'n kop d'r op ook nog'. Dat zeg ik ook gerust. Kan 't beestje niets aan doen.

Kelperpau

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 00:36

op de foto te zien vind ik hem niet te dik.. Een beetje dik zijn hoort bij shetjes :)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 00:38

Kelperpau schreef:
op de foto te zien vind ik hem niet te dik.. Een beetje dik zijn hoort bij shetjes :)

Hou toch eens op met die onzin. Geen enkel paard hoort dik te zijn, ook een shetje niet. Ze hebben er aanleg voor en sommige worden dik van lucht, maar dat is wat anders dan dat het hoort

newmom

Re: Is mijn shet te dik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 00:43

shetten kunnen idd al dik worden van lucht maar t hoort toch niet en is ook niet gezond, veel shetten worden hoefbevangen en ze zijn dan wel heel sterk, tis niet goed voor hun gewrichten.
denk aan slijtage ed.

misschien is de ads die google onder de eerste pagina heeft gezet, helemaal links, een oplossing ? ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 16:33

shantalufyou schreef:
sorry hoor maar ik kan er gewoon niet tegen dat jullie haar pony zo afkatten want hij is nou eemaal zo zo is zijn bou ;)

Ah ja.
Shetlanders horen dik te zijn:

Afbeelding

Dan vind ik dit mooier ;)
Dit is mijn shet [***] in de zomer. Hét bewijs dat ze wel degelijk slank kunnen zijn...

Leinearthur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 16:41

Alledrie onze paardjes :

Arthur - Shetlander-1m - 24 jaar.
Amanda - Shetlander - 85 cm - 14 jaar
Aad - Dartmoor X Shetlander - 1.25 m - 23 jaar

Afbeelding

nee shetlander hoeven niet dik te zijn :n

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 18:31

KBTP schreef:
Ze zegt zelf dat het een knuffelpony is en niks bijzonders hoeft te verrichten, vind je t dan gek dat ie uitdikt? En dat dier hier is echt niet te dik, maar ook niet te dun hij is prima zo. Je vraagt hoe ik shetten wil zien maar hoe willen jullie die zien?! Als een uitgemergeld mormel dat zo dun is dat je de ribben ziet en die oh zo mooie rondingen ? :S Aub hee! Laat die dieren lekker dier zijn, zouden ze in de natuur ook zo op hun gewicht letten? Niet? Vreemd joh, laat ze toch gewoon eten daar zijn ze zo goed in, en let er gewoon een beetje op niks aan het handje. Zolang het niet ongezond wordt voor hun zie ik het probleem niet, ze kunnen met een gezond buikje ook prima functioneren.

Dus omdat mijn vader geen atleet is, is het oké alsie veel overgewicht heeft?
En omdat de shet v/d TS een knuffelpony annex grasmaaier is, maakt het niet uit dat hij dik is? Komop....
je hebt leuke pony's, maar die appaloossa is móddervet, klaar, op zowel de zomer als de winterfoto.
Overgewicht is voor geen enkel dier en geen enkele pony goed. Sommige shetten worden idd al dik van een hap lucht, tsja dan hou je daar toch rekening mee? Er zijn toch ook mensen die maar een taartje te veel hoeven te eten en er direct weer 5 kg. bovenop hebben?

Jou post toont verder dat je vanalles roept maar niet leest; ik zeg nergens dat ik graag een uitgemergeld ding zie met de ribben er uit. Maar er is wel een verschil tussen tonnetjerond en moddervet of een pony die op goed gewicht is.
En met 'in het wild' vergelijken slaat natuurlijk al hélemaal nergens op; in de winter groeit er haast niets daar op die eilanden en zullen ze vele kilometers moeten maken om genoeg voedsel binnen te krijgen. Die zul je echt niet zo dik zien, omdat de verhouding tussen voer en beweging veel beter is.
Wat jij een gezond buikje vind, is puur vet, en ja, dat schaadt hun gezondheid.

femke_harley

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 00:03

Ik vind hem niet heel erg dik, heb ze dikker gezien, maar ik zou
het wel in de gaten houden!

Ik heb een beetje het topic door gekeken en shets hoeven
absoluut niet dik te zijn! Ze zijn erg gevoelig voor hoefbevangenheid.

Zo zag mijn shet erop 25/26 jarige leeftijd uit.
Afbeelding
ze kreeg maar een klein handje biks en hooi en beetje fruit,
verder mocht ze maar 5min grazen, vanwege hoefbevangenheid
elke keer.
Op een gegeven moment zag je haar ribben, maar de dierenartsen
zeiden dat ze er goed uit zag en ze liever zo de shets zien dan
wanneer ze moddervet zijn!

helaas is ze vorig jaar september ingeslapen op 27 jarige leeftijd!
vanwege hoefbevangenheid (waaarschijnlijk kwam het mede door cushing)

Kaisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 11:03

arlette1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 11:06

nou ik vind je shet helemaal niet te dik :+

hij is mischien wat stevig maar dat hoort bij shetlanders vind :D :D (zie jij het al voor je een shet die zo smail is als een arabier)

ik zou me nergens zorgen over maken ik zou gewoon zeggen

(dat hoort bij hun ras dat is wat stevig gebouwd)

xx arlette

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 11:09

TS heeft een heel leuk shetje,niks mis mee,wij mensen zijn ook niet perfect!(lopen er zat rond met een dikke reet!)
Meid maak je niet zo druk zorg dat je plezier met je beestje hebt.Het enigste waar je op moet letten is dat ie niet teveel gras binnen krijgt,waarom weet je natuurlijk zelf ook wel.
Verder vind ik het echt een scheetje om te zien!En zelfs de manen vind ik hem leuk staan :D

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 11:12

stevig gebouwd is wat anders dan dik, en ook mensen met overgewicht, is niet gezond, dus die vergelijking gaat al helemaal niet op

Rody01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 22:03

Kijk mijn profiel eens?
Ik vind je shet zeker te dik, een paar kilotjes minder mag wel :)

iefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 00:08

Moderatoropmerking:
Graag ontopic, er zijn wat offtopic berichten verwijderd. Het is tevens niet de bedoeling persoonlijk te worden. Bedankt voor de medewerking.

Maximozo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 13:55

hij heeft bij die 2e foto wel een buikje..
maja mijn shetlander ook hoor :P

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 23:57

Maximozo schreef:
hij heeft bij die 2e foto wel een buikje..
maja mijn shetlander ook hoor :P

Die van mij heeft dat niet. Ik let heel goed op met het voeren. Hij krijgt voldoende hooi (in een hooinet met kleine maas) 2x daags een handje marstell vito en s'avonds wiesencobs.
Hij ziet er goed uit, dit jaar wordt hij beleerd voor de kar. Nu is het nog een grasmaaier.
Ik vind het niet horen voor een pony, ze moeten gewoon goed op gewicht zijn. Liever iets te schraal dan te dik.

Paarden zijn afhankelijk vanwat de mensen hun te eten geven,mensen hebben hun eigen voedingspatroon in de hand.