twijfel raszuivere shet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

meagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 10:36

ik heb ook een shetlander die is ook 1 15
maar hij komt bij het stamboek shetlander vandaan

Joy2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 10:37

Heb trouwens al vaker hier op het forum gelezen dat dat tabelletje niet klopt. Het komt wel vaker naar voren en het blijkt vaker niet te kloppen...

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 10:55

Dancie schreef:
er worden zoveel paarden teveel belast omdat mensen denken dat een groot paard ook al is die niet breed maar per direct sterk is en veel kan houden.

Ja, dat is vaak de gedachte bij mensen. De tabel zegt echter dat een haflinger slechts 16% van zijn lichaamsgewicht kan dragen terwijl het idee leeft dat dit van die sterke pony's zijn.

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 10:57

Joy2005 schreef:
Heb trouwens al vaker hier op het forum gelezen dat dat tabelletje niet klopt. Het komt wel vaker naar voren en het blijkt vaker niet te kloppen...

Dit is een bekend tabel en niet verzonnen. Waar staat dat de tabel niet klopt en is dit uitgezocht? De opgegeven percentages lijken mij logisch.

Joy2005

Re: twijfel raszuivere shet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 11:02

Zeg niet dat de tabel verzonnen is maar vraag me af of het voor veel/alle paarden opgaat... Onder de mensen heeft ook niet iedereen evenveel kracht. En dat heeft niks met lengte en gewicht te maken.

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 11:12

Daar heb jij gelijk in maar ik las ergens, maar ik kan dat stukje nu even niet vinden :? , dat de rug van een paard uiteraard anders is dan die van een mens. Een paard draagt "horizontaal" over zijn gehele ruglengte dus dat is zwaarder dan een mens die "verticaal" draagt. (ik hoop dat ik het goed onthouden heb ikzoek nog effe verder) Als een paard bijvoorbeeld 500 kg weegt, dan draagt hij van nature ongeveer 300kg op zijn voorbenen en ongeveer 200 kg met zijn achterbenen. Hierdoor worden de voorbenen zwaarder belast. Deze belasting zal toenemen als er een ruiter opzit uiteraard. Bij mensen wordt het gewicht verdeeld omdat ze rechtop staan.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 11:20

Ik denk niet dat het een kruising is. Bij ons op stal hebben we een kruising shet x ijslander en hij is toch nog wel een slagje groter. (ik denk rond de 1m30)
Hier een filmpje, het is het vosje.
http://www.youtube.com/watch?v=Nbm5GeYxIts

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 18:05

ik vind het vreemd dat veel mensen denken wanneer je een groot paard hebt dat alles er maar op kan terwijl dat helemaal niet zo is. Veel dikke mensen kopen een haflinger of fjord terwijl dit helemaal niet supersterke paarden zijn. Ja in trek kracht maar draagkracht is gewoon stuk minder.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 18:12

Warmbloed 1 160 cm 550 kg 71 kg 13%
Warmbloed 2 172 cm 700 kg 80 kg 12%
Koudbloed 1 165 cm 800 kg 96 kg 12%
Koudbloed 2 170 cm 900 kg 104 kg 12%

Hier zie ik al wat, een fries word gezien door iedereen als koudbloed maar het is een warmbloed. Daardoor denkt iedereen dat je er met je dikke kont op kan zetten. terwijl als je goed kijkt is de fries dan maar gebouwd voor 71 kilo tenminste mijn fries wel.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 18:31

@Dancie, een korte rug is inpricipe wel sterker aan draagkracht dan een lange rug. Een fjord van 1.45 kan (theoretisch gezien) meer dragen dan bv een langere k-welsh van 1.45m, die evenveel weegt.
Maar dit houd niet in dat er ineens 100 kilo op kan. Dan heb je het over bv 10 kilo meer.

zonnestraal2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 14:18

komt hij toevallig uit Melissant? hij lijkt erg op een shetlander
die daar gestaan heeft, maar die nu verkocht is. Die zag er precies zo uit maar dat was
wel een raszuivere shet.

anjaatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-09 14:23

Nee ik hem ooit in Moordrecht gekocht waar ik te horen heb gekregen dat de eigenaar was overleden en dat hij een zeer geschikte kinderpony bleekt te zijn wat dus niet zo was.En nu qua verzorging en beginnende ruiters is hij na heel veel geduld en vertrouwen nu wel de ideale kinderpony,niet voor de gevorde die probeert hij echt uit en doet er alles aan om je eraf te krijgen.heb ook het vermoeden dat hij een mishandelde pony is geweest gezien zijn reacties na ze streken stond na afwerpen,uitbreken etc letterlijk te trillen op ze benen.nu als tie je afwerpt staat hij je aan te kijken pffff ik deed nog niets !

Smartie2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 14:25

Pony oogt bij mij ook als een shet.

Ik heb ook een shet staan, rond de 1 meter hoog. galopeerd heel snel en kan ook nog eens heel goed springen ( het het van 1.10 hoog is geen probleem).

Stephanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 19:18

Wat maakt het uit?
Als je pony geen papieren heeft kom je er waarschijnlijk toch nooit achter.

Mijn shetlander heeft geen papieren en schiet heel af en toe in tölt. Tsja ik ga er verder niet moeilijk over doen en noem haar gewoon voor het gemak een shetlander :) . Niet alleen omdat ik haar onder die naam heb gekocht, maar ook omdat niet-gangen paarden soms ook in tölt kunnen en shetlanders soms slank gebouwd zijn en soms wat steviger...

Daar komt bij dat vreemd bloed misschien van enkele generaties terug komt bijvoorbeeld de over(over)grootvader... En ga dat maar eens achterhalen :+ ?

Het is toch tasten in het duister :j .