Op welke basis taxeren?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 08:40

Elbrich. schreef:
@ Purky; Idd! :')
Soms hoor je dat iemand een shet heeft gekocht voor 50 euro, dat is al heel weinig.

Zal ik je een aantal adresssen geven?
Mijn shetje was ook 50 euro, mankeerde verder niks behalve dan dat hij een maanoog heeft. Dat zie ze liever niet.
Emotioneel gezien is hij mij heel veel geld waard. Maar in werkelijkheid? Waarschijnlijk niet veel.

Ik schrik toch wel van Caroline dr berichten zeg. Heb medelijden met jouw shets

Elinaa

Re: Op welke basis taxeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 10:21

wij hebben een grullo bonte gehad met 2 maanogen, je wilt niet weten hoeveel reacties we daar op kregen want meneer was mega populair

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 10:42

Volgens mij moet het bij de mini's steeds spectaculairder en aparter *D Nu vind ik dat ook niet erg want mooi wit is niet lelijk..

Gaaf Elina :j Maar blauwe ogen doen het hem vaak. Ben bij een veulen wezen kijken met blauwe ogen en de mensen stonden daar bijna in de rij. Veulen had ook geen papier.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 11:08

Nou, gelukkig dan maar dat meneer Uno 1 blauw oog heeft, zijn mama twee, dus misschien zit er volgend jaar wel wat voor jullie bij hier. :D

Voor ons was dat blauwe oog een risico-afweging, want het NAS accepteert het niet. Maar goed, er zijn meer stamboeken.

Maar ik heb toch vaak het idee dat een schattig kleurtje heel veel meer opbrengt dan saaie kwaliteit bij de minis. ;)

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 11:11

Absoluut en als hij een beetje leuk is kan je hem altijd nog bij het NMPRS voorstellen op de Hk :j

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 11:57

Als ik helemaal vrij qua kleur kon kiezen, zou ik ook meteen voor bont, veel wit op het hoofd met blauw oog gaan en als het helemaal volgens wens zou zijn, zou ik dan ook gerust 400 euro betalen voor papierloos en hengst. De aanschaf heb je maar 1 keer, wat maakt dan over 20 jaar verspreid die 200-300 euro extra nog uit?
Het is maar net waar je naar zoekt. De fokker betaalt voor fokpotentieel de "gebruiker" (klinkt een beetje onaardig maar is vast duidelijk wat ik bedoel) vindt een leuke kleur en mooi aan de maat belangrijker dan papier. En de gezelschapspony's mogen rustig de oudjes en gratis veulens zijn. Afhankelijk van wat je ermee wilt, zullen je eisen en dat wat je wilt besteden verschillen en daarom zie je zulke uiteenlopende taxaties...

@randalinpony - als ik zelf weide had, stond ik alvast bij je op de wachtlijst ;) (nadat ik Badru van Elina zou hebben opgehaald :P)

xPenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 12:37

Ik vind de maat en het karakter van een pony ook het belangrijkste, papieren of niet
Voordat je een pony koopt moet je weten wat je ermee wilt gaan doen anders heeft het nut er niet in om een te kopen.
Een pony waar je je vertrouwen in kwijt kan vooral als je kinderen hebt die ermee om gaan.
vind ik dan, ik zou dan makkelijk eentje voor 400 kunnen kopen die mij aanspreekt aan mn wensen :)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-09 15:10

Penny, gedeeltelijk met je eens, maar het volle karakter komt toch pas boven als je m een paar weken op stal hebt staan.

Nathalie: Leuk je vergelijk tussen fokkers en gebruikers, en wat nou als je een gebruikspaardje/pony wilt fokken?

Dat is dus mijn doel. Goede hengst erop, met een tikkie maat, en papieren, zeg maar waar ik hoor dan

xPenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 15:12

Jaa gelijk in :)
Is tuurlijk even wennen voor een pony op een onbekend terrein, maar de ''meeste'' raken toch wel gewend als ze hun vertrouwen hebben, en dan heb je daarvoor een leuke ideale pony in de plaats.

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 15:20

Het zijn maar voorbeelden Stef....wil helemaal niemand in "hokjes" duwen of een OF zwart OF wit scenario schetsen, het is alleen om aan te geven dat een ieder er anders tegenaan kijkt en andere dingen belangrijk vindt en waardeert.

Waar jij hoort, zul jij zelf het beste weten ;) net zoals jij zelf ook wel weet wat je waarvoor wilt uitgeven. Jij vraagt om argumenten waarom bepaalde dieren in het taxatietopic bepaalde (in jouw opinie) te hoge prijzen krijgen toebedeeld, ik probeer alleen maar aan te geven dat iedereen anders tegen dingen als papier, kleur, maat etc. aankijkt en tel daarbij nog mensen op die gewoon taxeren omdat het zo 'sgattug' is...dan ben ik nieuwsgierig waarom de beargumentering daarbij voor jou (gezien de hele strekking van het taxatietopic hier op bokt) van belang is...zie het gewoon al een grappig topic en wil je een echte taxatie, vraag dan een paar kenners (die jou welbekend zullen zijn :) )

Zoals eerder aangegeven is papier voor mij niet zo belangrijk (behalve gezien vanuit het perspectief dat er (hopelijk) met meer zorg naar voorouders en erfelijke aandoeningen e.d. is gekeken misschien) en zou ik zelf wel 100 euro extra geven voor een paardje met blauw oog die een ander nog niet gratis wil hebben staan. Het is allemaal relatief :)

probabeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 23:34

mijn vriend heeft 2 jaar geleden een schimmel bont merrie veulen op de markt gekocht, 300,- eurie, valt mee he? :D
behalve dan als je bedenkt dat ze een scheef bekkie heeft en niet geent of gechipt was, die kosten kwamen er dus nog bij :+ :+
ach als het dier 30 word kost ze uiteindelijk 10,- euries per jaar, koopje toch??? :D :D :D
ze is nu de mascotte van stal en een dier met een geweldig karakter, maar ja taxatie prijs, euhhh wat is de kilo prijs bij de slager op dit moment?

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 11:21

Ik vraag me het volgende af:
diversen zijn van mening dat papierloze shets eigenlijk niets waard zijn en taxeren mn papierloze hengstveulens op hooguit 50,00 euro.
Houden diegenen daarmee niet juist de papierloze fokkers in stand? Door nl. deze belachelijk lage prijzen toe te kennen, komen ze wellicht dus ook voor die prijzen op de markt, waardoor ze juist aantrekkelijk worden voor impuls aankopen, voor mensen die gewoon een leuke pony in hun weitje willen, voor mensen die een gezelschaps pony zoeken etc. Oftewel je creëert juist vraag? Ik bedoel als men enkel een 'grasmaaier' wil, dan gaan ze voor dat papierloze veulen van 50,00 ipv voor een veulen met papieren van bijv. 200,00 euro. Snijden fokkers hierdoor zichzelf niet in de vingers? Wordt hierdoor het prijsverschil niet juist te hoog, waardoor er eigenlijk maar 1 groep is die daar dankbaar gebruik van maakt, nl. de mensen die voor een prikkie een shetje zoeken.

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 11:50

aslo schreef:
waardoor er eigenlijk maar 1 groep is die daar dankbaar gebruik van maakt, nl. de mensen die voor een prikkie een shetje zoeken.

KLOPT als een bus en ik denk dat mensen zich juist DAAROM hard maken om NIET de markt te overspoelen met papierloze veulens omdat het zo schattig is om eens een veulentje te fokken (even de mensen die fokken omdat ze het veulen willen houden daarbuiten gelaten).
De rest van je redernatie kan ik niet helemaal volgen, je vindt dus dat de prijs voor papierloos omhoog moet om het minder interessant te maken om ze te kopen? Uiteindelijk gaat het om vraag/aanbod. Als er bijv. veel aanbod is van hengstveulens, zullen de "minst interessante pony's" ('saaie' kleur, hengst en zonder papieren) natuurlijk het goedkoopst zijn zo werkt het nu eenmaal en dat staat los van welke 'taxaties' dan ook maar. Ik zou zelf hopen dat door deze "belachelijk lage prijzen" zoals je het noemt, het fokken van papierloos voor de verkoop gedemotiveerd wordt en dus de gemiddelde aanschafprijs van de shetlanders omhoog gaat om op die manier 'impulsaankopen' wat in te dimmen (al zal dat hoe dan ook niet meevallen aangezien de aanschafwaarde hoe dan ook geen enorme drempel is m.b.t. een shetlander)

Begrijp met trouwens niet verkeerd dat er per definitie iets mis is met papierloos hoor, onze P.C. is ook papierloos en een geweldige pony maar voor de shet-markt zou het toch beter zijn als het aanbod papierloos een stuk minder werd.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 14:06

nathalie2302 schreef:
De rest van je redernatie kan ik niet helemaal volgen, je vindt dus dat de prijs voor papierloos omhoog moet om het minder interessant te maken om ze te kopen? Uiteindelijk gaat het om vraag/aanbod.

Juist, blijkbaar is er interesse in goedkope(re) shetjes. Maar als die niet te koop zijn, omdat de prijzen van bijv. m.n. papierlozen ook hoog/hoger zijn, zal de vraag ook afnemen, denk ik (cq alleen echt geïnteresseerden blijven over). Neemt de vraag af, zal het aanbod ook afnemen. Ik kan me nl. zo voorstellen dat als er maar genoeg mensen roepen dat die dingen geen donder waard zijn, dit ook als soort algemene regel gaat gelden.

Begrijp met trouwens niet verkeerd dat er per definitie iets mis is met papierloos hoor, onze P.C. is ook papierloos en een geweldige pony maar voor de shet-markt zou het toch beter zijn als het aanbod papierloos een stuk minder werd.

Voor de shet-markt of voor de met papier-fokkers?

Ik betaal dus voor een shetje zonder papier eventueel net zoveel als voor 1 met papier, omdat ik ze uit liefhebberij wil en dan stel ik bepaalde eisen en mijn eisen zijn een fijn karakter, een goed gebouwde, gezond ogende pony en een leuk kleurtje (het oog wil ook wat). Of het diertje wel/geen papier heeft, maakt me echt niet uit. Gezondheid is en blijft m.i. een kwestie van goed uitkijken wat je koopt en een portie geluk. En ik weet gewoon dat er heel veel mensen zo over denken. Ook is er dus een flinke groep die, zoals eerder vermeld, om diverse redenen een shetje aanschaffen. Maar je zou denk ik die groep wel (flink) kunnen verkleinen, als er normale prijzen gevraagd worden en das m.i. dus geen 25,00 euro.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-09 17:18

Voorlopig is het aanbod nog steeds groter dan de vraag, waardoor de prijzen compleet instorten.
Niet de marktwerking omdraaien ;)

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 17:51

En dus mag men niet meer papierloos fokken, zodat het aanbod minder wordt, de vraag uiteindelijk groter wordt totdat potentiële kopers uiteindelijk alleen nog een keuze hebben in de (duurdere) shets met papier? Voor wie is dit goed dan? Kan eigenlijk maar 1 partij bedenken ;) Weet je, in dit hele verhaal is er eigenlijk maar 1 groep die er van baalt, dat zijn nl. de met papier-fokkers. Kan me dit goed voorstellen hoor, maar er zijn zoveel potentiële kopers die een papier niet van belang vinden en dus voor die (goedkopere) shetjes zonder papier gaan. Zijn die nou echter bijna net zo duur als shetjes met papier zijn ze wellicht wel genegen om voor iets meer een pony te kopen met papier. Das mijn gedachtengang er achter.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-09 17:57

Voor wie dit goed is? Voor de honderden hengstjes die naar italie verdwijnen.
Een shet is minder een gebruikspony dan wat grotere rassen. Een grote maats die netjes beleerd is onder het zadel en/of voor de wagen die braaf is wil ik gerust wat meer voor neerleggen ongeacht papier of niet.
Maar een mini/kleine maat hengstveulen.... Wat moet dat nou op brengen?
Er zijn potentiele kopers die voor een kwartje op de eerste rij willen zitten, leuk, de kinderen wilden eigenlijk een geit, maar voor hetzelfde geld koop ik een pony als grasmaaier. Na een jaar kijken de kinderen er niet meer naar om, en de rest van het verhaal is bekend.
Met duurdere pony's heb je dat veel minder.
Als mensen nu eens zouden stoppen met vermeerderen en zouden beginnen met fokken, ga je een eind vooruit

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 18:04

ik ben het er mee eens dat er meer met papier gefokt zou moeten worden. verhalen die ik in de omgeving mee maak is dat kleur (bont) toch wel word verkocht, zeker shetlanders kinderen zijn gek op bonte ponytjes en papier ach, maakt ons papier nu uit gaat om het idee dat de kinderen een pony hebben en dus het liefst zo goedkoop mogelijk. zo komt dat papierloos fokken een deel in de wereld.

Jammer voor de mensen (zoals ik) die met papier fokken ik heb een leuk hengstveulen maar kan helaas geen hengst houden en zijn moeder (zwart!!) moet ook worden verkocht nou aan de straatstenen niet kwijt te krijgen of je moet ze voor een prikkie weggeven (idd hengstveulens naar italie) maarja ik heb ze ook niet voor een prikkie gekocht.

een papierloos ponytje zou ik opzich geen problemen mee hebben om te kopen maar fok er dan niet verder mee gebruik de pony waarvoor je wilt gebruiken maar stop met papierloos fokken !

ik ben met stef eens, begin met fokken en stop met vermeerderen.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 18:46

En wat is duur?
Ik krijg de kosten er niet eens uit als ik een veulen verkoop.
Een veulen fokken (dus tot het veulen een maand of 4 is en gechipt is met paspoort) kost als alles mee zit zo'n 400 euro (dus dekgeld, stalgeld merrie bij de hengst, extra voer merrie, registratie veulen, paspoort, bekappen, ontwormen). Voor een knap merrieveulen krijg je 250 euro, voor een hengstje 100.
Veulen zonder papier fokken kost zo'n 100 euro minder, maar die gaan dus ook onder kostprijs weg.

Er moet niet meer met papier gefokt worden, er moet gewoon zowiezo minder gefokt moeten worden (en gewoon NIET papierloos).
Ik fok ook niet veel, heb een hengst staan, kan er 5 dekken, maar doe het niet omdat ik m'n veulens niet kan verkopen (ja, voor 50 euro, maar dan fok ik liever gewoon niet).

Het is niet voor niets dat er zo veel veulens naar Italie gaan, er zijn er simpelweg te veel.

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 18:49

met dennis eens er zijn er te veel, veel te veel en de vraag naar een shetlander is nu eenmaal vaak minder dan naar een paard waar op gereden kan worden ( shetlanders kunnen natuurlijk niet bereden worden door de wat grotere mensen en blijven dus wel kinderponys qua rijden)

fokken kost alleen maar geld bij shetlanders, je verdient er zelden wat op al snap ik dat het ook hobby is, een veulen fokken zeker met papieren, wat zou de pony op de keuring doen, bloedlijnen en ga maar door maar ik denk wel dat er meer nagedacht moet worden voordat er gefokt word en niet uit de wilde weg, aah is toch zo schattig een veulen hop we dekken onze merrie (want dit gebeurt veel te vaak)

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 18:53

Kinderpony's? Mijn merrie loopt op Z nivo en staat regelmatig boven rijpaarden, dus alleen kinderpony gaat imo niet op.

Ik heb er wel een paar die goed verkocht kunnen worden (aparte kleur, goed papier, super braaf), maar die gaan niet weg.

Heb laatst een bod gehad van 500 euro op een 4 jarige grote maatse palomino merrie, 2e premie, goed papier, ABOP-B, braaf voor de wagen en onder het zadel. Tja, een zwartje zou je daar voor kunnen krijgen, maar niet zo'n aparte hoor!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-09 18:55

nelleke heeft het over rijden dennis, niet over aangespannen

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 18:57

voor de kar is geliefd bij shetlanders en beleerde ponys zijn dus wel redelijk te verkopen en idd palomino en apparte kleuren zijn nog redelijk verkoopbaar maar zwarte onbeleerde ponys is toch lastiger verhaal.

alleen kinderpony gaat ook niet op, word veel voor de fok door volwassenen en voor de kar gereden door volwassenen maar over het algemeen zie je shetlanders OHZ meer door kinderen bereden worden dan volwassenen (dit bedoelde ikd an met kinderpony qua rijden, er zijn natuurlijk wel uitzonderingen )

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 19:01

Voor ohz is het wel een kinderpony. En door een niet al te positief imago (afgelopen week was iedereen verbaast dat mijn merrie op ponykamp gewoon alles braaf deed zonder sloom of loperig te zijn met als opmerking 'de krengen zijn toch nooit braaf').

Goede aparte pony's zijn altijd te verkopen. Heb voor mijn pony's regelmatig geintereseerde ondanks dat ze helemaal niet te koop staan.

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 19:06

klopt met een juiste persoon hoeft een shet geen kreng te zijn naar mijn mening maar shetten worden te vaak schattig gevonden en lief ( en dat zijn ze ook) maar ook shetten moeten worden behandeld als een gewoon paard.