Nmprs merriekeuring

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LADPR

Re: Nmprs merriekeuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 13:00

De jury zal je ook nooit commentaar horen geven dat je met een basis dier meedoet

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 13:02

Dat bedoel ik ook niet. Ik krijg van andere mensen geen commentaar dat ik met een goede basishengst meedoe. Ik hoor alleen maar dat hij hartstikke mooi lief en leuk is.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 13:03

verschil is ook of je er moeite voor doet. Wat mij opvalt is dat áls er een ongeschoren, uit de bagger geplukte pony staat, dat bijna altijd een basis is.
oók een basis kan je er netjes op zetten, en tja, dan heb ik zoiets: Waarom doe je dan mee, als je geen moeite wilt doen?

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 13:05

Ja dat vind ik ook niks. Als ik het doe doe ik het goed. Geschoren, gewassen en met mooi halster. Ik in het wit (of zwart/wit :o ) en gewoon zo dat er niks op aan te merken is.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 13:23

Twee jaar terug deed er ook een amerikaan ongechoren in dikke vacht mee.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 13:30

oh echt karoliena, voel je nu alsjeblief niet aangevallen....
Had dit al verwacht, en daarom staat er ook duidelijk BIJNA altijd.

En ongeschoren is 1, uit de bagger getrokken is 2

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 13:31

Ik voel me helemaal niet aangevallen weet niet waarom je dat denkt?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 13:32

omdat je gelijk komt met jaaa, maar dat heb ik bij een amerikaan ook gezien....
Dat doet toch niet ter zake als er duidelijk staat: BIJNA altijd ?

Kwam op mij erg over alsof ik naar jou idee weereens de basis af zit te kraken

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 13:36

Het enigste wat ik zeg is dat het dus inderdaad ook wel eens bij de luxe klasse voorkomt.

Jij maakt er blijkbaar ineens hele andere dingen van.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 13:36

Dan sorry, want het kwam echt zo op me over.
En dat het bij de luxe klasse voorkomt.... nogmaals, er staat BIJNA ;)

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 13:38

Ja ik kan wel lezen, je hoeft geen caps te gebruiken ;)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 13:39

daarom snap ik je reactie niet. je weet inmiddels wat er staat. Daarmee zeg ik dus niet dat het bij de luxe klasse niet voorkomt.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 13:41

Pfff waarom zaag je zo door?

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 14:36

Ik was gister voor het eerst naar een evenement van het NMPRS en vond het echt geweldig! De sfeer vond ik echt heerlijk, relaxt en absoluut niet concurrerent op een vervelende manier.
Ik hoop dat dat op de keuring ook zo zal zijn.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 15:03

Wij waren een beetje laat gisteren haha, bijna alles was al afgelopen, maar gelukkig toch nog even kunnen kletsen met wat mensen

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 15:17

Wij waren ook even een kijkje komen nemen op de hengstenkeuring in april trouwens. Vonden we ook erg geslaagd, ons beviel de sfeer van het NMPRS wel hoor :D.

Ik zou er gewoon heengaan, met wat voor paardje je ook hebt. Maar wel zorgen dat je je een beetje aan de richtlijnen van het NMPRS houd, er stond een hele waslijst met wat ze graag wouden in het NMPRS boekje ;) . Het is natuurlijk wel een show/keuring, netjes voor de dag komen lijkt me dan wel logisch.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 18:13

Dit topic zegt alweer genoeg over de sfeer die ik verwacht :)
En ik ga mijn pony's niet scheren, geen haartje zelfs.

Mijn merrie en veulen zijn dan wel welkom, maar ik verwelkom het stamboek liever niet bij mijn pony's :)
Ik wil geen luxe hengst op mijn grovere merrie. (waarschijnlijk helemaal geen hengst meer overigens ;) )

Maar mijn twijfel is dus weg, bedankt :)

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 20:05

Als je met een KWPN er op de keuring komt met lange manen en ongetoiletteerd krijg je ook commentaar, of bij het shetlandstamboek met een als een mini getoilleteerd paard.

Het lijkt me normaal dat je je paardje volgens de gebruiken van het stamboek voorbrengt. Als je dat niet wilt is het i.d.d. goed om niet te gaan.

Persoonlijk vind ik het NMPRS nog mild met wat er verwacht wordt, gewoon een beetje netjes bijgewerkt wordt al goed genoeg gevonden.

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 20:36

snowdon schreef:

Mijn merrie en veulen zijn dan wel welkom, maar ik verwelkom het stamboek liever niet bij mijn pony's :)
Ik wil geen luxe hengst op mijn grovere merrie. (waarschijnlijk helemaal geen hengst meer overigens ;) )

Hoe kan je nou sfeer halen uit geschreven reacties van enkele personen op internet.... om daarover te oordelen moet je het toch echt in het echt meemaken hoor.

Maar als je de richtlijnen maar niks vind snap ik niet waarom je zolang getwijfeld hebt, dan is het toch gewoon niks voor jouw en je paardjes.

Scheren is volgens mij helemaal geen pre, er waren op de show heel veel ongeschoren paardjes die er net zo netjes uitzagen als geschoren paardjes. De meeste zitten nu ook al in de zomervacht.

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 20:50

Manda schreef:
Maar wel zorgen dat je je een beetje aan de richtlijnen van het NMPRS houd, er stond een hele waslijst met wat ze graag wouden in het NMPRS boekje ;) . Het is natuurlijk wel een show/keuring, netjes voor de dag komen lijkt me dan wel logisch.

Even voor de duidelijkheid, bedoelde hiermee niet perse een waslijst met dingen die je aan je paardje moet doen maar ook de richtlijnen voor de diverse showonderdelen! Er stond maar 1 punt in over het toiletteren van je paardje en een punt over de kleding die ze graag zien bij een begeleider/ menner. Dat valt toch wel mee...

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 22:25

snowdon schreef:

jij hebt het hier waarschijnlijk over de merrekeuring. als het kan laat ik ze dan ook ongeschoren in hun zomervacht,\. maar de hengstenkeuring is in april en dan staat alles over het algemeen nog in het winterhaar. sorry, maar ik vind dat geen porum, maar dat is mijn mening.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 22:40

Je wilt niet verluxen, ok, prima, jou keuze, en die respecteer ik ook.
Maar waarom zou je dan uberhaubt naar het minipaarden stamboek gaan? Een stamboek heeft een fokdoel, en het lijkt me dat je je aansluit bij een stamboek omdat je dat fokdoel na wilt streven.... Als dat fokdoel je niet ligt, wat heel goed kan, zit je dus bij het verkeerde stamboek.
Dat is net zoiets als een groninger op de NRPS keuring brengen

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 23:02

Ik zou ook liever ongeschoren voorbrengen maarja HK is idd in april en ik wil natuurlijk dat mijn paardje zo mooi mogelijk uitkomt en dat is dus door hem te schren.

Snowdon waarom niet dan? Naar keuringen doe je toch voor jezelf en voor je pony en niet voor iemand anders? Persoonlijk vind ik het altijd een leuk dagje uit met de pony's (heb mijn 11 maanden oude veulen vorig jaar ook meegenomen naar de hengstenkeuring en dit jaar dus weer met bijna 2 jaar.) Ik vind het jammer als mensen wegblijven omdat ze de sfeer niet leuk vinden.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 07:38

Mijn hengstveulen Miracle gaat ook, zoals ik al gezegd heb, en hij wordt niet geschoren. Dit om verschillende redenen. Ik vind het idee van een geschoren pony helemaal niet prettig. Ze zitten op de merriekeuring toch al in zomervacht. Verder staan die van mij 24/7 op de wei, en daardoor kan ik het ze gewoon niet aan doen om ze kort te knippen o.i.d. Natuurlijk zal ik wel netjes toiletteren, maar ik heb er zelf ook nog weinig verstand van. Mijn pony's hebben helaas niet de luxe van een schuilstal, een rieten mat langs de wei biedt ze wel genoeg schaduw en beschutting. Maar ze staan er dus niet droog. Na de zomervakantie moeten we de wei uit, dus misschien dat die schuilstal er dan wel komt.
Áls Miracle goed genoeg is om over een kleine 3 jaar naar de HK te gaan, zullen we hem wel moeten scheren, dat begrijp ik ook wel. Maar of de omstandigheden er dan naar zijn, valt nog te bezien. Anders gaat het feest gewoon niet door, dat is heel simpel.

Nog een vraagje:
Miracle is op de merriekeuring al 4 maanden oud. Is het verplicht dat de merrie meeloopt met het voorbrengen? De merrie is namelijk NSPS en staat helemaal niet in het NMPRS ingeschreven. En Miracle kan dan heus wel zelf lopen, neem ik aan... (ik ben nog nooit op keuring geweest, dus weet er vrij weinig van)

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 07:48

stef, ik kies voor de betreffende pony, niet voor de inhoud van haar paspoort
Helaas zitten mijn twee merries bij het NMPRS.

Ik twijfelde omdat ik me er nog niet in had verdiept en mezelf dus nog geen definitieve mening aan wilde brengen. Maar zoals het hier gaat, vergaat bij mij het plezier om mijn merries te tonen.
Ik ben altijd met plezier naar keuringen gegaan van andere stamboeken met andere paarden en pony's, maar dan was alles eromheen ook gewoon leuk.
Als ik nu al weet dat ik scheef aangekeken ga worden, omdat ik anders denk en mijn pony's liever anders zie... dan hoor ik, zoals anderen al beaamden, er gewoon niet thuis ;)