Waarom altijd dikke shetlanders?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sanniej_

Re: Waarom altijd dikke shetlanders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 20:31

Een buikje is denk wat anders dan als ze hier bedoelen. Want hier bedoelen ze echt wat je vaak ziet (shetlanders volop in het gras) bijna een tafel op hun rug :+

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 20:32

ja dat als het regent dat er water op de rug blijft staan waar de wervelkolom zit

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 20:35

en dat kont de vorm heeft van een knip wit ;) (brood)

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 20:36

:= idd

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 20:37

Stef: Waarom word een shet dan minderwaardig gezien volgens jou? Er zijn ook rijpaarden die op het land staan en er nouwelijks af komen. Waarom zou een eigenaar die dat met een shet doet dan gelijk volgens jou gelijk minderwaardig zijn dier bekijken.

Verder heeft dat naar mijn mening een snars te maken met te dik zijn, maar is het te dik zijn nog altijd een gevolg van verkeerd voedsel

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 20:39

dat het dik zijn komt door teveel eten voor de pony zijn we wel over uit LADPR ;)

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 20:40

Ja dan heeft de manier van training er toch geen snars mee te maken?

Ik ken heel veel mensen met shetten die hun dieren niet trainen en al die dieren zijn stuk voor stuk niet te dik en worden echt niet minderwaardig bekeken.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 20:41

dat zeg ik toch ook? nogmaals: 9 van de 10 shets fungeren enkel als grasmaaier en wordt niet mee gewerkt. "owh, ik heb een stukje gras, ik ga naar de markt en koop voor 50 euro een shetje, das leuk voor de kids"
Shets worden nu eenmaal eerder aangeschaft door mensen met geen (of minder) verstand van paarden dan een grote.
Met minderwaardig bedoel ik dat er niet naar het dier gekeken wordt zoals wij gewend zijn met paarden waar we mee rijden/mennen.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 20:42

Ja tuurlijk gebeurd dat maar dat gebeurd ook met grotere ponies en zelfs met rijpaarden. Denk dat je dus voorzichtig meot zijn om het zo kort door te bocht te formuleren.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 20:43

En met grasmaaier zijn is in mijn ogen niks mis, als het dier goed verzorgd word en happy is, is er niks aan de hand lijkt mij.

Training is geen een of andere basis behoefte

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 20:45

minder dan met shets... Althans, hier in de omgeving. Alleen aan de dijk waar ik woon staan er al 8 die enkel en alleen grasmaaier zijn....
Ik ben niet kort door de bocht, ik zeg enkel wat ik om me heen zie en wat mijn ervaring is...

Ik zeg ook niet dat er iets mis is met grasmaaier zijn, maar met de juiste training (icm de juiste voeding) hou je wel veel makkelijker je pony op gewicht

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 20:47

training is geen basisbehoefte nee, maar een kan wel het verschil geven tussen een dikke en een slanke shet :) het is ook niet erg als je shet niet veel doet, die van mij loopt ook alleen soms een rondje bos en een paar keer in de week sleept hij de bak, maar te dik is gewoon ongezond en shetten worden sneller dik dan paarden bijv

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 20:53

Ok apart dan, ik heb geen enkele moeite mijn dieren op gewicht te houden, heb nog nooit een dikke pony gehad terwijl ik toch onbeperkt ruwvoer voer en alle dieren bij mij krachtvoer krijgen en dan heb ik het niet over een handje per dag.

Dat training kan helpen met afvallen zal je mij niet horen tegen spreken. De training is een manier om het gevolg weg te halen niet het probleem, dat is wat ik dus probeer te zeggen.

Dat dieren zonder training snel dik worden of dat shetten eerder dik worden dan andere rassen kan ik nog steeds met de pet niet bij, of ik heb altijd dieren gehad met een super snelle stofwisseling of zo en dus altijd mazzel.

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 20:56

het is nou eenmaal een feit dat een shet vaak als een grasmaaier wordt gezien. helaas....

ik heb wel iets tegen "de grasmaaier" ik zou geen shet kopen om mn gras kort te houden. maar omgekeerd. ik heb het land om mn pony's op te houden. de pony's houd ik niet met het doel als grasmaaier te fungeren, maar ze mogen natuurlijk wel grazen. mijn pony's zijn mijn maatjes en ik beoefen mijn hobby met ze.

dus ja, een shet wordt vaak als minderwaardig gezien

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 20:58

Vind dat behoorlijk grof, iedereen die dus niet zijn pony traint word dus gezien als iemand die zijn dier als minderwaardig paard ziet.

Misschien is grof dan niet het goede woord maar kortzichtig beter op zijn plaats

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 20:59

LADPR schreef:
Ok apart dan, ik heb geen enkele moeite mijn dieren op gewicht te houden, heb nog nooit een dikke pony gehad terwijl ik toch onbeperkt ruwvoer voer en alle dieren bij mij krachtvoer krijgen en dan heb ik het niet over een handje per dag.

Dat training kan helpen met afvallen zal je mij niet horen tegen spreken. De training is een manier om het gevolg weg te halen niet het probleem, dat is wat ik dus probeer te zeggen.

Dat dieren zonder training snel dik worden of dat shetten eerder dik worden dan andere rassen kan ik nog steeds met de pet niet bij, of ik heb altijd dieren gehad met een super snelle stofwisseling of zo en dus altijd mazzel.

maar die van jou komen nooit in de wei. in de wei heb je minder overzicht over wat en hoeveel ze binnen krijgen

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 20:59

LADPR schreef:
Vind dat behoorlijk grof, iedereen die dus niet zijn pony traint word dus gezien als iemand die zijn dier als minderwaardig paard ziet.

Misschien is grof dan niet het goede woord maar kortzichtig beter op zijn plaats

hoho, heb ik het hier enkel over trainen? dan zou ik toch nog maar eens even goed lezen

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 21:08

Die van mij krijgne onbeperkt ruwvoer dus ze kunnen net als op een weide met gras zoveel eten als ze willen. Dat maakt dus weinig uit.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 21:11

Onbeperkt op het gras of onbeperkt hooi maakt wel een groot verschil.

Die van mij krijgen altijd onbeperkt voordroog en zijn niets te dik. Ben juist altijd nog wat aan het bij voeren (mijn pony's lopen ook boven gemiddeld voor shetten).
Had een jong ding die door ziekte wat achter gebleven was (ondanks dus onbeperkt voordroog, zomers ook gras er bij en goede brok er in), 3 maandjes op het gras en je herkende haar niet meer! Volgende winter mag ze weer lekker een paar maanden heen.

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 21:12

gras is vaak veel rijker en het suikergehalte wisselt kan nog wel eens behoorlijk wisselen, afhankelijk van de hoeveelheid zon etc.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 21:15

Ja ik weet het, dus precies zoals ik al zei dus een kwestie van voeren

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 21:16

LADPR schreef:
Die van mij krijgne onbeperkt ruwvoer dus ze kunnen net als op een weide met gras zoveel eten als ze willen. Dat maakt dus weinig uit.

vandaar mijn reactie, maar goed...

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 21:18

te veel te eten, en overkwaliteit. shetten komen van nature uit gebieden met houtachtige planten en grove grassen, die écht niet te vergelijken zijn met ons Nederlandse hooi en gras. van wat wij voeren hebben ze dan ook maar een piepklein beetje nodig, in vergelijking tot wat ze van oorsprong onbeperkt binnenkrijgen. dit geldt overigens voor een heleboel rassen...

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 21:19

Elien: Ja dus kwa hoeveelheid zei ik duidelijk ;)

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 21:23

misschien niet qua kilo's voer lian, maar toch zéker in de hoeveelheid van bepaalde voedingsstoffen, en al helemaal de verhoudingen daarvan. de gemiddelde Nederlandse grasweide is in onbeperkte mate ronduit link voor shets... en dat geldt ook voor veel soorten hooi.

zelf geef ik een overjarig grof hooi, praktisch onbeperkt, en dat gaat goed. in de loop van de winter zijn de dikkertjes aardig afgevallen, terwijl degenen op gezond gewicht dat ook gebleven zijn. ben dan ook érg blij met m'n hooi.