Minipony's ( NMRPS )

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 21:25

Je hebt dus 2 merries met dezelfde afstamming, misschien is het een idee om eerst te dekken met een al bewezen dekhengstje op die manier heb je al wat nieuw bloed erbij en kan je het van daaruit opbouwen. Even heel zakelijk gezien stel je koopt een amha veulen en dekt daar als hij 3 is en goedgekeurd je beide merries mee en je krijgt er 2 hengstveulens uit. De amha x shetland kruizingen leveren nu en in de toekomst niet heel veel geld op en je kan ze ook niet gebruiken voor je eigen fok om bijvoorbeeld je andere merrie te dekken want dat vormt inteelt.
Een eigen hengstje is leuk maar levert heel veel extra werk op, als veulen misschien nog niet maar wel als de hormonen op een gegeven moment mee gaan spelen.
Daarbij loop je bij aankoop van een hengstveulen ook nog eens het risico dat de balletjes niet indalen of je hengstje niet goedgekeurd wordt op de keuring.

Laureas

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 21:30

Met een beetje zoekwerk vind je zeker een geschikt hengstje, maar ik ga akkoord wat er nog is gezegd, staar je niet blind op AMHA. Het is niet omdat het Amerikaans is, dat het altijd een goed paardje is. Ik vind onze Europese paardjes, toch altijd wat straffer in beweging en ik vind ze ook correcter en steviger op de benen staan. Amerikanen zijn daarentegen in vorm wel meestal iets luxer en mooier. Ooka moet je altijd je ogen goed openhouden.

melaniiieee

Re: Minipony's ( NMRPS )

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-09 21:32

Ja dat klopt!
Ik ben nu zelf ook op verdere site's aan het kijken en niet alleen de AMHA. Heb nu ook appaloosa's gezien enzo, weet iemand nog een leuke fokker?

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 22:11

Kijk maar vooral op Nederland, Appaloosa's zijn er enorm geliefd :D

Laureas

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 22:30

Eponastable schreef:
Kijk maar vooral op Nederland, Appaloosa's zijn er enorm geliefd :D

Ja inderdaad, terwijl in België, juist niet, daar zijn de bonte paardjes liever gezien. Het is maar wat jij persoonlijk het liefste ziet natuurlijk.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 22:33

ik heb qua kleur helemaal niks met appies, maar als ik naar de afgelopen keuring van het NAS kijk zitten er nog niet eens zo heel verkeerde types tussen.
TS: misschien kan je 4 april op de hengstenkeuring van het NMPRS komen kijken om te zien hoeveel verschillende types er allemaal zijn?

Nathje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 10:56

Citaat:
Ja inderdaad, terwijl in België, juist niet, daar zijn de bonte paardjes liever gezien. Het is maar wat jij persoonlijk het liefste ziet natuurlijk.

Dan ben ik een uitzondering :D , ben helemaal weg van appaloosa's

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 14:24

"Vroegah" vond ik appies ook altijd super maar aangezien 70% van wat er op de keuring rondloopt appie is vind ik het idd ook niet zo bijzonder meer. ;)
Hoewel ik een mooie luxe appie altijd kan waarderen hoor!
Maar ik ga ook liever voor bont en liefst overo, met een aparte basiskleur.

Laureas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 15:30

Inderdaad, een mooi vorm is het belangrijkste, een echt paardje in het klein dus. En dan nog een leuk kleurtje erbij, en het is af. En van mij, mogen ze alle kleuren hebben, ik hou van afwisseling nu. Dus heb ik vanalle kleuren wel wat. :D
Zowel appie, bont, éénkleurig en een overootje. ;)

melaniiieee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-09 21:40

Ja idd, dat klopt...
Laatst bijgewerkt door melaniiieee op 10-02-09 21:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 21:47

Het gaat juist totaal niet om de groote maar om de fijnheid en luxe, het paardmodel dus.
Hoe kleiner ze zijn des te meer shet-a-like ze vaak zijn hoor. ;)
Om op een paard te lijken hebben ze andere verhoudingen nodig, vooral beenlengte maakt snel luxer maar dus ook vaak wat groter, maar ik heb liever wat groter en mooi luxe, dan klein en propperig hoor! ;)

Laureas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 22:21

Meavey schreef:
Het gaat juist totaal niet om de groote maar om de fijnheid en luxe, het paardmodel dus.
Hoe kleiner ze zijn des te meer shet-a-like ze vaak zijn hoor. ;)
Om op een paard te lijken hebben ze andere verhoudingen nodig, vooral beenlengte maakt snel luxer maar dus ook vaak wat groter, maar ik heb liever wat groter en mooi luxe, dan klein en propperig hoor! ;)

Met paard in het klein bedoel ik dat dus ook, ik heb niet gezegd, pony in het klein hé. ;)

Je moet zelfs opletten want als ze té klein zijn, zijn het soms ook wel eens de zogenaamde dwergen. Mensen die adverteren met het "uniek paardje van 60 cm", dat vind ik sowieso al verdacht. En dan zie je meestal inderdaad een enorm klein diertje met meestal kromme benen, onderbeet of zo, en helemaal niet in de juiste verhoudingen en ze durven er nog veel geld van vragen ook.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 22:27

Bayerns Fuzzy is een goede vader. Is ook de vader van bijv. Bayerns Falco.

Ik ga mee met wat hier gezegd wordt: niet alleen naar de naam kijken. Binnen de AMHA vindt je wel de meest luxe types, maar er is ook waanzinnig veel rotzooi gefokt in Amerika in de tijd dat daar de prijzen drie keer over de kop gingen...
Sommige lijnen zijn volledig op paardjes met dwerggroei gebaseerd en daar is dan weer inteelt op toegepast. Ga maar na.
Veterinair niet altijd gezond, maar dat is geen enkel miniras.

Verder moet je er rekening mee houden dat in de VS de minipaardenmarkt werkelijk volledig ingeklapt is, zoek de verkoopsites daar maar na. Voor rond de 1500 heb je tópmerries, drachtig en al.
Hengstveulens van redelijke kwaliteit vindt je al vanaf zon 500 dollar.
Mensen daar willen er soms vandaag nog af, als je inentingen wilt mag je zelf betalen want er is geen geld.

Daarmee heb je ze natuurlijk nog niet in Nederland, maar daar is de markt voor hengsten volgens mij ook idd aardig dicht aan het slibben, en een deel van de AMHA was natuurlijk de glans van de hoge bedragen in de VS zelf...
Mijn verwachting is dan ook dat de prijzen hier in Nederland ook niet hetzelfde kunnen blijven, in de UK waar er best al veel AMHAtjes lopen zie je dat al gebeuren.

Voor ons best lastig, want we zoeken ook een goed paardje, maar we hebben weinig behoefte om een gok met een jonge hengst te nemen voor duizenden euros als je weet dat de markt binnen 2-3 jaar niet meer hetzelfde zal zijn....

Je hebt appaloosas en NMPRSers die heel mooi luxe gefokt zijn, een jong appaloosahengstje heb je het over heel andere prijzen.

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 22:44

Melaniiieee had een opmerking neergezet dat ze daarom nu maar voor klein ging anders leken het op shets, heeft ze nu ineens verwijderd daar reageerde ik dus op Vanneke. ;)
Dat klein dus niks met minipaard te maken heeft, shets vaak net zo klein zijn.

Laureas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 22:50

Oh, ok, ...dan heb ik iets gemist, maar niets aan de hand. Ik vind het wel een leerrijk topic voor mensen, die effectief het verschil willen leren kennen tussen een minipaard en een shet. Ze kunnen beide inderdaad bijvoorbeeld rond de 80 cm zijn, maar van uiterlijk helemaal anders. Ookal is het in de winter soms moeilijker te zien, door de dikke vacht.

Tosadog

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 23:26

Ik weet het natuurlijk niet hoor, maar ik lees hier zo eens het hele topic door en het valt me op dat iedereen zijn uiterste best doet TS van bruikbare informatie te voorzien, maar het topic zwalkt van links naar rechts; hier dan weer de laatste uitspraak van TS:
"Ik ben nu zelf ook op verdere site's aan het kijken en niet alleen de AMHA. Heb nu ook appaloosa's gezien enzo, weet iemand nog een leuke fokker?"

Is het misschien handig Melaniee als je voor jezelf eerst eens wat dingen op papier en op een rijtje zet van wat je nu eigenlijk graag wilt?
Ik denk dat iedereen je best wil adviseren maar je bent zelf op zijn zachtst gezegd nogal besluiteloos: :D
Je gaat van veulen naar ouder, van AMHA naar Appaloosa, etc..

Misschien moet je je eerst realiseren dat als je een hengstje aanschaft, je dat in eerste instantie voor jezelf en je 2 merries doet, voor dekkingen van buitenaf moet je geen enorme gedachtes hebben, dat beperkt zich toch vaak.
Als je een veulen koopt ben je wel goedkoper uit maar loop je het risico dat hij op latere leeftijd niet wordt wat je wilt..?
Het komt me nu erg simpel over als je zegt: ik wil een veulentje, en dan fokken we hem op en maken we hem dekhengstje..tja, bij zulke uitspraken krab ik me wel even achter mijn oren... :(:)

Maar goed, denk goed na over wat je echt wilt en vraag hier dan nog eens advies.