Hoeveel kan een shet eigenlijk dragen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Tammyy

Re: Hoeveel kan een shet eigenlijk dragen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 17:37

Ik heb zelf ook een verzorg shetje.. Lachen Volgens de eigenaar kunnen ze 60 kilo dragen en 80 trekken.. Dus ja... Knipoog

jump_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 18:03

nathalie2302 schreef:
@jump_girl - ik denk dat je deze vraag hier niet eens hoeft te stellen, dat lijkt me wel duidelijk al vraag ik me af of je het qua gewicht van dat meisje wel goed hebt....

qua gewicht is het zeker goed ! als ze niet zwaarder is...
maar ik snap gewoon de lesgeefster niet een manege paard moet zowiezo al veel doen en dan nog zoiets...
vraag me af waar der verstand zit!

nanette_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 18:20

dravergekkie schreef:
StarsForLove schreef:
Ik ken een meisje en dat is 1.75 ong. miss iets kleiner
ze weegt 57/58 kg ook ongeveer
ze rijd op een shetje van kleiner dan 1 meter
ik vind dat ze hier te groot voor is, met haar tenen staan ze op de grond
ze rijd alleen met hoofdstel en op een andere shet die kleiner is rijd ze met halster
ik heb haar vaak mijn meining over gezegd maar zij blijft volhouden dat hij het makkelijk aankan omdat hij: nog heel vervelend bij haar doet soms (rennen en bokjes) en dat hij snel loopt en hij er dus geen problemen mee heeft

Ik vind echt dat ze er niet meer op zou mogen eigelijk..
wat vinden jullie?

foto
Afbeelding

krijg toch beetje idee als jou foto van jou in je profiel vergelijk dat jij dat bent ? je draagt ook dezelfde handschoenen ?

En die pony is dat niet Rocky uit je profiel? En de achtergrond is ook Hetzelfde .. van rocky en die andere 2 zwarte in de bak,, Rijd ze op jouw shet?? of ben je het zelf?? of is het gewoon op een stalling en dat jij rocky ken ?? Ik snap het niet meer Hoor ??

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 20:22

jump_girl schreef:
nathalie2302 schreef:
@jump_girl - ik denk dat je deze vraag hier niet eens hoeft te stellen, dat lijkt me wel duidelijk al vraag ik me af of je het qua gewicht van dat meisje wel goed hebt....

qua gewicht is het zeker goed ! als ze niet zwaarder is...
maar ik snap gewoon de lesgeefster niet een manege paard moet zowiezo al veel doen en dan nog zoiets...
vraag me af waar der verstand zit!

170 kg is wel heel erg zwaar. Bedoel je niet 70? Of kijk ik nou niet goed Verward

dravergekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 20:32

nanette_bokt schreef:
En die pony is dat niet Rocky uit je profiel? En de achtergrond is ook Hetzelfde .. van rocky en die andere 2 zwarte in de bak,, Rijd ze op jouw shet?? of ben je het zelf?? of is het gewoon op een stalling en dat jij rocky ken ?? Ik snap het niet meer Hoor ??

hallo lees is goed dat is echt mijn pony niet hoor rocky lijkt in de verste verte niet eens op de shetlander Verward kijk is naar de manen rocky heeft veel langere manen en aan 2 kanten en waar moet de achtergrond het zelfde zijn dan.. vind beetje raar dat je nu dit soort onzin uitloopt te kramen in een topic... rocky is niet eens beleerd onder het zadel en ik laat er ook echt niemand op.. en nee ik ben het ook niet zelf ben niet zo idioot om erop te gaan zitten .
het ging om degene die die foto geplaats heb en dat ben ik dus NIET...!!!
ik ken heele kind niet ze woont hier niet eens in de buurt.. beetje opletten voor je iets plaatst
Laatst bijgewerkt door dravergekkie op 01-09-07 20:46, in het totaal 1 keer bewerkt

StarsForLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 20:35

dravergekkie schreef:
StarsForLove schreef:
Ik ken een meisje en dat is 1.75 ong. miss iets kleiner
ze weegt 57/58 kg ook ongeveer
ze rijd op een shetje van kleiner dan 1 meter
ik vind dat ze hier te groot voor is, met haar tenen staan ze op de grond
ze rijd alleen met hoofdstel en op een andere shet die kleiner is rijd ze met halster
ik heb haar vaak mijn meining over gezegd maar zij blijft volhouden dat hij het makkelijk aankan omdat hij: nog heel vervelend bij haar doet soms (rennen en bokjes) en dat hij snel loopt en hij er dus geen problemen mee heeft

Ik vind echt dat ze er niet meer op zou mogen eigelijk..
wat vinden jullie?

foto
Afbeelding

krijg toch beetje idee als jou foto van jou in je profiel vergelijk dat jij dat bent ? je draagt ook dezelfde handschoenen ?

En Nee ik ben dit niet zelf.. jullie mogen alles denken maar als je op mijn profiel had gekeken had je mijn eigen pony gezien..
Ik ben dit echt niet
Het is een goede vriendin van mij en we lijken een klein beetje op elkaar.. hebben dezelfde lengte en bouw weetje daarom zegen we voor de grap weleens dat we zusjes zijn ofzo Tong uitsteken
Maar ik zweer het dat ik dit niet ben
anders zou ik toch ook niet al die dingen zeggen van dat ik haar niet over kan halen enzo
en NEE ik ben niet zo slim dat ik zo dit allemaal ga bedenken voor als jullie zouden denken dat ik dat zou zijn en daarom zoiets heb gezegd
en ik heb het hoofd weggehaald omdat ik niet wil dat zij zo op internet komt..
jullie mogen denken dat ik dat ben
als ik maar weet dat ik het niet ben..
en ik ken geen rocky

StarsForLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 20:36

O en de handschoenen..
Tjaa ze lijken idd op mijn handschoenen..
Had ik nog niet eens gezien joh

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 21:39

Tammyy schreef:
Ik heb zelf ook een verzorg shetje.. Lachen Volgens de eigenaar kunnen ze 60 kilo dragen en 80 trekken.. Dus ja... Knipoog

en die eigenaren die weten natuurlijk alles, nietwaar?

een shet kan géén 60 kilo dragen,

maar wel méer dan 80 kg. trékken.
(edit: het max. te trekken en te dragen gewicht ligt dus ook aan de bouw en het gewicht van de shet in kwestie, maar ik hoop dat je dat nog kunt begrijpen).
Ikzelf ben 47 kilo, mijn kar is écht wel iets zwaarder dan 33 kilo, dan zou ik dus zéeer boven de max. zitten voor mijn slank gebouwde shetmerrie van 1.03. Niets is minder waar, want mijn kar is in verhouding nog superlicht ook nog eens...
Wat zij beweren, daar klopt dus helemaal niets van....
Laatst bijgewerkt door JoyCiej007 op 01-09-07 21:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Ronnie25

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 21:42

omg wat erg die foto... vind ik echt niet normaal. dat je dan bij jezelf niet nadenkt dat je er MISCHIEN WEL TE GROOT VOOR BENT voor degene die erop zit ten minste.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 21:45

inderdaad leandra; 'hmmm, volgens mij eh......... ben ik misschien heeeeeeeeeeeeeeeeeeeel waarschijnlijk een heeeeul klein beetje ietsiepietsie te groot voor de pony' Clown

'maar, da's maar een vaag vermoeden hoor...........' 'zolang hij niet doorkrakt rijd ik gewoon lekker door Haha!'

Clown

texeenmaikey

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 21:51

Submodopmerking:
Dames let er op foto's moeten in een link.

Ronnie25

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 21:53

JoyCiej007 schreef:
inderdaad leandra; 'hmmm, volgens mij eh......... ben ik misschien heeeeeeeeeeeeeeeeeeeel waarschijnlijk een heeeeul klein beetje ietsiepietsie te groot voor de pony' Clown

'maar, da's maar een vaag vermoeden hoor...........' 'zolang hij niet doorkrakt rijd ik gewoon lekker door Haha!'

Clown

TJa belachelijk toch... waar zit je met je verstand als je op zo een kleintje gaat zitten met zo een lengte als haar.. kom op zeg

jan1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 23:31

sevke schreef:
de 20% regel is eigenlijk geen "regel", hoor. Ik heb deze informatie gevonden : je begint van 17%. Bij elk minpunt trek je daar 1% vanaf, bij elk meerpunt tel je daar 1% bij. Je kunt nooit meer dan 20 % hebben in totaal. Minpunten zijn bv : te lange rug, te fijn gebeente, ouderdom (te oud/jong), algemene afwijkingen aan de bouw, niet in proportie zijn, zwakke bespiering enz. Meerpunten zijn ras, goede bespiering, robuust beenwerk, korte rug, enz.
Een iele arabier van 5, met zeer fijn beenwerk, ong 350 kg : nemen we dus 17% minus 1 punt voor zijn beenwerk, minus 1 punt voor zijn leeftijd. Komen we op 15% van 350 kg, mag dus 52.5kg dragen. Een robuuste quarter van 7, goed bespierd en in proportie van 600 kg (ja, het bestaat !) mag dan 17% + 1 + 1 + 1 is 20% van 600 kg is 120 kg dragen. Let wel : dit is het gewicht mét zadel !
Men moet er om te beginnen van uit gaan dat een paardenrug NIET gemaakt is om een mens te dragen, maar dat wij dan voor ons eigen gemak en plezier wel eens vergeten.
Een shet van 10, normaal bespierd en stevig beenwerk, weegt 180 kg mag dus : 17 +1 is 18% van 180 is 32.4kg dragen. EN DIT IS NIET VEEL, HE MENSEN !
De grootte van het paard en zijn ruiter spelen hier weinig rol, dat is enkel belangrijk voor het mooie.
(bron : "Het zadelboek" van Tineke Dekker)

ja dat zal best zo zijn maar ik weeg 89kilo en rij ook nog op een shetlander en hij heeft niks geen moeite met mij loopt nog stevig door hoor.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 23:36

sorry, maar volgens mij ben jij schaduwaccount... daar ga ik zeker weten even op temmen....!

_mbvd_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 12:55

jan1981 schreef:
sevke schreef:
de 20% regel is eigenlijk geen "regel", hoor. Ik heb deze informatie gevonden : je begint van 17%. Bij elk minpunt trek je daar 1% vanaf, bij elk meerpunt tel je daar 1% bij. Je kunt nooit meer dan 20 % hebben in totaal. Minpunten zijn bv : te lange rug, te fijn gebeente, ouderdom (te oud/jong), algemene afwijkingen aan de bouw, niet in proportie zijn, zwakke bespiering enz. Meerpunten zijn ras, goede bespiering, robuust beenwerk, korte rug, enz.
Een iele arabier van 5, met zeer fijn beenwerk, ong 350 kg : nemen we dus 17% minus 1 punt voor zijn beenwerk, minus 1 punt voor zijn leeftijd. Komen we op 15% van 350 kg, mag dus 52.5kg dragen. Een robuuste quarter van 7, goed bespierd en in proportie van 600 kg (ja, het bestaat !) mag dan 17% + 1 + 1 + 1 is 20% van 600 kg is 120 kg dragen. Let wel : dit is het gewicht mét zadel !
Men moet er om te beginnen van uit gaan dat een paardenrug NIET gemaakt is om een mens te dragen, maar dat wij dan voor ons eigen gemak en plezier wel eens vergeten.
Een shet van 10, normaal bespierd en stevig beenwerk, weegt 180 kg mag dus : 17 +1 is 18% van 180 is 32.4kg dragen. EN DIT IS NIET VEEL, HE MENSEN !
De grootte van het paard en zijn ruiter spelen hier weinig rol, dat is enkel belangrijk voor het mooie.
(bron : "Het zadelboek" van Tineke Dekker)

ja dat zal best zo zijn maar ik weeg 89kilo en rij ook nog op een shetlander en hij heeft niks geen moeite met mij loopt nog stevig door hoor.

liegen is ook een vak. even snel een nieuw account gemaakt zeker. want je hebt maar 3 berichten.
hou zulke idiote reactie's maar lekker voor je zelf Knipoog

BertBaley

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 12:58

Massy jij bent het zeker niet toevallig. Knipoog

Xena_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 12:22

Volgens mij kan 1 Shet, 50 kg. dragen.

Lab_iris

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 17:01

xMisty schreef:
Volgens mij kan 1 Shet, 50 kg. dragen.

Nee dat ligt aan de bouw ( lees even het topic door kom je meer te weten Vork )
Een shet van 70 cm kan echt geen 50 dragen hoor Bloos ... dus die 50 voor shets kan gewoon echt niet... want dan zouden alle shets, ongeacht de grote één gewicht kunnen dragen ( beetje veel ook 50 kilo )

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 17:23

Jammer van die mensen die het topic willen verpesten door een SA aan te maken. Goed dat jullie het hebben getemd.

Ik weeg 364 kg en rijd Z met mijn shetlander van 93 cm HAHA!!

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 17:33

Wat is nou weer een SA en doe eens normaal zeg!

Magic_Mam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 19:03

het kan gevaarlijk voor het beestje zijn, maar jij kent het beestje het beste.
als je echt te zwaar bent zal de shet ook geen stap zetten, maar ik zelf zou zeggen doe het maar niet,
er staat niet voor niks in de boeken 50 kg..

maar goed.. de shet zal het uit eindelijk echt wel zelf aangeven, maar het kan te laat zijn..

bye

Jantine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 19:12

karoliena schreef:
Wat is nou weer een SA en doe eens normaal zeg!

Schaduw Account.

Woplala

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 19:31

Ik wil even weten wat jullie hier van vinden Lachen
Over een maandje of 2 gaan we onze shet Bonnie van 3+ inrijden. Ze is al gewend aan het hoofdstel en zadel en heeft wel eens een meisje van 4 op haar rug gehad en rondgestapt. Het meisje wil vaker op haar pony rijden, maar heeft zelf geen ervaring en de pony is pas 3 dus gaat mijn buurjongetje die wel ervaring heeft haar inrijden.
Bonnie is zo'n 85 cm, heeft nog geen conditie, maar hier wordt aan gewerkt. Het jongetje weegt 30 kg en gaat haar rijden tot ze het meeste begrijpt. Hij heeft al een tijdje ervaring op grotere pony's en het lijkt hem zelfs leuk als Bonnie een keer bokt Knipoog
Vinden jullie dit kunnen? We gaan eerst nog conditie opbouwen, ze heeft 4 maanden geleden een veulen gehad en heeft sinds die tijd niets meer gedaan, op wat wandelen na.
Ze luistert verder prima naar me qua stem en een rukje aan het halster en het is duidelijk Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 22:40

Ik weet niet echt hoeveel een shet van 85 cm kan dragen, kan hier niets zinnigs over zeggen, vrees ik.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 23:11

Woplala schreef:
Ik wil even weten wat jullie hier van vinden Lachen
Over een maandje of 2 gaan we onze shet Bonnie van 3+ inrijden. Ze is al gewend aan het hoofdstel en zadel en heeft wel eens een meisje van 4 op haar rug gehad en rondgestapt. Het meisje wil vaker op haar pony rijden, maar heeft zelf geen ervaring en de pony is pas 3 dus gaat mijn buurjongetje die wel ervaring heeft haar inrijden.
Bonnie is zo'n 85 cm, heeft nog geen conditie, maar hier wordt aan gewerkt. Het jongetje weegt 30 kg en gaat haar rijden tot ze het meeste begrijpt. Hij heeft al een tijdje ervaring op grotere pony's en het lijkt hem zelfs leuk als Bonnie een keer bokt Knipoog
Vinden jullie dit kunnen? We gaan eerst nog conditie opbouwen, ze heeft 4 maanden geleden een veulen gehad en heeft sinds die tijd niets meer gedaan, op wat wandelen na.
Ze luistert verder prima naar me qua stem en een rukje aan het halster en het is duidelijk Lachen

Onze shetruin is wat kleiner dan de rest, is ong. 90 cm. en weegt precies 123 kilo. Hij is redelijk dik, (grasbuikje) en wat robuust en grof gebouwd.

20% daarvan is dus ongeveer 24 kilo, die van jou is ook nog ietsje kleiner, dat zou ik dus niet doen.

En nogmaals; kijk niet alleen naar het gewicht, maar ook naar de lengte.