Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
nathalie2302 schreef:@jump_girl - ik denk dat je deze vraag hier niet eens hoeft te stellen, dat lijkt me wel duidelijk al vraag ik me af of je het qua gewicht van dat meisje wel goed hebt....
dravergekkie schreef:StarsForLove schreef:Ik ken een meisje en dat is 1.75 ong. miss iets kleiner
ze weegt 57/58 kg ook ongeveer
ze rijd op een shetje van kleiner dan 1 meter
ik vind dat ze hier te groot voor is, met haar tenen staan ze op de grond
ze rijd alleen met hoofdstel en op een andere shet die kleiner is rijd ze met halster
ik heb haar vaak mijn meining over gezegd maar zij blijft volhouden dat hij het makkelijk aankan omdat hij: nog heel vervelend bij haar doet soms (rennen en bokjes) en dat hij snel loopt en hij er dus geen problemen mee heeft
Ik vind echt dat ze er niet meer op zou mogen eigelijk..
wat vinden jullie?
foto
krijg toch beetje idee als jou foto van jou in je profiel vergelijk dat jij dat bent ? je draagt ook dezelfde handschoenen ?
jump_girl schreef:nathalie2302 schreef:@jump_girl - ik denk dat je deze vraag hier niet eens hoeft te stellen, dat lijkt me wel duidelijk al vraag ik me af of je het qua gewicht van dat meisje wel goed hebt....
qua gewicht is het zeker goed ! als ze niet zwaarder is...
maar ik snap gewoon de lesgeefster niet een manege paard moet zowiezo al veel doen en dan nog zoiets...
vraag me af waar der verstand zit!
nanette_bokt schreef:En die pony is dat niet Rocky uit je profiel? En de achtergrond is ook Hetzelfde .. van rocky en die andere 2 zwarte in de bak,, Rijd ze op jouw shet?? of ben je het zelf?? of is het gewoon op een stalling en dat jij rocky ken ?? Ik snap het niet meer Hoor ??
dravergekkie schreef:StarsForLove schreef:Ik ken een meisje en dat is 1.75 ong. miss iets kleiner
ze weegt 57/58 kg ook ongeveer
ze rijd op een shetje van kleiner dan 1 meter
ik vind dat ze hier te groot voor is, met haar tenen staan ze op de grond
ze rijd alleen met hoofdstel en op een andere shet die kleiner is rijd ze met halster
ik heb haar vaak mijn meining over gezegd maar zij blijft volhouden dat hij het makkelijk aankan omdat hij: nog heel vervelend bij haar doet soms (rennen en bokjes) en dat hij snel loopt en hij er dus geen problemen mee heeft
Ik vind echt dat ze er niet meer op zou mogen eigelijk..
wat vinden jullie?
foto
krijg toch beetje idee als jou foto van jou in je profiel vergelijk dat jij dat bent ? je draagt ook dezelfde handschoenen ?
Tammyy schreef:Ik heb zelf ook een verzorg shetje..Volgens de eigenaar kunnen ze 60 kilo dragen en 80 trekken.. Dus ja...
JoyCiej007 schreef:inderdaad leandra; 'hmmm, volgens mij eh......... ben ik misschien heeeeeeeeeeeeeeeeeeeel waarschijnlijk een heeeeul klein beetje ietsiepietsie te groot voor de pony'
'maar, da's maar een vaag vermoeden hoor...........' 'zolang hij niet doorkrakt rijd ik gewoon lekker door'
sevke schreef:de 20% regel is eigenlijk geen "regel", hoor. Ik heb deze informatie gevonden : je begint van 17%. Bij elk minpunt trek je daar 1% vanaf, bij elk meerpunt tel je daar 1% bij. Je kunt nooit meer dan 20 % hebben in totaal. Minpunten zijn bv : te lange rug, te fijn gebeente, ouderdom (te oud/jong), algemene afwijkingen aan de bouw, niet in proportie zijn, zwakke bespiering enz. Meerpunten zijn ras, goede bespiering, robuust beenwerk, korte rug, enz.
Een iele arabier van 5, met zeer fijn beenwerk, ong 350 kg : nemen we dus 17% minus 1 punt voor zijn beenwerk, minus 1 punt voor zijn leeftijd. Komen we op 15% van 350 kg, mag dus 52.5kg dragen. Een robuuste quarter van 7, goed bespierd en in proportie van 600 kg (ja, het bestaat !) mag dan 17% + 1 + 1 + 1 is 20% van 600 kg is 120 kg dragen. Let wel : dit is het gewicht mét zadel !
Men moet er om te beginnen van uit gaan dat een paardenrug NIET gemaakt is om een mens te dragen, maar dat wij dan voor ons eigen gemak en plezier wel eens vergeten.
Een shet van 10, normaal bespierd en stevig beenwerk, weegt 180 kg mag dus : 17 +1 is 18% van 180 is 32.4kg dragen. EN DIT IS NIET VEEL, HE MENSEN !
De grootte van het paard en zijn ruiter spelen hier weinig rol, dat is enkel belangrijk voor het mooie.
(bron : "Het zadelboek" van Tineke Dekker)
jan1981 schreef:sevke schreef:de 20% regel is eigenlijk geen "regel", hoor. Ik heb deze informatie gevonden : je begint van 17%. Bij elk minpunt trek je daar 1% vanaf, bij elk meerpunt tel je daar 1% bij. Je kunt nooit meer dan 20 % hebben in totaal. Minpunten zijn bv : te lange rug, te fijn gebeente, ouderdom (te oud/jong), algemene afwijkingen aan de bouw, niet in proportie zijn, zwakke bespiering enz. Meerpunten zijn ras, goede bespiering, robuust beenwerk, korte rug, enz.
Een iele arabier van 5, met zeer fijn beenwerk, ong 350 kg : nemen we dus 17% minus 1 punt voor zijn beenwerk, minus 1 punt voor zijn leeftijd. Komen we op 15% van 350 kg, mag dus 52.5kg dragen. Een robuuste quarter van 7, goed bespierd en in proportie van 600 kg (ja, het bestaat !) mag dan 17% + 1 + 1 + 1 is 20% van 600 kg is 120 kg dragen. Let wel : dit is het gewicht mét zadel !
Men moet er om te beginnen van uit gaan dat een paardenrug NIET gemaakt is om een mens te dragen, maar dat wij dan voor ons eigen gemak en plezier wel eens vergeten.
Een shet van 10, normaal bespierd en stevig beenwerk, weegt 180 kg mag dus : 17 +1 is 18% van 180 is 32.4kg dragen. EN DIT IS NIET VEEL, HE MENSEN !
De grootte van het paard en zijn ruiter spelen hier weinig rol, dat is enkel belangrijk voor het mooie.
(bron : "Het zadelboek" van Tineke Dekker)
ja dat zal best zo zijn maar ik weeg 89kilo en rij ook nog op een shetlander en hij heeft niks geen moeite met mij loopt nog stevig door hoor.
xMisty schreef:Volgens mij kan 1 Shet, 50 kg. dragen.
karoliena schreef:Wat is nou weer een SA en doe eens normaal zeg!
Woplala schreef:Ik wil even weten wat jullie hier van vinden
Over een maandje of 2 gaan we onze shet Bonnie van 3+ inrijden. Ze is al gewend aan het hoofdstel en zadel en heeft wel eens een meisje van 4 op haar rug gehad en rondgestapt. Het meisje wil vaker op haar pony rijden, maar heeft zelf geen ervaring en de pony is pas 3 dus gaat mijn buurjongetje die wel ervaring heeft haar inrijden.
Bonnie is zo'n 85 cm, heeft nog geen conditie, maar hier wordt aan gewerkt. Het jongetje weegt 30 kg en gaat haar rijden tot ze het meeste begrijpt. Hij heeft al een tijdje ervaring op grotere pony's en het lijkt hem zelfs leuk als Bonnie een keer bokt
Vinden jullie dit kunnen? We gaan eerst nog conditie opbouwen, ze heeft 4 maanden geleden een veulen gehad en heeft sinds die tijd niets meer gedaan, op wat wandelen na.
Ze luistert verder prima naar me qua stem en een rukje aan het halster en het is duidelijk