Hengstenkeuring NMPRS 2011

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Tosadog

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 18:42

Ja dat zal het wel zijn ja, blij zijn dat je merrie drachtig is van een nog kleiner dwergje..en ze vervolgens weer verkopen als iets exclusiefs, en de nieuwe eigenaar, vol verwachting, gaat met het dier naar de keuring. Maar waar ik niet bij kan: de veterinair van het NMPRS kan toch ook zien dat je hier met dwergkenmerken te maken hebt? en daar zijn ze dus op af te keuren. Dat begrijp ik dus niet.
Als stamboek kun je daar dus een begin van de schifting maken of zie ik dat verkeerd?
Als paardjes met dwergkenmerken niet meer worden goedgekeurd of afgekeurd, zullen mensen misschien ook niet meer zo heel snel naar dat hele kleine grijpen? Of ben ik weer te naief?

Sappos

Re: Hengstenkeuring NMPRS 2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 18:44

Er staat bij dat dier dat het 95 cm groot is? Denk een typfout want volgens mij was ie nog onder de 80?
Heel vreemd

Mariska ook op de Zuidlaardermarkt zo'n zweefteef die een dwerg aan aant prijzen was als iets bijzonders. Vp 1100 euro. Dier was echt HEEL HEEL slecht. Heb nog nooit zo'n slechte dwerg gezien :n

Tosadog

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 18:44

iMandy schreef:
Tosadog schreef:
Voor merries geldt natuurlijk uiteraard hetzelfde :D
Maar wat ik niet begrijp: zien de eigenaren het dan zelf niet?

Ik ben ook 'maar' een verzorger daar op stal en dat geldt voor alle anderen behalve de eigenaar. Ze waren inderdaad allemaal niet zo mooi maar hij wou ze persé mee. :) Ik snap ook niet dat hij het zelf niet ziet, maar bijna allemaal worden ze verkocht..

Het nummer weet ik niet meer, naam is Adam Adje van Eden, ik vindt het geen mooie naam maar hij is niet door ons gefokt. :)

Ik val je ook niet persoonlijk aan hoor, maar het kwam omdat je de foto plaatste van dat hengstje met dwergkenmerken en toen gingen wij daar natuurlijk op door. Misschien kan de eigenaar de volgende keer beter 1 goeie meenemen dan 12 "slechte"?

Sap, was dat die dwerg in dat mandje?? |(

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 18:45

Alleen al de kosten voor goedkeuring zijn zo'n 200-250 euro. Beetje zonde van het geld als je het mij vraagt :n

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 18:45

Ja in een winkelwagen stond die :n

iMandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 18:48

Tosadog schreef:
iMandy schreef:
Ik ben ook 'maar' een verzorger daar op stal en dat geldt voor alle anderen behalve de eigenaar. Ze waren inderdaad allemaal niet zo mooi maar hij wou ze persé mee. :) Ik snap ook niet dat hij het zelf niet ziet, maar bijna allemaal worden ze verkocht..

Het nummer weet ik niet meer, naam is Adam Adje van Eden, ik vindt het geen mooie naam maar hij is niet door ons gefokt. :)

Ik val je ook niet persoonlijk aan hoor, maar het kwam omdat je de foto plaatste van dat hengstje met dwergkenmerken en toen gingen wij daar natuurlijk op door. Misschien kan de eigenaar de volgende keer beter 1 goeie meenemen dan 12 "slechte"?

Sap, was dat die dwerg in dat mandje?? |(

Dat snap ik! Daar ben ik het helemaal mee eens. Helaas is het moeilijk om hem daar van te overtuigen, maar misschien dat deze keer alle 3e premies hem zo tegenvallen dat hij volgende keer beter gaat kijken. :)

iMandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 18:49

95 ADAM ADJE V. EDEN aanwezig NSPS.VRAC528009071141739NMPRS
Geb. datum: 02-06-2007
Hoogte: 95cm
Kleur: Vos veterinair 9.45
Vader: HARVEY V. ST. DE VELDMAAT NSPS.528009930804249KEUR
Moeder: TWANNIE V.D. OEVERLANDEN NSPS.528009030144153
V/M: BRIGHT V. UILENBROEK NSPS.S.1000
Eigenaar: C. Heemskerk
Fokker: M.K. Veenstra

Er staat inderdaad 95cm, hij is gemeten en hij is 70cm. ;)

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 18:53

Maar zo ben ik 2 jaar terug ook bij mensen geweest die voor de hobby een beetje aanfokte. Nouja beetje, ze hadden rond de 50 dieren staan denk ik? Iig zij wilden graag appaloosa's fokken dus ze kochten papierloze merries en dan een hengst mét afstamming maar zonder goedkeuring want dat stamboekgebeuren vonden ze niet. Goed op een dag werd er een heel gaaf splashed vos shabrakbonte hengst geboren. Ik zag m en wilde wel eens gaan kijken. Dus hop met Elien erheen geweest. Leuk dier, compact maarja 4 dagen oud. Toen even in de mond kijken, nu ben ik niet bekend met onderbeten maar die 4 dagen oude dier had een behoorlijke onderbeet. Onderbeet = geen goedkeuring. Toen gingen we eens verder kijken. Tanden moeder waren goed, tanden vader, tja kleine afwijking onderin. De moeder was 100 cm de vader 86 cm. Veulen zou volgens hen rond de 85 cm worden want beide ouders fokten klein. Ik een contract getekend dat ik na 4 maanden het veulen zou kopen míts de overbeet weg zou zijn (want dat zou gewoon weggroeien werd mij verteld). Toen het dier 2/3 maanden oud was verschenen daar foto's van hetzelfde dier, nu groter maar compleet uit verhouding. Ons vermoeden werd bevestigd; een dwerg. Ik heb toen een enkele mail gestuurd dat ik af zou zien van de koop. Nooit iets teruggehoord maar deze mensen hebben nooit gezien dat het een dwerg was. Of ze wilden het niet zien, iig was het vooral onwetendheid. Het jammere is dat het dier er uiteindelijk onder lijdt. Toen het dier 5/6 maanden oud was zag ik het op MP verschijnen bij een handelaar. Deed wel zeer want dit dier had gewoon als weideponytje gratis weggegeven moeten worden en goed worden verzorgd totdat de levenskwaliteit dusdanig klein was dat het dier gewoon ingeslapen kon worden. Het dier is toen verkocht, denk niet dat het nog leeft of iig hoop het niet voor hem.

Deze mensen hadden als fokdoel correcte appaloosa's tussen de 60-80 cm. Sorry maar ik ken geen dieren van 60 cm die correct zijn/blijven. Imo is de maat gewoon te klein om een paardje in te stoppen. Het is jammer want deze mensen blijven fokken en fokken :n

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 18:54

Ik heb het paardje ook gezien en vroeg me al af wat dat op de HK deed, mogelijk dat de eigenaar niet goed op de hoogte is van dwerg groei maar dat het door de veterinaire keuring is gekomen van het NMPRS vind ik schrikwekkend, daarbij kan ik me niet voorstellen dat niemand uit het bestuur van het NMPRS dit paardje heeft gezien voordat het de ring in ging, in mijn ogen moet het bestuurslid die dit constateert direct naar de da gaan die de veterinaire keuring doet en hem dit a la minute laten corrigeren en de volgende keuring een andere da de veterinar laten doen :( Ik vind dit absoluut geen goede reclame voor het NMPRS.

Er liepen inderdaad meer van deze paardjes op de HK !

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 18:59

oo die sap , idd dat weet ik nog.
Die met die blauwe ogen , eerste instantie leek dat idd een leuk diertje

Tosadog

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 19:00

Esther, ik ben het met je eens maar de eigenaar heeft ook correcte hengsten staan, oa. Bucks Em Pac dus het lijkt me dat je het verschil tussen een dwergdier of een correct gebouwde hengst toch wel ziet? Dat je er vervolgens mee naar een keuring gaat lijkt me dan erg dom, het is immers niet bepaald reclame voor je stal lijkt me? Het lijkt mij dus dat je het als fokker/eigenaar niet eens zou willen, ermee naar een keuring gaan want iedereen die daar rondloopt ziet het en gluurt meteen in de catalogus.

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 19:01

idd , geen reclame voor je stal.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 19:11

Als je de afstamming van Adam Adje bekijk had hij heel goed 95 cm kunnen zijn. Fokker van moeder ken ik vaag, vader is een goede hengst. Zowel vader als moeders vader ken ik (nog) geen dwerg gevallen van, maar als je er dus eentje van 70 cm die niet klopt uit krijg kan ik zeker begrijpen waarom hij voor het NSPS al niet eens voor de keuring geweest is.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 19:15

Ciska ik ben niet thuis in NSPS dieren maar jij dus wel. Dan zegt het al genoeg als hij zoooo klein is gebleven, dat klopt gewoon niet.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 19:16

jackgirl schreef:
oo die sap , idd dat weet ik nog.
Die met die blauwe ogen , eerste instantie leek dat idd een leuk diertje

Jup met 4 dagen leek het nog wat maar al gauw werd ie nog minder correct, stond echt compleet anders op de benen dan de andere veulens die later geboren waren. Zonde...

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 19:16

sandra3235 schreef:
eh Marije,..ik ga de foto's uitzoeken vanavond en in een album plaatsen,maar heb wel waanzinnige van Tibbs en een hele erge van jou,...
jij hoorde bij het lijstje,..nietplaatsenbetalen :+ maar mag die erbij????????????

You can't insult me anymore than nature has already done!

Ben wel benieuwd naar de foto van Tibbs :D

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 19:17

sandra3235 schreef:
eh Marije,..ik ga de foto's uitzoeken vanavond en in een album plaatsen,maar heb wel waanzinnige van Tibbs en een hele erge van jou,...
jij hoorde bij het lijstje,..nietplaatsenbetalen :+ maar mag die erbij????????????

ZIEN ZIEN ZIEN ZIEN

sandra3235

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 19:20

ik ga nu de foto's van de hk uitzoeken,zal straks de link webalbum plaatsen :j

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 19:20

SNELLER SAN!

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 19:22

Gebit zal kennelijk wel correct geweest zijn en dat is toch een van de dwergkenmerken. Bewijs maar eens ter plekke dat je te maken hebt met een dwerg, dit zal het stamboek denk ik niet tegen kunnen gaan.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 19:22

Ook niet met zulke korte/rare pootjes?

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 19:26

Weet niet wat er in het regelement staat, mijn ervaring is gebit, ogen en ballen en rondje stappen en draven. Weet wel dat ze streng kunnen zijn op bokhoeven.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 19:26

Hoeven zijn wel stijl maar of ze stijl genoeg zijn voor bokhoef?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 19:39

Harvey is 91 cm, Bright is 82. Tussen de 80 en 90 cm was het meest logisch geweest.

Binnen het NSPS zijn er echt HEEL weinig pony's onder de 80 cm. En alles wat er echt onder is word er vaak veterinair uit gegooid.

TheJokerr

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 19:41

Sandra sneller! ga zo pup kijken :+