[HK] Kletstopic shethouders

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Borisje

Re: [HK] Kletstopic shethouders

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 22:02

Ik weet het Kaisa :j Hij gaat dan ook nooit ergens heen of wat dan ook met de trailer, want das strafbaar.
Enne volgens mij was het 2006?

Barbalala die van mij zijn werkelijk nog nooit geënt in hun leven, en ze zijn nog nooit ziek geweest, echt nog nóóit. :n
Het klinkt misschien raar, maar ik vind juist dat ze van enten gevoeliger worden voor ziektes.
(uiteraard krijgen ze wel gewoon wormkuur en hoefsmid en tandarts en alles wat ze nodig hebben hoor O:) )

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 22:05

Ow ok, naja moet ieder voor zich weten :)
Zijn ook mensen die nooit zijn ingeënt, dus ja.
Haha, ja ik verwachtte ook niet anders hoor :P

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 22:05

Deeiken, ook ongechipt in de eigen wei lopen is strafbaar, als overgangsregel mochten ze ongechipt zijn, mits ze niet van het terrein afkwamen dus ook niet wandelen of over straat om te verweiden. Maar zelfs dat is nu niet meer geldig. (en een vervelend iets waar je niet bij stil wilt staan, zonder chip mag hij niet ingeslapen of opgehaalt worden mocht er ooit iets zijn)

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 22:07

Dankjewel Barbalala :)
Tinkerbell kon eerst helemaal niets, je kon rechtsvoor van der staan. Dan keek pony je heel argwanend aan. Je hoefde maar een vinger uit te steken en pony vloog van angst de lucht in, legde je de hand op der kont dan ging ze gewoon bijna op de grond liggen. Een vriendin wilde kijken of ze voetjes kon geven en pony sloeg gelukkig mis, anders had ze denk ik geen tanden meer. Elke dag 2 uur vangen om der in de avond op stal te zetten. Echt heel sneu, ik wil gewoon niet weten wat ze allemaal mee heeft gemaakt :(:)
Maar met heel veel geduld, letterlijk bloed, zweet en veel tranen is het toch een hele lieve niet verwachte kinderpoown geworden :D
En dan haar "trauma" met de kar, een tong met een litteken en een uier die het doet. Maar het is nu echt een schat van een dier!

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 22:11

Barbalala; nou misschien verwachtte je nu ook dat mijn pony's ook totaal geen verzorging kregen en dat ik ze aan hun lot overliet. :') Neehoor, dat zeker niet. :P Maar omdat ze nog nooit geënt zijn lijkt het mij gewoon veiliger om dat ook niet meer te doen.

Sonjim: Oei dat wist ik echt niet := Dan gaan we er helemaal haast bij maken, gelijk vragen als de DA binnenkort weer komt kijken bij Johnny.

Nassie dat is inderdaad echt niet goed.. ze zal wel iets heel vreselijks hebben meegemaakt om zich zo te gedragen, arm beest. :(:) Gelukkig heeft ze het nu super!

Kaisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 22:13

Ik laat wel altijd inenten, maar dat komt vooral omdat onze paarden op veel verschillende terreinen komen en meedoen aan wedstrijden :j
Ik zit nu wel te twijfelen om te inenten tegen west-nijl. Dit omdat mijn paarden op internationale shows komen...

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 22:14

Nou nog niet altijd super hoor :))
Als ze de staleigennaar ziet, krijgt ze weer precies dezelfde kuren als toen mijn zus haar net kocht. Als hij in de buurt is gaat ze al op der tenen staan. En de lieve man doet haar niets, geeft der eten en that's it! In een stal krijgt hij haar zelfs niet te pakken..

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 22:16

Die van mij komen amper van het terrein af. :))
Nooit naar wedstrijden of iets, nooit in contact met andere paarden, behalve hun tweeën zelf (nou weleens als we er eentje tegenkomen, of een vriendinnetje van Boris, maar verder niks).
En we zitten ook helemáál niet in een gebied met veel paarden, die van mij staan midden op een groot industrieterrein :')
Oké om dat terrein heen staan wel weilanden en heel af en toe ookeens paarden, maargoed daar komen we niet bij in de buurt.

West-nijl is toch een heel ernstig virus? Dan zal ik het zeker doen :j

Kaisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 22:19

Tsja, in Nederland nog niet bedreigend maar er komen ook paarden vanuit Frankrijk e.d. op de shows en daar komt het virus al wel (veel) voor :j
Ik moet alleen eerst zelf nog research doen voordat ik 'mijn' paarden blindelings laat enten :j

Buckje

Ik heb Buck geent en gechipt, Pako is ook geent maar moet eind maart weer.
Dan krijg Lizzy ook haar eerste enting en 6 weken daarna weer 1 dan heeft zei de basis. (ze is nu 7 maanden en eerder dan een half jaar wou ik niet enten). Ze is wel al gechipt.

Nassie

Maar toch is het wel belangrijk om je paard te enten hoor. Als ze controleren kan je een boete krijgen..
En chippen zou ik ze zeker, als ze weg lopen of gestolen worden is het makkelijker om ze te achterhalen.

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 22:25

Een boete omdat je niet ent? Dat vind ik nu raar, het is je eigen keuze? :=

Boris redt zich prima zo, Johnny zou ik altijd nog kunnen overwegen omdat hij nu toch ook ziek is geweest. (Al heeft dat niks met inenten te maken O:) )

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 22:25

DeEiken: Dat zou wel heul natural zijn _O-
Nassie: Vreemd is dat hè? Vaak is het inderdaad zo dat de dieren die het naarst behandeld zijn, de liefste dieren worden..ongeloofelijk.
Ze mag boffen dat ze bij jou woont hoor! :)

Ja ik laat ook altijd enten, beiden.
Sta op een pensionstal met 50 andere paarden, dus vind het wel een risico om het niet te doen.
Bovendien vind ik het goed voor de afweer.
Maar ik zeg al; ieder moet dat voor zichzelf weten.

Kaisa; Wat is westnijl ook weer?
Is daar wel voor alle vormen voor in te enten?
Of is dat net zoals bij Rhino, dat je alleen voor bepaalde vormen kan enten?

Kaisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 22:28

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 22:29

zo, ben ikweer. *D
klein stukje bijgelezen, het gaat een beetje over keuringen & papieren etc geloof ik? :o
casper heeft z'n papieren wel, heb ze zelf nog gezien + gelezen & ze zeggen dat hij ook serieus keuringen heeft gelopen & dekhengst is geweest..
wel raar, dat die naar de slacht zougaan als die hier niet was & dat die dus zomaar in een weidje grasmaaier staat te wezen? :? (eff half figuurlijk, doe natuurlijk wel dingen met hem ;) )
dus als ik zou willen, zou ik hem zo de keuringen weer op kunnen brengen geloof ik. :D

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 22:30

Handig he dat Wiki! :D

Kaisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 22:33

Al zie ik trouwens dat die tekst op wiki niet helemaal klopt. Aan het einde zeggen ze dat het vaccin pas in december 2008 in Amerika op de markt is, aangezien mijn stagebieder in Amerika toen allang haar paarden had geent tegen West-Nijl, en dat was in het voorjaar van 2008 :+

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 22:33

Wiki is handig ja :j

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 22:34

Als je bij Wiki op shetlander zoekt dan zie je gelijk twee foto's van Tinkerbell :o
En daaronder nog een spring foto.

Oh en twee foto's van Honey van Stef met vrijheidsdressuur.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 22:36

Ja dat zag ik inderdaad!
Vind ik ook het leuke aan de wiki, die bekende koppen :j

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 22:37

heh, wat grappig zag het nu pas!
van Tinkerbell heb ik wel gezien, vandaar dat ik zo vaak je profiel bekeek haha. :o

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 22:41

Hahaha dat is leuk om te horen Aylie :D

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 22:43

hihi, ooit hield ik mijn 'spreekbeurt' over shetlanders geloof ik & heb ik tinkerbell dacht ik als voorbeeld gebruikt. :o :o
toen snapte ik niet dat zulke dingen eigenlijk niet mochten etc. :Y)

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 22:46

:oo Jij stouterd!
Hahaah, voel me wel gevleid :))

Kom der foto's ook heel vaak tegen op paardenspelletjes. Maarja houd dat maar eens tegen. Penny-meisjes printen zowieso denk ik wel plaatjes uit van paarden.
Achjaa.. Zet zelf de foto's op internet dus dan kan je verwachten dat dat ermee gebeurt.

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 22:48

Afbeelding
zo stond kim vanmiddag dus bij mij in de tuin met haar te grote deken. :D

Afbeelding
nog geen 5 minuten later hoorde ik stiekeme voetstapjes & toen ik me omdraaide zag het er zo uit.
kwam later tot de conclusie dat het spionnetje mijn buurmeisje was, mevrouw zat rustig haar ontbijtkoekje te eten op grote kim. :D

Afbeelding
entoen mocht mevrouw maar met grote kim mee terug stappen naar de weide aangezien ze nietmeer bij kim weg was te slaan. :D
heerlijk toch zo'n freumel. :')
heb zelfs filmpjes dat ze kunstjes ging doen in de tuin op kim (simpel, natuurlijk ;) ) & toch maar even capopgedaan, want ja, je weet maar nooit!!
mevrouw zit erop alsof ze het al jaren doet & ze is pas 6 haha.
kim is trouwens 4, 100% verkeersmak & de kleinste, heerlijk koppie vind ik der hebben. :o :o :+: