hengstenkeuring NMPRS 2010

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

devon04

Re: hengstenkeuring NMPRS 2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 21:29

Zooo wat een dag zeg vandaag!

Hier ging om half 6 de wekker, ben alleen de hele nacht al 4 keer daar op het terein geweest en 2x was ik te laat haha heb geen oog dicht gedaan.

Cupido Heeft het erg goed gedaan, zo met mij voor de eerste keer zeker.
Hij heeft een mooie hoge 2e premie gekregen met als commentaar van de jury: hij mag net ff wat stoerder en brutaler verder mooi hengstje beweegt lekker los!
Ik ben zoooo trots op hem!
Maar jeetje wat zal die jury het moeilijk hebben gehad zeg!
Wat liepen daar een beauty's rond.

Ik heb een heleboel gezichten gezien maar kon niemand echt herkennen, behalve meavy heb ik even gesproken.
Echt respect voor de monsterknechten trouwens!!!
Wat hebben die dat goed gedaan zeg, dat zou ik ze niet na doen.

Ik vond het een hele leuke dag en ben een ervaring rijker, en natuurlijk super trots op mijn mannetje!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 22:28

haha _O-
nou er was een hengst.
die was slank , isabel kleur.
en dan bij zn benen en buik beetje zwart.
en lang! O_O
maar wat een plaatje!

Nathje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 22:29

MOE en nog eens moe, maar super tevreden. Had gehoopt om opnieuw een 1e premie te halen, maar verder zat er niet meer in dacht ik.

Ja mijn casper van valkenblik heeft een 1a premie behaald, is kampioen minimaat luxe, is algemeen dagkampioen en ook erekampioen
Hij was super vandaag, en wat kon hij draven. Daarmee heeft hij het ook gehaald van al die grote stallen denk ik.
En het ererondje lopen, tja ik kon mijn eigen hengstje niet bijhouden, hij liep super hard. Niet echt iets voor mij dus.
Mijn oom was ook dolblij, tranen zijn gevloeid...
Nog geen champagne voorlopig dat zal iets voor morgen zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 22:32

laat ik trouwens ook een mini verslagje maken.
hier ging de wekker om half 4.
snel alles doen.
en om half 5 kwam Giesje me op halen.
Toen derest afgehaald
en toen naar stal
het was zeker koud _O-
haha. nou toen daar aangekomen.
die voorkeuring o.i.d. ..? :o
hoe heette dat nou..
maar iniedergeval Zazou was goed! :)
En daarna was hij toch eerder aan de beurt
dan we dachten.
STRESS.
maar de kanjer haalde 3e premie *D
wel trots op hem hoor!

nu echt super moe.

Rene3235

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 23:50

Zo, ook van mijn kant even een reaktie op de dag van vandaag.
Ik heb nu heel veel gezichten bij de namen die ik hier tegenkom, ik haal ze nog wel eens door elkaar maar dat corrigeert Sandra dan wel voor me. Dames, het was me een waar genoegen. ;)

Allereerst wil ik iedereen bedanken voor het aanbieden om Wynn voor te brengen of aan te jagen Y;(

Ik, en die gast met die hanekam die bij me was, hebben het ontzettend leuk gehad en we zijn ook zeer tevreden met de behaalde premie.

Iedereen gefeliciteerd met de behaalde premie en geniet ervan...

Foss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-10 07:55

Ja maaike, Shadow zag er goed uit daar lag het niet aan hij was gewoon veel te heet in zijn hoofd en dacht maar aan 1 ding behalve lopen.
Ik heb je nog gezocht voor de foto maar we zijn om half 3 naar hij gegaan om de andere paarden te verzorgen, vind het ook wel jammer maar volgend jaar komt hij terug en gaat gaat superster worden hoe dan ook.
Heb het droog kunnen houden was even teleurgesteld maar eigenlijk mag ik niet klagen en met het jury commentaar gaat het wel goed komen.

Er waren heel veel paarden die zeker kwa been werk en beweging slecht waren, toen ik er 2 jaar geleden was was de kwaliteit hoger zoals ik het gisteren bekeek was het soms triest ik geloof niet dat dit het fokdoel is en ja daarom zijn ze steng en daar ben ik ook de dupe van geworden.

Heel erg jammer van Bonfire wat zag hij er mooi uit een plaatje om te zien jammer dat zijn beweging achter niet goed is maar wie weet wat zijn veulens gaan doen.

stal_HD

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 08:41

Kampioen minimaat en erekampioen is Geworden, Casper van valkenblik.
Naar mijn idee ook de terechte winnaar.

Dominique diegene die jij bedoeld met isabel wat palomino moet zijn en die lange benen met donkerevlekken zeg maar is een mon cherie nakomeling. Volgens mij zo uit mijn hoofd sebasopol's philippe.

Ik ben ook voldaan weer thuis. Moe, maar goed komt ook weer in orde.

Ook iedereen namens mij van harte met de behaalde resultaten.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 09:03

Ik dacht juist dat het mon ami was :P Philipe is gewoon palomino en niet zo extreem donker

stal_HD

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 10:14

Ja dat kan ook nog. Ben ook nog niet erg wakker vandaag. :o in elk geval 1 van de twee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 13:22

stal_HD schreef:
Kampioen minimaat en erekampioen is Geworden, Casper van valkenblik.
Naar mijn idee ook de terechte winnaar.

Dominique diegene die jij bedoeld met isabel wat palomino moet zijn en die lange benen met donkerevlekken zeg maar is een mon cherie nakomeling. Volgens mij zo uit mijn hoofd sebasopol's philippe.

Ik ben ook voldaan weer thuis. Moe, maar goed komt ook weer in orde.

Ook iedereen namens mij van harte met de behaalde resultaten.

OEPS ik bedoelde ook palomino _O-
die was echt zo mooi!

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 13:36

Sappos schreef:
Ik dacht juist dat het mon ami was :P Philipe is gewoon palomino en niet zo extreem donker

:j was Ami

trollenranch

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 17:23

Zo, ik heb weer genoten van de hengstenkeuring. Heel de dag mijn ogen goed de kost gegeven en lekker op de tribune gehangen. Veel paardjes gezien met een prachtig uiterlijk en mooi in minipaard-model gebouwd. Tot ze in beweging kwamen in de ring... Het fokdoel van het NMPRS is duidelijk als je naar de kampioenen van de afgelopen jaren kijkt. Allemaal paardjes die heerlijk ruim gangwerk hebben, ruime stap en draf. Schoudervrijheid en een goed ondertredend achterbeen. Daar ligt het dus niet aan. Maar wat is nou de achterliggende gedachte om zoveel paardjes goed te keuren voor de dekdienst (veel met 1e en 2e premie) die werkelijk alleen met stijf ministapjesgekrabbel kunnen lopen. Als het grote paarden waren geweest dan was er met spoed een ostheopaat bij gehaald, zo vast in de heupjes en schouders. Hoe kunnen deze hengstjes je merrie verbeteren? Als je een ruimlopende merrie hebt die dat moet compenseren, dan lever je echt in op de gangen. Op premies moet je ook niet afgaan als je een dekhengst zoekt, maar het moet toch ook wel een indicatie geven voor de fokker. Door het grote aanbod zie je door de bomen het bos niet meer. Een hengstendatabase met jurybeoordeling en punten voor het gangwerk is er niet(alleen voor de eigenaar). Liever wat minder dekhengsten maar wel goede die je merrie ook echt kunnen verbeteren. Jammer dat het fokbeleid heel stiekum richting kleurenbommen en -mooi zijn als het stilstaat- gaat. Dat zou heel jammer zijn.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 17:57

Trollenranch: Stuur je dit ook door naar het stamboek? Want (ondanks dat ik het met je eens ben) wij kunnen hier niet zoveel mee, en het secretariaat wil gráág weten wat er onder de leden speelt

trollenranch

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 18:03

Ja, ik heb dit ook naar het stamboek gestuurd, omdat ik echt serieus de gedachte erachter en het doel wil weten, het is geen stemmingmakerij, gewoon echte interesse.

Tosadog

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 18:23

Trollenranch, ook de eigenaren zelf (waaronder ik en met mij nog anderen) kunnen het soms niet volgen, zie mijn andere post bij Minipaarden.
Er is geen lijn in te vinden en idd paardjes die alleen maar kunnen krabbelen worden soms hoog (te hoog) geplaatst.
Het mooiste is natuurlijk een ECHTE mini en een die super ruim kan bewegen, en ja die zie je niet zo vaak.
Maar nogmaals, het is ons soms ook een raadsel.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 19:24

ik heb achter de jury gestaan en kan daar een gedeelte wel van verklaren.
Paardjes worden apart gepunt op type, en op beweging.
Je hebt 70 pnt gemiddeld nodig voor een 1e premie.
Als je dus een paardje hebt wat 82 in t type scoort, die kan 58 op beweging scoren en nog steeds met een 1e premie naar huis gaan

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 19:38

Doel?
Elk stamboek is verplicht een paardje te mogen laten dekken als hij veterinair in orde is hoor, dat staat in de wet!
Alleen een hoop lossen dit op met hulpboeken en dergelijke. ;)
Niet alles meteen op het stamboek afschrijven dus.
En ja alles loopt er wat er aangeboden word door de mensen zelf, je kan aan de eerste premies en kampioenen wel zien wat ze willen.
En de meeste slechtere dekken nooit wat, die worden vanzelf wel uitgeselecteerd, een hoop zie je niet terug. ;)

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 19:39

Stef: Zouden ze het systeem dan niet aan moeten passen, b.v. minimaal 70 punten voor type én beweging voor een eerste premie.
Laatst bijgewerkt door Sharani op 11-04-10 19:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 19:40

Zazou mocht vandaag even kennis maken met de merries :)

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 19:54

Stef weet jij waarom de niet nieuwe jaargang geen keuringsformulier krijgt? Ik ben heel benieuwd naar Nelsons punten. Bij Feem staan er trouwens geen punten op het formulier :\

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 19:56

das raar, staat er links onderin niet type: zoveel punten en beweging: zoveel punten?
Die formulieren kon je ophalen, geen idee hoe dat met oude/nieuwe jaargang zit, heb alleen merries ;)

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 20:01

Eerder verschenen hengsten krijgen nooit punten formulier

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 20:01

Buckje schreef:
Nog een paar, wat een klerewerk dat bewerken. :')

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 20:02

Oh wat jammer als ik dit geweten had dat er een keuring was dan was ik komen kijken, ik wil me graag verdiepen in een minipony (merrietje) voor mee te fokken, mocht iemand iets apparts te koop weten te staan ;)

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 20:07

Ik weet dat je ze niet krijgt maar ik wil weten WAAROM omdat ik een formulier van Nelson heb waar ook geen punten opstaan (!) van de eerste keer dat hij naar de HK ging. Hij haalde toen een 3e premie en het jaar erna en dit jaar een 1ste. Ik wil weten op welke punten hij verbeterd is en waar ik aan zou moeten werken. Op zijn formulier staat dat zijn gangen niet goed genoeg waren terwijl de jury nu zeer te spreken was over zijn gangen.