[HK]SMP kletstopic 1

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Chardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 14:40

Mirriej, leuke foto's tijdens het longeren!
Sardis, wat loopt Joep mooi!
Lobkew, awh knappe Kjáni! Is een heel mooi paardje voor de wagen!! <3
Sammyfloor, wat een LEUKERD!! Welke kleur heeft Arthur? :D
Blackflag, wat leuk! Bevalt je nieuwe huis goed? En wat een gaaf beest blijft Bert!
Jelle, Oeehh lekker zeg!! Heel gaaf uitzicht!
Ayla, wauw gaaf hoofdstel!

Ayla

Re: [HK]SMP kletstopic 1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 14:51

Met de bomen bedoel ik echt te stangen zelf :j Wel lastig dat de buizen waar ze in gaan scheef zijn.. maar ik zou toch proberen de bomen zo te draaien dat er iig even veel druk op de lichtogen komt. Dat lukt waarschijnlijk door ze voor het oog gelijk te maken, ondanks de scheve burry's.

Ik heb begin middag mijn eerste tentamen gehad van de 3, nu lig ik lekker een filmpje te kijken op bed aangezien het weer toch flut is :D

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 15:05

Beetje goed gevoel over je tentamen?

Zo via Rupa sports een tuigje besteld was een van de goedkoopste die ik in leer kon vinden ben benieuwd!

mirriejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 15:19

xCarpediem schreef:
Ach, we vermaken ons prima, alleen het is wel jammer dat we niet door kunnen pakken met het mennen. Ik neem alleen liever het zekere voor het onzekere met Zoë.

Dit heb ik met Jimmy inderdaad ook gedaan, beter nu even wachten dat dat ze misschien toch met pijn rond lopen en zo een slechte connectie met het mennen krijgen.

Mira283 schreef:
Ow dan heb ik ook nog eventjes met sparen, ik wil ook gewoon een goed tuig hebben voor Pip dat ik niet nog eens een ander tuigje moet kopen. Want ik kan het niet op Verdi gebruiken haha

Ik heb zelf een RBC tuig, kwaliteit vind ik erg goed en niet zo duur als ideal.

Patty14 schreef:
Toen ik Switch kocht ben ik ook niet gelijk gaan mennen. Had die ambities helemaal niet, dat kwam pas later. Toen heb ik eerst een tuigje gekocht en heel lang geoefend met lange lijnen. 3jaar geleden pas een cavalettie gekocht maar die snel verkocht en een HCA gekocht.

Over stalling: Ik betaal €185,- Hoef eigenlijk niks zelf te doen. Stal wordt gedaan, buiten en binnen gezet. Brok, hooi en vlas zit erbij. Trailer en sulky mogen er staan. Binnen en buitenbaan, longeercirkel en mooie wasplaats. Switch heeft een hele mooie grote Shetlander stal en komt iedere dag buiten met andere pony's. Ook in de winter op de wei!
Wat echt heerlijk is. We hebben een deken wasserij op stal. Dus geen gesleep meer om de dekens weg te brengen :). Verder is het echt een heerlijke stal! Super gezellig en leuke stalgenoten. Nee, ik wil niet anders meer :D.

Jouw stal klinkt wel echt perfect haha, stiekem ben ik wel een beetje jaloers hierop!

Jelleee schreef:
Het regent al de hele dag en het blijft ook nog wel even doorgaan volgens buienradar -O-

Hier was het vanmorgen op een beetje miezer na gelukkig droog, nu mag het regenen, ik moet toch werken haha.

Blackflag schreef:
Oehh mooi hoofdstel Ayla!
Burrys bedoel ik de 2 buizen zeg maar waar de pony tussen staat.. Denk dat jij dat ook bedoelt met bomen?

Weet iemand trouwens of je zo'n hca stoel ook los kan kopen? Of moet je dan echt een nieuwe hca laten maken?

Volgens mij kun je zo een stoeltje wel los kopen en lever je je panzitting dan in, maar dat weet iemand anders vast beter!

Ayla schreef:
Ik heb begin middag mijn eerste tentamen gehad van de 3, nu lig ik lekker een filmpje te kijken op bed aangezien het weer toch flut is :D

Was het voor je gevoel wel goed gegaan?

Vanmorgen lekker op pad kunnen gaan, Jimmy staat nu sinds een halve week niet meer op het gras, maar op zand met dagelijks hooi. De jeuk was vanmorgen al voor een groot deel verdwenen *\o/* Dus ik denk toch overgevoeligheid voor het korte gras in de andere wei.

Ook lekker wezen mennen, hij liep na het corrigeren van zijn hoeven vorige week erg gevoelig op het harde , liep dan ook liever niet. Vanmorgen ging het al een heel stuk beter, hij wou zelfs een stukje op het harde draven. Steentjes vond hij nog niet erg fijn.

Afbeelding

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 15:22

Jeetje wat heeft Jimmy prachtige manen en voorpluk :~

mirriejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 15:23

Mira283 schreef:
Jeetje wat heeft Jimmy prachtige manen en voorpluk :~

Ik was er ook beroerd van toen hij begon te schuren -O- Gelukkig alleen de staart, maar die is wel meteen de helft dunner geworden.
Dus hopelijk dat dat nu over is!

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 15:24

Voor de mensen die nog aan tentamens moeten succes voor deze laatste week.

Mirrie hij ziet er goed uit, prachtige lange manen

Ik kijk uit naar woensdag *\o/* begin maken aan mijn zelfbouw hca

Blackflag

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 15:31

Ja het tuig was al best 'vet' van zichzelf, ben er tevreden over! Wel flink wat gaten bij moeten maken haha.

Klopt Ayla, moet er echt wat aan gaan doen.. Irriteer me er ook aan.. Merk nog niks aan bert maar is indd niet de bedoeling dat het de boel scheef trekt!

Ennu, hopelijk is je tentamen goed gegaan, bijna vakantie zeker? Indd oliebol weer.. Bleh

Het huis bevalt super charlotte! En thanks :D

Oehh gaaf eigen hca bouwen! Ben benieuwd nathalie!

Oehh knappe jimmy, indd gave voorpluk!

SammyFloor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 15:34

Patty Klinkt echt heel fijn!

Ik heb denk ik dan echt pech gehad met het bertha tuig, ik kon blijven invetten maar het bleef stug en er kwamen vrij snel scheurtjes in

Jelle Knap uitzicht!
Ayla Mooi hoofdstel, het simpele maakt het heel chique staan :) Nog succes!
Chardy Ik heb werkelijk geen idee welk kleurtje hij heeft :P Vraag al een paar jaar rond en ik heb een lijst met mogelijke kleuren :P
Mirriej Wat is Jimmy knap! Fijn dat het beter gaat :)
Nathalie Veel succes! :D

Ik heb nog 3 examens te gaan, en vrijdag vertrek ik al voor een weekendje festival :) Maandag hebben we een buitenrit met stal geplant, ik kijk ernaar uit!

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 15:34

Mooi uitzicht Susanne!

Ik heb ook een merkloos tuig voor Zoë, maar dan wel van wat betere kwaliteit. Ik ben wel aan het sparen voor een Ideal tuig, dus in de toekomst zal deze wel vervangen gaan worden, maar ik wil ook even afwachten hoe Guus uiteindelijk gaat worden. :P

Hoe ging je tentamen Ayla?

Ik heb nu lekker vakantie, maar helaas wil het weer niet echt meewerken. :( Net al helemaal natgeregend toen ik even hooi ging voeren en de stal ging mesten..

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 15:47

Zie t zo dames er komt na vandaag beter weer aan

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 17:42

Stoere Jimmy! Ik voel me een beetje een zeikerd nu, maar pas je op met inspannen terwijl je pony nog vast staat aan het halster?

Ik durf niet zo veel te zeggen over mijn tentamen :+ De laatste keer dat ik zei dat 't goed ging, haalde ik 'm niet. Als het goed is hoor ik het ergens deze dagen al, dus ik hoef gelukkig niet zo lang op mijn cijfer te wachten.

mirriejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 17:44

Ayla schreef:
Stoere Jimmy! Ik voel me een beetje een zeikerd nu, maar pas je op met inspannen terwijl je pony nog vast staat aan het halster?

Ik durf niet zo veel te zeggen over mijn tentamen :+ De laatste keer dat ik zei dat 't goed ging, haalde ik 'm niet. Als het goed is hoor ik het ergens deze dagen al, dus ik hoef gelukkig niet zo lang op mijn cijfer te wachten.

Geen zeikerd hoor! Normaal is mijn vader erbij en houdt hem dan vast. Maar vanmorgen moest ik hem alleen doen, dus dit was even de beste optie.

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 17:50

Dan kun je 'm beter vast zijn hoofdstel om doen en leidsels vast met daar over heen het halster :j Ben ik nog steeds geen voorstander van, maar als er dan wat mis gaat (hij rent weg als je het halster af doet oid) dan kun je iig nog naar de leidsels grijpen en is hij nog te stoppen. Een pony aan de race met sulky/wagen zonder halster of hoofdstel is echt niet grappig nml.

mirriejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 17:52

Ayla schreef:
Dan kun je 'm beter vast zijn hoofdstel om doen en leidsels vast met daar over heen het halster :j Ben ik nog steeds geen voorstander van, maar als er dan wat mis gaat (hij rent weg als je het halster af doet oid) dan kun je iig nog naar de leidsels grijpen en is hij nog te stoppen. Een pony aan de race met sulky/wagen zonder halster of hoofdstel is echt niet grappig nml.

Daar heb je helemaal gelijk in +:)+

Hoe doen jullie dat dan, als jullie alleen gaan rijden? Jimmy blijft namelijk wel staan, maar ik vind het wel fijn als hij toch vast staat, gewoon voor mijn gevoel zeg maar.

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 17:58

Ik span hem alleen in, zet hem los voor het stalgebouw neer en dan span ik hem in en maak alles vast. In het begin is dat altijd even oefenen, maar als ze door hebben dat ze geen stap mogen zetten tijdens het inspannen en je bent hier consequent in dan zijn ze het zo gewend. Je staat er zelf met een HCA/sulky altijd dicht bij en mocht je het niet zo vertrouwen kun je altijd de leidsels vast in een hand pakken oid.

De enige keren dat Sjors niet zo goed stil wilt blijven staan, is wanneer er iemand bij is :+ Dan denkt hij dat ik niet op hem let ofzo en wilt hij af en toe wel een stapje zetten.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 18:11

Hier span ik milk anders gewoon in als ze aan t halster staat, doe t al zo vanaf dat ik dr beleerd heb.
En dan als laatst het hoofdstel :o

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 18:16

Dat kan ik je dus niet aanraden om bovengenoemde reden :) Of ze nou zo beleerd is of niet, het is gevaarlijk.

lobkew

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 18:19

Ik span net zo in als Ayla beschrijft. Alles om en dan als laatste kar erachter. Pony die zonder hoofdstel/leidsel maar met kar aan het rennen gaat wil je echt niet meemaken inderdaad. Eerst borststuk, dan schoftje + broek, leidsel door de leidsel gaten en dan leidsel opsteken wat je met koetsiersbewijs leert maken over de staartriem of door leidselsleutel. Dan hoofdstel op en leidsels vast maken. Dan als laatste kar, eerst lichtogen, dan strengen en als laatste de broek en de buitensingel. Je kunt op die manier altijd nog je leidsel vast houden op de momenten dat je geen groom hebt.

SammyFloor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 18:22

Ik span ook zo in als Lobke, zoals ik geleerd heb op cursus. Als ik alleen ben heb ik Sammeke ook geleerd om stil te staan, dicht bij een muur of dergelijk.

Mandyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 18:27

Jelleee schreef:
Ik was trouwens gister een dagje naar Texel en daar heb je de Sluftervallei, grandioos uitzicht!

[ [url=m/ngoe54.jpg]Afbeelding[/url] ]

Texel is geweldig! <3
Ben er 1x een weekend geweest. Plan het elk jaar weer met een vriendin maar vorig jaar ging ik verhuizen en dit jaar is zij zwanger. :))

SF naar welk festival ga je?

SammyFloor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 18:46

Jera on air, een metal/punk festival :)

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 18:49

Nooit de wagen er achter hangen als het hoofdstel nog niet om is! Je leert het niet voor niets op deze manier, een stukje veiligheid voor jezelf, het dier en anderen.

Ik begin altijd met borst/schoft/broek. Dan de leidsels en opsteken. Daarna hoofdstel en leidsels vast. Dáárna pas de wagen. Willem staat meestal los, soms klik ik hem vast als ik de wagen vast maak (klik m vast onder de neusriem, niet aan het bit).

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 19:25

Wat lekker ff op Texel Susanne! De slufter is idd erg mooi
Mooi nieuw hoofdstel heeft Boef! Vind het heel geschikt voor het mennen uitzien!
Blackflag, fijn dat je nieuwe plekje bevalt :) Ik blijf Bert leuk vinden!!

Ik had ook nooit de intentie om met Joep te gaan mennen (sowieso was het nooit de bedoeling om een paard te kopen) maar toen ik hem had gekocht en ik was uiteraard te groot om op hem te rijden, tja wat moet je anders? Dus toen begon ik met een simpel tuig en een sulky cavalettie. Dit heb ik ongeveer een klein jaar volgehouden, toen kwam een wat luxer tuigje en een Hca. Tijdje later kwam het Eurotech tuig en sinds kort natuurlijk DeLemerij tweewieler :D

Ik tuig ook áltijd op zoals Ayla, Lobke en Susanne het beschrijven. Vaak is er wel iemand die Joep even wilt vasthouden als ik de kar er achter hang. Als dat niet zo is parkeer ik hem tegen de muur van de poetsplek aan en hang dan de kar er achter (cap en handschoenen etc. heb ik dan al aan).

Nou ik doe ook mee aan de vaardigheid hoor :') Met de Hca ging het wel goed, alleen met de nieuwe kar merk ik dat ik nog heel erg moet wennen aan de grotere draaicirkel en de andere positie op de bok. Dus we zullen wel heerlijk door het parcours heen slingeren, maar ach, we vinden het beide leuk, daar gaat het om toch :D

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 19:29

haha zal voortaan de "veilige " manier doen :o t is er een beetje ingeslopen om t zo te doen eigenlijk.

iemand een idee trouwens hoe t voet gedeelte heet bij de hca of een gewone trainings sulky?