Jammer dat alles stil ligt Carpediem... (Nu moet ik ook bekennen ik doe ook niet veel met Pip dan alleen maar longeren en wandelen )
Mira283
Geplaatst: 20-06-16 10:48
Even een vraagje ben nu op site's aan het kijken voor een tuigje voor Pip maar ben de Duitse site vergeten... Wie heeft die voor mij? Hadden jullie ook meteen een sulky toen je het tuig kocht?
Ach, we vermaken ons prima, alleen het is wel jammer dat we niet door kunnen pakken met het mennen. Ik neem alleen liever het zekere voor het onzekere met Zoë.
Ik heb mijn sulky meteen gekregen toen ik mijn tuig gekocht had.
Het is toch geen probleem om niet meteen een sulky te hebben? Gewoon even sparen dan, dan komt het vanzelf. Ik had het geluk dat ik een sulky als verjaardagscadeau kreeg, anders had het ook nog even geduurd voor ik hem had.
SammyFloor
Geplaatst: 20-06-16 11:20
Ik betaal 50 per pony, daarvoor hebben ze een eigen paddockje, hooi, een beetje krachtvoer, uitmesten doe ik ze, water word er gegeven, buitenbak, longeercirkel en mijn koets staat in de hangaar. Nu in de zomer mogen ze niet op de wei, maar krijgen ze altijd een stukje gangpad of graskant en dat is perfect voor mij want zo blijven ze mooi op gewicht. Alleen zal het in de winter wel gaan opslaan, maar dat moet ik nog overleggen met de staleigenaresse omdat ik binnenkort de stallingskosten van mijn pony's ook op mij zou nemen.
Welkom terug Blackflag! Fijn zo in de natuur
Jammer dat de osteopaat dan pas tijd heeft, Carpediem. Daar mee heb ik geluk, de staleigenaresse is osteopaat
Ik heb eerst mijn mentuig aangeschaft en daarna (een jaar later) na mijn eerste vakantiewerk mijn koets. Achteraf dan ook een beter mentuig aangeschaft
Ow dan heb ik ook nog eventjes met sparen, ik wil ook gewoon een goed tuig hebben voor Pip dat ik niet nog eens een ander tuigje moet kopen. Want ik kan het niet op Verdi gebruiken haha
Dan heb je zeker tijd genoeg voor alle voorbereidingen, da's een positief punt Ik had eerst zo'n bertha tuigje, maar dat was het niet qua kwaliteit en pasvorm, net karton. Gelukkig heb ik dan een ideal tuig kunnen overnemen, wel de eco versie maar stukken beter dan de bertha. Het tuigje van Arthur heb ik ook toevallig kunnen overpakken, bespaarde ook weer geld
Dat is dan wel makkelijk als je het tuigje kan overzetten op een andere pony. Had nog gekeken naar het Bertha tuigje maar toch niet gedaan. Kijk nu rustig verder heb het geld bij elkaar, liefste ga ik langs bij een ruitersportzaak zodat ik het tuigje ook echt kan voelen. Maar helaas de divoza heeft geen mini shet en de EJ zit in de stad. Dan baal ik ervan dat ik zover weg zit in Groningen pff
Toen ik Switch kocht ben ik ook niet gelijk gaan mennen. Had die ambities helemaal niet, dat kwam pas later. Toen heb ik eerst een tuigje gekocht en heel lang geoefend met lange lijnen. 3jaar geleden pas een cavalettie gekocht maar die snel verkocht en een HCA gekocht.
Over stalling: Ik betaal €185,- Hoef eigenlijk niks zelf te doen. Stal wordt gedaan, buiten en binnen gezet. Brok, hooi en vlas zit erbij. Trailer en sulky mogen er staan. Binnen en buitenbaan, longeercirkel en mooie wasplaats. Switch heeft een hele mooie grote Shetlander stal en komt iedere dag buiten met andere pony's. Ook in de winter op de wei! Wat echt heerlijk is. We hebben een deken wasserij op stal. Dus geen gesleep meer om de dekens weg te brengen . Verder is het echt een heerlijke stal! Super gezellig en leuke stalgenoten. Nee, ik wil niet anders meer .
Ayla
Geplaatst: 20-06-16 13:56
Klinkt goed Patty
Er is niets mis mee om eerst tuig te kopen en daarna een sulky hoor, denk dat de meeste het zo wel hebben gedaan. Ik ben ook begonnen met een tuigje bij mijn verzorgpony en na wennen, langelijnen en slepen heb ik haar voor de sulky gezet, die had de eigenaar gekocht (een cavalettie). Dat pakte ze gelijk super op, dus zo heb ik een tijdje recreatief rond gereden totdat ze overleed. Ze was 6 toen ik haar beleerde geloof ik en is overleden toen ze 8 was. Daarna met Fleur geprobeerd maar meer dan langelijnen zat er niet in bij haar, dus toen heb ik Sjors gekocht. Met hem is zo ver ik weet alleen recreatief gereden en ik wou wedstrijden rijden, dus vanaf het begin een HCA en menles. Sjors had eerst ook een bertha tuigje wat ik had gebruikt voor Fleur, vond de kwaliteit nog niet eens zo slecht. Daarna tweedehands een duits marathon tuig gekocht en nu en Ideal Leathertech en en merkloos (voor zover ik weet) leren tweespantuig.
Susanne
Geplaatst: 20-06-16 14:14
Toen ik begon met mennen had ik ook een merkloos tuig, maar wel eentje van knappe kwaliteit (niet zo'n ding met touwstrengen ofzo). Na een jaartje ben ik overgestapt op Ideal, wat er toen alleen nog in leer was. Na de komst van ideal eurotech in maat mini/shet ben ik daar op overgestapt.
Je hoeft dus echt niet te beginnen met de duurste spullen, zolang het maar veilig te gebruiken is.
Het regent al de hele dag en het blijft ook nog wel even doorgaan volgens buienradar
Mil heeft nog altijd het tuig waar ik mee begonnen ben 2e hands voor 100euro gekocht in 2005 ofzo. Op maat laten maken bij schoenmaker koste mij 10euro.
Arty lang met mil s tuig gedaan en nu gebruik ik wel een eigen schoftje voor art maar de boeg van mil. Touwstrengen heb ik ook echt nooit gewild
Susanne
Geplaatst: 20-06-16 15:06
Ik was trouwens gister een dagje naar Texel en daar heb je de Sluftervallei, grandioos uitzicht!
lobkew
Geplaatst: 20-06-16 15:16
Toen ik Udo kocht heb ik eerst een half jaar lekker gepoetst, gewandeld etc. Toen heb ik (of ja, mijn moeder en ik, ik was 12 of 13 toen, dus mijn aandeel was niet groot hahaha) een recreatie/marathon wagentje gekocht met een zilco tuig. Dat marathon wagentje hebben we toen na een 1.5 jaar oid weer de deur uit gedaan omdat het op gras te zwaar was voor enkelspan. Toen heb ik zelf een cavalettie gekocht om te proberen of een tweewieler wat was, dat beviel, alleen de cavalettie was zo'n eng ding dat ik die toen weer verkocht heb. Toen heb ik het wagentje wat ik nu heb gekocht (tweedehands cavalier), nog steeds heel blij mee. Ik rijd trouwens ook nog steeds met het zilco tuigje, echt een top aankoop was dat, die ziet er nog steeds bijna nieuw uit. Een jaar terug is Kjani erbij gekomen, die past het tuig van Udo ook (ondanks dat hij kleiner er smaller is), alleen met een ander borststuk erbij. Een maandje terug heb ik een tweespan tuig, een tweedehands bruin leren tuig van Ideal. En nu druk aan het rond kijken en sparen voor een leuk marathonwagentje. Dus als iemand nog iets weet... Natuurlijk niet te zwaar, geschikt voor enkel en 2span en een minimale spoorbreedte van 125cm.
Ayla
Geplaatst: 20-06-16 15:22
Mooi uitzicht Suus!
Bruin tuig vind ik ook erg mooi. Het plan is een enkelspantuig Ideal Leathertech voor Boef erbij en de onderdelen die nodig zijn om 't om te bouwen naar tweespan. Dan gaat het leren tweespantuig dat ik nu heb er ook weer uit.
Boef heeft gister iig vast een nieuw hoofdstel gekregen, deze krijgt Sjors waarschijnlijk ook.
Kunt om te beginnen indd beter een wat goedkoper tuig kopen. Wel gewoon goed maar niet al te duur. Heb dat tuig van berta via agradi.. Tot nu toe echt geen spijt. Wel een ander hoofdstel moeten kopen want die viel nogal groot uit.
Klinkt als een fijne stal patty!! Heb wel iets gelezen over switch, hoe gaat er nu mee? Nog steeds op rust?
Gave foto Suzanne!
Blackflag
Geplaatst: 20-06-16 15:26
Oehh mooi hoofdstel Ayla! Burrys bedoel ik de 2 buizen zeg maar waar de pony tussen staat.. Denk dat jij dat ook bedoelt met bomen?
Weet iemand trouwens of je zo'n hca stoel ook los kan kopen? Of moet je dan echt een nieuwe hca laten maken?
Lange lijnen en alles gaat super. Singeltje kent ie ook longeersingel om en dan lange lijnen geen probleem ook buiten. Ambitie om te mennen had ik wel maar omdat ik steeds een rijpaard ernaast had geen tijd voor gehad. Maar nu ik niets heb om te rijden heb ik alle tijd voor Pip. Dan ga ik opzoek naar een goedkoop tuigje
@Blackflag moest je het eerst ook goed invetten of viel dat mee?