Shet aan de lange lijnen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Djeradalover

Re: Shet aan de lange lijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 19:31

Ik wil er ook mee beginnen, weet ook nog niet zo goed hoe, Maar die uitleg van daarboven snap ik wel. dus ga gauw uit proberen:D

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 20:05

Ik had dat allemaal al doorgelezen, en ik ben ook al zover, ik ben ook bezig met de schouderbinnenwaarts, en vanuit daar wil ik verder gaan met meer dressuur dingen.
daarom heb ik eigenlijk ook een vraagje, het dressuur aan de lange lijnen moet je dat het zelfde aanleren als voordat je op het zadel gaat, meestal gebeurd dat vanaf de grond en daarna op het zadel. maar moet je nou dus ook op de grond aanleren en hulpen geven zodat je het daarna ook langs de kont zeg maar kan. dus kun je ook de travers en renvers aanleren aan de lange lijnen? ik hoop dat ik het een beetje duidelijk heb gezegt, mischien dat iemand mij hier kan helpen.

Oja, iedereen zegt ook dat je er rustig achter moet lopen in draf en gallop, in draf kan mijn shetje als heel goed verzamelen, ik moet wel snel lopen maar niet joggen of rennen, maar de gallop heb ik nog niet gedaan (ja behalve dat ik als een gek er achter aan rende), wie kan mij vertellen hoe je een paard zo verzameld laat galloperen dat je er achter kan blijven lopen. (ik kan het niet vanaf het zadel aanleren want er kan niet gereden worden op mijn shet ik wil wel dat dat in de toekomst kan maar ze is daar nog niet klaar voor op 6jarige leeftijd haha Tong uitsteken )

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 20:30

Bij Galop moet je pony zelf aangeven dat ie het kan. Bijvoorbeeld als je een gaat versnellen, en hij doet een paar pasjes galop, dan ga je daar mee oefenen. Maar als je pony het niet zelf aangeeft, dan is hij er nog gewoon niet klaar voor.

mememe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 09:46

Oké alweer een vraagje, ga nog eens denken dat ik dom ben Bloos Clown .
Op dit filmpje is te zien dat ze de ene keer de ene teugel over de rug heeft en de andere keer weer de teugels gewoon heeft. Weet zo snel even niet bij welke bokker ik hem heb gezien, zal het zo wel even zoeken.
Is dit nodig zo de teugels steeds te doen of kan je al die oefeningen( waar ik en de pony nog niet aan toe zijn Knipoog ) ook gewoon zonder die teugel zo te doen, want ik denk niet dat de pony dat zo fijn zou vinden.
Hoop dat iemand het uit kan leggen.

http://www.sunflowersranch.com/poot.wmv

Edit: het filmpje komt van het profiel van Regine.

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 18:07

Zo ik meld me ook maar weer eens. Pony heeft door verschillende oorzaken heel lang vakantie gehad. Inmiddels ben ik van stalling verhuisd en heb de training sinds een week of twee weer een beetje opgepakt.
Vanmiddag Eli weer eens aan de lange teugel gehad. Ik heb zijn leren bitje uit de kast gehaald en dat werkt heel fijn. Hij liep vandaag heel lekker en liet zelfs een mooie schouder buitenwaards zien in draf Go jij! Go jij!
Schouderbinnenwaards wil nog niet zo lukken omdat hij nog teveel voorwaards weg wil lopen dus ik heb voorlopig de bakrand als begrenzing nog wel even nodig.
Ben ook wat meer galop gaan trainen aan de longe zodat hij eerst sterker kan worden.

Ik ben in ieder geval heel blij met hoe hij liep vandaag. Hij is de laatste week heel hyper omdat hij nog maar net gecastreert is en in een kudde met merrie's staat. En 'zijn' merrie spontaan hengstig geworden is. Maar het is me gelukt deze energie om te zetten is lekker dressuurwerk. Ben ik helemaal blij mee Haha!

Lotte_James

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 18:25

Die uitleg is wel fijn!!
Ik ga nog eens proberen met mijn 2-jarige shetlander!

MDJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 18:31

2 jaar? vind ik wel errug jong hoor.

regine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 10:06

Mememe, leuk dat je in me profiel hebt zitten neuzen Clown
De teugels hou je gewoon ieder aan één kant van je ponie als je gewoon rechtuit gaat. Als je een zijgang in zet, bijv op mijn filmpje in een appuyement, dan haal je de teugels over de achterhand om zo een zijwaartse hulp te kunnen geven.
Maar je basis is dus gewoon aan elke kant van de ponie een teugel.

Overigens ik geef les in het Lange Teugel werk, voornamelijk (grote) regio Nijmegen maar wil ook wel wat verder rijden dan kost het wel de reiskosten erbij. (alleen vind ik de kop van Noord Holland wel heel erg ver sorrie...)

Eline hoe is het nu met je ponie? Is het verbetert met het rijden van figuren? Heb er nog over gedacht en misschien vraag je hem toch nog net iets te langzaam, iets te veel te verzamelen... rustig aan denk ik. Probeer het punt te vinden waarop hij duikt en blijf daar net vóór zitten voorlopig tot je ponie wat sterker in de achterhand is geworden en hij steeds een stukje langzamer kan. Ik denk dat het rijden van veel figuren daar (nog steeds haha) ook aan bijdraagt. Ben beniewud hoe dat uit is gepakt.

mememe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 11:50

regine schreef:
Mememe, leuk dat je in me profiel hebt zitten neuzen Clown
De teugels hou je gewoon ieder aan één kant van je ponie als je gewoon rechtuit gaat. Als je een zijgang in zet, bijv op mijn filmpje in een appuyement, dan haal je de teugels over de achterhand om zo een zijwaartse hulp te kunnen geven.
Maar je basis is dus gewoon aan elke kant van de ponie een teugel.

Overigens ik geef les in het Lange Teugel werk, voornamelijk (grote) regio Nijmegen maar wil ook wel wat verder rijden dan kost het wel de reiskosten erbij. (alleen vind ik de kop van Noord Holland wel heel erg ver sorrie...)

Eline hoe is het nu met je ponie? Is het verbetert met het rijden van figuren? Heb er nog over gedacht en misschien vraag je hem toch nog net iets te langzaam, iets te veel te verzamelen... rustig aan denk ik. Probeer het punt te vinden waarop hij duikt en blijf daar net vóór zitten voorlopig tot je ponie wat sterker in de achterhand is geworden en hij steeds een stukje langzamer kan. Ik denk dat het rijden van veel figuren daar (nog steeds haha) ook aan bijdraagt. Ben beniewud hoe dat uit is gepakt.

Het mag toch in je profiel neuzen, anders zet je er geen foto's in enz.
Oja nu mag je ook wel in mijn profiel neuzen hoor Clown , heb toch niet zoveel leuke foto's Bloos .
Oké dan snap ik dat, ben aan zijgangen nog lang niet toe, dus daar begin ik eerst niet aan, eerst die basis even goed erin.

regine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 12:35

Ow ik bedoelde het niet aanvallend hoor... gewoon leuk dat je in me profiel hebt zitten neuzen...

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 12:38

Mijn 3 jarige merrie duikt ook wat als ik haar onder haar tempo vraag. Ze kan best heel rustig draven, maar als ik te rustig vraag valt haar hoofd er zowat af Tong uitsteken.
Ze vind het ook iedere keer in het begin weer even moeilijk omdat ik haar voor de wagen en ohz meer voorwaards vraag.

mememe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 16:18

regine schreef:
Ow ik bedoelde het niet aanvallend hoor... gewoon leuk dat je in me profiel hebt zitten neuzen...

Zo bedoelde ik het ook niet hoor.
Vind het leuk om te kijken wat voor paar mensen hebben of hoe mensen met hun paard rijden.

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 16:43

@Regine: ik heb van het weekend geen tijd gehad om te oefenen. Ik heb komend weekend wedstrijd met m aan de Lange Teugel, en dat wordt ook gefilmd, dus dat zal ik hier anders even plaatsen! Kun je mss een beter oordeel geven Lachen

Dennis schreef:
Mijn 3 jarige merrie duikt ook wat als ik haar onder haar tempo vraag. Ze kan best heel rustig draven, maar als ik te rustig vraag valt haar hoofd er zowat af Tong uitsteken.
Ze vind het ook iedere keer in het begin weer even moeilijk omdat ik haar voor de wagen en ohz meer voorwaards vraag.

Ik denk dat Umpire daar toch ook inderdaad het grootste probleem mee heeft. Maar dat is niet het enige, want zodra ik hem dan wat meer voorwaarts drijf heeft hij nog steeds de neiging te gaan koppeltjeduiken Nagelbijten / Gniffelen

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 16:47

Whitney krijg ik ook soms wat lastig daar weer uit. Even terug naar stap, goed voorwaards stappen en daarna nog eens proberen lukt het best. Maar ach, die heeft ook echt nog maar een paar keer aan de lange teugel gelopen. Ik heb er wel opgetuigd vaker achter gelopen met het betuigen.

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 16:49

Ik heb trouwens wel een filmpje van een half jaar geleden (ook van de wedstrijd) daar doet ie t n stuk minder, maar toen deden we ook echt alleen nog maar basis. Misschien dat ik toch even een stapje terug moet doen.

vanaf 1.22 ben ik te zien met Umpire (daarvoor is mn zus met 2 van onze andere pony's)

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 17:12

Ik heb even kort gekeken en vind het er weer super uitzien op het filmpje. Mij viel wel een grappig detail op, je zus lange teugelt met sporen, ik neem aan dat die weinig nut hebben, maar het ziet er wel apart uit.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 17:16

Eliine schreef:
fjord_brucht schreef:
Hoi dit is de eigenaresse van Sando.Sinds Zilfstar bezig is met LL is Sando erg heet geworden merk ik zelf.Komt dat door LL
Hij begint nu vanuit het niets te steigeren en bokken als je met hem aan het werk bent.

Dit kan ik echt niet hebben om dat hij ook voor de wagen staat en ik geen zin heb in een dwarse pony voor de wagen.En ik zet mijn zoon er nu niet meer zo makkelijk op

Tja of dat door de LL komt is vanaf mn pc wat lastig beoordelen Knipoog Geen van mijn pony's die ik train hebben hier last van, dus uit eigen ervaring kan ik ook niet spreken.
Wat ik wel begreep uit eerdere posts van Zilfstar is dat Sando sowieso wel snel heet is. Dit zou verergerd kunnen worden door het LLen omdat dat voor je pony soms best moeilijk is. Sommige pony's 'lossen dat op' door druk te worden, anderen slaan juist dicht en weer anderen gaan in de staak.
Toch durf ik niet zo te zeggen 'dat komt door het LLen' daarvoor ken ik (en de rest hier in het topic met mij denk ik) de pony niet goed genoeg Knipoog

Je zou het natuurlijk uit kunnen testen door even een paar weken een break te nemen en niet meer aan de Lange Lijnen te werken. Wordt zijn ongewenste gedrag dan zichtbaar minder, dan kun je denk ik wel stellen dat het werken aan de Lange Lijnen misschien niet heel geschikt is voor hem.

Hier Zilfstar weer na een vakantieweekje... Uiteraard heeft de eigenaresse dit meteen na mijn thuiskomst met mij besproken. Jammer dat het meteen naar mij toe geschoven werd terwijl het voor ons allebei nieuw is en omdat ik op vakantie was de eigenaresse hoopte dat ze hier wat wijzer kon worden. Jammer dat hier op Bokt mijn verhaaltrant wordt omgezet in "hete pony". Het enige dat ik schreef is dat Sando aan de LL leker aan het werk gaat. Maar goed. We kunnen hier een hele dicussie houden over hoe ik mijn woorden bedoelde en hoe jullie het geinterpreteerd hebben. Daar schieten we niks mee op. Wat feiten:

* Sando is onder zadel en voor de kar een koele pony. Dat kan ook opgemaakt worden uit het feit dat mijn meid van 3 (!) en zoon van 6 er zo op kunnen en meneer geen stap verkeerd zet. Met een grotere ervaren ruiter erop wordt ie wel ondeugend en probeert hij de persoon uit. Maar tot nu toe was San met kleine kinderen echt gewoon koel.
* Aan de LL wordt Sando dus inderdaad actiever (zal ik het maar voorzichtig noemen). Ook met de kleine meid erop maar meneer bleef koel en berekenbaar.
* Ik heb nu een aantal keer met LL gewerkt en dan vooral met een kind erop. Alleen zonder ruiter werd hij wat heter als je het toch zo noemen wilt.
* De week voor mijn vakantie werd het weer slechter en is San meer binnen op stal geweest (met maatje) dan buiten. Aan de longe (!) dus niet aan de LL werd hij toen ineens met zoon erop heet/ ondeugend?? Hoe moet je het noemen? Ik had hem eerst gelongeerd en wat uit laten razen omdat ik aanvoelde dat hij erg actief was. En toen mijn zoon erop. Na een tijdje rustig gelopen te hebben heeft hij toen een bok/steiger-serie uitgevoerd (die zoon overigens uitzat). Na een simpele brul hield hij op en was daarna ook weer kalm. Heb verder met zoon en dochter goed kunnen werken.
* Gisteren ben ik wezen wandelen met hem. Bij terugkomst op zijn wei was zijn maatje nog niet terug. Toen werd hij ook wat wild (was ook simpel te corrigeren, want hij luistert dus wel als je zegt Schei UIT!) en toen ie los was bleef hij galoperen en doen tot zijn maatje terug was.

We zijn nu even gestopt met LL. We hebben nu dus even een paar gekke buien van hem gehad. Maar onze vraag was dus eigenlijk: KAN dit van LL komen (terwijl hij tijdens LL dus niet zomaar steigert, bokt, trapt etc, maar wel pittig doorwerkt, ook met kind erop) of kan dit ook te maken hebben met> kouder weer, natter weer dus meer op stal dan op wei staan?

NB: ik heb verteld over een keer steigeren tijdens LL, daar was wel de context bij dat hij dit slechts een enkele keer gedaan heeft en toen was duidelijk dat hij nog niet wist wat ik probeerde te vragen. Met kind erop heeft hij dit nog nooit gedaan en dat was vlak voor mijn vakantie dus de eerste keer. (en van korte duur)

Ik hoop dat er nu misschien wat duidelijker is geworden.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 19:59

Ik wil ook de zijgangen gaan doen met mijn shetje (over een hele lange tijd, als die alles van te voren al goed beheerst) maar is het dan belangrijk als je de teugels (lijnen) wisselt? is dat makkelijker voor de pony? en wat zijn jou hulpen voor de travers of renvers als ik vragen mag Bloos ? schouderbinnenwaarts gaat bij mijn shetje al goed, ik geef dan kneepjes naar links of rechts om zo aan te geven wat ik wil, ik doe het het wel allemaal met longeersingel omdat ik dat wat makkelijker vind. is dat goed of niet?

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 20:05

sonjim schreef:
Ik heb even kort gekeken en vind het er weer super uitzien op het filmpje. Mij viel wel een grappig detail op, je zus lange teugelt met sporen, ik neem aan dat die weinig nut hebben, maar het ziet er wel apart uit.

ROFL ja klopt *LOL* Ze loopt op dr rijlaarzen, goede kans dat ze gewoon vergeten is om dr sporen er af te halen. Vork Maar van enig nut zijn ze inderdaad niet haha, zou niet weten hoe je ze zou moeten gebruiken *LOL*

@Zilfstar: tja ik gebruik het woord 'heet' voor paarden die makkelijk opgewonden raken. - en ik citeer even een stukje -
Zilfstar schreef:
Fokte hem schijnbaar iets te veel op in draf, dus zocht hij een uitweg. Eerst dacht hij dat ik galop bedoelde... nee dus (ik wilde hem wat verzamelder proberen te laten worden) dus terug in een actief drafje. Toen weer terug genomen met drijfende stemhulp, ging ie bijna de lucht in. (dus als ik hem dat zou willen aanleren is dit de manier Tong uitsteken )

als ik dit lees dan bestempel ik zoiets als een pony die snel heet is ja.

Overigens vermeldde eigenaresse niet dat Sando veel op stal had gestaan. Dan zijn de meeste pony's een stuk drukker/heter dan normaal. Misschien is het een combinatie van beiden, misschien 1 van de 2. Je zult er alleen maar achter komen door het uit te proberen zoals ik in mn eerdere post al zei.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 11:14

@Zilfstar: tja ik gebruik het woord 'heet' voor paarden die makkelijk opgewonden raken. - en ik citeer even een stukje -
Zilfstar schreef:
Fokte hem schijnbaar iets te veel op in draf, dus zocht hij een uitweg. Eerst dacht hij dat ik galop bedoelde... nee dus (ik wilde hem wat verzamelder proberen te laten worden) dus terug in een actief drafje. Toen weer terug genomen met drijfende stemhulp, ging ie bijna de lucht in. (dus als ik hem dat zou willen aanleren is dit de manier Tong uitsteken )

als ik dit lees dan bestempel ik zoiets als een pony die snel heet is ja.

Overigens vermeldde eigenaresse niet dat Sando veel op stal had gestaan. Dan zijn de meeste pony's een stuk drukker/heter dan normaal. Misschien is het een combinatie van beiden, misschien 1 van de 2. Je zult er alleen maar achter komen door het uit te proberen zoals ik in mn eerdere post al zei.[/quote]

Ja ok, dat is dan interpretatie vanachter de PC denk ik. Omdat ie dus op alle andere vlakken koel is. De qoute betrof echt een weigering van niet snappen wat ik wilde. Maar we gaan nu dus eerst (helaas) stoppen met LL. Ik denk zelf wel dat hij de potentie heeft. Maar als hij daardoor heet onder het zadel wordt terwijl er kinderen van 3 en 6 op zitten: dat is dus niet de bedoeling! Ergens heb ik zelf dus het gevoel dat het door het weer/ meer op stal staan komt. Ook omdat ik hij nu dus 2 weken niet aan de LL gewerkt heeft en afgelopen zondag toch ook druk reageerde op het feit dat zijn maatje nog niet in de wei was. Maar we gaan het zien. Als hij nou drukker blijft zonder LL met meer staltijd dan zal het wrs daaraan liggen. Maar nogmaals: met kleine kinderen erop nemen we gewoon geen risico. Hoe leuk ik LL ook vind. Dan zoek ik wel andere uitdagingen om te doen zoals wat meer variatie met gewoon longeren, sprongetje, wandelen etc. Ik kom nu 2 keer per week met 1 of 2 kids en dan gaan we gewoon lekker longeren, rijden etc. Ik blijf hier wel meelezen, maar zal dus voorlopig geen LL doen.

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 13:03

Ik heb net Umpire getraind (heel luxe in een binnenbak Haha! de regen kwam hier met bakken uit de lucht Scheve mond ) en heb jouw tips even meegenomen Regine.

Lekker voorwaarts gehouden, in het begin was ie wat stug in de hand, maar even later begon ie lekker te ontspannen. Soms wou ie nog wel wat duiken, maar dan moest ie gelijk naar voren van me, en na een aantal keer kwam ie weer mooi omhoog met zn hoofd. Ik heb helemaal aan het eind even een paar pasjes schouderbinnenwaarts in die wat voorwaartsere draf gevraagd, en dat ging echt heeeel fijn Haha! Hij vindt het moeilijk, vraag het dus ook niet te veel, maar volgens mij begint ie het ritme nu lekker te pakken te krijgen Ja

regine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 13:08

Ow fijn meid... (en wat een luxe!!!) hou dit gewoon even vol en probeer dan zo af en toe eens kleine stukjes verzameling erin te doen over een poosje. Misschien een goeie week ofzo... eerst maar eens even zijn gedachten op voorwaarts zetten, patroon doorbreken...

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 13:37

Ja zal ik doen Ja enige puntje is wel dat ik zaterdag in mn ene proef wel wat stukjes verzameld moet, maar dat is ook maar 2x 20 meter dus dat overleven we wel. De andere proef, mn kür op muziek, is nog van de zomer en die heb ik toen bewust simpel gehouden (was tijdens het europees kampioenschap voor Shetlandpony's, dus dat was allemaal al spannend genoeg *LOL* ) dus daar kan ik m gewoon in wat hoger tempo laten lopen.
Daarna heb ik voorlopig geen wedstrijden (pas in april weer) dus hebben we de hele winter om lekker relaxed door te trainen, even een standje lager.

regine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 13:44

Oke nou ja 2 x 20 meter is niet verkeerd en misschien helpt een "vreemd" terrein ook wel dat hij wat minder duikt en wat meer oplettend is... ?

Veel succes in ieder geval tijdens je kuren!

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 17:47

Nou ik ben ook enthousiast geworden hoor, door dit topic voornl.
Heb het helemaal uit gelezen! Vind het steeds leuker en sta ook te springen om te beginnen.
Dvd is al besteld. Daar wacht ik dus nog even op. Heb begrepen dat met een slof het ook goed werkt, ipv longeerlijnen eraan!
De reden dat ik hier mee wil gaan beginnen is in de eerste plaats om mijn paardjes voor te berijden voor onder het zadel.
En mijn shet voor de kar te beleren maar eerst op deze manier de basis erin te brengen!
En natuurlijk voor de afwisseling Knipoog

Ps is er al een sticky gemaakt hierover? zo ja waar kan ik die vinden?
bvd Haha!