Hoeveel kan een shet eigenlijk dragen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

MelanieB

Re: Hoeveel kan een shet eigenlijk dragen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 15:04

superwoman schreef:
Karo, daar kun jiuj zeker een paar jaar mee verder Haha!

MelanieB, de pony ziet er goed fit uit.
Ruitertje kan prima, maar zal ook vrij snel te groot worden helaas.

Verder wil ik je nog ff wijzen op het zadel, dat het zadel belangrijk is om druk te verdelen en om je evenwicht te bewaren. Leun maar eens tijdens de stap een klein beete naar links of recht en je zult zien hoe heftig de pony daar op reageerd (of hij is al afgestompt, heb ik helaas ook wel eens gezien Boos! Knipoog )

Ja, nu vind ik het ook nog kunnen, beter dan ik dus....
Maar zoals je zegt, over een paar maanden is ze ook te groot helaas, het word tijd dat ik echt ga zoeken op marktplaats ofzo, want het is en blijft een sportbeestje, volgens mij kan ie nml. heel goed presteren Lachen
Maar met karretje gaat het super (sulky)
ik wil iemand van in de 1.40 ofzo...

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 15:12

1.40 cm is voor onze pony's al te groot, maar lengte zegt niks over kwaliteiten en talent van een ruitertje he vergeet dat niet. Wij plukken ze van manege's vandaan, zoeken dan bij de jonge kinderlessen tussen de kidneren die ongeveer een jaartje rijden.

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 15:18

@karoliena- jammer dat dat meisje zo hard gegroeid was ineens want het ziet er op die foto, als plaatje schitterend uit!
Helaas hou je dat toch...opeens zijn ze te groot.

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 15:20

@karoliena...hehehehe...ik zie je zo met nog een aantal sheteigenaren langs de bakrand staan..."ik neem die" , "nee, IK neem die"... Haha!

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 15:22

de 20% regel is eigenlijk geen "regel", hoor. Ik heb deze informatie gevonden : je begint van 17%. Bij elk minpunt trek je daar 1% vanaf, bij elk meerpunt tel je daar 1% bij. Je kunt nooit meer dan 20 % hebben in totaal. Minpunten zijn bv : te lange rug, te fijn gebeente, ouderdom (te oud/jong), algemene afwijkingen aan de bouw, niet in proportie zijn, zwakke bespiering enz. Meerpunten zijn ras, goede bespiering, robuust beenwerk, korte rug, enz.
Een iele arabier van 5, met zeer fijn beenwerk, ong 350 kg : nemen we dus 17% minus 1 punt voor zijn beenwerk, minus 1 punt voor zijn leeftijd. Komen we op 15% van 350 kg, mag dus 52.5kg dragen. Een robuuste quarter van 7, goed bespierd en in proportie van 600 kg (ja, het bestaat !) mag dan 17% + 1 + 1 + 1 is 20% van 600 kg is 120 kg dragen. Let wel : dit is het gewicht mét zadel !
Men moet er om te beginnen van uit gaan dat een paardenrug NIET gemaakt is om een mens te dragen, maar dat wij dan voor ons eigen gemak en plezier wel eens vergeten.
Een shet van 10, normaal bespierd en stevig beenwerk, weegt 180 kg mag dus : 17 +1 is 18% van 180 is 32.4kg dragen. EN DIT IS NIET VEEL, HE MENSEN !
De grootte van het paard en zijn ruiter spelen hier weinig rol, dat is enkel belangrijk voor het mooie.
(bron : "Het zadelboek" van Tineke Dekker)

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 15:24

Nathalie: Haha, werkt wel, de onderste is ons nieuwe ruitertje zeg maar, zei is ook al 8 maar is heel erg klein. Nu heeft ze eindelijk eens profeit van haar groeiachterstand, ze kan nog echt jaren bij ons blijven rijden.

Sevke: Sorry maar daar kan ik me toch echt neit in vinden dat lengte geen rol speelt. Ons eerste ruitertje was nog neit te zwaar maar wel te lang aan worden, ik kon merken aan mn pony dat het gewoon allemala neitmeer makkelijk ging, de zijgangen gingen niet meer lekker, enz, enz. Dus lengte speelt naar mijn mening een bijna net zo belangrijke rol

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 15:26

Sevke: Dan zou mijn grootste wel ruim 55 kilo mogen dragen als het neit meer is, lijkt me toch echt te veel van het goede ook

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 15:29

De grootte van het paard speelt weinig rol? Dus dan mag onze shetlander, in goede conditie, van rond de 1m10 net zoveel dragen als een shet van 80cm?
Ook vind ik de lengte van de ruiter wel belangrijk, en niet alleen voor het mooie, aangezien je een pony toch wel degelijk kunt hinderen als je te lang bent (plus je hebt ook nog zoiets als een hefboomwerking??)

Dat een shet van 10, 180 kg weegt is ook wel kort door de bocht...ligt er toch echt aan hoe hoog die shet is!

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 15:34

Wilde net zeggen Jimmy weegt in optimale conditie 140 kg. Vincent al ruim 350 kilo

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 15:38

@Karoliena : de grootte speelt inderdaad een rol voor de SPORT, maar niet voor de schadelijkheid voor de rug. Met een te grote ruiter gaat het inderdaad niet zo makkelijk, die benen komen niet goed, hinderen de pony enz. Hetzelfde voor een te kleine ruiter die niet met de benen onder het shabrak uit komt.
Als dat de berekening is voor jouw grootste pony, mag hij dat "theoretisch" idd dragen. Ik weet uiteraard zijn gewicht niet enzo, maar weet wel dat "vet" een minpuntje is Haha! (waarmee ik niet wil zeggen dat hij vet is, he, ik ken de pony niet, dus kan mij geen waardeoordeel maken)

@Nathalie : ik zeg daar nergens dat elke shet van 10 jaar 180 kg weegt !! Dit is enkel een theoretisch voorbeeld ! (ik had beter geschreven : "men neme een shet van 10 en van 180 kg...") De grootte van het paard speelt weinig rol bij hetzelfde gewicht ! En ik veronderstel dat uw shet van 1m10 wel wat meer zal wegen dan eentje van 80 ? De regel is : bereken eerst het gewicht, analyseer de pony, maak de berekening. Een Fjord van 1m35 kan gemakkelijk hetzelfde gewicht hebben als een arabier van 1m50. Toch zal de Fjord meer mogen dragen dan de arabier. Op die manier bekeken speelt de grootte van het paard weinig rol.
Lezen is een kunst, nietwaar Knipoog

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 15:40

karoliena schreef:
1.40 cm is voor onze pony's al te groot, maar lengte zegt niks over kwaliteiten en talent van een ruitertje he vergeet dat niet. Wij plukken ze van manege's vandaan, zoeken dan bij de jonge kinderlessen tussen de kidneren die ongeveer een jaartje rijden.

Voor jullie pony's mischien wel, maar mijn pony is ook niet 100.% shet....
Het is een kruising, waarva precies is niet zeker,

Maar bij ons op de manege die een jaa rijden zijn niet echt super, sommige wel, zit er wel overna te denken om daar eentje te kiezen Lachen

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 15:43

karoliena schreef:
Sevke: Sorry maar daar kan ik me toch echt neit in vinden dat lengte geen rol speelt. Ons eerste ruitertje was nog neit te zwaar maar wel te lang aan worden, ik kon merken aan mn pony dat het gewoon allemala neitmeer makkelijk ging, de zijgangen gingen niet meer lekker, enz, enz. Dus lengte speelt naar mijn mening een bijna net zo belangrijke rol

Idd, deze ervaring heb ik ook, waardoor ik daar ook best fel op ben.
Wanneer de pony er last van heeft, zal hij niet meer correct kunnen dragen, wat als gevolg heeft,
dat hij onevenredig belast wordt. Dat is dus op sommige plekken al gauw overbelasting.

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 15:47

Je hebt het nu duidelijker omschreven alszijnde een voorbeeld-shet en dat het om de grootte van het paard bij hetzelfde gewicht gaat....net als lezen is dus ook SCHRIJVEN een kunst Knipoog

Ik denk dat je qua gewicht uitkomt op hetgene dat wij allen zeggen, nl. 20% bij optimale conditie en dit hou ik persoonlijk als REGEL aan.

Ben het alleen niet eens met het feit dat de lengte niet uitmaakt. Je zegt het zelf...het gaat niet zo makkelijk, het hindert de pony en of het nu wel of niet expliciet schadelijk is voor zijn rug doet er dan eigenlijk niet toe! (tenminste voor mij niet Haha!)

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 15:50

Inderdaad als het mijn pony hinderd is dat voor dus een teken dat het dus niet goed voor hem is. Mijn shet is niet te dik dus met zijn 350 kilo kan zou hij dus heel veel kunnen dragen dan ondanks zijn 99 cm. Maar dat gaat er bij mij niet in, ik was neit van plan omzo'n zware ruiter erop te laten naast eht feit dat ze met zo'n gewicht toch al veel te groot zijn

dravergekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 16:15

StarsForLove schreef:
Ik ken een meisje en dat is 1.75 ong. miss iets kleiner
ze weegt 57/58 kg ook ongeveer
ze rijd op een shetje van kleiner dan 1 meter
ik vind dat ze hier te groot voor is, met haar tenen staan ze op de grond
ze rijd alleen met hoofdstel en op een andere shet die kleiner is rijd ze met halster
ik heb haar vaak mijn meining over gezegd maar zij blijft volhouden dat hij het makkelijk aankan omdat hij: nog heel vervelend bij haar doet soms (rennen en bokjes) en dat hij snel loopt en hij er dus geen problemen mee heeft

Ik vind echt dat ze er niet meer op zou mogen eigelijk..
wat vinden jullie?

foto
Afbeelding

krijg toch beetje idee als jou foto van jou in je profiel vergelijk dat jij dat bent ? je draagt ook dezelfde handschoenen ?

JuulenJulia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 16:20

Citaat:
krijg toch beetje idee als jou foto van jou in je profiel vergelijk dat jij dat bent ? je draagt ook dezelfde handschoenen ?

Ik ben dus niet de enige die dit dacht.. Koe

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 16:38

Goe dat jij het zegt Tong uitsteken

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 18:25

StarsForLove schreef:
Ik ken een meisje en dat is 1.75 ong. miss iets kleiner
ze weegt 57/58 kg ook ongeveer

hierdoor kreeg ik ook mijn vermoedens....
een meisje dat je kent en het gewicht weet je zo precies??
En ook dat zij er foto's van heeft??
Dan moet het op z'n minst een goede vriendin zijn of niet?
En vraag ik me weer af, waarom je vriendin bent met haar of waarom zet je zo'n foto van jezelf erop? ???

Ik hoop dat het niet meer gebeurd, wie het ook mag zijn!
arme pony Ach gut

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 19:28

Ik ben het niet met de 20% regel eens. Dat zou betekenen dat een paard van 600 kg, 120 kg mag dragen. Dat vind ik ronduit belachelijk. Het is veel te zwaar en mensen met zo'n omvang kunnen waarschijnlijk niet echt meezitten en zijn vaak lomp. Klinkt hard, maar het is wel zo.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 20:45

AnnemiekvM schreef:
Ik ben het niet met de 20% regel eens. Dat zou betekenen dat een paard van 600 kg, 120 kg mag dragen. Dat vind ik ronduit belachelijk. Het is veel te zwaar en mensen met zo'n omvang kunnen waarschijnlijk niet echt meezitten en zijn vaak lomp. Klinkt hard, maar het is wel zo.

De regel is ook meer een richtlijn!
Zelf zou ik nooit op de 20% willen zitten, omdat je dan aan het max zit.
Daarbij zijn er verschillende "richtlijnen" die ook zeggen dat bijv kwpn-ers minder sterk zijn in verhouding
en daarom maar iets van 17 % mogen dragen.

Ik ben ook van mening dat er verschil is met iemand die slecht rijdt, redelijk rijdt, goed rijd en op top-niveau rijdt.
Tevens ook de conditie van het paard is erg van belang!

jump_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 21:03

hoi
het zit dus zo en shet zou (een grote dikke/brede shet) ongz 50 tot 55kg moeten kunnen dragen maar bij ons op de manege rijd een meisje (vriendin) en ze weegt tege de 175 a 200 kg (wil haar nu niet belachelijk maken) en ze rijdt op een smalle oude d-pony van ongv 1.45m ik vind haar hievoor veels te zwaar maar volgens de lesgeefster houdt die het een uurtje wel vol (en ze rijdt 2keer per week erop) de pony is ong 28 tot 31jaar zeide ze... jullie mening graag .Ik wil haar vooral niet belachelijk maken ofzo daarom zeg ik het haar niet ze zit niet op bokt ik wil der niet kwetsen maar als jullie haar te zwaar vinden zal ik haar het evenbrave boerenpaard probere te laten nemen. (ik ken niets van gewichten en rij zelf op grote pony's/paarden )

siouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 08:26

hmm, een lang en druk topic :d ik heb ook nog een vraagje...
ik zelf ben ongeveer 1.67m en weeg 55kg die shet waar ik op mag rijden is ongeveer 1.10m en is sterk gebouwt (een beetje te dik denk ik zelf) een echte stoere en sterke hengst met Veel macht (merk je als ie van wei moet verzet worden gaat ie galopperen en hang jij daar achter) maar kan het dan kwaat als je gaat wandelen je eens 10 minuutjes rijd?? en ojah, van dat slagharen ponyparkcity ben er zelf ook geweest en wie dat zij had daar gelijk in. want er zitten daar vaak grote kinderen op. ik zelf en mijn broertje van 28kg (te weinig) ongeveer 1.38m die mocht op de shet rijden en ik heb hem gewoon staan versieren.een matje leggen in zijn manen eens goed kammen hengstenvlecht gelegt dat was zo leuk en had ie geen manieren dan ging ik er ff op(niet langer dan 10 minuten) om hem weer een beetje kalm te krijgen... maar voor dat wandelen zou dat nu gaan of niet??

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 10:38

Dta is niet veel macht dat is gebrek aan opvoeding. Als onze hengsten zich misdragen stap ik er nooit zelf op maar wij lissen eht met goede begeleiding op dus ik snap neit dta mensen dat altijd als excuus gebruiken dat de pony zich misdraagd dus moeten ze er zelf wel even op

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 14:10

Citaat:
Je hebt het nu duidelijker omschreven alszijnde een voorbeeld-shet en dat het om de grootte van het paard bij hetzelfde gewicht gaat....net als lezen is dus ook SCHRIJVEN een kunst
ik pas ! Knipoog

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 15:33

@jump_girl - ik denk dat je deze vraag hier niet eens hoeft te stellen, dat lijkt me wel duidelijk al vraag ik me af of je het qua gewicht van dat meisje wel goed hebt...

@siouk - wij hebben ook een shetland pony van rond de 1m10 en ik zou iemand van jouw lengte/gewicht teveel voor hem vinden, ook al is het maar voor 10 minuten.