Ik schrok mij 2 weken geleden rot toen ik onder Alec zijn deken een schimmelinfectie aantrof... Doordat hij bij de trainer te kort is geschoren voor de BMP keuring en waarschijnlijk ergens een wondje had, wat lekker kon gaan broeien onder die warme induffelende dekens... Die schimmel is weg, maar hij had/heeft dus giga kale plekken, waardoor hij erbovenop dus nog een huidontsteking kreeg door de dekens die daarop irriteerden... Nu komt er alweer een vachtje op, maar of de plekken helemaal terug bedekt gaan zijn... Tis een intensief taakje nu om hem te verzorgen
We trainen wel trouw verder. Hij moet zo weinig mogelijk onder dekens en tijdens het trainen kunnen die dus mooi af blijven. Het zou echt zonde zijn, hij staat er zo mooi bij, buiten die vacht dan
Keuringen putje winter... nergens goed voor...
jolandje
Geplaatst: 19-03-13 23:35
oh bah dat is jammer zeg, maar als hij niet helemaal mooi in de vacht zit is toch niet heel erg? daar zullen ze hem toch niet op afrekenen? hoewel het wel minder mooi staat natuurlijk, ik hoop dat het nog bijtrekt
Denk je? Het zijn echt serieuze plekken hoor, sommige meer dan 10cm doorsnee denk ik... Ik heb in elk geval nog een kleine 3 weken de tijd. Zou wel mooi zijn moesten ze daar niet naar kijken... Maar ik zou het ook zonde vinden moest hij omwille van zoiets een lagere primering krijgen ofzo, dat is het ook niet waard.
Arm schaap moet nu elke dag met vanalles ingespoten worden om zijn huid mooi te houden Gelukkig voelt hij zich voor de rest super in zijn vel. Heel fit, actief en alert. Hij is er niet ziek van. Aan zijn ingesteldheid zal het zeker niet liggen.
Klote zeg Knolselder Idd zorgen dat er zoveel mogelijk zuurstof bij de plekjes komt. Dat werkt goed tegen rainrot en schimmel. Moet toch goed komen voor de HK?
stal_HD
Geplaatst: 20-03-13 08:52
Jeetje Annelies, dat is jammer. Hopen dat de plekjes zich snel herstellen en er weer haar op komt. Als die rotwinter nu snel verdwijnt.....
@xmnon. Op de eerste foto staat hij mooi vierkant, alleen net niet helemaal met zijn benen naast elkaar, zoals op de tweede foto. op de tweede staat hij onderstandig. Ook niet gunstig voor een juiste beoordeling. Persoonlijk zou ik dan voor de bovenste foto gaan.
Vandaag weer even lekker trainen. Maandag had ik mooi een aantal dekens eraf gehaald, maar die konden er dinsdag weer op. Stomme wind. En nu wordt het van het weekend ook weer kouder. Wordt het nu ooit weer lente????
Dustinlover
Geplaatst: 20-03-13 08:55
Inderdaad rot knolselder, maar je hebt nog 2,5 week. Daar kan nog veel in gebeuren
StalHD ik wil ook lente
Gisteren weer lekker met Jet aan de slag geweest en ook nog eventjes op stand geoefend en natuurlijk even een foto gemaakt van mijn knappe spekkie:
Bassenqua
Geplaatst: 20-03-13 09:10
Shoot Annelies, daar zou ik ook niet vrolijk van worden zo net voor de HK. Ik zou hem ook thuis laten en naar de nakeuring gaan als zijn huid nog niet hersteld is. 2.5 week is niet zolang meer, daarbij is zijn weerstand dus laag waardoor hij op de HK weer een grotere kans heeft narigheid op te lopen, zou het risico ook niet nemen als ik jou was, je moet van een roteind weg komen en zou jammer zijn als hij lager ingeschaald wordt omdat hij er niet mooi bij staat. Verdikkeme, zal je net zien.
En je kan natuurlijk zo een attentie Vd dierenarts vragen waar hij nu behandeld word ook voor de veterinaire keuring, want daar kunnen ze ook op plekjes checken. En met attest kun je idd na de nakeuring. Show bij het Nmprs is alleen kleur vrijheid obstakel en dergelijke geen keuringsreeks.
Bassenqua
Geplaatst: 20-03-13 18:22
Wat houdt een nakeuring eigenlijk precies in Linda ? Krijg je dan geen premie ofzo en alleen een goedkeuring voor een jaar om verder te fokken ? Werkelijk geen idee wat het inhoudt.
Nakeuring is voor paardjes die door ziekte of bv kreupelheid niet op de gewone kunnen komen, dus je moet je eerst inschrijven voor de gewone en dan kan je met een veterinair attest na de nakeuring. Ook daar krijg je gewoon een premie
Knolselder
Geplaatst: 20-03-13 18:44
Moesten op alle plekken nu evenveel haar groeien als op sommigen, dan zou het nog goed komen. Maar daar waar de huid ontstoken is geweest, groeit het haar uiteraard niet snel terug. Het zijn ook echt geen kleine plekjes...
Daar waar de huid nu pas herstelt, krijgt hij nu ook kleine kale plekjes (met gezonde huid onder). Sommige plekken gaan de goede kant op en zijn bijna helemaal behaard, maar anderen...
Heb al aan mijn dierenarts gevraagd en zij wil zeker een attest voorschrijven moest hij nog niet helemaal ok zijn. Hij heeft op de BMP keuring zo goed gescoord, het zou zo jammer zijn dat hij op het NMPRS niet goed scoort enkel omwille van zo een stomme kale plekken. Als het om andere redenen is, is daar meer vrede mee te nemen he.
Goede vraag van Bassenqua, ben ik ok benieuwd naar (oops, zie net het antwoord!). Alleen jammer dat daar geen publiek is... Ik zou hem toch willen promoten als dekhengst.
Tot wanneer kan je ze eigenlijk afmelden? Tot de dag voordien?
Tis maar dat ik zolang mogelijk wil aankijken of het eventueel in orde komt. Maar dan kan ik dus desnoods de dag voordien afbellen. Ik kom zowiezo kijken en dan zou ik dat attest kunnen afgeven. Morgen komt de dierenarts nog eens nakijken.
Bassenqua
Geplaatst: 21-03-13 02:19
Probeer anders een voedingssupplement om zijn weerstand op te krikken, met een beetje geluk geneest hij iets sneller en mooier. Denk dat hij dat evengoed wel kan gebruiken, schimmel ontstaat vaak door een lage weerstand. Heb net dezelfde ellende met Junita achter de rug, ook tot etterende plekken toe, vooral op plekken waar ze geschoren werd, 2x een was sessie Imaverol gedaan, alles ontsmet, schimmel was weg ( getest ) maar huid bleef rare dingetjes doen, geef haar nu een supplement voor haar weerstand en gaat nu super.
Dustinlover
Geplaatst: 21-03-13 08:34
En het gaat weer flink vriezen het weekend dus daar gaat de training weer word hier zo moe van
Tosadog
Geplaatst: 21-03-13 12:04
echt..ik ben zo blij dat ik geen hengst voor de keuring heb nu..(zei zij met enig leedvermaak ) nee hoor ik heb medelijden met jullie!
Joscaa
Geplaatst: 21-03-13 12:08
Pfff wat balen van Alec zijn plekken zeg... Hopen dat het gauw een beetje bij wilt gaan trekken!! Jet is echt 'n knap paardje. & inderdaad, het word weer rotweer...
Zo nog maar even een stukje met Bright fietsen nu t nog kan met een normaal wegdek.
Ben dat aankomende weer ook helemaal zat.. Ik Jet straks na men werk ook weer lekker longeren, hij loopt al 2 dagen erg lekker aangezien meneer echt van gas erop is in plaats van lekker rustig ontspannen lopen
Bak weer netjes gesleept: Check Sueno z'n training weer gehad: Check Lol gehad met z'n allen: Check
Who needs a tractor?! Hahahaha
Heerlijk in het zonnetje (beetje jammer dat ie nu weg is en het sneeuwt.. ) Sueno z'n bil en buikspiertjes getraind. Hij heeft alleen maar gestapt maar jeetje wat kan dat dier werken zeg! Knap vriendje van me! Nog een paar weekjes en dan is de HK al, Brrr toch wel zenuwachtig hoor!
Vanmorgen was er zo'n lekker zonnetje en nu is het weer koud en vies.. Echt balen! Ben benieuwd hoe alle pony's er voor staan straks. Het is inderdaad al bijna!
Jet ziet er echt gaaf uit! Welke kleur heeft hij? Wat handig die sueno! Die sleep is die speciaal voor mini' s op maat? :-D je brengt mij op ideeen :-P Zijn er nog manieren o. Die buik en bspieren te trainen zonder trekken? En die hals? Dat is ook zo een lastig lichaamsdeel. :-\
Haha ja we hebben wel lol gehad zo op z'n boeren fluitjes oldschool de bak slepen en bovendien heeft Sueno lekker z'n workout gehad.
@knolselder: ik train Sueno afwisselend voor de wagen, en nu dus ook de sleep maar ook aan de longeerlijn met bijzet (goed voor hals en rugspiertjes) of laat hem los balkjes draven en springen. Op deze manier werk je afwisselend aan de verschillende spieropbouw en blijft het leuk voor het paardje omdat geen dag hetzelfde is qua werk zo.
Het is overigens geen speciale minisleep ofzo. Het was een antieke sleep met twee van deze vlakken aan elkaar zeg maar. Deze hebben we losgehaald en gebruiken nu 1 helft daarvan achter onze zitmaaier of nu achter Sueno om de bak en weide mee te slepen.
Aha, longeersingel is hier net binnen en hulpstuk wordt gemaakt! Nu kan ik die dingen alleen allemaal niet doen omwille van zijn huid. Pfff. EN het feit dat hij nu aan huis in de tuin staat om elke dag behandeld te worden. Een rijtjeshuis, dus smalle tuin... Je moet de buren zien gapen als ik met mijn paard door de gang kom Voor de kar moet hij nog beleerd worden, Met de volgende overschot van het loon wordt een tuigje aangeschaft.
Ach ja, ik heb waarschijnlijk nog tijd zat aangezien het waarschijnlijk toch de nakeuring wordt. Al hoop ik dat het tegen dan weer in orde is.