[HK]SMP kletstopic 1

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Chardy

Re: [HK]SMP kletstopic 1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 09:42

Mirriej, he bah! Sterkte! :(:)
SammyFloor, fijn dat Sammeke goed liep! En succes met studeren!

xCarpediem, hahaha. Als het kan wel. _O-

SammyFloor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 10:09

Arthur is in februari nog bij de tandarts geweest, en hij is al 3 jaar gewend aan het bit :)

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 10:12

Dan zijn zijn tanden iig uitgesloten en kun je verder kijken, past zijn bit goed?

SammyFloor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 10:16

Hij heeft nu een 8,5 en die zit echt wel mooi

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 10:17

Misschien een ander soort bit proberen? Dat heeft bij Zoë ook geholpen.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 10:19

idd gewoon andere bitjes proberen sammy 8,5cm jeetje wat klein milk zit op 9,5cm en loopt hier heel erg fijn op dr leerbitje..
helaas heeft die niet lang geleeft -_- want hij is al stuk ze heeft em stuk gekauwd..dus we zijn weer terug op ijzer bitje

en voor wie t vroeg zelf bouw kost mij op dit moment amper 100 euro := velgen frame bomen etc heb ik al (ga de 2 wieler die ik nu heb drastisch verbouwen naar hca type :o )..enkel nog andere vering en hekje met voetsteunen en dan ben ik klaar.

ok dames ik heb even wat foto's van google verbouwd, sorry als het blijkt dat t iemand zijn hca is :(:)

1 is t stukje tussen hekje en middenbuis. (rood)
2 is de maat vanaf de as van t wiel tot aan t ophangpunt. (geel)
3 is de maat tussen t ene ophangingpunt van t driehoek, en t ophangpunt van de brommer vering. (blauw)
en wat is de maat van de voetsteun??

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door NathalietjeB op 12-06-16 10:22, in het totaal 3 keer bewerkt

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 10:20

Kan ook veel verschil maken hoe dik of dun een bit is, je kan een ander soort bit of een dunner/dikker bit proberen als de maat prima is.

SammyFloor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 10:21

Hiervoor had hij een enkelgebroken en dat was echt niets, daar ging hij echt tegen in. Nu met het dubbelgebroken bitje is hij er enkel gevoelig op, het is niet dat hij ertegen in gaat ofzo. Als ik de leidsels op contact pak, dan heeft hij de neiging om te stoppen, maar niet ertegen in gaan. Misschien moet ik gewoon proberen het er nog wat uit te krijgen, want in 8,5 is niet veel keus bovendien is hij echt heel gevoelig op alles, bv ook op zijn halster of lichaamstaal

EDIT: de dikte van zijn bitje zit ook wel goed, hij heeft echt een klein mondje. Ik zal evt is rondkijken maar ik heb geen idee of iets smaller er gaat zijn. Het is nu even dik als zo'n halve kneveltrens van MHS

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 10:23

ik zou gewoon lekker blijven oefenen sammy met dit bit hij moet leren dat hij jou hand moet gaan volgen

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 10:25

Ik heb voor Zoë na haar enkelgebroken watertrens een ongebroken watertrens van Imperial Riding aangeschaft en hier loopt ze super op. Ze zijn ook niet ontzettend duur dus misschien het proberen waard?

marga1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 10:27

SammyFloor schreef:
Sardis Fijne foto's! Je nieuwe wagen staat echt heel chique! Gefeliciteerd trouwens :)
Ayla Wat jammer van zijn knietjes, mijn eerste pony had het ook. Achterhand trainen en veel berg op gaan zou helpen :) Ik heb me ook laten wijsmaken dat het zou verdwijnen naar mate ze ouder worden, geen idee of het klopt.
Chardy Leuke foto's, wat een leuk uitzicht heb je toch altijd! Jullie zijn echt een leuke combi :) Wat fijn dat heel de kudde nu weer samen is :)
Jelle Super dat je je geamuseerd hebt! :)
Mirriej :(:)

Ik heb gisteren weer het lange lijnen opgepakt met Arthur, hij was aan het draken met het poetsen dus ik dacht dat het echt slecht ging gaan. Maar hij deed het echt fijn, reageerde heel goed op lichte teugelhulpen en direct op stemhulpen. Alleen durf ik bij hem nooit echt contact te nemen omdat hij zo gevoelig is. Heeft iemand tips hoe ik dit het beste kan aanpakken? (hij loopt op een dubbelgebroken bitje trouwens)

Sammeke heb ik aan de dubbele longe gehad, werken op ontspanning, aanleuning en stelling. Ze liep echt fijn!
[ Afbeelding ]

Zo, nu ben ik klaar om frans en geschiedenis te gaan studeren!

Misschien heeft hij te weinig ruimte in z'n mondje (laag rooster) en kan het op een omhoog gebogen stangetje beter gaan, een poging waard.

SammyFloor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 10:31

Het probleem is dat je deze bitten niet vind in zo'n kleine maat. Je vind enkel enkelgebroken en soms eens een dubbelgebroken. Een bit kleiner dan 9cm is echt een pest om te vinden

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 10:41

maar sammy heeft hij echt maar zo een klein mondje?

SammyFloor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 10:47

Hij heeft een heel fijn snoetje. Qua ruimte voor een bit is er wel geen probleem, de tandarts zij dat het kon en ik heb ook met de mensen van MHS bitten gepast, en dan was de kleinste maat dat ze hadden te breed maar niet te dik. Dus nu heb ik een 8,5 die goed pas en qua dikte hetzelfde is als MHS hun bitjes.

claudiadvx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 11:14

Wat een mini bitjes allemaal
Misty heeft een 11.5 :')
Ik ga voor misty de stout collectie sparen :D het halstertje heb ik afgelopen week voor een klein prijsje op de kop kunnen tikken 2e hands :) kaartje zat er nog aan!
Afbeelding

En altijd even aandacht zoeken bij baasje :p
Afbeelding

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 11:23

Schattig :D

Gebruik je een neusriem + sperriem SF of enkel een lage/hoge neusriem? Als je een hoge neusriem gebruikt kan een sperriem prettig zijn.

Sjors heeft 10,5/11cm van normale bitten en van liverpoolstangen etc 11,5cm. Boef een maatje kleiner, hij heeft een smal snoetje.

Iris_VdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 11:33

Sammyfloor: onze lokale ruitersportzaak te Wetteren, genaamd Guillemaere heeft hele kleine bitjes van 8 en 8,5cm die niet dik zijn, wel alleen enkelgebroken watertrensjes. bustrensjes vanaf 9cm dacht ik. Stangen pas vanaf 10,5
Mijn pony heeft een 10,5 vlinderbit en een 10 bustrensje, bustrensje past mooier dus dat hebben we voor de eerste keer op de baan getest. eerste 700m waren een ramp, de andere 4km was ze eraan gewend ;) Ik heb de indruk dat ze makkelijker reageert en fijngevoeliger is op dat simpele bustrensje dan op de stang. Raar dat ze na 3 jaar haar tong erover gooit en bij dat bustrensje niet.

SammyFloor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 11:40

Ik gebruikte tot nu toe enkel een hoge neusriem, maar een sperriem is wel echt een goed idee. Bedankt Ayla!

Sammeke heeft 10,5, dan heb je al wat meer keus. Veel handiger :P

Leuk halster Claudia!

Oh Nathalie, ik had je bericht boven eht hoofd gezien! Veel succes, ben benieuwd wat je ervan gaat maken :)

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 11:46

Ik heb dus een ietwat omhooggebogen ongebroken watertrens en die zijn er behoorlijk klein. Zoë heeft volgens mij een bit van 9,5 centimeter en hier in de ruitersportzaak was dat niet de kleinste.

Zou je het met een sperriem niet juist nog erger maken? Dan prop je het bit in mijn ogen nog vaster in zo'n klein mondje, maar ik kan het mis hebben. :) Ik moet zeggen dat ik er niet voldoende kennis van heb en dus altijd maar even navraag doe bij de ruitersportzaak als ik ergens niet uit kom. Zij liet mij toen de verschillende effecten van bitten op mijn arm voelen en toen begon ik te snappen dat Zoë protesteerde bij het enkelgebroken bit protesteerde, maar elk paard is anders natuurlijk. Succes ermee, altijd lastig zoiets.

Leuk dat je de STOUT!-collectie gaat sparen, Claudia

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 11:51

Het gaat er niet om dat je de sperriem zo strak mogelijk dicht snoert, maar het bit ligt wat stabieler in de mond bij hulpen en dat kan voor sommige pony's prettig zijn.

SammyFloor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 12:04

Sperriem gaat het denk ik voor hem nog fijner maken omdat het dan inderdaad stabieler gaat liggen.
En ik heb een dubbelgebroken bit, want enkelgebroken bitjes zijn inderdaad echt niet fijn.
Op het internet is er iig niets kleiner ongebroken te vinden dan 9cm, of toch niet op agradi, medhorses, epplejeck, divoza, mini horse shop, de shetlandshop en de shetlandershop. Meestal stoppen zo'n bitten bij 9cm en dat is echt te groot bij hem.

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 13:11

Bedankt voor de verduidelijking, Ayla en SammyFloor. :)

Het kan dan best zijn dat 9 centimeter de kleinste was. Het enige dat ik weet is dat ik voor Zoë niet het kleinste bitje had, dus vandaar dat ik het even aangaf.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 14:24

Volgens mij heeft Alex een 10,5 bokkebitje, het was in ieder geval voor dat type bit het kleinst haalbare, ik rijd m overigens altijd in de bovenste ring, behalve als hij lang heeft stil gestaan.

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 19:38

Vanmiddag Sjors en Boef gelongeerd, beide liepen erg fijn. :j Boef had vandaag helemaal geen last van zijn knieën, het verschilt heel erg per dag. Ik pas de training elke keer aan zijn knieën aan, dan gaat het wel goed.

Gelijk even Sjors zijn deken gepast, maar Boefje moet nog even groeien :D Ook gelijk even gemeten, hij is 1.04 nu.
Afbeelding

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 20:01

Mooi dat Boef vandaag geen last had van zijn knieën.

Je wilt niet weten hoe Jorie eruit ziet in Alex zijn dekens, die staat daar nog middenin xD
Hij is niet zo zeer hoger geworden in mijn afwezige periode, wel langer in de rug.