Shet aan de lange lijnen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Eliine

Re: Shet aan de lange lijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 21:35

fjord_brucht schreef:
Eliine schreef:
Dat is wat ik opmaakte uit de berichten van Zilfstar, meer niet. In ieder geval, lijkt het me handiger om de met Zilfstar zelf te bespreken Lachen Die zal jou het beste kunnen vertellen of er iets mis is gegaan, en wat er eventueel mee zou moeten gebeuren.
Hier in dit topic weten we niet meer dan de berichten van Zilfstar, we kennen de pony niet persoonlijk, dus ik ga hier ook geen conclusies trekken over het gedrag van Sando en de eventuele betrokkenheid van Zilfstar daarbij.

Ik begreep dat je het daar uit opmaakte.Maar uit mijn eigen ervaringen weet ik dat hij niet snel gek te krijgen is.

en bij haar gaat hij lopen steigeren en bokken met haar zoon erop terwijl ze met LL bezig is.Je moet toch heel wat doen om hem zo gek te krijgen.

Nogmaals, zou je dit met Zilfstar zelf willen bespreken? Lachen Ik begrijp je punt, maar nogmaals denk ik dat je hiervoor toch echt bij Zilfstar zelf moet zijn en niet in dit topic.

Fliro_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 21:37

Nu ik dit lees wil ik ook beginnen !

Alleen ik heb een kwpner en lijkt me dit wel moeilijker dan met shetlander Bloos
Maar ik heb een paar vragen
1. Zal ik beginnen met of zonder longeersingel?
2. Als je draaft (of galoppeert maar daar ga ik nog niet aan beginnen) moet je dan meerennen ?
3. Mag je er ook naastlopen of moet je persé erachter lopen ?

Ik ga morgen denk ik beginnen het lijkt me wel heel leuk om te doen, en goed voor ze zodat ze leren recht te lopen.
Ik denk dat ik gewoon ga beginnen er naast te lopen, en stap en draf te proberen met/zonder logneersingel, dat weet ik nog niet. Heeft iemand nog tips ?

[O, dit is een heeeeeel erge off topic, maar ik wil een stipje hierop zetten maar ik weet niet hoe dat moet ! En omdat ik van pagina 1 t/m 27 gelezen heb, wil ik dit graag volgen Pling ]

regine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 12:35

Ik ben begonnen dit topic door te worstelen op uitnodiging van Eline en ik denk ik meld me maar gelijk even aan als dat mag?

Ik werk al zo'n 8 jaar aan de Lange Teugel met mijn paard en inmiddels zijn we een paar shows en demo's verder. Ik geef ook les in het werk en nouja het is gewoon een geweldige manier van trainen maar daar vertel ik vast niks nieuws mee Knipoog

Ik heb dit jaar de eerste Lange Teugel Dag georganiseerd in Leusden waar een aantal van jullie waren las ik zo snel in de laatste pagina's. Het was zo'n gave dag dat we die volgend jaar vast wel nog een keer opzetten. Een vriendin van mij gaf een clinic met haar 2 Lipizzaners, Hanneke Reitsma was er om een clinic te verzorgen voor de beginnende beoefenaar en natuurlijk had ik Piet Bakker uitgenodigd om een masterclass te verzorgen- lange teugel man zal ik maar zeggen.

Dan zal ik mij en mijn paard nog even even voorstellen, weet je wie er achter de naam Regine gaat:

Thuis aan het werk, hier in een keertwending:
Afbeelding

en de meeste recente foto - op de lange teugel dag genomen door Marcel Knaapen
Afbeelding

regine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 12:45

Fliro_ schreef:
1. Zal ik beginnen met of zonder longeersingel?
2. Als je draaft (of galoppeert maar daar ga ik nog niet aan beginnen) moet je dan meerennen ?
3. Mag je er ook naastlopen of moet je persé erachter lopen ?

Vraag 1, Werk aan de lange teugel is altijd zonder longeersingel.
Je kan wel een longeersingel met bijzetteugels omdoen als hulpmiddel als je het de 1e keer (of 1e paar keren) doet, maar het is de bedoelding dat je zonder singel aan de slag kunt. Je werkt wel met een singel of schoftje als je wilt oefenen om je ponie voor de wagen te zetten. Ik heb zelf nooit een singel gebruikt.

Vraag 2, Je rent nooit mee, je loopt normaal naast je paard/ponie. Je leert je paard langzaam te draven te galopperen, te verzamelen. Dit doe je door korte stukjes aan te laten draven. Zodra je paard/ponie te snel gaat draven geef je hem een (halve) ophouding. Dit zal je paard niet meteen snappen en dus in stap gaan reagerend op je ophouding. Maar je wilde draven, dus je laat je ponie weer aandraven, tot dat hij weer te snel gaat dan laat je hem weer langzamer gaan, (je kan hier een commando aan verbinden, dat is bij mij "langggzaaaaam" Mocht hij weer gaan stappen draaf je opnieuw aan, dit herhaal je een paar keer. Doet hij een paar passen goed dan is ie BRAAAAAAAFFF!!! En ga je de volgende dag weer verder. Vooral niet teveel willen in het begin. Je ponie zal snappen dat hij wel moet draven maar niet moet versnellen als je dit consequent volhoudt.

Vraag 3, Je basis positie is bij het binnenachterbeen.
Laatst bijgewerkt door regine op 14-10-08 13:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 13:02

hey Regine Doei!

ook al is jouw paard het maatje Shetlander toch echt wel ontgroeid Nagelbijten / Gniffelen , wat mij betreft ben je van harte welkom in dit topic!

Denk dat we van jou ook een hoop kunnen leren Lachen

_Claire

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 15:48

Ik had ergens gevonden dat je het beste met menteugels aan de LL kan doen. Ik zou het zelf gebruiken bij een mini. En moet je het met hoofdstel of halster doen??

Fliro_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 22:52

Regine bedankt !

Ik moet alleen nog zorgen dat ik 2 van de longeerlijnen aan elkaar heb, want die heb ik nu nog niet.

Fanneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 08:04

In de begin periode gebruik je een longeersingel, omdat het makkelijker is je pony rechtuit te lopen.
Ik gebruik een leren slofteugel, is de perfecte lengte voor een shetlandpony. Met leidsels moet ik ze al snel "opbinden"

_Claire

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 08:53

vanmiddag bestel ik een mini longeersingel en als die binnen is gaan we gelijk aan de slag met longeren met dubbele lijnen! Het kan dus ook met 2 longeerlijnen?

regine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 08:58

Fliro_ schreef:
Regine bedankt !

Ik moet alleen nog zorgen dat ik 2 van de longeerlijnen aan elkaar heb, want die heb ik nu nog niet.

@ Fliro_

2 longeerlijnen is wat lang en ook wat zwaar, je hebt zoveer "restlijn" in je hand dat je daarmee niet zo fijn kan werken. Hetzelfde denk ik trouwens over menleidsels, het is beiden vrij zwaar om vast te houden. Ik werk met teugels van "tassenband". Dit kun je online bestellen of bij de naaiwinkeltjes kopen.
6 meter lang is voor een paard of grote ponie genoeg. Het band van ong 1.5 cm breed ligt het fijnste in je hand.
Je kan er aan de uiteinde klipjes/ haakjes/ musketon/ wat je wil aan vast naaien om de teugels aan het bit te maken en zo heb je je teugels.

Longeren met dubbele lijnen is compleet wat anders dan het werk aan de lange teugel.

_Claire

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 15:28

ik ga de theorie van Eline gebruiken op de eerste pagina, die lijkt mij erg handig!

Fliro_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 18:45

XClairetje schreef:
ik ga de theorie van Eline gebruiken op de eerste pagina, die lijkt mij erg handig!

Mij ook Vork
En ik denk dat ik die touwen ga bestellen want het lijkt mij ook lastig met 2 longseerlijnen eigenlijk..

fjord_brucht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 21:36

fjord_brucht schreef:
Eliine schreef:
Dat is wat ik opmaakte uit de berichten van Zilfstar, meer niet. In ieder geval, lijkt het me handiger om de met Zilfstar zelf te bespreken Lachen Die zal jou het beste kunnen vertellen of er iets mis is gegaan, en wat er eventueel mee zou moeten gebeuren.
Hier in dit topic weten we niet meer dan de berichten van Zilfstar, we kennen de pony niet persoonlijk, dus ik ga hier ook geen conclusies trekken over het gedrag van Sando en de eventuele betrokkenheid van Zilfstar daarbij.

Nogmaals, zou je dit met Zilfstar zelf willen bespreken? Lachen Ik begrijp je punt, maar nogmaals denk ik dat je hiervoor toch echt bij Zilfstar zelf moet zijn en niet in dit topic.[/quote]

het was meer mijn vraag of het door LL kon komen.Ik bespreek het sowieso met haaar

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 09:17

Eigenlijk vooral een vraag aan Regine, maar omdat er misschien meer mensen dit probleem tegen (gaan) komen plaats ik het even hier.

Ik heb de laatste tijd met Umpire (mijn pony) het probleem dat hij een beetje in de 'duikboot'houding gaat tijdens het trainen aan de lange teugel. Aan de dubbele longe en onder het zadel doet hij het niet/nauwelijks. Vooral in de draf doet hij het, en ik heb zelf het idee dat het komt omdat hij verzameld moet maar nog niet echt zn achterhand er goed onder krijgt. Hij is nu 4 jaar en n paar maanden dus ik denk dat hij de bespiering/ kracht nog een beetje mist. Maar aan de andere kant als ik m dan een paar passen voorwaartser vraag dan blijft hij in die houding lopen. Ik ben bang dat het een gewoonte gaat worden, maar hoe krijg ik zn hoofd op een wat normalere hoogte? Voorwaartser helpt dus weinig, een ophouding ook niet, gaat ie alleen maar dieper. En met een tikje dan gaan de oortjes wel even opzij en versnelt ie, maar ook dat heeft weinig effect.
Verder doet ie alles braaf, alleen loopt hij dus veel te diep. Hij is trouwens niet heel erg zwaar in de hand. Soms hangt ie een beetje maar hij trekt me niet mee oid.

regine

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 11:35

Ik neem aan dat het over een Shetlander gaat? Ik weet niet hoe ver je al met hem bent maar 4 is natuurlijk niet de leeftijd waarop je grote verzamelingen mag en kan vragen. Goed dit even terzijde.

Maar goed het is dus een probleem met de aanleuning; je zegt dat hij niet zwaar is op de hand en niet voorwaartser wil. Tja meestal gaan ze te diep omdat je toch net te lang vasthoudt. Dat is nou eenmaal een feit, dus probeer na je ophouding ook echt los te laten. Met loslaten bedoel ik niet alle contact kwijt maar je mag ong. een pak suiker vasthouden zeg maar - dit voor je idee van druk geven.

Meestal ben je net een paar seconde te laat als je paard te diep gaat, dan denk je zelf wel dat je los laat maar je bent gewoon echt te laat. Let hier echt op en concentreer je op je paard. Probeer te voorspellen wat en wanneer hij het doet. Hoe dan ook probeer als je hem voorwaartser wilt maken hem ook echt wakker te maken en let daarbij vooral op dat je dan niet tegenhoud voor. Ik bedoel daar mee - maak het uitdagend voor hem, niet steeds hetzelfde saaie rondje, zorg dat hij moet opletten door veel figuren te maken, zelf figuren te bedenken, hij moet zich met jou bezig gaan houden en zich afvragen waar jij nou weer naar toe wil. Laat hem op jou letten, zorg dat hij aandacht er bij moet houden.
Vraag niet een paar passen versnellen maar wat langere stukken actief maken, stop even met het vragen van de verzameling (dat komt later wel weer, eerst het probleem oplossen) en maak hem hier mee wat vlotter. Hij zal dan echt vanzelf zijn hoofd omhoog moeten brengen.

Polly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 16:31

Welkom in het topic Regine, gezelllig Haha!

regine

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 17:58

Heej Polly Haha!

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 18:19

Nou het is niet zo dat hij niet voorwaarts is/wil hoor. Integendeel Haha! ik kan hem binnen 2 sec in een prachtige middendraf krijgen als ik wil Knipoog Wat de verzameling betreft, echt verzameld is het nog (lang) niet. Het is alleen wel een langzamer tempo dan het arbeidstempo. Wil ik dus langzamer dan het arbeidstempo dan neemt hij die houding aan, en laat ik hem dán versnellen, dan blijft hij vaak in die 'houding'. Ik werk veel met tempowisselingen/voltes/wijken/appuyeren/schouderbinnen/buitenwaarts. Dus nee ik denk niet dat de training niet afwisselend genoeg is. (ik hou uiteraard rekening met zijn leeftijd en laat train deze oefeningen niet te lang en niet te vaak achter elkaar)
Ik zal proberen om hem meer 'los' te laten. Maar ik denk dat hij dan nog meer naar beneden kukelt. Maargoed ik ga het proberen Lachen
Ga hem straks aan de dubbele longe trainen, en zal dan eens opletten of hij het dan ook doet als ik hem terug in tempo laat komen.

regine

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 18:27

Voorwaarts en middendraf is niet hetzelfde wat ik bedoel Knipoog Je moet hem proberen wat actiever te krijgen, laat hem op jou letten. Het is wat dat hij dat allemaal al kan met 4, maar probeer het voor hem nieuw te maken, dat hij opnieuw op jou moet gaan opletten. Dat hij niet kan 'sloffen' maar 'wakker' moet zijn en op moet letten. Maar overvraag hem niet.

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 18:38

nee voorwaarts en middendraf is idd niet hetzelfde Knipoog maar ik bedoel ermee te zeggen dat hij wel degelijk oplet. Het schakelen oid is geen probleem, het is echt dat hij op de voorhand valt.
Ik heb niet het idee dat ik hem overvraag. We doen het stapje voor stapje, en niet te lang achter elkaar. En dat we bijv. de schouderbinnen/buitenwaarts trainen wil nog niet zeggen dat hij hem al perfect uitvoert Knipoog Hetzelfde geldt voor de appuyementen, die zijn echt nog maar in het beginstadium met minimale lengtebuiging.

MaaikeVR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 18:56

Heey
ik probeer dus te LL met me andere shetty!
Maar dat is echt een ramp! Boos!
ik doe gewoon alles wat moet denk ik.
Soms doe ik er een elestiek aan dan loopt ze netter... maar dat is dus foute boel.. Ze draai dan heelt om en gaat stijgeren. ik de elastiek op het lost, gaat ze were steugeren.
Elastiek eraf!nou... en ze blijft flippen.
ik snap het echt niet.Ze wil ook gewoon niet dat ik erachter loop! echt vaag
Wie heeft er tips??

pluche_pluus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 19:13

MaaikeEnShet schreef:
Heey
ik probeer dus te LL met me andere shetty!
Maar dat is echt een ramp! Boos!
ik doe gewoon alles wat moet denk ik.
Soms doe ik er een elestiek aan dan loopt ze netter... maar dat is dus foute boel.. Ze draai dan heelt om en gaat stijgeren. ik de elastiek op het lost, gaat ze were steugeren.
Elastiek eraf!nou... en ze blijft flippen.
ik snap het echt niet.Ze wil ook gewoon niet dat ik erachter loop! echt vaag
Wie heeft er tips??

ik kan 1 tip geven. en de pony moet het wel leuk vinden! wat ik nu lees is dat je er een elastiek omheen bindt ze dan wel normaal loopt. Is het dan niet eerst het punt om die pony normaal te laten lopen en dat je er dan pas mee gaat werken? dus langzaam opbouwen. niet op de 1 of andere dag bedenken ik wil LL gaan doen.en mijn pony moet het dan ook maar.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 20:19

Ik ben met mijn shetlander ook bezig met lange lijnen en het gaat al best goed, ik wil er nog wat meer over weten, maar zo te zien moet ik eerst even de 28 pagina's lezen ofniet? Bloos

Polly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 13:22

xMarliez, dat hoeft niet, als je op de eerste pagina kijkt, heeft Eline daar een hele handige uitleg gegeven, en als ejd an vragen hebt kun je die gewoon vragen! Haha!

En Inderdaad wat pluche_pluus al zegt, als je pony het niet leuk vind, dan houdt het snel op...

MaiNat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 18:19

Ik had een tijdje geleden een oproepje gedaan bij diensten voor lange lijnen les/instructie maar geen reactie dus ik probeer het hier maar!

Is er hier iemand die het leuk vind om mij les te geven in lange lijnen met me shetlander? Omgeving Nieuwe Niedorp Haha!.
Ik lange lijn best vaak met me shet, zowel in de bak, op de wei of buiten, maar zou graag wat meer aanwijzingen krijgen en meer naar iets toe trainen. Zo lange lijn ik altijd er recht achter, maar zie jullie allemaal aan de zijkant lopen. Zo zijn er meer dingen.

Ik weet wel dat er af en toe clinics gegeven worden, maar ik zoek echt les Haha!