Hoeveel kan een shet eigenlijk dragen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

LADPR

Re: Hoeveel kan een shet eigenlijk dragen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 10:14

Ja precies, heel veel mensen komen op het woord shet ind e titel af, zien ze dat er nks te rellen is gaan ze weer zodner wat te zeggen jammer genoeg.

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 13:52

Ik vind dat er trouwens in dat soort commentaar wel onderscheid gemaakt wordt. Sommige kinderen van een jaar of 12 waarvan ik denk: "ach, voor het mooie misschien iets te lang maar meer dan 35 kilo is het niet", worden helemaal de grond in geboord, daarbij vaak ook nog op een weinig onderbouwende manier en het liefst 5000 keer, terwijl andere (waarschijnlijk populairdere???) bokkers die te groot/zwaar zijn opmerkingen krijgen als "ziet er fijn uit, je zit 'm niet in de weg, mooie combi"

Iedereen is het vervolgens eens over de 20% regel maar blijkbaar is die per persoon flexibel te gebruiken....

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 13:56

Ik behandel iedereen hetzelfde hoor, te groot is voor mij te groot of ze dan wel of enit te zwaar zijn maakt voor mij dan niks uit en hoe populair iemand wel niet is al helemaal niet

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 14:01

hehehe...had het ook niet over jou hoor karoliena Haha!, was meer een observatie in het algemeen.
Ken je verder niet maar zie je opmerkingen en topics regelmatig langskomen dus had jou zeker niet in die categorie ingeschaald! Knipoog

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 14:09

Haha nee maar je praatte zo in zijn algemeenheid, hihi.

Kreeg het van de week al als beschuldiging naar mn kop omdat ik het ruitertje van ons te groot vond. Ten eerste moet ik dat natuurlijk sowieso zelf weten maar ten tweede zat ze met dr voeten al op kniehoogte en ze pastte niet lekker meer in het zadel, mijn duidelijke conclusie is dan dus dat ze te groot is. Blijkbaar vinden dus een hoop mensen dat onzin

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 14:10

karoliena schreef:
Dat niet alleen Yancha, kijk eens als ik een rijtopic plaats, soms wel bijna 700 hits! Maar nooit meer dan 20 reacties haha. Allemaal sensatiezoekers dus

Bij jou durf ik wel te kijken, maar soms als ik bij HAW shetlander zie staan, durf ik soms niet eens te kijken...
Vind het zó erg dat sommige paardrijden belangrijker vinden dan het paard (pony).
Vind het erg dat "mensen" zó egoistisch kunnen zijn Misselijk
en idd het liefst reacties van het clubje die ook zeggen dat het kan en natuurlijk zonder onderbouwing....
Snap niet dat ze naar hun eigen foto's kúnnen kijken Ziek

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 14:11

Zo ben ik ook idd. Te groot is te groot en te zwaar is te zwaar. Zo simpel is dat.

Als je boven 20% van het gewicht van de pony uitkomt, ben je te zwaar. En als je met je voeten bij de knieën van de pony komt, ben je te groot. Daar verandert een bekende naam niks aan.

Het is hard, maar ja, het hele leven is hard...

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 14:13

Precies, werd ook echt pissig dat dat kind tegen mij zei dat het onzin was en dat ik alles te groot vind, ga er toch vanuit dat iedereen het logisch vind dat je het ruitertje uit mijn voorbeeld toch niet je pony dan laat inrijden

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 14:15

Degene die de beginpost scheef vind ik toch wel wat aan de zware kant voor een doorsnee shet, (Vat dit nioet verkeerd op Knipoog)

Ikzelf heb een shet van rond de 1.15 (Het is waarschijnlijk kruising)
en ikzelf weeg 52 kg. en ben 1.69 en het is niet echt mooi als ik erop zit, maar hij vind het heerlijk om te rijden (behalve in de bak Tong uitsteken) Ja

Ik kom net bij de knieen, maar wat, hoevaak rijd ik er nou op, de laatste tijd 1x in de week 30 min. kan niet zo kwaad, en dat is dan rustig rijden en soms een sprongetje, maar tegenwoordig rijd er een kleiner iemand op. Lachen

en ik rijd er vaker mee voor het karretje, vind ie ook leuk en ziet er beter uit Knipoog

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 14:20

Vaak geeft het plaatje al aan of je de pony in de weg zit.
Je kan immers niet netjes en correct zitten.
Dat de pony er wel plezier in heeft, wil niet zeggen dat het geen kwaad kan. Verkeerde belasting (door niet correct zitten) kán wel veel kwaad!

Ik hebn geen plaatje gezien, mar wil je wel wijzen op de feiten.
Of je te groot bent, zul je zelf het beste weten.
Laatst bijgewerkt door superwoman op 31-08-07 14:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 14:21

@ Karoliena: Nou dat kan ik me goed voorstellen... maar het welzijn van de pony staat bij mij dan wel voorop.
En mensen vinden het gewoon niet leuk als je iets niet vind kunnen. Maar goed, iedereen wil altijd de grenzen opzoeken, maar met levende wezens vind ik dat onverantwoord.

En dan nog: er zijn gewoon keiharde cijfers en metingen, daar kun je dan imo moeilijk omheen. 20% blijft 20% dan kun je op je kop gaan staan, maar je verandert er niks aan.

@ Melanie B: sorry, maar jij bent te groot. Bij de knieën komen met je voeten is te groot, en qua gewicht: reken het zadel even mee, dan kom je op 65 kilo, is te zwaar voor elke shet. Hoevaak je er op rijdt, maakt niet uit, het blijft schadelijk.

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 14:21

Ik ben 'by no means' een expert maar ben door veel lezen (o.a. op bokt) tot de conclusie gekomen dat ik voor Rohan ook de "20% & knieën methode" hanteer om te bepalen of iemand te groot/zwaar is.

Rohan doet behalve de kinderen (en daardoor mij), mij ook nog eens extra plezier door zo klein te zijn...heb gisteren naast hem gerend en gesprongen...PHEWIE...ik zag de kilo's er bijna afvliegen Haha!. Er is dus voldoende te doen ook al ben je te groot/zwaar om op een shetlander te rijden:)

@karoliena- als het niet lekker meer zit en oogt, lijkt me dat je de juiste beslissing neemt. Is natuurlijk voor zo'n meisje/jongen niet leuk, zeker als je een leuke band met de pony hebt...

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 14:24

Nee precies, ze is ook neit lang gebleven hoor, heb je weer eht rijverhaal he, rijden is belangrijk voor de jeugd van tegenwoordig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 14:25

Dat is het wel. En bij de meesten helaas is het rijden belangrijker dan het welzijn van de pony.

Lab_iris

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 14:25

StarsForLove schreef:
Ik ken een meisje en dat is 1.75 ong. miss iets kleiner
ze weegt 57/58 kg ook ongeveer
ze rijd op een shetje van kleiner dan 1 meter
ik vind dat ze hier te groot voor is, met haar tenen staan ze op de grond
ze rijd alleen met hoofdstel en op een andere shet die kleiner is rijd ze met halster
ik heb haar vaak mijn meining over gezegd maar zij blijft volhouden dat hij het makkelijk aankan omdat hij: nog heel vervelend bij haar doet soms (rennen en bokjes) en dat hij snel loopt en hij er dus geen problemen mee heeft

Ik vind echt dat ze er niet meer op zou mogen eigelijk..
wat vinden jullie?

foto
Afbeelding

Dit kan ECHT ECHT ECHT ECHT ECHT! [b]NIET[/b] Jeuses :| dat mens is echt dom bezig, dit kan je echt zo zien! dit kan ECHT niet meer Bloos

Sorry over mijn over de over ge hieperde reactie Knipoog maar ik vind dit ECHT zielig, je ziet m er echt onder lijden! zo`n pony hoort maximaal een kind an 1.30 en 30 kilo op te rijden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 14:31

Idd. Vind ik ook wel de max voor zo'n shet.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 14:32

Yamcha schreef:
@ Karoliena: Nou dat kan ik me goed voorstellen... maar het welzijn van de pony staat bij mij dan wel voorop.
En mensen vinden het gewoon niet leuk als je iets niet vind kunnen. Maar goed, iedereen wil altijd de grenzen opzoeken, maar met levende wezens vind ik dat onverantwoord.

En dan nog: er zijn gewoon keiharde cijfers en metingen, daar kun je dan imo moeilijk omheen. 20% blijft 20% dan kun je op je kop gaan staan, maar je verandert er niks aan.

@ Melanie B: sorry, maar jij bent te groot. Bij de knieën komen met je voeten is te groot, en qua gewicht: reken het zadel even mee, dan kom je op 65 kilo, is te zwaar voor elke shet. Hoevaak je er op rijdt, maakt niet uit, het blijft schadelijk.

Ik rijd eigenlijk bijna nooit met zadel....

@ Superwomen, ja je hebt gelijk ik weet het, daarom rijd ik nu vaak vor het karretje en heeft ie een kleine ruiter Haha!
hier een foto van boris met kleine ruiter:
Op het tonnetje:
(Zie hem kijken en haar lachen Lachen )
http://img178.imageshack.us/img178/9100/ss850120pz6.jpg

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 14:36

Hihi en dat noemt een kleine ruiter haha

Dit vinden wij een passend formaat, in onze ogen ideaal
Afbeelding

Dit vinden wij een kleine ruitertje waar we nog heerlijk jaren mee voorruit kunnen
Afbeelding

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 14:40

Vind ik toch een redelijk kleine ruiter, ze komt nauwelijks onder de buik vandaan en ze is een stuk kleiner en veel lichter, en tja, die foto's die jij plaatst dat zijn gewoon echt kleine kids, maar ik zoek iemand voor boris die wat wedstrijden kan rijden en die met m springwedstrijden wil rijden...Ja
Maar die 1e foto, cute! Lovers

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 14:41

@ Melanie B: Ik vind die idd nog te groot.
En zonder zadel rijden moet je helemaal niet doen, krijg je puntbelasting en dat is nog een keer zo schadelijk.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 14:42

Karo, daar kun jiuj zeker een paar jaar mee verder Haha!

MelanieB, de pony ziet er goed fit uit.
Ruitertje kan prima, maar zal ook vrij snel te groot worden helaas.

Verder wil ik je nog ff wijzen op het zadel, dat het zadel belangrijk is om druk te verdelen en om je evenwicht te bewaren. Leun maar eens tijdens de stap een klein beete naar links of recht en je zult zien hoe heftig de pony daar op reageerd (of hij is al afgestompt, heb ik helaas ook wel eens gezien Boos! Knipoog )

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 14:44

Die twee hebben onderling gereden, de onderste is ook tijdens een wedstrijd, dus wat dat betreft maakt dat niks uit hoor, kan zat op die leeftijd. Alleen dan niet officieel omdat het hengsten, dan mogen ze ze niet starten. Maar wel onderling en via de stamboeken, e.d. Maar jou ruitertje lijkt ook niet te groot, alleen zal ze er waarschijnlijk nog geen jaar op kunnen rijden. Daarom zoeken wij ruitertjes die er minimaal twee jaar op gaan passen zodat de paarden steeds kunnen bij leren en we niet alleen bezig zijn met de ruitertjes dingen te leren.

Mijn zadel superwoman?

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 14:59

geweldige foto's Karoliena! Hoe oud is dat eerste meisje? Ze rijdt keurig zeg!

Dit is bij ons klein:

Onze dochter:
Afbeelding

onze zoon:
Afbeelding

en dit is onze bijrijdster, die is dus een stukje groter dan onze eigen kinderen en daar waar onze kinderen stappen en met hem spelen, kan zij net even wat meer doen Lachen

viewtopic.php?f=10&t=824296&hilit=

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 15:03

Dat eerste meisje was daar net 8 jaar geworden, na die foto heeft ze nog een paar maanden door kunnen rijden maar toen was ze helaas te groot geworden, die ging ineens heel hard groeien, maar daarvoor heeft ze een jaar kunnen rijden bij ons al zij heeft jimmy ook ingereden toendertijd

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 15:03

Geweldig zeg die kids van jou op hun pony, hihi