Shet aan de lange lijnen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Elinaa

Re: Shet aan de lange lijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 13:11

Zo'n groot paard is juist makkelijker, je kunt ook galoperen op de plaats (even makkelijk uitgelegd) en dat is voor een paard makkelijker dan voor een shet omdat deze qua bouw wat meer gedrongen zijn.

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 17:18

Elinaa schreef:
Zo'n groot paard is juist makkelijker, je kunt ook galoperen op de plaats (even makkelijk uitgelegd) en dat is voor een paard makkelijker dan voor een shet omdat deze qua bouw wat meer gedrongen zijn.

Of het voor een groot paard per definitie makkelijker is weet ik niet eigenlijk. Ligt meer aan de bouw dan aan de grootte. Een Shetlander is ook gedrongen gebouwd over het algemeen, ik denk dat een gemiddelde kwpner er meer moeite mee zal hebben.
Wat het aanleren betreft, je begint heel eenvoudig. Als je paard al verzameld kan draven vraag je hem vanuit die verzamelde draf aan te galloperen. Zodra hij ook maar iets doet wat op de richting van een huppelsprong/galopsprongetje lijk, dan beloon je m/stop je m vol met appels/wortels/snoepjes en daarna vraag je het nog een keer. Dit bouw je heel rustig uit, opgegeven moment worden ze sterker in de achterhand en kunnen ze het aan om meerdere passen te galloperen zonder dat er een sprongmoment is. Uiteindelijk heb je dan een paard dat op een staptempo kan galloperen Lachen
Voor de appuyementen (en alle andere oefeningen) geldt eigenlijk hetzelfde. Je begint heel simpel door je paard zijwaarts te vragen. Heeft ie dat door dan ga je steeds meer de stelling/lengtebuiging verfijnen totdat je een mooi appuyement hebt.
Het zit m vaak niet eens in de moeilijkheid van de oefening maar in de hoeveelheid geduld die je als trainer hebt. Het ene paard zal het sneller snappen en er minder moeite mee hebben, maar andere paarden hebben er wat meer tijd voor nodig. En uiteraard kun je bijv. niet van een 3 jarige verwachten dat ie verzameld weggallopeerd Vork

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 17:41

Goede uitleg Eline!

Werk jijzelf ook met een voedsel beloning!

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 18:25

jij kunt beter uitleggen dan ik Bloos maar ik bedoelde hetzelfde Haha!

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 18:34

arans schreef:
Goede uitleg Eline!

Werk jijzelf ook met een voedsel beloning!

Nou ik werk vooral met stembeloning, en als hij iets moeilijks goed uitvoert dan zet k m meestal even stil en kriebel k m uitgebreid op zn hals en beloon m met mn stem. Ben ik met iets nieuws bezig waar hij echt heel veel moeite mee heeft (dat je echt die radartjes in zn hoofd bijna hoort ratelen *LOL* ) dan zorg ik dat ik iets van snoepjes in mn jaszak heb. Dan kan ik m dat toestoppen op het moment dat ie t begrijpt. Voedsel is volgens Umpire nog altijd het alllllerbelangrijkste wat er bestaat, dus een grotere beloning kan ik m niet geven Lachen Maar daarom juist bewaar ik t voor speciale momenten. Na het werken krijgt hij overigens altijd n snoepje. Tijdens t uitstappen zit ie dan al steeds achterom te gluren of we al bijjna klaar zijn *LOL* En meestal doe ik daarna wat grondwerk met m en krijgt ie daarbij zn snoepjes. Zo moet ie er toch iets voor doen (hij bedelt nogal snel dus geef m niks zomaar) maar is het wel ontspanning.

mememe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 22:13

Als het morgen droog is ga ik morgenmiddag even de basis oefenen, heb het al een paar keer met haar gedaan. Ze kan al wel een beetje achteruit lopen, maar dan stresst ze nogal gauw , dus dat wou ik eerst even laten voor wat het is. Achteruit lopen heb ik haar trouwens een tijd geleden al een keer geleerd. Ben benieuwd hoe ze het gaat oppakken , had alleen steeds een probleem met sturen het ging nooit hellemaal vlekkeloos, maar na een paar keer oefenen ging het steeds beter was even op elkaar in spelen. Ben benieuwd hoe ze het morgen gaat doen, wou vooral eerst gewoon oefenen in stap en misschien een klein drafje proberen, maar denk dat ik het bij stap hou. Maar als je gaat draven moet je dan ook achter je pony aan rennen in het begin of hou zijn jullie er mee begonnen?

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 11:15

mememe schreef:
Als het morgen droog is ga ik morgenmiddag even de basis oefenen, heb het al een paar keer met haar gedaan. Ze kan al wel een beetje achteruit lopen, maar dan stresst ze nogal gauw , dus dat wou ik eerst even laten voor wat het is. Achteruit lopen heb ik haar trouwens een tijd geleden al een keer geleerd. Ben benieuwd hoe ze het gaat oppakken , had alleen steeds een probleem met sturen het ging nooit hellemaal vlekkeloos, maar na een paar keer oefenen ging het steeds beter was even op elkaar in spelen. Ben benieuwd hoe ze het morgen gaat doen, wou vooral eerst gewoon oefenen in stap en misschien een klein drafje proberen, maar denk dat ik het bij stap hou. Maar als je gaat draven moet je dan ook achter je pony aan rennen in het begin of hou zijn jullie er mee begonnen?

Ik heb Sando met longeren op stemcommando geleerd "rustig draven" om een rustig tempo te pakken, te verzamelen, achterbenen eronder etc.. Dus zodra ik met LL begon en Draven zei, zei ik er meteen rustig draven achteraan. Inmiddels weet hij met de LL dat het de bedoeling is rustig te draven zodat ik mee kan lopen (flink doorstappend dat wel) en ik pep hem nu steeds wat meer op, zodat hij dus wat verzamelder gaat lopen. Maar wel zo dat ik niet hoef te rennen. Na enkele meters laat ik hem dan aan de langste mogelijkheid een volte om me heen draven om even te strekken etc. En die afstand voor ik dat doe bouw ik langzaam uit. (was eerst na enkele passen draf. Nu zitten we al op ong een hele lengte van de rijbak dat hij een redelijk verzameld drafje kan volhouden). Dat verzameld draven moeten ze echt leren hoor! dus 2 passen rustig drafje in het begin is al goed en beloon je hem.

mememe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 18:01

Zilfstar schreef:
mememe schreef:

Ik heb Sando met longeren op stemcommando geleerd "rustig draven" om een rustig tempo te pakken, te verzamelen, achterbenen eronder etc.. Dus zodra ik met LL begon en Draven zei, zei ik er meteen rustig draven achteraan. Inmiddels weet hij met de LL dat het de bedoeling is rustig te draven zodat ik mee kan lopen (flink doorstappend dat wel) en ik pep hem nu steeds wat meer op, zodat hij dus wat verzamelder gaat lopen. Maar wel zo dat ik niet hoef te rennen. Na enkele meters laat ik hem dan aan de langste mogelijkheid een volte om me heen draven om even te strekken etc. En die afstand voor ik dat doe bouw ik langzaam uit. (was eerst na enkele passen draf. Nu zitten we al op ong een hele lengte van de rijbak dat hij een redelijk verzameld drafje kan volhouden). Dat verzameld draven moeten ze echt leren hoor! dus 2 passen rustig drafje in het begin is al goed en beloon je hem.

Heb het vandaag even geprobeerd en het ging hartstikke goed. Rustig stappen, halthouden,achterwaarts en rustig draven. Alles kende ze nog en ze had al een paar maand niks gedaan wegens tijdgebrek en wegens gebrek aan dingen die ik kon doen. Ze vond het echt heel leuk, echt een uitdaging weer voor haar. Wijken zal moeilijk gaan , maar zo ver zijn we nog niet.

MaaikeVR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 21:08

ik heb altijd ge LL met mijn shetje!Deed ze Goed!
vandaag voor het eerst met de kar!!
Ging super goed!!!
op de stenen echt super.!
ik zet er foto's op Haha!

pluche_pluus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 15:21

ik ben v/d week naar buiten gegeaan met LL .
omdat lil nogal een handje heeft van omdraaien, is het juist een goede oefening.
dus alsnog omgedraait, (zat toen heel erg in de knoop met de lijnen hahaha :p ) maar uiteindelijk toch weer vooruit gekregen na wat boze woorden en tikjes.
en dan loopt ze weer als een trein!

Bashir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 16:03

Een vraagje, ik heb een shet van 2,5 jaar oud eigenlijk als gezelschap voor mijn paard, nu zat ik dit topic te lezen en het leek me wel leuk idee om dat met mijn shet ook te gaan doen aangezien ik hem toch wat beweging wil geven zodat hij niet net als zijn moeder tonnetje rond wordt.
Met welke leeftijd beginnen jullie hier zo´n beetje mee? Ik neem ook aan dat jullie dan van uit het longeren beginnen. Op het moment kan hij helemaal niets, hij heeft 2x met mijn paard mee gehobbelt, mijn paard los en de shet er aan de lijn op de binnenhoefslag er naast. Dat ging goed en ik hoop dat hij zo een beetje de comando´s gaat snappen.
We zijn nog wel even bezig voor we aan het echte werk kunnen beginnen.

Kent iemand een paar goede boeken over dit onderwerp? Met de uitleg van Eliine kom ik al een heel eind maar ik zou me er graag wat meer in willen verdiepen.

Bedankt

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 18:19

Zo, kom zomaar na hele lange tijd weer even binnenvallen, maar wilde even mededelen dat ik vandaag met 2 pony's heb gelangelijnd, in 2 span! De hengst liep echt super, merrie liep wat te drammen, maar lieten zich beide goed sturen en corrigeren. Ben erg trots erop Haha!

Tam_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 18:47

Hoi! Haha!

Ik ga vandaag voor de 2e keer langelijnen. Maar Lola, die loopt afentoe nog te zwabberen op de rechte lijnen. Doe ik dat, of ligt het aan Lola..? Lachen

mememe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 19:18

@ Tam_ : Ik heb dat ook weleens. Maar meestal doe ik dat zelf onbewust Bloos . Vooral nadat we een kort conflict hebben gehad.

Heb vandaag ook weer eens even geoefend ging wel aardig. Had het nu voor het eerst in een groter weiland gedaan. Was even een beetje uitvinden eerst maar later liep ze wel aardig, veel voltes gedraaid en vaak van hand veranderen zowel in stap als in draf. Heb ook nog een galopje gedaan maar dan gewoon aan de dubbele lijnen. Wil haar eerst hellemaal bevestigd hebben in draf en stap, daarna wil ik pas echt galop gaan proberen, oefen nu wel dat ze ook wat langzamer gallopeerd dat gaat wel goed.
Ga gewoon lekker rustig door oefenen en niks over haasten.

magiclove

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 15:40

Ik wilde het ll'en met tinka ook weer gaan oppakken.. maar nu kan ik haar dus niet meer vaak zien.. bijna helemaal niet meer, dus het trainen ligt ook stil.. echt jammer Boos!

Tam_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 16:28

Gister heb ik het weer gedaan, en het ging wel goed! Haha! Op de linkerhand loopt ze gewoon netjes op de hoefslag, amar rechts is het nog wat moeilijk. Lachen

Hoe doen jullie dat met draven en galoperen?

mememe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 17:23

Tam_ schreef:
Gister heb ik het weer gedaan, en het ging wel goed! Haha! Op de linkerhand loopt ze gewoon netjes op de hoefslag, amar rechts is het nog wat moeilijk. Lachen

Hoe doen jullie dat met draven en galoperen?

Wat ik er van begrepen heb is dat ze zo langzaam moeten kunnen draven/galloperen dat je mee kunt lopen. Correct me if i'm wrong.
Dit duurt wel aardig lang voordat ze dit goed onder de knie hebben, sommige paarden/pony's hebben dit snel on der de knie. Eerst goed oefenen in stap daarna in draf en als ze er echt aan toe zijn kun je galop proberen. Galop is heel moeilijk ik heb haar nu 2 keer aan de lange lijnen en heb haar al 2 gewoon kunnen laten draven. Heb de 2e keer alleen galop aan de dubbele longe gedaan, ook al een klein beetje langzamer galloperen dan normaal.
Weet niet zeker of het zo hellemaal klopt maar dan hoor ik het graag, maar dit is wat ik er van snapte. Bloos

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 18:11

Moderatoropmerking:
Blijven jullie ontopic?

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 18:57

Mocca schreef:
Blijven jullie ontopic?

huh? heb ik iets gemist (verwijderde posts oid) of hebben wij het nu al 27 pagina's lang over het werken aan de Lange Lijnen met je Shetlandpony? En dat is imo precies waar dit topic voor opgericht is.

Kan het verkeerd hebben hoor..

fjord_brucht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 19:31

Hoi dit is de eigenaresse van Sando.Sinds Zilfstar bezig is met LL is Sando erg heet geworden merk ik zelf.Komt dat door LL
Hij begint nu vanuit het niets te steigeren en bokken als je met hem aan het werk bent.

Dit kan ik echt niet hebben om dat hij ook voor de wagen staat en ik geen zin heb in een dwarse pony voor de wagen.En ik zet mijn zoon er nu niet meer zo makkelijk op

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 20:39

fjord_brucht schreef:
Hoi dit is de eigenaresse van Sando.Sinds Zilfstar bezig is met LL is Sando erg heet geworden merk ik zelf.Komt dat door LL
Hij begint nu vanuit het niets te steigeren en bokken als je met hem aan het werk bent.

Dit kan ik echt niet hebben om dat hij ook voor de wagen staat en ik geen zin heb in een dwarse pony voor de wagen.En ik zet mijn zoon er nu niet meer zo makkelijk op

Tja of dat door de LL komt is vanaf mn pc wat lastig beoordelen Knipoog Geen van mijn pony's die ik train hebben hier last van, dus uit eigen ervaring kan ik ook niet spreken.
Wat ik wel begreep uit eerdere posts van Zilfstar is dat Sando sowieso wel snel heet is. Dit zou verergerd kunnen worden door het LLen omdat dat voor je pony soms best moeilijk is. Sommige pony's 'lossen dat op' door druk te worden, anderen slaan juist dicht en weer anderen gaan in de staak.
Toch durf ik niet zo te zeggen 'dat komt door het LLen' daarvoor ken ik (en de rest hier in het topic met mij denk ik) de pony niet goed genoeg Knipoog

Je zou het natuurlijk uit kunnen testen door even een paar weken een break te nemen en niet meer aan de Lange Lijnen te werken. Wordt zijn ongewenste gedrag dan zichtbaar minder, dan kun je denk ik wel stellen dat het werken aan de Lange Lijnen misschien niet heel geschikt is voor hem.

fjord_brucht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 21:22

Sando is helemaal niet snel heet weet niet hoe zilfstar daarbij komt.Zo ken ik hem namelijk helemaal niet.

Tuurlijk hij is weleens ondeugend maar ja dat vind ik niet meer dan normaal.

Maar zoals hij nu is ken ik hem niet

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 21:26

Dat is wat ik opmaakte uit de berichten van Zilfstar, meer niet. In ieder geval, lijkt het me handiger om dit met Zilfstar zelf te bespreken Lachen Die zal jou het beste kunnen vertellen of er iets mis is gegaan, en wat er eventueel mee zou moeten gebeuren.
Hier in dit topic weten we niet meer dan de berichten van Zilfstar, we kennen de pony niet persoonlijk, dus ik ga hier ook geen conclusies trekken over het gedrag van Sando en de eventuele betrokkenheid van Zilfstar daarbij.

fjord_brucht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 21:29

Eliine schreef:
Dat is wat ik opmaakte uit de berichten van Zilfstar, meer niet. In ieder geval, lijkt het me handiger om de met Zilfstar zelf te bespreken Lachen Die zal jou het beste kunnen vertellen of er iets mis is gegaan, en wat er eventueel mee zou moeten gebeuren.
Hier in dit topic weten we niet meer dan de berichten van Zilfstar, we kennen de pony niet persoonlijk, dus ik ga hier ook geen conclusies trekken over het gedrag van Sando en de eventuele betrokkenheid van Zilfstar daarbij.

Ik begreep dat je het daar uit opmaakte.Maar uit mijn eigen ervaringen weet ik dat hij niet snel gek te krijgen is.

en bij haar gaat hij lopen steigeren en bokken met haar zoon erop terwijl ze met LL bezig is.Je moet toch heel wat doen om hem zo gek te krijgen.

_Claire

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 21:34

Hee, ik wil met mijn verzorgminishetlander ook aan de LL gaan werken. Maar met wat voor teugels/longeerlijnen kan je het beste werken?