Hoeveel kan een shet eigenlijk dragen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Hoeveel kan een shet eigenlijk dragen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 10:39

skessa schreef:
even ons verhaal.
Wij hebben een schat van een shet van 1.02 meter. Onze zoon van 8 rijdt er op, nog geen 30 kilo zwaar.
Voordat wij de pony van ons was werd ze gebruikt voor lesjes. Ze was ook drachtig én de juf reed er vaak op, die minstens 60 kilo was.
Toen wij de pony kochten was ze 11 jaar en had al een erg doorgezakte rug. Hoe zou dat nu toch komen? Boos!
http://www.mijnalbum.nl/Foto-VE6Z6EIS.jpg

Gek hè dat je dan doorgezakte ruggen krijgt... hééél vreemd....

@ superwoman: Idd, als je geluk hebt interesseert het die ouders wèl want het meisje geeft duidelijk geen donder om die pony, die geeft alleen maar om zichzelf. Boos!

Het is idd dierenbeulerij.

Ik weet niet of dit off topic is eigenlijk, maar ik vind het onbegrijpelijk dat de Dierenbescherming niks aan zulke dingen doet.
Je hoeft je kat maar vuil aan te kijken (en daar heb ik soms reden toe, echt) of de DB haalt m bij wijze van spreken al weg, maar met paarden en pony's mag blijkbaar alles...
Oké je mag ze niet in een oude tochtende schuur houden, en als ze onder de mijten zitten en broodmager zijn worden ze ook weggehaald geloof ik, maar (veel) te zwaar belasten, uitbuiten en slaan tot bloedens toe mag allemaal.... rare wereld.
Even een gedachtenspinseltje van mij en mss wel totaal offtopic, maar ik snap dat gewoon nooit. Ik vind dat zo vreemd... zo raar...

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 11:06

@Yamcha - ben ik helemaal met je eens, is het zelfs niet zo dat de DB bijzonder weinig mag doen zolang een dier toegang heeft tot voedsel/water en een plaats om te schuilen? De nederlandse wetgeving laat daar wat te wensen over. Was er niet zelfs een casus waarbij een man..ehm...onzedelijke handelingen met een shetlander had uitgehaald en de eigenaren hem alleen konden vervolgen wegens 'betreding van privé terrein'?

weer on-topic, ouders en eigenaren kan het niet altijd iets schelen. De eigenaresse van de shet uit "mijn" voorbeeld vindt het bijvoorbeeld prima. Ik vind het moeilijk...je wilt graag uitleggen waarom het te groot/zwaar zijn de gezondheid van de pony kan schaden en wordt meteen bestempeld als "bemoeial"

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 11:18

De wetgeving laat heel veel te wensen over. maar gek genoeg wordt er bij zo ongeveer alle dieren behalve paarden best ingegrepen, maar bij een paard mag alles... (zou dat zijn omdat de paardensport big business is?)

Het is ook moeilijk.Mensen willen niet horen dat ze iets verkeerd doen en als je dan wat zegt heb jij het gedaan...
Dat die pony kreupel is heeft NIET met overbelasting te maken, en dat ie vast zit in de spieren en een kapotte rug heeft ook niet.
In het ergste geval heeft de DA die de keuring deed bij aankoop zijn werk niet goed gedaan.
Eigenlijk doet gewoon iedereen het verkeerd. De DA is niks waard, de hoefsmid bekapt en beslaat niet goed, de masseur kan er niks van, want e spieren zitten een maand later alweer vast...

En de ruiter doet niks verkeerd hoor want:
"Ik mag toch lol met mn paardje hebben?"
En soms krijg je een huilerig:
"Maar je wilt me mijn pleziertje toch niet afnemen?"
GRR. Boos!
En soms heb ik dan zóveel zin om zo iemand eens goed de waarheid te zeggen... maar ik doe het bijna nooit. Waarom? Omdat het zo weinig nut heeft. Want zolang die ruiter niet écht geïnteresseerd is in het welzijn van zijn/haar paard/pony, verandert er niks. En de meeste ruiters zijn alleen maar geïnteresseerd in zichzelf.
En ja... af en toe kom je er dan een tegen die wèl om zijn paardje geeft, maar het niet wist. En een tabelletje is bij zo iemand genoeg, want die mensen willen het risico niet eens lopen...

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 11:21

Ik ben blij dat de ruitertjes die bij ons weggaan, weggaan emt de weet wat goed en wat neit goed is, die zul je ook neit terug vinden op een veel te kleine pony.

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 11:25

Heey ik had een vraag,
Ik houd me aan de 20% regel Haha!

Alleen moet je dan het zadel er wel/niet bij rekenen Lachen ?

Bedankt

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 11:30

"ja maar het is zo moeilijk om een grote verzorgpony te vinden" Ook zo'n fijne! Als je zo gek bent op paarden waarom zijn andere dingen dan niet ook leuk om te doen? Ik vind het heerlijk om met mijn bijrijdpaard door de bossen te rijden maar heb ontzettend veel lol om met Rohan VD/NH (eigen combi) te doen.

Het frustreert wederom alleen maar. Ik vind het ongelooflijk dat ik een 2 uur durend gesprek heb gehad met iemand van 14-15, alleen maar onderbouwde verhalen heb verteld, humor heb gebruikt, ook uit het oogpunt "jij kunt er ook niets aan doen, jij wist het vast niet". Om dan aan het einde te horen: "Ja, maar ik ken haar al 1 jaar en ken haar karakter dus en als ze het niet wil doet ze het niet en dus kan het zeker nog tot de winter maar ALS ze aangeeft dat ze het niet meer wil, stop ik hoor"

Dan wil je inderdaad even schreeuwen! Bloos

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 11:30

@Pistasche - je moet het zadel erbij rekenen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 12:05

Mensen kunnen idd ongelooflijk harde koppen hebben - als ze iets niet willen geloven, geloven ze het niet. En daar doe je (helaas) niks aan.

Als je wat wilt bereiken, kun je beginnen met kinderen; zoals Karoliena. Die kun je de basis goed aanleren, wat moet, en hoe het niet moet. En jong geleerd is oud gedaan, zeggen ze wel eens, maar het klopt, ook daarin is opvoeding zó belangrijk...

Pubers (van 14-15) zijn al veel moeilijker, volwassenen helemaal. Alleen als het ze om de paarden gaat, en niet om het rijden, bereik je ze. Anders niet.

Gowlan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 13:26

ben je alleen voor je lengte niet wat te zwaar?
ik ben 14, ben 1.53 kort en weeg 43 kilo.
uhm, ik vind je persoonlijk wel te zwaar ja.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 13:34

Op wie was dit gericht? Want ik geloof niet dat ik te zwaar ben voor mijn lengte.
Ik rijd ook niet op shetten trouwens, maar op paarden. Dus ik zie wat mij betreft het probleem niet.

Gowlan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 13:40

Yamcha schreef:
Op wie was dit gericht? Want ik geloof niet dat ik te zwaar ben voor mijn lengte.
Ik rijd ook niet op shetten trouwens, maar op paarden. Dus ik zie wat mij betreft het probleem niet.

ooh de maker van het topic, weet effe niet wie het uit mijn hoofd is Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 14:12

Oh oké. Zet er dan volgende keer ff bij: @ TS (= Topic Starter) dan is het wat duidelijker. Lachen

Linnnny

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 14:16

Mijn zus zegt altijd ; een shet kan zijn eigen gewicht dragen. Maar natuurlijk is het fijner iets lichter en voor het plaatje mooier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 14:20

Bullshit. Dus een shet kan 250 kilo dragen? Bloos! Weet je hoe groot en dik iemand is die dat weegt?
Wees wijzer, alsjeblieft zeg, even je verstand gebruiken.

Een shet is een pony voor kleine kinderen, die (inclusief zadel) niet meer dan 50 kilo wegen. Dus dan ben je er met kids tot 8 jaar wel zo'n beetje.

Een kleine rekensom leert ons vervolgens dat 20% van 250 op 50 kilo neerkomt, en voilà, daar 9is hij weer, in volle glorie: de 20 procent regel. Tadaaaa!!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 30-08-07 14:23, in het totaal 1 keer bewerkt

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 14:21

@ Yamcha - ik denk dat je het 'niet kunnen bereiken' hier op bokt ook altijd heel duidelijk ziet. In zoveel topics wordt gevraagd of men te zwaar is voor zijn/haar (verzorg)shet, als dit dan (onderbouwd) beaamd wordt, krijgen de mensen die serieus advies geven vaak nogal brutaal en ongenuanceerd antwoord.....eigenlijk willen ze dus niet weten of ze te zwaar zijn, ze zoeken medestanders om te verantwoorden dat het best kan....(amateur-psychologie Knipoog )

Het kan ook anders hoor, er zijn plenty leuke meiden! viewtopic.php?f=10&t=824296&hilit=
dit is onze bijrijdster voor Rohan en zij maakt zich juist zorgen of ze echt niet te zwaar (nog geen 32 kg) en/of lang is en of hij geen last van haar heeft Ach gut

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 14:22

@Linnnny - Dan kan ons hele gezin bestaande uit mijn man, ikzelf EN onze drie kinderen op onze shet van 1m10 zitten!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 14:29

nathalie2302 schreef:
@ Yamcha - ik denk dat je het 'niet kunnen bereiken' hier op bokt ook altijd heel duidelijk ziet. In zoveel topics wordt gevraagd of men te zwaar is voor zijn/haar (verzorg)shet, als dit dan (onderbouwd) beaamd wordt, krijgen de mensen die serieus advies geven vaak nogal brutaal en ongenuanceerd antwoord.....eigenlijk willen ze dus niet weten of ze te zwaar zijn, ze zoeken medestanders om te verantwoorden dat het best kan....(amateur-psychologie Knipoog )

Het kan ook anders hoor, er zijn plenty leuke meiden! viewtopic.php?f=10&t=824296&hilit=
dit is onze bijrijdster voor Rohan en zij maakt zich juist zorgen of ze echt niet te zwaar (nog geen 32 kg) en/of lang is en of hij geen last van haar heeft Ach gut

Zo'n kind moet je houden, zeg! Haha!
zulke kids houden van de pony ipv het rijden. En als je haar aanhoudt, en je zegt op een gegeven moment dat ze beter kan afbouwen met rijden en beginnnen met VD of mennen ofzo, zal ze dat direct begrijpen en er niet moeilijk over doen...
Kijk, en die kids wil ik niet kwijt. Dat worden de echte paardenmensen. Daar moet je superzuinig op zijn.

Je hebt trouwens gelijk hoor met je psychologische analyse... klopt als een bus. Ik vind het ook ergens wel grappig: zo iemand start een topic, en zodra het dan niet meer de kant opgaat die de TS graag heen wil, temt ie of peebeet een mod, en mag er een slotje op... Clown

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 14:41

Het is echt een schat van een meisje, helemaal gek op paarden (leest er ook veel over en weet dus veel feitjes). Als je haar ook rij-advies geeft, zie je gewoon dat ze er meteen mee aan de slag gaat. Een hele "echte" dus!:)

Ik snap de aantrekkingskracht van de shetlanders ook wel...ben zelf ook helemaal weg van onze Rohan en als ik een paard kon vinden met zijn instelling/karakter zou ik 'm meteen kopen...maar dan wel in de (minimaal) 1m65 uitvoering Lachen

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 14:42

Dat niet alleen Yancha, kijk eens als ik een rijtopic plaats, soms wel bijna 700 hits! Maar nooit meer dan 20 reacties haha. Allemaal sensatiezoekers dus

diam0nd

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 14:49

Die foto van dat meisje op die shet vind ik wel echt schandalig zeg. Dat die eigenaar van die shet dat allemaal prima vind begrijp ik totaal niet.
Maarja blijkbaar geven ze dan niks om het beesje.
Ze zit ook gewoon met haar benen echt in de weg. Kan me niet voorstellen dat ze dat zelf niet begrijpt?
Maar goed dit is allemaal al wel vaak zat gezegd eigenlijk.

diam0nd

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 14:52

@ Nathalie
Ik vind jou verzorgmeisje op Rohan echt een super goed voorbeeld! Ik vind dat dat wel even gezegd mag worden!

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 16:17

@diam0nd - Bedankt voor het compliment. Ik zal het ook aan Thalia (ai ai had haar naam in het andere topic verkeerd geschreven) doorgeven, denk dat ze dat erg leuk zal vinden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 17:06

karoliena schreef:
Dat niet alleen Yancha, kijk eens als ik een rijtopic plaats, soms wel bijna 700 hits! Maar nooit meer dan 20 reacties haha. Allemaal sensatiezoekers dus

Een heleboel sensatiezoekers idd...

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 18:20

nathalie2302 schreef:
@Pistasche - je moet het zadel erbij rekenen.

Okee, bedankt Haha!

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 08:49

karoliena schreef:

Bedoel je dat mensen vooral kijken om te zien of er weer een "relletje" geschopt kan worden?? (39857457923 keer melden dat iemand te groot/zwaar is?). Ik zoek zelf ook altijd naar topics met shetlanders (vooral ook rijtopics), vond jouw topic van het wedstrijdje rijden erg leuk *LOL*