Hoeveel kan een shet eigenlijk dragen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Air

Re: Hoeveel kan een shet eigenlijk dragen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 21:45

StarsForLove, daar moet echt snel wat ana gedana worden, licht haar ouders of jou ouders in of de eigenaar van de pony's oid., dit kan echt niet, ieder mens dat een beetje verstand van paarden heeft kan dat zien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 21:55

Klassiek geval van te groot... snap niet dat dat meisje dat zelf niet ziet. Arme shet.
Idd ontzettend egoïstisch...

StarsForLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 21:56

de eigenaren van de pony die weten dat het meisje er nog op rijd..
ik vind het erg raar dat ze hier niks van zeggen.. maar ik kan er zelf niks aan doen want als ik zeg dat zo'n shetje niet meer dan 50 kg kan hebben en over haar lengte dan wordt ze boos.. en krijgen we meestal ruzie..

luna81

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 22:02

dat kan gewoon echt niet meer hoor! ze moet maar eens opzoke naar een grotere pony. ik ga met mn 1.83 ook echt niet op mn shet zitten hoor!

StarsForLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 22:12

Ze rijd ook op grotere pony's.. allee ndaar heeft ze het ook al over van dat ze op paarden gaat rijden.. dus ik snap niet dat ze dit niet zielig vind

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 22:14

Die foto is echt vreselijk! Ik weet niet hoe dat bij sommige van die meisjes werkt (ik wil echt niet generaliseren hoor..). Ik heb onlangs een twee uur durend gesprek gehad waarin ik op allerlei mogelijke manieren heb proberen uit te leggen aan een 14-15 jarig meisje dat ze te groot en zwaar was voor haar verzorgshet van nog geen meter. Ik heb zelfs dit topic op bokt laten zien, de veilige 20% regel etc.

Op het laatst zei ze het te begrijpen en eindigde vervolgens met "maar tot de winter kan nog wel!"
Ik snap hier helemaal niets van en vond het behoorlijk frustrerend.

StarsForLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 22:15

de veilige 20% regel?

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 22:18

Dat een shetlander (mits in goede conditie) niet meer dan 20% van zijn eigen gewicht zou moeten dragen...verder terug in dit topic heeft iemand hier een mooi tabelletje van gemaakt....

StarsForLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 22:21

Okee

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 22:28

nathalie2302 schreef:
Die foto is echt vreselijk! Ik weet niet hoe dat bij sommige van die meisjes werkt (ik wil echt niet generaliseren hoor..). Ik heb onlangs een twee uur durend gesprek gehad waarin ik op allerlei mogelijke manieren heb proberen uit te leggen aan een 14-15 jarig meisje dat ze te groot en zwaar was voor haar verzorgshet van nog geen meter. Ik heb zelfs dit topic op bokt laten zien, de veilige 20% regel etc.

Op het laatst zei ze het te begrijpen en eindigde vervolgens met "maar tot de winter kan nog wel!"
Ik snap hier helemaal niets van en vond het behoorlijk frustrerend.

Ik heb wel een idee hoe het werkt, ze houden meer van het rijden dan van het paardje, en willen simpelweg niet geloven dat wat ze doen schadelijk zou kunnen zijn. Dat dat bij een ander zo is, willen ze best nog wel geloven, maar bij zichzelf? Nee.
En dan krijg je al die smoesjes: de pony heeft er lol in... de pony bokt nog, als ik te zwaar was zou die dat niet meer doen... de pony bokt niet, dus vindt ie het leuk...
en zo zijn er wel 100 000 excuses, die allemaal maar 1 doel hebben: jezelf overtuigen dat de pony het leuk vindt, het niet schadelijk is, en dat je dus kunt blijven rijden...

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 22:32

@Yamcha - dat is inderdaad een hele goede samenvatting van het gesprek dat ik heb gehad! Om de 1 of andere reden maakt het niet uit dat er 1 miljoen mensen zijn die zeggen dat het niet zo goed is voor de pony, zolang er maar 1 gevonden wordt die zegt dat het best wel kan Boos!( (en dit is dan vaak weer een ander te groot/zwaar meisje)

StarsForLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 22:32

Ja en als je er dan wat van zegt dan is het : ik laat me niet vertellen wat ik wel en niet mag doen en het is mijn pony en een pony kan 2x zijn eigen gewicht dragen..
en als ik dan zeg dat dat niet dragen maar trekken is dan is daar weer een maand voor nodig om dat te begrijpen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 22:41

@ Nathalie: ik weet precies hoe het voelt hoor, het is idd uitermate frustrerend.

Is het je wel eens opgevallen dat mensen een opvallend laag IQ hebben als je ze dingen uitlegt die hen niet uitkomen?

En als je ze dan iets vertelt dat ze wel leuk vinden blijkt het met die intelligentie best mee te vallen...
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 29-08-07 22:44, in het totaal 1 keer bewerkt

StarsForLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 22:42

Ja dat is zeker zo!

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 22:45

Zouden ze denken dat hun gewicht aanzienlijk minder wordt door tijdelijk afstand te doen van x-aantal hersencellen opdat ze op die manier weer licht genoeg zijn om op een kleine shetlander te rijden? Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 22:48

Zou dat het zijn, joh? Het zoui ze allicht weer goed uitkomen... en dan draaien we wederom in het zelfde cirkeltje rond...

't Is net een stapmolen... eindeloos saai, en er komt geen eind aan...

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 22:53

stapmolen komt dan ook weer goed uit....zo slijt je een stukje van je benen af (die slepen uiteraard over de grond) en ben je mooi weer een stukje korter.... Knipoog

StarsForLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 23:07

en als ze er dan nog alleen op stapte dan had ik er iets minder moeite mee..
maar ze draaft.. galoppeerd..springt..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 23:13

Voor de rug maakt het niks uit, al zit ze alleen maar, is het nog schadelijk.
Springen is wel heel kwalijk voor de benen.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 23:16

Sharmila schreef:
Ik had gister een discussie met een vriendin die beweerde dat ik veel te zwaar ben voor een shet, maar ik denk dat het wel mee valt.

Ik ben 1.47 klein en weeg 62 kilo

Echt veel te zwaar. Wij houden op de manege maximaal 30kg aan, maar dat is dan ook een hele fijn gebouwde shet.
Maar 62Kg is wel veel. Weet je dat wel zeker, gezien je lengte?

Jij kan beter op een fjord of haflinger rijden. Zijn ook hele fijne paarden!

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 08:37

Ohh die foto is echt om te huilen zeg

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 08:56

Ja, vreselijk, hè?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 09:25

StarsForLove schreef:
Ik ken een meisje en dat is 1.75 ong. miss iets kleiner
ze weegt 57/58 kg ook ongeveer
ze rijd op een shetje van kleiner dan 1 meter
ik vind dat ze hier te groot voor is, met haar tenen staan ze op de grond
ze rijd alleen met hoofdstel en op een andere shet die kleiner is rijd ze met halster
ik heb haar vaak mijn meining over gezegd maar zij blijft volhouden dat hij het makkelijk aankan omdat hij: nog heel vervelend bij haar doet soms (rennen en bokjes) en dat hij snel loopt en hij er dus geen problemen mee heeft

Ik vind echt dat ze er niet meer op zou mogen eigelijk..
wat vinden jullie?

foto
http://www.mijnalbum.nl/Foto-3GCNJRYQ.jpg

Wat erg zeg Ziek
Misschien kun je haar vragen wat de pony moet doen om duidelijk te maken dat ze te groot en te zwaar is....
Zoals eerder gezegd, brengen ze vaak redenen aan, die juist vertellen dat de pony het te zwaar vind zoals:
bijv: hij kan bokken, dus kan mij dragen of hij kan bokken omdat hij wil aangeven dat ik zwaar ben...
Dat zelfde met hard rennen. Dat kun je zien als dat de pony het makkelijk aan kan, maar ook om beter in balans
te blijven net als fietsen (als je stil staat val je om)

Het gevaar ligt in de slijtage door hard werken. Op het moment lijkt het goed te gaan, maar later wordt de pony kreupel of krijgt last van z'n rug etc etc.

Als ik zo iemand zou kennen, zou ik er alles aan doen om die persoon van die pony af te krijgen....
Mischien dat der ouders kunnen helpen? Vaak weten die het niet óf weten de gevolgen niet Pling
Ik vind het echt dierenbeulerij Verdrietig

skessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 09:37

even ons verhaal.
Wij hebben een schat van een shet van 1.02 meter. Onze zoon van 8 rijdt er op, nog geen 30 kilo zwaar.
Voordat wij de pony van ons was werd ze gebruikt voor lesjes. Ze was ook drachtig én de juf reed er vaak op, die minstens 60 kilo was.
Toen wij de pony kochten was ze 11 jaar en had al een erg doorgezakte rug. Hoe zou dat nu toch komen? Boos!
Afbeelding

StarsForLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 10:13

superwoman schreef:
StarsForLove schreef:
Ik ken een meisje en dat is 1.75 ong. miss iets kleiner
ze weegt 57/58 kg ook ongeveer
ze rijd op een shetje van kleiner dan 1 meter
ik vind dat ze hier te groot voor is, met haar tenen staan ze op de grond
ze rijd alleen met hoofdstel en op een andere shet die kleiner is rijd ze met halster
ik heb haar vaak mijn meining over gezegd maar zij blijft volhouden dat hij het makkelijk aankan omdat hij: nog heel vervelend bij haar doet soms (rennen en bokjes) en dat hij snel loopt en hij er dus geen problemen mee heeft

Ik vind echt dat ze er niet meer op zou mogen eigelijk..
wat vinden jullie?

foto
http://www.mijnalbum.nl/Foto-3GCNJRYQ.jpg

Wat erg zeg Ziek
Misschien kun je haar vragen wat de pony moet doen om duidelijk te maken dat ze te groot en te zwaar is....
Zoals eerder gezegd, brengen ze vaak redenen aan, die juist vertellen dat de pony het te zwaar vind zoals:
bijv: hij kan bokken, dus kan mij dragen of hij kan bokken omdat hij wil aangeven dat ik zwaar ben...
Dat zelfde met hard rennen. Dat kun je zien als dat de pony het makkelijk aan kan, maar ook om beter in balans
te blijven net als fietsen (als je stil staat val je om)

Het gevaar ligt in de slijtage door hard werken. Op het moment lijkt het goed te gaan, maar later wordt de pony kreupel of krijgt last van z'n rug etc etc.

Als ik zo iemand zou kennen, zou ik er alles aan doen om die persoon van die pony af te krijgen....
Mischien dat der ouders kunnen helpen? Vaak weten die het niet óf weten de gevolgen niet Pling
Ik vind het echt dierenbeulerij Verdrietig

de pony was een tijdje terug ook al kreupel en had spieroverbelasting..