Dwerggroei en fokkerij

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dorien1

Re: Dwerggroei en fokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 18:01

Ook ik las nu net op de fb groep voor dwerggroei dat er iemand opeens het nieuws kreeg dat haar paardjes dan toch drager zijn. Vind dat toch ergens niet kunnen. Als het nog in testfase is goed, maar laat ons dan weten waarvoor we betalen. Ik heb hen een vriendelijke mail gestuurd om toch even uit te leggen wat er fout ging en hoe juist de resultaten van de andere paardjes zijn. Ik houd jullie hier op de hoogte over wat ik terug krijg.

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 21:29

Dat staat ook al op de vorige pagina ;)

Dat ze nog in de testfase zaten hadden ze inderdaad beter kunnen melden, denk dat er dan ook genoeg mensen zijn die willen meewerken als ze uiteindelijk voor hun geld de juiste uitslagen krijgen.

Ik ben benieuwd naar hun reactie.

skaay

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 11:25

Toen we de import permit aan gingen vragen zij ze dat ik nog beter een week of wat kon wachten met opsturen.
Omdat vanaf dan alle 4 de dingen getest werden, en nu nog maar 3.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 11:40

Eerder snapte ik de vergelijking van Marije niet met LWO maar nu begrijp ik het heel goed. 2 genen waarbij je gewoon op moeten letten en waar je bewust mee om moet gaan. Het enige "extra" voordeel aan LWO is dat er een leuk kleurtje bij een drager kan zitten. Dit in tegenstelling tot dwergdragers, hoewel ik wed dat als er een speciaal kleurtje aan dwergdragers zat er ook bewust op gefokt zou worden. En ik snap nu Esther haar vergelijking ook beter met de Appaloosa's met de nacht/maanblindheid. Toch is de kans dat ze dit krijgen naar mijn idee geen 50% zoals met LWO of dwerggenen (maar correct me if I'm wrong).

Vind het niet kunnen dat er mensen een negatief getest paardje hadden wat nu positief getest wordt, hoewel het voor jou Marije wel mooi is dat de merries gewoon negatief zijn ;) Ik ben nog altijd heel nieuwsgierig naar de echte percentages dragers omdat het in eerste instantie zo hoog geschat werd. Ik kom alleen maar dieren tegen die negatief zijn, ook dieren waarvan ik het echt wel had verwacht. Denk dat er alsnog een hoop in de doofpot wordt gestopt.

Wat mij bij sommige dragers is opgevallen is dat sommigen inderdaad een lichte afwijking hadden aan de tanden, zeer minimaal maar net een onderbeet. Daarnaast zijn er dragers die een typische bouw hebben, iets propperig en overbouwd met te korte beentjes. Niet extreem zoals de teckeldwerg maar wel opvallend. Maar als ik dan naar een Deputy kijk dan gaat dat beeld weer helemaal niet op.

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 11:50

sappos, er is inderdaad aan de buitenkant niks te zien bij dragers, want er zijn zoals deputy geweldig mooie en correcte dieren bij en er zijn dieren bij waarvan ik bijna zeker wist dat ze drager zouden zijn( door bouw of afstamming) en die blijken dus geen drager te zijn, geen pijl op te trekken dus, ik denk dat er heel veel dieren "stiekum" wel getest worden maar waarvan de uitslag niet bekend word gemaakt

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 12:28

Sappos, elke combinatie met twee appaloosa's geeft kans op een fewspot of snowcap, deze zijn homozygoot appaloosa en hebben daardoor 100% CSBN. Appaloosa fokkers lijken er geen belang aan te hechten dat ze paarden fokken met afwijkingen in de ogen en hun zicht. Vandaar ook mijn keuze uit de appaloosa's te stappen, er wordt naar mijn idee te gemakkelijk over gedacht. Een appaloosa zou je dus eigenlijk moeten kruisen met een niet appaloosa om dit te voorkomen.

Er wordt veel gesproken over LWO en het dwerggen maar het LP gen wordt door vele voor het gemak vergeten. Ok, het veulen heeft geen pijnlijke dood maar waarom bewust paarden fokken met afwijkingen in de ogen en die in het donker stekeblind zijn ? Ongetwijfeld ga ik nu Appie fokkers over me heen krijgen maar het is domweg een bewezen feit. Dat je niks aan je paard merkt betekent absoluut niet dat het dier het ook niet heeft, dieren hebben een geweldig aanpassings vermogen maar ook in dit geval zeg ik......testen is de enigste manier om CSBN te voorkomen.

Met andere woorden.....elke appie x appie combi is een bewuste keuze om een veulen te fokken met CSBN. Waarom wordt dit wel ok gevonden ?

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 13:01

Ik heb zelf een klein appaloosa fokkerijtje. Ik heb wel gehoord van die afwijking maar serieus nog nooit gehoord dat homozygote appaloosa's 100% die afwijking hebben.... Ik ga dit zeker uitzoeken. Zelf heb ik alleen maar hetrozygote dieren en toevallig gekruist met geen appaloosa.
Ik heb ook nooit van andere fokkers gehoord dat al hun homozygote dieren allemaal deze afwijking hebben.... als je er ook totaal niks van merkt hoe moet je dat dan ook weten.....

En wat dan met de zilveren die ook oogafwijking schijnen te hebben? En de splash die doofheid als afwijking kan hebben, de schimmels met verhoogt kans op huidkanker. ...

stal_HD

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 13:52

Nee de zilveren met oogafwijking is geheel niet bewezen. Ja de genen liggen heel erg dicht op elkaar en toevallig dat er een ras is waar heel veel zilvers in voorkomen die ook oogproblemen hebben. Weet zo de naam niet van het ras.
Ik heb zelf ook twee keer de kruising gedaan van zilver maal zilver. (echter zonder ik wist van die oogafwijking) en geen van beiden heeft een afwijking zover ik het zie...
Heterozygoot heeft er in elk geval geen last van.

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 16:28

Homozygous LP horses are genetically bound to pass the gene to 100% of their progeny when bred, and all foals will be LP horses. Additionally, horses that test homozygous positive for LP will be affected by CSNB. Thus, appropriate measures must be taken to prevent possible harm to both the animal and its caregivers.

Bron : animalgenetics.us

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 22:40

Ik had dat stukje inderdaad ook gevonden. Eigenlijk het enige stukje dat ik op heel internet kon vinden na een korte zoektocht vandaag, maar misschien heb ik nog niet lang genoeg gezocht.

Ik heb je tekst gequote naar het appaloosa topic Bassenqua (zonder je naam erbij), ik ben benieuwd hoe de appaloosa mensen hierover denken.

Groot kans dat deze afwijking voor 'lief' wordt genomen trouwens, als mensen hun leven lang niks aan hun dieren hebben gemerkt en ze net zo leven als de rest van de dieren weet je ook niet eens dat ze een probleem hebben. Er wordt dan een probleem van gemaakt omdat we weten dat er een probleem moet zijn... Ik zeg niet dat ik zo denk, maar ik probeer te begrijpen waarom dit nooit als dusdanig grootschalig probleem naar voren is gekomen in de appaloosa wereld.... er wordt volop gefokt met appaloosa x appaloosa.

Is deze afwijking ook los te testen of hoe weten ze dat het afwijkende gen altijd op het LP gen ligt? Er is dus niks bewust aan te fokken behalve appaloosa alleen te kruisen met geen appaloosa...

Is deze afwijking ook te zien in de ogen zelf bij onderzoek of alleen door het dier te testen in het duister/ donker?

Als dit tenminste allemaal besproken mag worden in dit topic over de dwerggenen want het is wel wat offtopic :P. Zo niet dan gaan we wel verder via pb.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 23:35

Esther weet jij of de afwijking dominant of homozygoot recessief is? Want ik ken een maandblinde shabrakbonte en een maanblinde few spot. De andere few spots die ik heb zijn "enkel" nachtblind waar ze niet of nauwelijks hinder aan ondervinden.

Dorien1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 08:45

Ik kreeg antwoord van het labo:

All the horses with a paid D3 test have been retested after an adjustment with the assay. If you did not receive an updated report then there is no change in your horses' results.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 21:35

Sorry offtopic, maar omdat bij de minipaarden toch ook aardig wat zilver voorkomt is het misschien toch interessant.
De oogziekte die gelinkt is aan het zilvergen is ASD. De meeste mensen denken dat dit puur gelinkt is aan de Rocky Mountain Horse, maar toevallig heeft dat stamboek er onderzoek naar laten doen en andere rassen niet.
Het komt namelijk ook bewezen voor bij het Franse trekpaardenras de Comtois die vrijwel allemaal zilverappelbruin zijn.

Het is een niet progressieve ziekte en dus niet vergelijkbaar met maanblindheid. Vrijwel alle zilvere paarden hebben afwijkingen (cystes) in de ogen. Problemen zie je echter bij de homozygoot zilverappels en die kunnen inderdaad slechtziend tot zelfs blind zijn (dat weet je dus wel direct al bij de geboorte het wordt niet erger).
Om die reden kun je dus beter niet de combi zilver x zilver doen.

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 22:50

Zo komt er dus steeds meer informatie over genetische afwijkingen naar boven hier. Blijken toch ook veel afwijkingen gekoppeld aan de aparte kleurtjes, kunnen beter gewoon vossen en zwarten fokken :P

De maanblindheid bij appaloosa's is voor zover ik nu reacties heb gelezen voor appaloosa fokkers eigenlijk amper een belemmering om appaloosa x appaloosa te kruisen. Kennelijk niet een afwijking die eruit springt als iets erg vervelends voor het paardje, sommige merken zelfs totaal niks aan hun fewspot en kunnen zich niet voorstellen dat ze genetisch wel wat moeten mankeren.....
Ik heb nog steeds geen mening want totaal geen ervaring met fewspots en eerlijk gezegd ook nog helemaal geen ernstige verhalen erover gehoord anders had ik me er wel eerder in verdiept.
Bij het veulen chippen en stamboekopname controleren ze ook altijd de ogen maar dat zullen alleen de zichtbare afwijkingen in de ogen zijn dan... (geen idee of je maanblindheid kan zien aan de ogen eigenlijk??)

Dorien: bedankt dat je de reactie post. Maar klopt dat wel dat ze alleen de D3 hertest hebben bij iedereen? D2 is toch bij Marije ook hertest....

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 22:54

Casper was volgens mij ook stekeblind in het donker, hadden altijd licht in de stal zodat hij alles goed kon vinden. Met het licht uit zag hij duidelijk minder want was heel onzeker.

Terug ontopic: is de D3 test al terug beschikbaar?

Dorien1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 08:46

Ja Manda, volgens het labo werden alleen D3 testen herdaan. D2 daar wordt niet over gesproken. Ook had ik in mijn mail gevraagd naar wat wetenschappelijke literatuur rond de test, maar ook hier hebben ze geen reactie op gegeven. Beetje jammer. Normaal zou er toch al iets over geschreven moeten zijn zou je denken...

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 09:36

Vorige week heb ik contact gehad met het lab en zal even wat stukjes kopiëren uit de mail:

So far every sample submitted for a panel has been retested for the D3. If you did not get an updated report, then your horses are still clear.

We are still processing the D2s. The following horses have completed D2 retesting with no change in result other than H14-02695:

(lijst met lab nummers, vroeg namelijk om welke van mijn paarden al opnieuw getest waren)

Hopefully all the retesting will be completed in the next 2 weeks. We gave priority to the D3 retests, then to the D2 positive horses submitted as part of a panel, and just to be safe we are retesting all D2 samples as well. If you do not hear from us with a new report, assume the results are the same.

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 13:49

Begrijp ik nu goed vanuithet Facebook topic dat er nog maar 200 paarden getest zijn... . Als dat zo is vind ik dat best schokkend!

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 10:24

Dat is echt weinig...dacht dat er veel wel zouden testen en het niet zouden zeggen, naar kennelijk test er dus bijna niemand....Waarom niet? Nog geen vertrouwen in de test? Gewoon risico op dwergen blijven lopen omdat men denkt dat gebeurd hier toch niet? Of wat is de reden?

Ik zie trouwens dat ik de termen nachtblindheid en maanblindheid door elkaar gebruik, wist niet dat dat ook nog eens twee verschillende afwijkingen waren :+. De nachtblindheid is dus degene die alle fewspots zouden hebben, en deze wordt niet eens opgemerkt door veel fewspot houders en verder niet gezien als een groot probleem voor de paardjes door de fokkers zoals ik het nu lees.

skaay

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 18:33

Op het formulier moet je behalfe het creditcard nummer , ook de pincode invullen.
Hebben jullie dat ook gedaan?

Want als ik bv wat naar het amha stamboek stuur hoeft dat niet.
Dan hebben ze genoeg aan alleen het creditcard nummer.

Ik heb zelf geen creditcard, en leen hem van iemand.
Maar zij wil niet de pincode invullen.( logies hoor :P

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 18:36

Niet de pincode. De verificatiecode.

skaay

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 18:41

En wat is dat voor code?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 20:29

De 3 cijfers achterop de kaart, staan in/bij het vakje voor je handtekening.

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 21:07

Inderdaad, wat Tamary zegt :P

skaay

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 22:00

Dus zonder code acsepteren ze het niet?