NMPRS hengstenkeuring 2014

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sophie_mini

Re: NMPRS hengstenkeuring 2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 15:22

Jaarling/merriebrok van Horsefood, niet al te hoog aan suikers meen ik, geven wij ook.

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 15:33

Ja werd mij nog aangeraden, maar zit dat al niet hoog in die suikers en zetmeel, die Probreed? Sorry, ik kom precies over als een freak :P Maar vorig jaar veeeel te veel miserie gehad.

Horsefood moet ik eens zien of er hier verdelers van zijn.
Ik zie net dat die merriebrokken ook tegen de 40% aanzitten.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 16:27

oh dan is het lastig ja. Moeilijk om dan tot een goed voerbeleid te komen.

Wij gaan beginnen Tinkerbell Subli Ponymix te geven, dit is een laag zetmeelproduct met extra vit/min. Dit omdat Tinkerbell door de Cushing ook HB gevoelig is. Maar dit heeft een laag energieniveau en is dus voor een paardje dat volop traint niet de oplossing.

Geen idee hoe de diverse VEP's liggen van het voer dat je nu geeft. Ik zou in ieder geval eens bij elkaar optellen wat de VEP dagelijks ongeveer is, dan kan je gerichter bekijken wat je nog kan aanpassen.

Wellicht is voor Alec Subli Omega 369 of een soortgelijk product wel goed en makkelijk voeren maar ik zie dat nergens op hun site meer dus is er wellicht uit... (maar wellicht zijn er meerdere merken die voer met extra olie in het assorti voeren.)

De merriebrok van subli zit rond de 30% zetmeel en 14% eiwit.

Maydine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 16:27

Zooo hier hebben de hengsten ook weer hard gewerkt vandaag! Wij hadden een heerlijke vrije dag en nu dus nuttig besteed haha. Alle mannen hebben goed hun best gedaan en komen sl aardig mooi in shape! Krijg er steeds meer zin in de hengstenkeuring! Altijd spannend maar ook mega leuk! Ben zo benieuwd wat de heren zullen gaan presteren! :)

@Annelies: Ik voer onze oude grote pony senior priores van subli. Het is een mengsel van oa grasbrok, bietenpulp, zemelen etc. Het moet dus wel net als bietenpulp geweekt gevoerd worden. Het is Niet heel hoog in suiker en zetmeel maar wel geheel compleet voer. In theorie hoef je er niks meer bij te voeren al wordt wel aangeraden het te combineren met luzerne en hooi en eventueel wat muesli. Ons oudje blijft er mooi van op gewicht (het zet echt mega aan) maar ook de jongere paardjes die wat aan moeten komen doen het er prima op. Ze vinden het lekkerder dan gewone bietenpulp maar je moet er niet gelijk teveel van voeren want het zet sneller aan dan bietenpulp.
Ik voer hier meestal een half schepje geweekte senior priores met een half schepje muesli en een hand luzerne + wat olie erdoor. Bevalt me erg goed. :j

Tosadog

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 16:34

@Annelies: ik voer Marstall en ben daar heel tevreden over, mede omdat ik ook met 2 HB paardjes te maken heb (gehad) en dus ook voorzichtiog moet voeren. Laag in suikers en zetmeel. Deze dames krijgen dus Marstall faser Light maar Regal bv. houd ik in conditie met de Concours en Champion, deze komen uit de Sportlijn (zie link hieronder) Hij moet echt wel meer voer krijgen om hem in conditie te houden.
Ik ken veel mensen die hun dieren die slecht willen aankomen de Marstall Corn Muesli (ook uit de Sport lijn) geven. Ik heb al veel voeders geprobeerd maar kreeg toch steeds slechte verdraagzaamheid die me nu met Marstall niet meer lijkt te gebeuren. Ook erg fijn dat deze voeders behoorlijk laag in suiker en zetmeel zitten, precies wat ik zocht. Succes met je zoektocht.
http://www.marstall.nl/producten/sport-lijn.html

Sophie_mini

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 16:37

Knolselder schreef:
Ja werd mij nog aangeraden, maar zit dat al niet hoog in die suikers en zetmeel, die Probreed? Sorry, ik kom precies over als een freak :P Maar vorig jaar veeeel te veel miserie gehad.

Horsefood moet ik eens zien of er hier verdelers van zijn.
Ik zie net dat die merriebrokken ook tegen de 40% aanzitten.

Ik haal eten van Horsefood bij Hens in Nijlen

monnikenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 17:10

Ik voer cavalor.
Bucky krijgt per dag een halve schep pulpbrok die geweekt wordt uiteraard, van cavalor dan probreed, mashmix en pianisimo en dan nog een handje brok.

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 17:23

Fieuw, al die tips ga ik zo meteen ook eens natrekken! Beetje vergelijken en kijken waar het te krijgen is.
Heb al wel besloten mijn huidige lucerne te vervangen door die van Subli. Daar zit helemaal geen melasse in en is wel hoog in vetten en eiwitten. Dus interessanter om aan Alec bij te voeren. En toevallig vlakbij de schoonouders te verkrijgen normaal gezien :+
Ik moet er ook een beetje bij stilstaan dat Alec nooit echt dik te krijgen zal zijn vrees ik. Dat mannetje is echt zo een fijn slank ding van zichzelf. Maar een beetje reserve voor de keuringsstress had ik wel graag gehad.

Amai, ik kan echt niet meer fietsen met Alec :(
Zijn conditie is enorm verbeterd en de mijne gaat alleen maar achteruit. Hij draaft nu zo fris en snel aan de fiets dat ik hem niet meer op een veilige manier kan bijhouden hier in de straten en het bos met zelf dan nog een bolle buik. En traag is niet te doen want dan krijg ik een lamme arm en hij een zere neus :D
Zo stom.
Het zou ideaal zijn moest hij nu voor een koetsje kunnen lopen. Ik denk dat hij tonnen plezier zou beleven aan voluit lange stukken draven. Ik ook trouwens!

Foss

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 18:32

Een paard mag een koffie kopje aan zonnebloem olie hebben per dag, ik geef mijn paarden altijd een flinke scheut.

Shar_Angel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 19:17

Foss schreef:
Een paard mag een koffie kopje aan zonnebloem olie hebben per dag, ik geef mijn paarden altijd een flinke scheut.

is zonnebloem olie goed voor een paard en waar is het goed voor??

Foss

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 19:52

Zonnebloemolie is goed voor de vacht en het zet aan.

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 19:55

Ok, hier gaat er ook altijd een goede scheut over. Dan blijft die Vit E ineens aan de brokjes plakken :)

Sophie_mini

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 19:57

Weet jij plaats waar ze de luzerne van subli verkopen in België Annelies? Wij geven die ook, maar gaan telkens in Nederland halen...

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 20:07

Nee... Op de website staan ook enkel Nederlandse adressen.
Nu is Hoogherheide hier vlak over de grens, vlakbij vriend zijn werk. En bij Bergen Op Zoom wonen de schoonouders, dus voor mij is het wel te doen.

Kan je het niet laten leveren per palet ofzo?

Sophie_mini

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 20:28

Nee, hebben we naar geïnformeerd, maar kregen we niet geregeld... Paarden moesten er wel effe aan wennen, maar vind het wel goed!

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 20:29

Knolselder schreef:
Ik heb gewoon zonnebloemolie uit de supermarkt :p

Voor mij hoeft hij geen extra energie te krijgen. Ik wil wel dat hij voldoende bouwstoffen binnenkrijgt voor opbouw van vetmassa en spieren. Dus voornamelijk vetten en eiwitten.

......

Dat valt onder de energiewaarde "energiewaarde" :) Lijnzaadolie en zonnebloemolie doet niet heel veel. Het gaat er aan de voorkant in en komt er aan de achterkant weer uit :+ Hoe hoger de energiewaarde, hoe meer het aanzet.

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 21:01

Interessant alles over voeren :) Als ik een paardje heb wat moet aankomen en niet "vet" wil laten lijken beveel ik iedereen paardenmeel van den dungense molen aan. Benji krijgt het nu sinds zaterdag en zie nu al vooruitgang :)

Vandaag had ik weinig tijd om te trainen dus heb ik de mannen lekker bij elkaar gezet om zelf te trainen:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 21:56

xElienx schreef:
Knolselder schreef:
Ik heb gewoon zonnebloemolie uit de supermarkt :p

Voor mij hoeft hij geen extra energie te krijgen. Ik wil wel dat hij voldoende bouwstoffen binnenkrijgt voor opbouw van vetmassa en spieren. Dus voornamelijk vetten en eiwitten.

......

Dat valt onder de energiewaarde "energiewaarde" :) Lijnzaadolie en zonnebloemolie doet niet heel veel. Het gaat er aan de voorkant in en komt er aan de achterkant weer uit :+ Hoe hoger de energiewaarde, hoe meer het aanzet.

Maar van zonnebloemolie zetten ze toch ook aan, of niet? Er zit toch ook energie in?
http://www.voedingswaardetabel.nl/voedi ... del/?id=86
100 euro voor een busje olie vind ik er een beetje over gaan :P

Shar_Angel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 22:08

maar word je paard dikker van de olie ????

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 22:23

Olie = vet. Dus dat lijkt mij wel. Is hier alleszins wel de bedoeling!

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 22:29

Hoe doen jullie t dan eigenlijk als t paardje te dik is blijven jullie dan ook zoveel voeren??

Ik ga t voer gedeelte als me laptop klaar is nog eens rustig nalezen vind t wel intressant

Shar_Angel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 22:34

jaa, dat vraag ik me ook af ik wij moeten de hengst niet te dik hebben maar het is wel goed voor de vacht hoe kan je dit dan combineren ??

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 22:37

Elk paardje is verschillend. Alec moet ik zoveel voeren omdat hij anders schraal zou worden met training.

Maar een iets dikker paardje moet ook goed doorvoerd worden om die bouwstoffen te hebben om spieren mee op te bouwen. Beetje lastig uit te leggen. Maar het is makkelijker om te starten met een iets dikker paardje dan eentje die makkelijk te dun is. Op botten bouw je niets. Als je traint he. Een paard dat niets doet moet gewoon hooi en gras eten en op dieet als ze te dik zijn.
En als een paard in training echt zwaar te dik is, zal het ook wel wat anders zijn. Dan moet je misschien eerder anders gaan voeren, in plaats van meteen minder.
Dat is juist zo moeilijk aan een goed voerbeleid vinden. Elk paard is anders, heeft een andere start, andere behoeften en noden, ander werkschema,...

Rups is allesbehalve schraal, maar die krijgt ook meer dan gemiddeld van zodra hij in training gaat. Hij krijgt nu eigenlijk al meer dan gemiddeld, maar geen 'trainingsvoer' :P

Chaaya, van een klein scheutje olie gaan ze echt niet moddervet worden he. Zo een dokterspuitje van 10-20ml lijkt mij voldoende voor gewoon glans. Je kan ook wat lijnzaadvlokken door het voer doen ofzo.

Mariska80

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 22:43

Er komen alweer leuke paardjes zie ik :D
Schiet alweer op is nu febr maar volgende week maart en nu valt de keuring vroeg :j
Annelies er is inderdaad veel met voer ik voer sinds kort ook gedeeltelijk Marstall.
Vind het erg fijn voer en laag in de suikers heb hier ook cavalor maar het verschil in voer voel je gewoon.
De Marstall Condición schijnt fijn voer te zijn voor paardjes mooi gevuld te krijgen.
Hier in linkje http://www.marstall.nl/producten/indivi ... egory_id=4
En een beoordeling van een klant http://www.marstall.nl/actueel/klantmeningen/294.html
Lees het maar eens rustig door :)
Van Primeval heb je ook Omega 3-6-9 vloeibaar ook fijn spul
Nou tips genoeg hopelijk kun je met een vd tips wat om Alec er goed voor te krijgen, succes

Iedereen druk aan het trainen hier nog niks gedaan :o
Scheelt hij traint zichzelf hihi over 2 weken denk ik scheren effe kijken hoe hij eruit ziet.
Als het nodig is nog even wat met hem doen en anders gaat ie zo mee :j

Shar_Angel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 23:01

okee, ik zal binnenkort even betere foto's maken deze is van een hele tijd geleden
we geen hem deze week scheren dan zien we De echte Thunder weer terug ipv AMHA Tinker Thunder!!
hij heeft zo veel behang en exstreem veel haar op zijn benen dat het lijkt alsof hij sokken heeft dan dat bont eis het echt net een mini Tninker

Afbeelding
een hele tijd geleden als ik het goed heb 2 jaar terug we hebben verder nog geen goede foto's van hem worden binnen kort gemaakt en op de HK!!!
Afbeelding
lekker bolletje wol wel van nu :D