Shet aan de lange lijnen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Eliine

Re: Shet aan de lange lijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 19:26

Dat is zeker leuk Zilfstar! Kan dus ook wel handig zijn zo'n klein heethoofdje *LOL*

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 19:38

Eliine schreef:
Dat is zeker leuk Zilfstar! Kan dus ook wel handig zijn zo'n klein heethoofdje *LOL*

Ja met mijn zoon of dochter erop is ie zoooo super lief. Met een grotere ruiter met meer ervaring is het zooooo'n eum... ja ettertje is groot woord. Lastpak! Clown

En met mij erachter kiest ie nu schijnbaar een middenweg. Wat temperamentvoller maar dus wel willen werken. Hij weet dat ik niet bang voor hem ben, heeft beide keren ook niet proberen te trappen terwijl ik toch vrij vlak naast en zelfs achter hem loop. Probeert echt wel mijn aanwijzingen te snappen (wat misschien niet altijd even makkelijk is aangezien ik hierin vooral de beginner ben Vork ) en als ie het echt niet meer snapt draait ie zich om met zo'n snoet van: wat wil je nou??? Lief Ach gut

Probeer er dus op te letten dat ik meteen de druk weghaal als ie het goed doet. Een paar stappen terug doe (even gewoon op zijn gemak stappen) als ik het weer verpruts heb en hij dus even niet meer snapt hoe of wat. En veel belonen. Ach ja. Hij laat me lekker mijn gang gaan. Ik leer van hem wanneer ik het goed doe. En als ik te veel druk op hem zet of te veel dingen in 1 keer aangeef dan zegt hij dus wel: Ho even. Wat was de bedoeling? We gaan er komen. Ik moet wat meer geduld heben. En dat is lastig als je ziet dat er iets in zit, wat je eruit wilt halen en je weet nog niet precies hoe.

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 19:42

Nou leuk toch, heb je een goeie uitdaging aan, en iets om naar toe te werken Pling Zonder doel ook geen training Lachen Ik vind het nu ook een uitdaging om mijn 4jarige alles te leren. Zowel ohz (dan zit mn zusje er op) als aan de Lange Teugel. Hij moet alles nog leren, en hoewel ik wat LL betreft al wat meer verstand van zaken heb, is het nog steeds niet altijd even makkelijk om het ook aan zíjn verstand te brengen wat je nu eigenlijk wilt Vork

MDJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 21:52

Vandaag een shetlander van stal aan de LL gehad, wat een natuurtalentje
Gister al even aan de LL gehad, vandaag maar weer even, soms wordt het hem nog iets te moeilijk, en komt hij naar me toe, dan stuur ik hem even op de volte (als in longeren zeg maar) en dan pak ik hem weer een beetje op, max reageert totaal niet op zweep dus ik dacht laat ik eens een klein sb'tje proberen (lukt het niet, jammer dan Knipoog ) ik duwde hem als het ware iets om met het zweepje en zowaar een nette (eerste) schouderbuitenwaards! heeeeel trots en uitbundig beloond, eerst nu lekker de basis er in, (draven is nog té moeilijk, halt en stappen begint te komen) en dan ga ik me nogmaals aan de sb wagen! Knipoog

WinstonVDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 15:15

Heeft niemand zn paardje meer aan de LL gehad?
Mijne gaat wel goed, behalve dat hij heel erg vastzet op links, hij laat zich dan bij wijze van spreken helemaal naar rechts vallen, en valt door mn buitenteugel heen.
( en als ik dan niet snel genoeg ben, draait hij om)
Heeft iemand tips?

MaaikeVR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 16:15

Ja,
Sins vorige zondag heb ik een nieuw paardje erbij, het is een mini shetje!
Maar ze is aan 1 oog blind, maar het is een schat van een beest!
Ze is een beetje schuw. maar gister ging ik dus ook even LL Bij mij dus ook, ze draaide heelt om! dus ikke gewoon erachter blijven lopen.
Daarna vroeg ik aan me vriendin of ze even kan vast houden,
Dus ik er eerst heel rustig naast gestaan aaien, en daarna heelt verder naar achter gegaan! tot ik bij der kont was, lijven aaien en veel met me stem gedaan!en daarna stappen!En verder deed ze het prima, ik zet deze week de foto's erop!
XX

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 16:43

Elke keer als ik nu met de shet werk met 1 van mijn kids erop gaat ie ook aan de LL. Dus al een aantal keren nu. Dochter vind dat echt helemaal geweldig en wil liever niet aan de longe (ze is bijna 4 overigens). Zoon (bijna 7) wil liever los... Knipoog

Zodra ik de LL erbij aanklik gaat Sando energieker lopen. Hij vindt het leuk!!! Gaat lekker vlot stappen. En dan hoef ik maar even "draven" te zeggen en dan gaat ie. Sprong ie eerst nog flink vooruit en bleef hij dan eerst nog te hard doordrammen, inmiddels (na wat is het: 4 keer?) pakt ie eigenlijk meteen een tempootje dat ik net even harder moet doorstappen (goed voor mijn conditie!) En mooi loopt ie dan hoor. Kan nog verzamelder tuurlijk! Maar hij pakt het mooi op.

We doen dan ook wat afwendingen (Niet kijken! Zwabber alle kanten op nog met hem) en dan probeer ik dus te sturen door de buitenteugel langer te geven. Dus nog geen druk erop, teugels nog in boogjes laten hangen. Hij komt al mooi 'achter' de teugel, ik bedoel dus hoe hij loopt met een mooie ronde lijn in zijn nek zonder druk dus aan de teugel. Echt doordat hij zijn tempo aan mij moet aanpassen en toch die benen op moet tillen, achterbenen eronder. En dan komt na een aantal minuten werken wat Lammert Haanstra bij Longeren verteld: briesen en een mooi laagje schuim op zijn lippen. Werken dat ie doet joh! En die oortjes erbij naar voren.

Heel af en toe voer ik de druk van achter dan iets op. Een enkele keer galoppasje wat nog niet de bedoeling is volgt dan. Dus dan weer druk eraf. En regelmatig even helemaal los laten. Dan laat ik hem in een volte om mee heen lopen met de LL als soort dubbele longe (buitenteugel achter de rug van dochter over de rug van Sando, anders wordt t te kort). Kan hij even op tempo draven, langere passen maken en een kort galopje doen (als dochter daarom vraagt dan. Jaja, in december 4 en nu al stap, draf met lichtrijden (nog neit op juiste tempo maar ach) galop EN de nodige bokjes uitzitten).

Oja, en ik laat hem dus vaak halthouden en af en toe achterwaards gaan. Dat is nog lastig bij hem dus dan sta ik helemaal achter hem om beide teugels te kunnen gebruiken. de helft van de keren loopt ie dan recht naar achteren, op stem en achterwaardse druk op de teugels (zodra hij naar achter komt druk eraf uiteraard. Ontspanning = beloning heb ik begrepen van Piet Bakkers boekje)

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 11:46

Sinds enkele keren ook met de lange lijnen bezig met onze shet. Hij vind het erg leuk om te doen en is lekker fanatiek. Rechte stukken is goed te doen alleen wendingen zijn nog een beetje lastig.
Gebruiken jullie een longeersingel? ( zo ja waar haal je die in zo'n onmogelijke maat Clown )
Gister voor het eerst met hoofdstelletje en bit ( 9.5 ) heb het idee dat het bitje wat te dik is dus wil nog kijken voor een iets dunnere.
Leuk topic, ik blijf het zeker mee volgen hier voor als we weer een stapje verder kunnen Knipoog

lique

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 11:50

ik doe ook ll met mijn shet en ik ga 19 oktober na een clinic van voest over ll leuk he!

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 11:58

timokyana schreef:
Sinds enkele keren ook met de lange lijnen bezig met onze shet. Hij vind het erg leuk om te doen en is lekker fanatiek. Rechte stukken is goed te doen alleen wendingen zijn nog een beetje lastig.
Gebruiken jullie een longeersingel? ( zo ja waar haal je die in zo'n onmogelijke maat Clown )
Gister voor het eerst met hoofdstelletje en bit ( 9.5 ) heb het idee dat het bitje wat te dik is dus wil nog kijken voor een iets dunnere.
Leuk topic, ik blijf het zeker mee volgen hier voor als we weer een stapje verder kunnen Knipoog

Als kind erop zit heb ik dus een zadel, maar de lijnen hangen gewoon los.
Heb nu welgeteld 1 keer zonder kind erop gewerkt, met longeersingel (zo een met veel ringetjes). Heb een maatje pony en dat past goed.

pluche_pluus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 16:01

ik heb eergister alweer lil opgepakt,heb het een tijd niet gedaan ivm trappen naar mij.
nu heb ik mooi opmaat gemaakt, (longeerlijn met karabijnhaken ) en weer verzameld drafje, voltes, gebroken lijnen, het ging weer helemaal super! alleen moet ik haar wel af en toe 'terecht' stellen, dus toch een corrigerende tik want soms vertikt ze het om op de hoefslag te lopen. ( ja ja dan kan ze zéér goed sb en travers)

lovelyd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 19:35

timokyana schreef:

ik pak gewoon de bovenkant van de longersingel en haal de onderste bijpassende singel eraf en daarvoor in d eplaats gebruik ik een 60cm. dressuursingel met een bontje eromheen.

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 20:08

lovelyd schreef:
ik pak gewoon de bovenkant van de longersingel en haal de onderste bijpassende singel eraf en daarvoor in d eplaats gebruik ik een 60cm. dressuursingel met een bontje eromheen.

Hee dat is echt slim! Dat ik daar zelf nooit op ben gekomen Nagelbijten / Gniffelen

Ik heb zaterdag weer een clinic aan de Lange Teugel Haha! Dit keer niet met mn eigen pony, maar met een hooggeschoolde Lippizaner Pling Ben echt heeeel benieuwd hoe dat met een paard gaat dat al veel verder afgericht is

MaaikeVR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 07:56

Gister wou ik weer gaan LL met mijn shetje!
Maar helaas ik kreeg der niet te pakken want ze staat bij 3 andere shety's en die gingen rontjes rennen dus zij ook.
Jammer. ga het vandaag proberen als het droog is!!
Wat een vies weer!!!!!

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 08:45

Eliine schreef:
lovelyd schreef:

Hee dat is echt slim! Dat ik daar zelf nooit op ben gekomen Nagelbijten / Gniffelen

Ik heb zaterdag weer een clinic aan de Lange Teugel Haha! Dit keer niet met mn eigen pony, maar met een hooggeschoolde Lippizaner Pling Ben echt heeeel benieuwd hoe dat met een paard gaat dat al veel verder afgericht is

Zeker op de Lange teugeldag in Leusden? helaas viste ik net achetr eth ent en waren de clinics al vol. Maar we zijn wel van plan (bij goed weer want dochter van 3 gaat ook mee) toch naar Leusden te gaan zaterdag. Van kijken kun je ook veel leren. Hoe laat heb jij je clinic? (Wij zijn er 's middags als we gaan)

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 08:53

bedankt voor de slimme tip van de longeersingel Knipoog

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 09:28

@Zilfstar: Ja in Leusden inderdaad! Ik moet om 11.45 beginnen, als eerste van alle clinicgangers Nagelbijten / Gniffelen Ervoor zijn nog wedstrijden, en een demonstratie. Daarna zijn er de hele middag clinics van verschillende instructeurs.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 09:34

Eliine schreef:
@Zilfstar: Ja in Leusden inderdaad! Ik moet om 11.45 beginnen, als eerste van alle clinicgangers Nagelbijten / Gniffelen Ervoor zijn nog wedstrijden, en een demonstratie. Daarna zijn er de hele middag clinics van verschillende instructeurs.

Toitoitoi! Dan maar. Met een Lipizaner had ik ook wel gewild. Dan ga ik je niet aan het werk zien, want dan moet mijn man nog thuis komen.
Veel plezier he!

joytje_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 13:53

Ik ben ook van plan om met mijn shet van 2,5 jaar heel rustig aan te beginnen met LL. Gewoon een beetje voorbereidend werk op het mennen(mennen ga ik nog niet doen hoor).Ook ga ik gewoon een rustig plekje opzoeken maar niet in zijn weiland(geestelijk/lichamelijk zwaarder). Alleen nou kan ik nergens een longeersingel vinden in de maat shet.Weten jullie misschien iets??

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 13:56

Is er een topic of een site waar staat hoe je het best kunt beginnen en hoe je andere dingen aanleert??

Kennisje van me wil graag de piaffe leren maar ze weet niet hoe..

iemand tips en ideeen??

WinstonVDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 15:54

joytje_05 schreef:
Ik ben ook van plan om met mijn shet van 2,5 jaar heel rustig aan te beginnen met LL. Gewoon een beetje voorbereidend werk op het mennen(mennen ga ik nog niet doen hoor).Ook ga ik gewoon een rustig plekje opzoeken maar niet in zijn weiland(geestelijk/lichamelijk zwaarder). Alleen nou kan ik nergens een longeersingel vinden in de maat shet.Weten jullie misschien iets??

Bij divoza ( in de winkels, maar ook op de site) hebben ze een longeersingel met een losse ondersingel, heeft ook heel veel ringen. Als je deze in maat pony koopt, kun je hem zo klein maken dat zelfs een shet hem past!

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 16:12

WinstonVDB schreef:
joytje_05 schreef:

Bij divoza ( in de winkels, maar ook op de site) hebben ze een longeersingel met een losse ondersingel, heeft ook heel veel ringen. Als je deze in maat pony koopt, kun je hem zo klein maken dat zelfs een shet hem past!

Yep, deze heb ik dus ook (maar dan in een winkel gekocht!)

joytje_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 16:30

WinstonVDB schreef:
joytje_05 schreef:

Ok. bedankt Knipoog Ik kijk zo wel even op divoza...

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 16:31

Ladygiroc schreef:
Is er een topic of een site waar staat hoe je het best kunt beginnen en hoe je andere dingen aanleert??

Kennisje van me wil graag de piaffe leren maar ze weet niet hoe..

iemand tips en ideeen??

ehh piaffe is niet iets wat je even leert hoor Nagelbijten / Gniffelen hoe ver is ze met de rest van de Dressuur aan de Lange Teugel?

in ieder geval de dvd van Piet Bakker is een aanrader, die doorloopt alle oefeningen van de stap tot galopappuyementen en ook de piaffe wordt daar behandeld. http://www.rijkunstzondergrenzen.nl

joytje_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 16:34

bedoel je die zwarte Baseline longeersingel(nylon)?