NMPRS hengstenkeuring 2014

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 18:04

_Fer_ schreef:
Slijten de hoefjes dan niet snel?? Bv met voor het karretje en naast de fiets ?
Of heb je ook zulke mini ijzertjes / andere oplossingen daarvoor ??

Grotere minis en met voldoende voet kunnen een ijzertje onder. Wij zijn echter op zoek naar een andere oplossing, bijv een plakijzertje maar nog niet gevonden.

1-2 keer een rondje asfalt kunnen ze meestal wel aan maar t houdt ergens op natuurlijk.

Baszo: ze zijn ook superleuk voor horse agility, vrijheidsdressuur! Minis die je goed opvoed zijn echt fantastische dieren. En die van ons zijn ook echte sjouwers en meedenkers voor de kar. :)

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 18:53

Welkom _fer_ , Fast was het speelmaatje van mijn Billy maar die krijgt zaterdag weer een nieuw vriendje als het goed is. ;)
Fast is een heel leuk en ook heel lief ventje met een prachtige draf echt super soepel en krachtig.
En je andere aanwinst was op de keuring ook niet mis!
Ik kan jullie zeker aanbevelen om naar de hengstenkeuring en evt ook jeugd- en merriekeuring te komen kijken en de show(s), dan leer je veel door te kijken en leer je de bloedlijnen en namen wat kennen, en een goed oog op wat scoort. ;)

Shetclub87

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 19:05

_Fer_ schreef:
okee, dus wandelen, longeren, voor de koets... vrijspringen is idd ook een leuk idee !!
genoeg te doen dus :D

@Randalinpony: Thnxxx !!!

ik zou wel naar je paardje kijken als je hem voor de koets zet want het verschilt nogal of hij in maart 3 wordt of pas in augustus hoor.
en gewoon naar jepaardje kijken/luisteren. de mijne vind het super leuk en trekt het goed

en springen met mijn bijna 3jarige die ik ook nog niet

Knolselder

Re: NMPRS hengstenkeuring 2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 20:10

Fer, wat een prachtige kereltjes heb je gekocht! Ik ben benieuwd om ze tegen te komen in de ring de komende jaren!

Vandaag is Alec hier geschoren. En hij staat er eigenlijk best goed bij. Heel strak, al redelijk gespierd.
Maar hij zou echt NIETS meer mogen afvallen, dan wordt hij te scherp. Best lastig met trainen, want bespiering mag nog meer.

Weten jullie nog dingen om te voeren waarvan hij zeker voldoende body blijft behouden? Hij krijgt best al veel eten... Maar hij doet heel de dag niet veel anders dan rennen en gek doen met Rups.

Momenteel krijgt hij:
- s' Avonds een halve emmer Zupa met 2 handen gehakselde luzerne en een halve schep spelt. Hooi voor heel de nacht
- s' Morgens dikke halve schep Strucomix sensitive met halve schep Fiber Force. Met nog een supplementje hier en daar en een scheut zonnebloemolie.

Overdag hebben ze gewoon ook toegang tot hooi, waar ze dan samen van kunnen eten.
Ik wil wel enkel suikerarme producten geven. Dus liever eiwitten en vetten.
Misschien is voordroog ook al beter dan gewoon droog hooi?

Probleem is dat hij het hooi vaak zelfs voor een groot deel laat liggen 's nachts. Er scheelt niets met zijn tanden en hij is 100% gezond. Dat is vandaag nog nagekeken :) Volgens mij is het echt geen schrokker, maar stopt hij echt van zodra hij gewoon genoeg heeft ofzo. Alleen lastig als je er extra's aan probeert te krijgen! Beetje reserve mag wel, anders staat hij meteen ingevallen bij een beetje stress.

Emma_Jane

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 20:26

Wij gaan deze vakantie hopelijk thunder scheren echt bijniewd hoe hij er uit ziet :) De andere hengsten wordt morgen weg gebracht om voor te laten brengen.

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 20:44

Leuke hengstjes heb je gekocht Fer! Je nrps ken ik nog wel van het DBT toen ze geboren werd :)

Vandaag met Benji naar de DA voor inenting en gelijk ook even knietjes laten nakijken en die waren helemaal goed :)

_Fer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 22:10

Meavey schreef:
Welkom _fer_ , Fast was het speelmaatje van mijn Billy maar die krijgt zaterdag weer een nieuw vriendje als het goed is. ;)
Fast is een heel leuk en ook heel lief ventje met een prachtige draf echt super soepel en krachtig.
En je andere aanwinst was op de keuring ook niet mis!
Ik kan jullie zeker aanbevelen om naar de hengstenkeuring en evt ook jeugd- en merriekeuring te komen kijken en de show(s), dan leer je veel door te kijken en leer je de bloedlijnen en namen wat kennen, en een goed oog op wat scoort. ;)

wat leuk!!! dan heb ik jouw filmpje voorbij zien komen van 2 wollige paardjes hihi
Billy is ook een leukerd zeg !! ook een mooi kleurtje...
naar Dyon zijn we nog nieuwsgieriger geworden want we lezen nu steeds dat hij ook zo goed kan bewegen maar daar hebben we geen filmpje van gezien...

word vervolgd hihi

@Shetclub87: ohhh voorlopig zijn we nog niet echt iets van plan hoor!! ze mogen wel mee naar de keuring waarschijnlijk, maar dan meer voor ons om ervaring op te doen... verder mogen ze lekker in het land spelen met elkaar!! er komt voorlopig geen koetsje of hindernisje aan te pas !! ze mogen lekker groeien en bloeien hihi

Shetclub87

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 23:26

ooh haha nou wie ben ik om iemand iets te verplichten of verbieden :D

Shar_Angel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 00:07

Moonshine schreef:
Wij gaan deze vakantie hopelijk thunder scheren echt bijniewd hoe hij er uit ziet :) De andere hengsten wordt morgen weg gebracht om voor te laten brengen.

Hahahah mijn texst xD wat ga ik onze Toppers de aankomende weken missen zeg we zien ze strax weer als e hte show paarden!! Arme jij 6 weken zonder Supreme je vriendje zal jou ook missen! Mijn vriend mag ook aan de bak Thunder zal deze vakantie geen rust krijgen :P

Shetclub87

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 08:19

ik heb ook getwijfeld om ze weg te brengen sommigen zeiden me dat je dan bij voorbaad al meer kans maakt dan als je het bij eenbekende stal laat doen... maar dat wordt me echt te duur. weet iemand hoe het zit als je hengsten worden afgekeurd? mag je het inhet jaar erop dan nog eens proberen? of ligt dat eraan waarom hij wordt afgekeurd

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 09:13

Nee hoor je mag het altijd nog eens proberen.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 09:31

Knolselder schreef:
Fer, wat een prachtige kereltjes heb je gekocht! Ik ben benieuwd om ze tegen te komen in de ring de komende jaren!

Vandaag is Alec hier geschoren. En hij staat er eigenlijk best goed bij. Heel strak, al redelijk gespierd.
Maar hij zou echt NIETS meer mogen afvallen, dan wordt hij te scherp. Best lastig met trainen, want bespiering mag nog meer.

Weten jullie nog dingen om te voeren waarvan hij zeker voldoende body blijft behouden? Hij krijgt best al veel eten... Maar hij doet heel de dag niet veel anders dan rennen en gek doen met Rups.

Momenteel krijgt hij:
- s' Avonds een halve emmer Zupa met 2 handen gehakselde luzerne en een halve schep spelt. Hooi voor heel de nacht
- s' Morgens dikke halve schep Strucomix sensitive met halve schep Fiber Force. Met nog een supplementje hier en daar en een scheut zonnebloemolie.

Overdag hebben ze gewoon ook toegang tot hooi, waar ze dan samen van kunnen eten.

Probleem is dat hij het hooi vaak zelfs voor een groot deel laat liggen 's nachts. Er scheelt niets met zijn tanden en hij is 100% gezond. Dat is vandaag nog nagekeken :) Volgens mij is het echt geen schrokker, maar stopt hij echt van zodra hij gewoon genoeg heeft ofzo. Alleen lastig als je er extra's aan probeert te krijgen! Beetje reserve mag wel, anders staat hij meteen ingevallen bij een beetje stress.

Misschien bietenpulp met wat extra olie?

Foss

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 12:00

Heb net Date zo fijn gelongeerd zonder protest heerlijk hij ging nu veel beter over zijn rug lopen. Ben steeds gekker met dit dier!

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 13:04

Matheno schreef:
Knolselder schreef:

Momenteel krijgt hij:

Misschien bietenpulp met wat extra olie?

In Zupa zit ook veel bietenpulp. En de extra olie krijgt hij 's morgens al. Ik zal er maar geen hele fles gaan inkappen :D

Shetclub87

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 13:06

fijn fos! ik heb nueindelijk een longeerdingel voorheen gebruikte ik wel eens het schoftjr vsn het tuig maar dat werkte niet echt! als hij straks niet meer stijf in zijn nek is (en het droog is) gooi ik hem aan de longe :D

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 13:31

Toch kan je vrij veel olie voeren, las laatst een stukje over gewicht op een paard krijgen was wel een groot paard maar die kreeg echt veel olie!

stal_HD

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 13:43

Annelies anders geef je hem wat opfokmix. Voor de jonge paarden. Daar zit ook veel in.

Hier was vandaag kid heel erg stout, voor de koets. bah. Maar goed, hopen dat dat eenmalig was ander krijgt hij straftraining..... :+

Annebet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 13:52

Haha Mathilda :+
Wat moeten we ons voorstellen bij straftraining? :P

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 14:02

stal_HD schreef:
Annelies anders geef je hem wat opfokmix. Voor de jonge paarden. Daar zit ook veel in.

Hier was vandaag kid heel erg stout, voor de koets. bah. Maar goed, hopen dat dat eenmalig was ander krijgt hij straftraining..... :+

Wel ja, zit nu in die richting te zoeken, bedankt om mee te denken, maar over het algemeen zitten daar best veel suikers en zetmeel in...
Maar ben nog wat andere dingen op het spoor ook! Zal alleen veel moeten rondrijden om mijn voer bijeen te rapen :D

Ik ben ook benieuwd naar dat strafkamp :P Wat heeft hij gedaan?

Shetclub87

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 14:06

Meavey schreef:
Toch kan je vrij veel olie voeren, las laatst een stukje over gewicht op een paard krijgen was wel een groot paard maar die kreeg echt veel olie!

over welke olie hebben jullie het dan?

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 14:09

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 14:16

Ik heb gewoon zonnebloemolie uit de supermarkt :p

Voor mij hoeft hij geen extra energie te krijgen. Ik wil wel dat hij voldoende bouwstoffen binnenkrijgt voor opbouw van vetmassa en spieren. Dus voornamelijk vetten en eiwitten.

Edit: Elien ik lees nu inderdaad ook dat zonnebloemolie blijkbaar minder energie bevat. Ik zoek nog verder!

Pff het is niet zo simpel om je paard helemaal goed gevoerd te krijgen, ze zijn allemaal zo anders. Rups wordt dik van naar eten te kijken (al moet ik zeggen dat hij mooi dik is, geen shetland-dik :p ) en Alec moet echt super goed gevoerd worden. Beide hebben ze veel energie en lopen heel de dag met elkaar te klooien, maar Alec valt veel sneller af.
Laatst bijgewerkt door Knolselder op 20-02-14 14:57, in het totaal 1 keer bewerkt

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 14:44

Knolselder ik ben benieuwd waarom je paardje laag in de suikers moet staan?
Hoe oud is hij en hoe intensief train je hem?

Verder valt me op dat je allerlei dingen door elkaar voert, bijv luzerne met hoog eiwit, spelt met hoog zetmeel. Daarnaast dan weer eiwitarm en suikerarm voer... Ook valt op dat je veel structuurrijk (kracht)voer gebruikt.

Samen met hooi kan je paardje zo snel verzadigd zijn, maar als ie daarbij schraal blijft krijgt hij denk ik toch niet genoeg energie binnen. Persoonlijk zou ik denk ik eerder zoeken naar energierijk, hoogwaardig geconcentreerd voer. Opfokkorrel en merriebrok leveren iets meer eiwitten.
Wij geven zelf krachtvoer na ruwvoer, zodat de maag al goed bezig is. Ook de kwaliteit van het hooi zelf is belangrijk, is dit energielaag voer wat niet bijzonder graag wordt gegeten of juist heel bladrijk, rijk hooi dat erg smakelijk is?

Bij olie is het ook van belang om op te letten dat je de balans in het voer niet op lange termijn verstoort. Dus dit van tevoren goed nazoeken.

Ik ken een studie waarin een groot paard tot een kwart olie per dag kreeg en dat ging blijkbaar goed.

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 15:10

Wel, vorig jaar heeft hij, door mijn schuld, hoefbevangen gestaan. Ik wil dus uiteraard voorkomen dat dit dit jaar weer gebeurt.
Ik heb hem toen te vroeg in de vries op een te groene jonge weide gegooid met daarbij nog een krachtvoer dat te hoog in suikers zat. Ik heb mij serieus voor mijn kop geslagen dat ik dat toen niet ingezien heb.

Hij wordt dit jaar 4. Momenteel wordt hij 5-6x per week getraind. De ene keer wat intensiever dan de andere.

Ik voer veel structuur, omdat structuur mij belangrijk lijkt voor het verteringsstelsel van het paard. Dus veel hooi, luzerne (ook voor de eiwitten),...
En ander ruwvoer zoals de pulp in de Zupa.
Meestal zijn het ook net de structuurrijke voeders die lager in suikers en zetmelen zit.
Ik voer niet bewust eiwitarm, die mogen er juist wel graag inzitten. Wel suikerarm en zetmeelarm.
De spelt kan eigenlijk geschrapt worden. Door de winter kreeg hij gewoon pulp. En bij de paarden die alleen pulp en luzerne krijgen, wordt spelt bijgevoerd om de scheefgetrokken verhoudingen recht te trekken. En spelt is van alle granen toch wel de gezondste leek mij.
Omdat hij een vetrijk ratsoen krijgt, krijgt hij ook wat vit E bij. Aangezien bij een vetrijk ratsoen daar problemen mee zouden kunnen zijn.
Maar veel zetmelen en suikers zijn dus uit den boze. En jammer genoeg is dat in die opfokkorrels vaak erg hoog.

Hooi komt gewoon hier van bij de boerenbond :P De ene keer is de kwaliteit al wat beter dan de andere.

Dorien1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 15:19

Annelies, probreed probreed van cavalor eens. Is voor merries normaal gezien maar voor een hengstje dat te scherp zou worden of juist gepast qua gewicht raden ze dit ook aan. Niet zijn hele rantsoen erdoor vervangen, maar een schepje met dit mengen kan geen kwaad.