[HK]SMP kletstopic 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 12:34

Ik ontworm via een schema. En bestel alles in het buitenland. Ik geloof niet in die wormonderzoeken. :o

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 12:44

Hier ook geen probleem om gewoon de kuren bij de DA te halen (ik houd hun schema aan). Mestonderzoek geloof ik ook niet in. Te veel ellende mee gezien en helaas zelf ook meegemaakt. Het was een enorme hype maar steeds meer mensen komen er weer op terug.

Sascho

Re: [HK]SMP kletstopic 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 12:51

Ik zeg daarmee ook niet nooit ontwormen naast mestonderzoek natuurlijk maar ik laat zeker de mest controleren om in elk geval zoveel mogelijk gericht en met het juiste middel te ontwormen.
Zoals vroeger, 1x in de 3 maanden standaard ben ik echt tegen

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 13:04

Hier ook gesloten lamoen altijd :j .

@Sascho, VetUk bestel ik ze, nog niet eens omdat ik geen mest onderzoek wil doen maar omdat het een stuk goedkoper is voor mij.

Mestonderzoek werkt mits je of geluk hebt dat in je staaltje eitjes zitten of dat je kan van meerdere dagen binnen brengen van meerdere hopen wat. Anders heb je altijd de kans dat er net in jou staaltje niks zit maar ze alsnog vol wormen zitten. Ik wil zelf leren mest onderzoek doen maar is er nog niet van gekomen helaas.
Laatst bijgewerkt door Lori op 01-02-19 13:09, in het totaal 1 keer bewerkt

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 13:06

Afbeelding
Pony maar weer voor de slee haha moeten iets met dit weer
Pony is bij vorige beleerd voor de wagen en dat merk je ook fijn in de hand en goed mee te werken, slee erachter en rijden maar vind alles prima

Sinds de afschaf en aanschaf met die onderzoeken zie ik in de handel alleen maar ellende
Daar waar de boeren nog weleens een spuit erin deden word er nu niks meer gedaan en dat zie ik wel echt terug, bloedwormen staan daarbij wel echt op Nummer 1 en vol dat de ponys zitten!!

Sascho

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 13:24

Stalnollie, ik denk dat je dat probleem ziet komen omdat resistentie heel erg begint op te spelen, niet omdat ee niet juist ontwormd wordt

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 13:35

Nee hoor daar hebben de handelaren de ponys te kort voor en word er vaak met verschillende ontwormd (gewoon met boerenverstand)
Maar ieder zijn ding ik ben fors tegen

Sunshinedaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 14:02

Ik doe ook de mest laten onderzoeken. Ik ga ze niet ontwormen als het niet nodig is.
Inderdaad resistentie wordt een groot probleem. Nog even en er werkt geen enkele wormenkuur meer...

Linsey1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 14:05

Jeetje heel erg veel sterkte Ingrid :(:)

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 15:10

Ingrid Heel veel sterkte gewenst in deze moeilijke tijd! Ik hoop voor jullie allemaal ook dat hij snel en vredig in kan slapen.

Ahh kijk dit vind ik nu wel heel interesant! Een discussie over ontwormen en mest onderzoeken.
Ik heb een tijdje terug gehoord dat een mest onderzoek ook lang niet altijd alles zegt en ze soms toch nog best flink wormen kunnen hebben zonder dat, dat te zien is in een mest onderzoek. Op mijn vorige stal deden ze altijd in het voorjaar een groeps mest onderzoek (van elke weide groep 1 paard en dat dan allemaal bij elkaar).

Op de wei waar ze nu staan heeft een tijdje een ezel gelopen, goed ontwormen de aankomende lange jaren is dus zeker wel een must voor de longwormen die hij vast en zeker mee gebracht heeft. Weet niet of hij ooit ontwormd word/werd. Zijn deze wormen trouwens ook in een mest onderzoek terug te vinden?

Apple_: waar bestel jij de wormenkuren in het buitenland?

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 15:17

Meestal Ierland. De webshop varieert wie het beste aanbod heeft op dat moment.

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 17:27

Sterkte Ingrid :(:)

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 17:34

Is wat zoeken, er is op bokt een topic over wormkuren bestellen in het buitenland :)

Sascho

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 18:00

StalNollie schreef:
Nee hoor daar hebben de handelaren de ponys te kort voor en word er vaak met verschillende ontwormd (gewoon met boerenverstand)
Maar ieder zijn ding ik ben fors tegen

Gaat ook niet om resistentie bij paarden maar bij wormen.. Dus het doet er niet toe hoe lang je een dier hebt of hoe oud het is, het gaat er om of de worm resistent is.
En dat dus het hele probleem, doordat mensen met een zogenaamd boeren verstand blijven ontwormen, zit de rest met resistente wormen

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 18:05

Zullen we iedereen gewoon lekker zijn eigen gang laten gaan wat betreft ontwormen?

Alles heeft zijn pro’s en con’s.

Ik heb vanavond marathon/hindernis les met Gaya. Zin in! Onze 1e les in vaardigheid :')

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 18:10

Wat gaaf Manon, was zoiets hier ook maar in de buurt, lijkt me leuk om te doen!

Sascho

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 18:22

Ach wat discussieeren wordt niemand slechter van toch, we kunnen allemaal van elkaar leren, ik bedoel het verder ook niet vervelend en zeg ook nergens dat iemand het anders moet doen maar we kunnen het er wel over hebben toch?

Leuk een marathonles!

Sunshinedaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 18:38

Leuk Manon een marathonles! :))

En beetje discussie moet kunnen toch? We maken elkaar niet af :P

Misschien dat er nog een verschil is in de soorten mestonderzoeken?

Er zijn nog maar weinig écht werkzame stoffen tegen wormen... dus waarom zou je dat al standaard 4x per jaar geven, terwijl ze dat niet eens nodig hebben?

Er komt een tijd dat er vrijwel geen middel is tegen wormen, omdat die rotbeesten er immuun voor zijn geworden..
En dan gaan er paarden dood aan een worminfectie ja :\

Maar goed, iedereen moet het voor zichzelf weten.
Ik laat de mest 4x per jaar controleren. Ben er tevreden over :)
Ik vind het fijn dat ik geen gif in mijn beesten stop als dat niet nodig is

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 19:12

Leuk Manon veel plezier! Is die les bij Buc?

Patricia_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 22:35

Leuk maratonles.
En wat een pech steeds hier in het topic..
Hopelijk komen er goede tijden Aan voor iedereen.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 22:38

Susanne schreef:
Leuk Manon veel plezier! Is die les bij Buc?

Ja ! Is 1x in de maand nu :)

Was echt leuk :D Heb echt wel wat tips gekregen waar ik wat mee kon. En Gaya vond het weer erg leuk dus we hebben lol gehad :D

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 10:01

Patricia_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 10:14

Ik doe 4 x per jaar mestonderzoek en ontworm zoweizo 1 x in de zomer en januari de pramox tegen de ingekapselde bloedwormen. Niet alles zie je in een mestonderzoek..
Met stagiaires doe ik de mestonderzoeken bij mijn pony's en soms zit er 2 dagen niks in en de 3e dag heel veel eieren.

Lillian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 11:56

wij doen voor de paarden de wei ingaan een mest onderzoek, en na de eerste vorst nog een keer met equest pramox. indien de dierenarts anders aangeeft, of we zelf wormen zien/vermoeden doen we het twee x per jaar. maar inderdaad testen zijn niet altijd even betrouwbaar in de eerste zomer dat floor van mij was werkte een oud stalgenoot bij mij in het dorp bij de dierenarts, hun doen daar ook Wormen eitjes tellen. ik heb haar twee zakjes met mest gegeven van twee dagen, mest uit het ene zakje zaten nagenoeg geen eitjes in, in de mest uit het andere zakje zaten dus wel fiks wat eitjes.

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 14:01

Hier is het moment nog vaker omdat het een erg jonge kudde is. Eenmaal ze minder vatbaar worden ervoor zal dat ook terug minderen.

Hier momenteel erg frustrerend, het water kan nergens naartoe en loopt zelfs de stal in momenteel. %) . Het stuk met tegels buiten stat momenteel ook compleet blank. Hoop dat het snel begint weg te trekken.