Shet aan de lange lijnen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

MDJ

Re: Shet aan de lange lijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 22:35

Nu ik er over nadenk, heb ik eigenlijk nóóit contact met max zijn mond, of ik moet hem continu aandrijven met het zweepje, maar daar wordt hij diedelig van, en gaat omdraaien > gevolg is ik zéér gefrustreerd.

(met aandrijven bedoel ik niet slaan natuurlijk)

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 22:37

Stiekem wel Clown

Nels draait ook om als het te moeilijk wordt maar ik drijf vrijwel alleen met stem want van de zweep wordt ie te fel, ja ook bij aaitjes. Moet zeggen dat het al stukken beter gaat en hij uit zichzelf is gaan wijken, schouderbinnenwaarts en schouderbuitenwaarts is gaan doen maar dat heb ik maar 3 x ofzo gedaan en nu zijn we ons lekker op t mennen aan het storten.

WinstonVDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 23:09

jullie hebben het steeds over het soort 'leidsels', maar is het geen idee om dressuurteugels maat full te gebruiken?

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 23:14

Die zijn te kort gok ik...Ik gebruik speciaal gemaakte "menleidsels" zijn van heel dun zacht touw met hele kleine musketons. Eigenlijk zijn ze voor het LL-en iets te lang maar ze liggen heel fijn in mijn kleine handen (normale leidsels zijn veel te lomp, voor zowel pony als mij) Ik ga kijken of ik nog een paar kan laten maken maar dan een stuk korter voor het ll-en

http://i14.photobucket.com/albums/a344/Sappos/n3-1.jpg

WinstonVDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 23:15

als je naast het binnenachterbeen loopt, zullen fullmaat teugels toch niet te kort zijn?

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 23:19

Mij lijken ze te kort maar weet niet zal het eens uitproberen ROFL

WinstonVDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 23:23

is goed, laat je het even weten dan? Haha!
Want als het nou wat is, dan schaf ik ze aan Pling

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 23:31

Ja is prima zal morgen even kijken. Geloof dat Evelli hier een slofteugel gebruikt...das natuurlijk ook een optie

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 11:22

Ik beruik ook een slofteugel! Die zijn presies lang genoeg Lachen

MaaikeVR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 12:40

eliine

Ziet er echt heel mooi uit!!
Mooie shetlander!

Polly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 08:25

Ik gebruik de menleidsels, die zijn wel lang. Maar ik vind het niet in de weg zitten Lachen

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 17:30

hier gaat het ook al steeds beter. Ze kan al heel langzaam draven zonder dat ik heel veel druk moet hebben Ja

pluche_pluus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 18:51

ik heb gebruik altijd longeerlijn, maar knopen omdat ie natuurlijk veeels te lang is.
dus nu heb ik nog ene longeerlijn gekocht, en die heb ik al op maat (gekeken hoeveel ik eraf haal), maat ik ben nog op zoek naar klipjes om te bevestigen aan bit.

WinstonVDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 19:05

die kun je gewoon bij de bouwmarkt kopen. Ik werk bij karwei en daar verkopen we ze in ieder geval, dus daar zou je eens kunnen gaan kijken!

Stardust0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 20:20

Ik ben ook weer begonnen met LL. Ik doe dit sinds kort wel met schoftje omdat ik dan beter kan sturen zonder dat mijn teugels in de knoop zitten. Ik gebruik een slofteugel.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 20:32

*zucht* snel de foto's weggehaald?

Okay ik zal het rustig uitleggen,
Bij een longeersingel is er lang niet genoeg ruimte om je leidsels door het oog bovenop te doen omdat je er dan geen ruimte meer is om er soepel doorheen te schuiven, daarbij is je hoofdstel zo'n kilometer te groot en hoort er echt geen elastiek bij

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 11:14

Sappos schreef:

Bij een longeersingel is er lang niet genoeg ruimte om je leidsels door het oog bovenop te doen omdat je er dan geen ruimte meer is om er soepel doorheen te schuiven, daarbij is je hoofdstel zo'n kilometer te groot en hoort er echt geen elastiek bij

Op wie reageer je nou Sappos??? Is mij effe niet duidelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 11:18

Mij ook niet.....

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 20:02

Vandaag voor het eerst LL met Sando gedaan! Ik heb een slofteugel gebruikt en een longeersingel. Was wel effe wennen, maar meer voor mij dan voor Sando. Al vindt hij het wel vreemd dat ik zo ver naast/achter hem sta.

Het is even zoeken hoor hoe alles moet. Ben begonnen waar ook Piet Bakker in zijn boekje mee begint. Stappen en halt houden. Ging best redelijk eigenlijk. Beetje sturen enzo (er reed nog iemand in de bak dus daar moest ik rekening mee houden.) Ging niet verkeerd. Zodra hij deed wat ik wilde geen druk op de teugels. Viel me wel op dat ze dan altijd vrij slap hangen. Hoort dat zo? (moet DVD nog bekijken hoor)

Echt actief laten stappen was nog lastig. Hij zakt vrij snel terug. Probeert steeds toch mij naast zijn schouder of hoofd te krijgen. Dus ook maar eens direct achter hem gelopen (ook om te kijken of hij recht liep). Halthouden ging goed. aand e longe vindt hij dat lastig, komt meten naar je toe (zijn we al klaar??? Koe )

Na 10 minuten ofzo (kan ook 15 zijn geweest) eens een drafje. Nou dat valt nog niet mee. Ik heb een aardige work-out achter de rug (ben toch aan het afvallen dus die beweging is voor mij ook prima!) want op mijn tempo laten lopen... ja. maar dat is toch een wat hoger wandeltempo dan standaard voor mij hoor. Anders kan Sando echt geen draf halen. Tenminste nu nog niet! Maar na wat gehannes kreeg ik hem toch af en toe een stukje in een acceptabel verzameld drafje. Dusdanig dat ik (met een flink doorstap tempo) mee kon lopen, toch actief met alle vier de benen, geen geslof of half in stap. Meteen beloond natuurlijk. Zodra ik ga sturen valt ie terug in stap en is hij uit zijn concentratie zeg maar.

Op een gegeven moment toch wat actiever proberen te krijgen nog. Kijken of ie nog iets verzamelder kon. Dus wat drijven en voor tegen houden (rustig aan hoor dat wel.) Ha daar had hij geen zin in. Op zijn achterbenen de lucht in. Meteen druk eraf en weer aan laten draven. Pakte hij toch mooi op. Dus beloond.

Ik heb expres ook veel afstand genomen af en toe. Om hem echt op eigen benen te laten lopen. Hij zoekt namelijk continue steun bij me. Dus veel belonen als ie op zichzelf loopt (dus niet met een schuin oog naar mij, niet van de hoefslag afkomen om schouder aan schouder te lopen enzo).

Longeersingel beviel me wel. Teugels bleven mooi op zijn plaats. Kon hem nu eindelijk achteruit vragen wat ie na wat oefening ook deed (meteen weer druk eraf als ie een stapje achteruit deed. Normaal vertikt ie om dat te doen. Nu stond ik pal achter hem en kon hem, met commando, dus achteruit vragen en zelfs 2 keer heel soepel, mooi nageeflijk meerdere stappen). 1 keer had hij er effe genoeg van (als ie moe wordt wil hij stoppen. Hij is aardig vet, dus vrij snel al moe. En dan wil ie ophouden) en toen draaide hij zich in 1 klap om. 2 lijnen om zijn nek heen... Clown

Ben best tevreden. Er is nog heel veel werk en ben er nog laaaaaaang niet. Maar er zit een basis in, we vinden het beide leuk. Heb echt al wat met hem bereikt. Zowiezo dat ie nageeflijk werd af en toe. Een paar passen mooi verzameld drafje, Op commando stoppen en aanstappen en aandraven. En ook achteruit stappen. En heel belanrgijk voor Sando: op eigen benen lopen. Weten dat ik er toch wel ben en hem beloon ook al ziet hij me niet.

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 21:23

Nou dat gaat goed dus Haha!

Ja de teugels horen in een ene boogje te hangen, dat zul je ookwle zien als je de DVD gaat bekijken.
Als je straks ( na ene hele lange tijd) meer gaat verfijner. moet je de teugels volgends mij wel meer oppakken.

Lotte_James

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 20:37

Ik ga het ook proberen bij mijn shet van 2 !
(En ik weet al dat ik geen voltes moet rijden en alleen maar simpele oefeningetjes Knipoog)

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 20:43

Zilfstar schreef:
Sappos schreef:

Op wie reageer je nou Sappos??? Is mij effe niet duidelijk.

Reageerde op Stardust maar dat is al enigszins uitgepraat

Lisanfellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 21:06

Sappos schreef:
Die zijn te kort gok ik...Ik gebruik speciaal gemaakte "menleidsels" zijn van heel dun zacht touw met hele kleine musketons. Eigenlijk zijn ze voor het LL-en iets te lang maar ze liggen heel fijn in mijn kleine handen (normale leidsels zijn veel te lomp, voor zowel pony als mij) Ik ga kijken of ik nog een paar kan laten maken maar dan een stuk korter voor het ll-en

http://i14.photobucket.com/albums/a344/Sappos/n3-1.jpg

Aaaah, lieve Nelson!! Ach gut Pling

Lotte_James

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 18:36

Haha, James is echt een natuurtalentje zeg!
Ik ging het dus gisteren voor het eerst doen,
het sturen en stappen ging wel goed, even wennen natuurlijk maar dat had hij al snel door.
Alleen als ik van stap naar draf ga, gaat hij superhard en wordt ik helemaal meegesleurd Tong uitsteken haha
Ik was het op straat aan het oefenen met draf, dus iedereen zal me wel hebben uitgelachen haha Tong uitsteken
Maarja, komt wel Nagelbijten / Gniffelen

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 18:45

Vandaag LL met zoon erop! Om Sando te leren op eigen benen te lopen (en dus niet continue naar mij toe te komen, maar te luisteren naar de jonge ruiter) en zoon te helpen bij het leren besturen van de pony. Ook rustig drafje gedaan. heb ik beter in de hand zo. Ging ook lekker.
Daarna nog even zonder zoon erop (met zadel, dat werkte wat lastig. Maar ja hij is gewend aan rijden> zadel af> rollen...) Fokte hem schijnbaar iets te veel op in draf, dus zocht hij een uitweg. Eerst dacht hij dat ik galop bedoelde... nee dus (ik wilde hem wat verzamelder proberen te laten worden) dus terug in een actief drafje. Toen weer terug genomen met drijfende stemhulp, ging ie bijna de lucht in. (dus als ik hem dat zou willen aanleren is dit de manier Tong uitsteken ) Toen even druk eraf, stapje, toen weer drafje, terugnemen naar rustig drafje, ietwat drijfende stemhulp en tikje. Nou toen had ik zowaar een paar passen draf op de plaats te pakken. (Piaffe toch?) Zag er wel mooi uit (4 stapjes totaal voorbenen). En mooi hoog die benen. Ben benieuwd wat er allemaal gaat gebeuren als ik eenmaal wat maanden verder ben (het zit er dus allemaal in bij hem, leuk idee hoor. Hij wil wel.) ga nu gewoon rustig verder met les 1 en 2 van Piet Bakker uit het boekje hoor... Maar het is wel leuk om te weten dat ik met een beetje goede gerichte hulpen veel zal kunnen bereiken met hem!