Shet aan de lange lijnen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Fenrir

Re: Shet aan de lange lijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 13:07

Ik gebruik gewoon leidsels voor het mennen. Lachen

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 13:27

ik vind longeerlijnen ook te dik
met mennen vind ik het ook al niet fijn als mijn leidsels te dik zijn, krijg ik kramp handen van

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 13:43

Ik vind die softgriplijnen (dat zijn ook diegene die je nu in longeervorm hebt) juist fijn Ja Ik train nu ook met een Andalusiër en die heeft lijnen die van Piet Bakker vandaan komen, maar die vind ik te licht en te dun. Laat ze nog wel ns uit mn handen glijden gewoon omdat ik wat dikker gewend ben. En ik heb nu niet echt grote handen hoor Nagelbijten / Gniffelen

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 13:55

tis maar net wat je gewend ben

bij mijn koetsiersbewijs hebben we speciaal andere teugels bij het tuig gehaald want we vonden ze allemaal te breed en kregen kramp.

Denk dat het heel persoonlijk is

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 13:56

Ik heb speciaal gemaakt touw voor LL-en en mennen. Super smal en super licht Nagelbijten / Gniffelen Ik vind veel dingen al gauw te zwaar en deze liggen gewoon heel fijn in de hand.

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 14:04

eline, je stond weer leuk in het shetlandblad Haha! (sorry ff offtopic), leek me erg mooi daar zeg in redefin

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 14:13

Elinaa schreef:
eline, je stond weer leuk in het shetlandblad Haha! (sorry ff offtopic), leek me erg mooi daar zeg in redefin

haha das ook toevallig, mn vader roept me net 5 min geleden dat k ff moet komen kijken *LOL*

Maar die foto van mij, dat was niet in Redefin maar op de NSPS Jeugddag Knipoog

Redefin was overigens errrrrrug mooi inderdaad Haha! De foto rechts waar dat meisje over dr pony hangt, is mn zusje met Pippi Lachen

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 14:51

ja had je zusje ook wel herkend idd Ja en pips ook

heb ik dan zo slecht gekeken of is t blad onduidelijk? Bloos

Stardust0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 22:28

Zilfstar schreef:
Stardust0 schreef:
pff. zoals het er nu naar uitziet ga ik weinig kansen krijgen om naar dust te gaan, omdat er nu oppeens iemand bij moet zijn, en dust is zo mak als een lammetje, zal nooit trappen ofzo, en ik ga echt niet met die andere paarden aan de gang maarja.. net even geweest, dust maar een kwartiertje uit laten kunnen razen, daarna was hij hyperactief nogsteeds, en dit gaat tenkosten van onze band vrees ik.. maarja, het lange lijnen dat krijgt dus even rust.

Hoezo moet er iemand bij zijn dan? Omdat hij nu zo hyper is?

Omdat de stal waar ik nu staat nogal afgelegen ligt, en er alleen sochens en savonds iemand komt. Maar ze zijn gewoon overbezorgt.. Hij is wel druk, dat kan je zien, hard hinniken en rennen door het weiland, maar als hij een halstertje of een hoofdstel omheeft, dan is ie zo mak als een lammetje.. Achja, vandaag is hij bij de andere paarden gezet, en ik verwacht dat die twee zich een beetje gedragen.. Ik kan aanstaande dinsdag/woensdag er pas weer heen.. Flink balen! Tenminste, ik kan eerder, maar die mensies niet.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 14:22

Polly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 19:40

Paulusjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 20:21

Stardust0 schreef:
Omdat de stal waar ik nu staat nogal afgelegen ligt, en er alleen sochens en savonds iemand komt. Maar ze zijn gewoon overbezorgt.. Hij is wel druk, dat kan je zien, hard hinniken en rennen door het weiland, maar als hij een halstertje of een hoofdstel omheeft, dan is ie zo mak als een lammetje.. Achja, vandaag is hij bij de andere paarden gezet, en ik verwacht dat die twee zich een beetje gedragen.. Ik kan aanstaande dinsdag/woensdag er pas weer heen.. Flink balen! Tenminste, ik kan eerder, maar die mensies niet.

Moet er vanuit de eigenaren iemand bij zijn of vind bijvoorbeeld een van je ouders dat? Vanuit de eigenaren kan ikhet mij ook goed voorstellen. Ik heb zelf een hele lieve verzorgster voor mijn shetlandertje. Ze rijd hem goed en gaat er goed mee om. Toch wil ik niet dat zij er helemaal alleen heen gaat en gaat rijden. Ik vind het risico veel te groot dat er toch iets gebeurd en dan zit ik vervolgens met de gebakken peren.

PS: Mijn verzorgstertje is 12 jaar

En dan nu weer ontopic Tong uitsteken

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 20:15

Okay: praktische vragen! Ben het boekje aan het lezen dat bij de DVD's van Piet Bakker zit. Ten eerste: wat schrijft ie leuk! Heb er helemaal zin in en moet toch echt wachten tot dochter ook naar school gaat (halverwege december) om in alle rust met Sando te gaan beginnen.

Ten tweede: de vraag. Of beter vragen.
Piet Bakker beschrijft hoe je je pony meeneemt met de teugels van de hals af. Als je dan in de bak staat positioneer je hem en breng je de teugels over de hals. Nou was ik zelf van plan om te beginnen met een longeersingel en daar de lijnen doorheen te doen. Hoe neem je dan de pony mee? Met teugels van de hals lijkt me zo lastig als die al door de singel lopen.

Ik wil trouwens met longeersingel beginnen omdat ik verwacht daar steun aan te hebben. Ik denk namelijk dat Sando zich vrij snel omdraait naar mij toe (omdat ie het niet snapt. En het is een echte zwaan-kleef-aan. Als ik hem los heb loopt hij waar ik loop. Sta ik stil dan staat hij ong een halve meter achter me stil (netjes he! Niet in mijn ruimte!)) en in de teugels stapt. Met singel heb ik het idee: dan blijven ze tenminste op hun plek en kan ik beter sturen. En dan later als ik en Sando samen aan dit werk gewend zijn zonder singel gaan doen.

Volgende vraag: Piet Bakker schrijft dat zodra je merkt dat de pony wat afzwakt je het stemcommando komkom geeft, al dan niet gevolgd door een klein tikje op zijn kruis. Ik weet het ik ben paraveterinair, maar mijn excuus is dat ik voor de kleine huisdieren ben gegaan en niet de paarden. En ik geef toe, ik rij al 27 jaar. Maar ongetwijfeld is mij een andere term geleerd. Waar zit het kruis dat hier bedoeld wordt (want ik nem aan dat Piet niet de plek met klokkenspel vh paard bedoelt Koe )

Laatste vraag: Piet Bakker geeft enkele stemcommando's aan. Hieronder zie je welke ik gebruik.
Wrs de overbodige vraag 9want het antwoord zal wel nee zijn): is het erg/ rampzalig etc als mijn pony al andere commando's kent?

Piet > Ik

Stappen > Stappen
Draf > Draven (met alleen draf reageert hij niet. Met Draven kan ik net die extra intonatie geven dat ie gaat)
Galop > Galop
Komkom > Ga door! soms ook: Kom op!
Hoho > Rustig
Hola > Ho! (was ie al gewend met het lopen voor de kar. Vandaar het andere commando voor rustig aan)

Ben nu wel bezig hem ook te wennen aan Let op! om attentie te vragen als we weer aan de slag gaan na even wat gestapt te heben voor rust.
Verder kent hij het commando Keer om tijdens het longeren om de andere kant op te gaan lopen. Hetgan hij al naar gelang zijn stemming die dag meteen uitvoert of probeert te weigeren en dan alsnog na correctie met de longeerzweep (een klapje op de grond voor hem) uitvoert, maar dan wel met tegenzin wat van hem afstraaaalt

Nog een opmerking: als ik het boekje doorneem zie ik dat de aanvangspositie inderdaad naast de achterhand is, maar dat met teugels verdelen de begeleider wel degelijk achter het paard staat/ loopt!

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 22:36

@Zilfstar
1. De singel
Als ik aan de dubbele longe ga longeren doe ik of, de longeerlijnen er pas door op het moment dat ik ga longeren en al in de bak sta. Maar meestal ben ik lui Bloos en doe ik ze er op de poetsplaats al om en hou ik in mn ene hand de lijnen en neem ik mn pony mee door aan 1 kant vlak achter het bit de lijn vast te houden.

2. Het kruis
Haha nee daar bedoelt ie niet de onderkant mee Clown het kruis is het hoogste punt van de kont van je pony Knipoog Zelf tik ik mijn pony daar overigens niet aan, die tik ik aan bij de schoft. Maar in het begin loop je meestal nog wat meer bij de schouder mee, zodat je paard wat meer steun aan je hebt, en dan is het wel handig (zoals je ook op de dvd zult zien) om het paard op zn kont aan te tikken.

3. De stemcommando's
Ik kan volgens mij wel n heel woordenboek aanleggen zo ondertussen ROFL ik gebruik echt vanalles.
Het is niet verplicht de stemcommando's van Piet Bakker over te nemen hoor. Doe wat jij makkelijk vindt, en waar je pony goed op reageert. Dat werkt altijd het beste Knipoog

pluche_pluus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 10:01

@ zilfstar, je kan ook eerst proberen zonder longeersingel, en naast de schouder lopen, en vanuit daar commando's herhalen (neem aan dat ze er al op zitten) en vanuit de schouder kan je steeds een beeje naar achter lopen.
mijn shet is ook zo'n plakker, en dit werkte heel erg goed!

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 13:48

Met een singel om draaien ze net zo makkelijk om hoor
kom je nog meer in de klit dan zonder singel Clown

althans, bij mij Haha!

sasika

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 14:05

leuk topic! ben er de laatste tijd ook wel een klein beetje mee bezig! Helaas vind Rakker dit niet altijd het leukste werk Tong uitsteken

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 14:07

Evelli schreef:
Met een singel om draaien ze net zo makkelijk om hoor
kom je nog meer in de klit dan zonder singel Clown

althans, bij mij Haha!

Bij mij werkte de singel wel. Ja
Ze draait dan wle om, maar je kan dan even wat strenger zijn.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 14:07

werkt bij mij precies andersom

MDJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 17:40

Ik ervaar het hetzelfde als Evelli, de singel zat mij ook enórm in de weg en zonder is hij weliswaar iets wiebeliger, maar ik vond het veeeeel fijner werken.. Ja

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 20:04

Zonder singel werkt wel fijn er idd. Maar voor het omdraaien was hij wel handig. Lachen

MDJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 22:56

Ietsjes vond ik, zodra ik het op tijd wist op te vangen wel, zoniet hadden we eeeen groooooote knoop Nagelbijten / Gniffelen

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 23:03

Met singel heb ik het idee dat mijn pony wat steun heeft en minder slingert maar zonder singel werk ik veeeel fijner omdat ik direct contact met de mond heb...

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 10:17

in het begin slingerde keet ook heel erg zonder singel
maar sinds ik er iets serieuzer mee aan het trainen ben loopt ze netjes recht en draait ze alleen om als ik te laat de druk van de teugels haal bij de schouderbuitenwaards of als ze het te moeilijk vind Haha!

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 18:40

Als ik dit allemaal lees vind ik het toch wel heeeel jammer dat ik een pony van 1 heb gekocht Clown Moet nog 2 jaar wachten en dat is toch wel heel jammer. Maar ik doe alvast inspiratie op Lachen