Hoeveel kan een shet eigenlijk dragen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

LADPR

Re: Hoeveel kan een shet eigenlijk dragen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 11:30

oortjes naar voren betekend niet dat ze eits leuk vinden, en vlot door lopen betekend niet dat ze je makkelijk kunnen houden. Dus daaraan kan je het echt niet merken.

Als je wacht totdat je shet niet meer voorruit te branden is en zn oren in zn nek heeft liggen de hele tijd ben je al veel te laat.

Elke87

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 11:39

Dat wilde ik eigenlijk ook duidelijk maken met mijn verhaal.. Lachen

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 13:04

Elke87 schreef:
Ik ben zelf 60 kg en rijd echt zelden op mn shet. Alleen soms even om hem weer wat manieren bij te brengen, maar nooit langer dan 15 min. Ik rijd hem dan wel eens langs het strand, maar merk dan dat zijn achterhand er niet meer onder zit, ik ben dus eigenlijk te zwaar, al lijkt het als ik erop rijd dat hij er geen moeite mee heeft. Want hij galopeert zo met mij weg, en is altijd onwijs snel en actief als ik erop zit. Dus wees voorzichtig met wat je doet.
Trekken kan een shet idd erg veel. Ik heb em zelf ook voor de kar staan, maar sta daar nog wel eens van te kijken. Tijdje terug zaten we vast in de modder. Haha en ik wilde natuurlijk niet uitstappen in die blub. Maar hij trok ons er zo uit, terwijl dat 3 sterke mannen echt niet gelukt was. En je merkt het ook erg goed als hij het niet trekken kan. Bovendien, als hij een kar trekt met 4 volwassen op een wegdek, dan zal hij iets van 50 kg trekken, helemaal als hij eenmaal loopt, alleen de aanzet is even zwaar. (niet dat ik dit regelmatig doe hoor, maar heb het een keer geprobeerd). Ziet er ook zo raar uit.. haha..
Ow mijn shet is trouwens een meter, dus wel een normale maat. Lachen

Sorry hoor, maar als je nog af en toe eens op je shet moet stappen om hem 'manieren bij te brengen'; dan schort er wat in de opvoeding... en daarvoor hoef je er níet OP te gaan zitten lijkt mij.... Sigaar
Hoe doe je dat met veulens, jaarlingen en twenters als je die moet opvoeden? daar ga je dan ook maar op zitten?

Daarbij, als je een goed passend ruitertje er op zet, die beetje redelijk kan rijden, en díe instructies geeft, gaat het meestal ook gewoon prima.

zeker geen excuses dus om zomaar met je 60 kg (veels te veel voor een shet) op je shet te stappen...

Ilse_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 13:22

Ik heb tot 3 jaar geleden op een shet van 89 cm gereden.. ik was toen denk ik 1.55 en onder de 40 kilo
volgens mij vond ze het nooit erg, maar veel zwaarder en groter zou ik er niet op gaan zitten Vork

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 13:28

Met jou lengte van toen kom je neit eens op mn shet van 99 cm

Elke87

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 17:29

Ik zal even heel mijn verhaal hier neer zetten.
Ik heb mn shetje al een behoorlijke tijd en toen woog ik ook nog een stuk minder. Heb em toen zelf half ingereden, maar omdat ik toen al vond dat ik wat aan de zware kant was, hebben er altijd kleine kindjes op gereden, terwijl ik hem wel vast had. Mijn vriendin die een stuk lichter is reed er toen zo nu en dan op om hem te leren wat links en rechts is.
Wegens omstandigheden staat mijn shetje nu bij andere mensen met kleine kindjes, die er zo nu en dan op rijden. Het is echt een schat van een pony, hij heeft een goeie opvoeding, maar soms alleen met rijden heeft ie zn streken. Ik zeg niet dat ik die eruit krijg, maar het helpt wel. En bovendien vinden we het allebei (mn shetje en ik) erg leuk. Anders laat hij dat zeker wel merken.. Lachen
Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik altijd had gedacht dat hij mij wel kon houden(niet dat ik er toen meer op reed, heb er nooit veel op gereden, omdat zoals ik al zei mezelf wel wat aan de zware kant vond). Maar toen ik dus (een hele tijd terug) weer op hem reed zag ik dat hij moeite had zn achterhand erbij te houden. Heb er sindsdien ook niet meer opgereden.. en ben nu aan het afvallen dus.. Tong uitsteken (niet dat ik er meer op ga rijden dan ik al deed, juist eerder minder)
Ik wil mezelf hier niet goed praten, maar ik kan me voorstellen dat veel mensen denken dat een shet het makkelijk houden kan, omdat hij toch zo vlot en goed loopt. Dat dacht ik dus ook, maar kwam er dus laatst achter dat dat toch anders bleek te zijn.
En het is niet nodig om dezelfde fout te maken, als iemand anders die al voor je heeft gemaakt.. Lachen

Mama_Rianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 21:12

Ik ben tussen de 1.60 en 1.65 in, weet niet precies, weeg 45 kilo en rijd op mijn shetlanders van 1.05 en 1.08 m.

femke_harley

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 21:27

Ik ben 1.64, weeg 48 kg en rijd weleens op mn
nicht dr shet van 1.10 (of zelfs iets groter)

wat vinden jullie ervan ?

femke_harley

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 09:34

edit: dr shet is 1.15

_mbvd_Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 15:53

mij lijkt het wel kunnen je gewicht is in ieder geval geen probleem en je rijd er niet dagelijks op.

Peppaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 09:08

Ik wil heel graag een shetlander, een grote maat zo 1.10 tot 1.15. Ik ben 1.59 hoog en weeg 54 kilo. Ik wil er dan 1 keer in de week ongeveer op rijden, nou ja, stappen en een stukje draf. En misschien wel voor het karretje.

Ik rij regelmatig op een shetlander van 1.02 hoog, en iedereen zegt dat het makkelijk kan.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 11:04

Ik vidn dat niet meer kunnen. Je groeit ook nog en je gewicht is hoog voor een shet.

rossebol

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 12:35

Peppaa schreef:
Ik wil heel graag een shetlander, een grote maat zo 1.10 tot 1.15. Ik ben 1.59 hoog en weeg 54 kilo. Ik wil er dan 1 keer in de week ongeveer op rijden, nou ja, stappen en een stukje draf. En misschien wel voor het karretje.

Ik rij regelmatig op een shetlander van 1.02 hoog, en iedereen zegt dat het makkelijk kan.

persoonlijk zou ik dit niet meer doen.
Je bent nog in de groei en ik vind 54 kilo al veel voor een shet.
Ook je lengte word al aardig aan de lange kant.
Zou echt voor een groter ras gaan als je graag wil rijden

Elise_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 12:41

Ik ben 1.70 en weeg 50 kilo. Ik rijd nog heel af en toe als ik weinig tijd heb. Maar meestal rijd ik met mijn lichtgewicht sulky van 60 kilo
Mijn shet is 1.15 en stevig gebouwd

rossebol

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 12:43

ik vind 1.70 ook te lang persoonlijk maar goed dat is mijn mening he.
Iedereen moet natuurlijk zelf weten wat hij/zij doet.
Mennen is heerlijk om te doen met die kleintjes

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 19:13

Mijn nichtje heeft deze week voor het eerst op mijn shetlander gezeten. (en 1 rondje aan de hand gestapt) Ik weet niet hoe groot ze is, maar weet wel dat ze 34 kilo weegt, maar ik vind haar zelf iets te lang voor het mooie, wat vinden jullie? De shet is overingens ong. 95 cm
http://img.photobucket.com/albums/v700/DeeDee19/juli2007024.jpg

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 19:22

deedee19 , ze past niet in het zadel, dus dat is niet goed.
Idd net iets te lang ook, maar dat vind ik in dit geval nog net iets minder storend.

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 20:02

dat dacht ik dus ook al. Helaas kan Ulvy geen groter zadel op. De 12 inch was veel en veel te groot. Dan misschien maar zonder zadel.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 21:10

Nee, zonder zadel is oook slecht. Zeker met een lang persoon, wordt de
drukverdeling er niet beter op. Ook wiebel je dan meer en dan krijg je
onevenredige belasting, waar je blessures door kunt krijgen.
Ze is echt te groot dus....

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 10:53

Ja ben ik het mee eens, word dus een kleiner ruitertje zoeken of andere leuke dingen gaan doen.

_mbvd_Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 13:47

mijn shet past 16 inch,,

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 15:08

Dan heb je wel een mega shet zeg!

X_mareitje_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 21:20

het licht er ook aan wat je met een shetje gaat doen
of je echt gaat rijden of soms er op gaat zitten
ik ga namelijk ook soms op een shetje zitten en ben 1.65 en 55 kg en hij geniet er van!
xx

ladylisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 17:51

hej ik rij ookop mijn nshetjes ik beleer zxe allemala want dna komen er weer veulentjes en als die 3 zijn beleer ik ze weer en ben 1.59m en weeg 42

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 19:50

X_mareitje_x : Geloof je het zelf? Als je met zo'n gewicht op een ongetrainde shet gaat zitten kan ik het me niet voorstellen dat die shet dat leuk vind. Waarschijnlijk vind jij het leuk dat is natuurlijk heel wat anders.

Als ik op mn mini zou gaan zitten doet hij ok zn oren naar voren maar ik ben echt veel en veel te zwaar voor hem, dus dat zegt echt niks. Vraag we altijd af hoe mensne dan zien dat hun shet het leuk vind.