[HK]SMP Kletstopic 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

TinkerTreas

Re: [HK]SMP Kletstopic 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 14:42

Ik heb Jente via Facebook gevonden, ze stond op de pagina "shetlanders zoeken een nieuw baasje".

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 15:06

.
Laatst bijgewerkt door Lori op 04-02-25 23:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 18:07

Bedankt voor de foto's Patricia! Handig ook zo met de sulky voorop :j Ik heb vandaag gekeken en denk dat we voor een enkel asser van 110 breed gaan. De dubbelassers zijn eigenlijk allemaal te zwaar voor mijn auto, en ik wil een nieuwe auto echt nog even uitstellen voor zolang dat kan. Van de mensen die ik ken met een hati enkel asser heb ik eigenlijk nog nooit iets negatiefs gehoord over de wegligging. Dat zou ook wel heel erg zijn voor dat geld, als ze dan achter je auto aan stuiteren :=
Gaan er nog even een nachtje over slapen, maar het lijkt er in elk geval op dat we voor die gaan kiezen.

Ik heb Pepper trouwens gevonden via Marktplaats en de Bokt Markt. Hij was nog niet beleerd (hij was nog geen 2 of net 2 jaar) en ik had zelf nog geen ervaring met mennen. Maar Pepper is heel braaf en leergierig en ik heb me veel ingelezen, filmpjes gekeken etc. Hangt dus denk ik ook van het karakter van de pony af. De eerste 2 jaar dat ik Pepper had, hebben we veel grondwerk gedaan en aan onze band gewerkt, waardoor hij mij enorm vertrouwt. Dat heeft denk ik ook heel veel geholpen :)

Teteltee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 18:29

Kiekeboefje schreef:
Teteltee, fokkers benaderen of shetlandponyforsale.nl, ik ken de hoster van de website goed en mijn pony's komen beide bij hem vandaan :P Weet niet waar je woont, maar op websites van modernere fokkers van shetlanders staat vaak wel wat te koop. Ik houd niet zo van marktplaats raspony's dus kan ik je niks over vertellen. Ik begin vaak bij de fokker aangezien zij hun pony's het beste kennen.
Als je bij mij in de buurt woont wil ik je wel helpen :)

@Kiekeboefje ik woon helaas totaal niet in de buurt, maar met wat websites van leuke fokkers zou ik al geholpen zijn. De voorkeur gaat vooralsnog uit naar een echte Shetlander, maar op de site van het NSPS zie ik niet echt een lijst met fokkers. Kan natuurlijk Googlen, maar tips van kenners zijn ook zeker welkom!

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 18:34

Ik heb Haley via Facebook gevonden. Dezelfde pagina als TinkerTreas. Haley heeft ook gewoon stamboekpapieren, maar komt niet van een echte fokker vandaan. Ze is gewoon bij iemand thuis geboren die haar moeder had gekocht toen ze net drachtig was. Die had verder ook niet de intentie om te gaan fokken oid. Toevallig kwam zij haar moeder tegen en zocht ze een shetlander als maatje voor haar andere shetlander. Die was óók drachtig en zo hadden ze afgelopen jaar meerdere veulens. Eenmalig dus.

Haley was 'over' als het ware en ik heb haar al heel snel mondeling overgenomen. Ze is officieel van mij geworden op het moment van aflevering als het ware. Maar ik heb haar vanaf 2 weken oud elke paar weken bezocht. Dit was de eerste foto die ik kreeg.
Afbeelding

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 00:32

Wat leuk dat er weer een beetje leven in het topic komt! Ik was al bang dat dat misschien niet meer ging gebeuren.

Jolynne: nog gefeliciteerd met de geboorte van je dochter! Wat vervelend dat je zoveel klachten over hebt gehouden aan de bevalling :(:) Hoe gaat het nu? Leuk dat de pony's nu ook in dubbelspan staan!

Kymberley: wat sneu dat Pepper zo ziek is geweest! Maar gelukkig is hij weer helemaal fit nu :) Ik heb zelf een tweedehands Hati trailer gehad, gekocht bij Marsman zelf. Helaas was ik daar maar kort blij mee aangezien de verf na een aantal weken ineens af begon te bladderen. De trailer kwam uit 2012, maar stond bij de vorige eigenaar altijd overdekt en bij mij niet. Volgens Marsman was het een bekend probleem maar het zou iets van €500,- kosten om dat ene wandje te laten vervangen met het risico dat het bij de andere wanden ook ging gebeuren, terwijl ik net zo'n €4.000,- voor de trailer betaald had... en ik kwam er al gauw achter dat Sjors er maar net in paste en er daardoor niet comfortabel in stond, ik kon er zelf niet in staan met mijn 1.75 en ik kreeg mijn sulky niet in mijn eentje op de speciale sulky steun die hij voor mij op de dissel had gemaakt. Hij reed overigens hartstikke prima, geen gestuiter ondanks dat het geen tandem asser was en lekker licht waardoor ik 'm kon trekken met mijn Peugeot 306. Uiteindelijk toch verkocht en een lichte tweedehands Blömert tweepaards trailer gekocht (680kg leeg uit mijn hoofd) die mijn Nissan Qashqai prima trekt. De sulky zet ik in de punt en daar kunnen dan nog twee pony's voor staan.

Jenny: wat goed dat je een carrière switch hebt gemaakt! En een lieve foto van de hondjes, super schattig met de pup erbij <3

Teteltee: hier geen pony's 24/7 op het gras, helemaal niet op het gras zelfs. Ik ken eigenlijk weinig shetlanders of andere mini's die het goed doen op 24/7 gras. Ik zou zelf het risico niet nemen, liever een (uitdagende) paddock of een track met (onbeperkt) hooi en af en toe een uurtje of een paar uurtjes knabbelen. Niet elke pony wordt er gelijk ziek van, maar ze zijn ook amper goed op gewicht te houden dan en dat is natuurlijk ook ongezond. Als je geen ervaring hebt met mennen zou ik persoonlijk wel voor een beleerde pony gaan, maar ik weet dat fijne brave menpony's niet voor het oprapen liggen. Ik heb Sjors gekocht via Marktplaats toen hij net 6 was en al een tijdje beleerd was, hij had niet super veel ervaring maar genoeg om mij veilig op weg te helpen. Ik was toen een jaar of 17/18 en had nog weinig men ervaring dus dat speelde natuurlijk ook mee.

Elaine: knappe Tango! 208kg lijkt mij ook een prima gewicht.

Marit: knappe pony in het zonnetje! Ik heb geen ervaring met een mobiele paardendouche, warm water op stal kan ik niet missen met mijn schimmeltjes.

Wat een leuke doelen iedereen! Ik heb er zelf ook een paar:

Sjors:
- Spiermassa kweken;
- Lessen (minimaal maandelijks maar als het lukt wekelijks);
- Conditie opbouwen tot minimaal 20/25km per rit;
- Vaardigheid wedstrijden starten;
- Dressuur wedstrijden starten (als ik durf :') ).

Ronny:
- In het voorjaar inspannen in het enkelspan, als ik dat niet goed vind gaan even kijken of we dit in tweespan op kunnen gaan pakken (zelf of bij iemand anders).

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 00:43

Nog een paar foto’s van de afgelopen tijd :)

Ronny afgelopen zomer, hij begint echt al een grote jongen te worden! Fysiek gezien dan :+ Hoefsmid was onderweg.
Afbeelding

Sjorsie
Afbeelding
Afbeelding

Foto van vanmiddag, samen zijn het echt twee boeven :+
Afbeelding
Afbeelding

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 10:51

Ohh Ayla wat leuk dat het goed gaat met je twee boevenkopjes <3 Ronny wordt wel echt al een grote jongen, leuk om te zien.
Wat jammer van je trailer toen! Dat is echt zonde.. ik denk er dus over om een nieuwe te laten bouwen van aluminium of kunststof met aluminium eroverheen. Die zou in principe onderhoudsvrij moeten zijn. Moet m wel geremd hebben omdat mijn Mini m anders niet mag trekken, dus het is wel een flink prijskaartje. Maar goed dan heb ik wel precies wat ik wil natuurlijk. Ik kan er overigens ook niet in staan, want ik ben 1.80 :)) maar moet zeggen dat ik het niet heel erg vind.
Spannend als je dressuur gaat starten dit jaar! Misschien doe ik dat ook wel als ik het durf :D

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 11:44

TinkerTreas schreef:
Ik heb Jente via Facebook gevonden, ze stond op de pagina "shetlanders zoeken een nieuw baasje".

Op deze pagina staan regelmatig leuke ponies. Ik had toen een zoekertje geplaatst, maar kreeg voornamelijk reacties van mensen met luxe stamboek merries terwijl ik een huis tuin en keuken ruin zocht hahaha.

Ik heb Teuntje uiteindelijk via marktplaats gevonden. Ik vond de oudere sheties zo duur dat ik een 1,5 jarige hengst heb gekocht. Hij is nu 3,5 en ben nu bezig met beleren.

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 12:07

Ayla, Ronny begint lichamelijk wel volwassener te worden al toont zijn hoofdje wel nog erg puppy. Hopelijk doet hij het straks fijn voor de wagen.

Frummels, Succes met de keuze maar zo te lezen is hij +- al gemaakt. Hier ging het ook aluminium of kunsstof zijn geweest mede wegens buiten staan.

Ik tel vooral af op beter weer, het hoeft daarvoor niet warm te zijn maar wat droger en minder wind. :o

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 12:15

Ayla: wat een leuke pony's zeg. Ik heb stiekem een zwak voor schimmeltjes.
Vroeger heb ik een tijdje een schimmel shet ruintje gehad. Maar die was niet achter schrikdraad te houden.
Hij ging bij alle omliggende weilanden buurten en het weiland waar hij eigenlijk hoorde (waar mijn toenmalige andere pony stond) lag langs de weg, dus toen liep hij een keer op de weg.
Uiteindelijk is hij terug naar de oude eigenaar gegaan. (Dat was trouwens op jouw huidige stal Frummels ;) )

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 13:30

Lori: Ik ben die regen ook echt zo ontzettend zat :( Het hoeft inderdaad niet warm te zijn, maar droog en geen windkracht 7 zou wel erg prettig zijn :))

TinkerTreas: Oh wat toevallig! Staat hij daar nog steeds? Of stond jij daar met hem? :)

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 14:54

Frummels schreef:
Lori: Ik ben die regen ook echt zo ontzettend zat :( Het hoeft inderdaad niet warm te zijn, maar droog en geen windkracht 7 zou wel erg prettig zijn :))

TinkerTreas: Oh wat toevallig! Staat hij daar nog steeds? Of stond jij daar met hem? :)

Ik stond daar, op de hofwei, met hem. Maar dat is denk ik bijna 20 jaar geleden.
Hij ontsnapte van de hofwei af, maar alles moest toen van de hofwei af omdat er een nieuwe schuilstal werd gebouwd en alles werd opnieuw ingezaaid.
Op de zomerwei liep hij overal waar hij wilde, onder de draden door. Maar daar kon hij niet bij de weg komen. Maar toen moesten ze in het najaar terug naar de hofwei en toen werd ik gebeld dat hij op de Wassenaarseweg liep. Politie erbij enzo. Terwijl John het schrikdraad extra laag had gemaakt en extra lint. Maar hij ging er gewoon doorheen. Dus toen is hij terug gegaan naar zijn vorige eigenaar. Het was te gevaarlijk, terwijl de andere shet die er stond netjes bleef staan. En volgens mij hebben er nadat ik daar weg was ook nog shetten gestaan.

Vandaag kwam Jente een beetje verwaaid de wei uit, maar ze was een keer droog!
Afbeelding
Ik ben een klein stukje wezen wandelen, maar ze was erg onrustig door de wind. En er staat een nieuwe pony in de groep,die stond steeds te gillen en daar werd Jente ook onrustig van. Dus we zijn alleen het laantje bij stal af gegaan en weer terug.
Afbeelding
Afbeelding

Daarna nog even bij de wei eten en weer terug de kudde in.
Afbeelding
Afbeelding

Voor het hek is het echt drama met de modder. En Jente wil niet graag door de modder lopen, dus dat is altijd leuk met uit de wei halen en terug zetten :D
Gelukkig is de rest van de wei grotendeels droog. Er lopen een aantal van die geulen doorheen waar het water in blijft staan. Daar springt Jente dan overheen, dat ziet er hilarisch uit _O-

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 18:08

Oh jeetje dat is wel echt gevaarlijk geweest ja! :=
Jente is een leuk ding. Ze heeft echt een lief hoofdje. Knap dat ze zo schoon is gebleven :D

Pepper is natuurlijk niet zo schoon gebleven. Zijn vacht zit nu zo in de knoop dat ik het er met geen mogelijkheid meer uit krijg. Het is helemaal vervilt en keihard.. Ben elke dag een uur aan t kammen, en de dag erna is het weer nog erger. Kan niet wachten tot hij geschoren is!

Afbeelding
Afbeelding

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 18:43

Frummels, Ik heb er hier ook 2 met enkele zo een plekken. Door al de regen kan ik ze maar beperkt borstelen dus dan hoopt dat op. Over enkele maanden scheer ik het er wel af. :o Ze spelen ook veel dus ach jong en vuil. :+

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 18:48

Het scheelt wel enorm dat Jente zwart is. Maar ze heeft inderdaad geen aangekoekte plakkaten in haar vacht :D

Kiekeboefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 22:54

Oef ja kan me voorstellen dat je niet kan wachten! Hij is ook wel een smeerkees hè :')

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 23:19

Het is niet normaal wat een smeerkees :+ hij is 1 grote klittenbos op dit moment. Ik snap wel dat hij jeuk heeft, haha.

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 08:00

@Frummels: ik hoop dat je de scheermachine erdoorheen krijgt. ;)

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 08:59

Ik hoop het ook :)) maar op z'n huid is hij schoon en droog, dus t zou moeten lukken.

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 10:02

Oh jeetje wat is Pepper vies. }>

Ik ben altijd heel erg van het natuurlijke geweest. Zonder deken dat soort dingen. Nog steeds hoor, maar mijn arabier moest een deken op in de winter want die trok het anders niet. En wat mis ik het dat ik niet meer altijd kan borstelen. :+ Haley heeft er zo'n hekel aan om gekriebeld of geborsteld te worden als ze nat is. En dat is eigenlijk altijd. :')

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 12:22

Ik heb enkele weken terug serieus getwijfeld de niet geschoren pony's alsnog hun dekens op te gooien maar ik vond dat ook weer zo stom om een aan te doen om ze proper te houden := .

Isabel, Ik ben voorstander van proberen aan hun natuurlijke behoeftes voldoen in het mogelijke maar ook van kijken naar je dier wat deze nodig heeft. Betekend dat een 24/7 buiten paard toch in de nacht een apart stuk met (schuil)stal geven of juist een deken dan is het maar zo.

Kiekeboefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 14:19

Wat een brave is Jente! Mijn 2,5 jarige gaat stuiterend mee hoor :’)

Isabel en Lori, oké ja eens met het liefst zo natuurlijk mogelijk houden; alleen is +10 graden met een vacht die bescherming zou geven voor -20 is totaal niet gezond, praktisch en zeer onnatuurlijk. Als ze er geen last van hebben zou ik ze zeker ongeschoren laten staan, dat is toch het fijnste dan. Maar zodra ze aan het werk gaan is dat toch niet te doen, het is dat mijn pony’s momenteel nog stil staan, maar zodra we weer gaan opbouwen ga ik zeker scheren en gaan de dekens weer op. :)

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 14:38

Klopt Jenny, Er daarom ook enkele geschoren hier. Finn heeft vorige winter enorm staan zweten maar ik durfde niet goed in december nog de eerste keer alles eraf te halen bij hem. Dit jaar (nu ja oktober/november) hem wel geschoren en hij heeft pas een dikker deken om gekregen toen het naar -2/-3 ging die dagen, daarvoor stond hij heerlijk comfortabel onder een 0 gram en zelfs toen die dagen was het omdat het voor mijn gevoel op het randje werd en niet omdat hij signalen toonde van het koud hebben.

Lucky is 2x geschoren sinds september, de 2de keer kwam er terug een propvolle emmer haar vanaf en hier en daar pus plekjes onder de vacht.

Voor mij valt scheren dus ook gewoon onder kijken wat je pony nodig heeft om comfortabel te zijn. :j

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 15:53

Ik probeer ook zo min mogelijk poespas te gebruiken in het houden en de verzorging. Maar inderdaad, soms ontkom je er niet aan. Dus dan toch maar scheren nu en een dekentje om.
Die ijsberenvacht van Pepper zorgt voor meer problemen dan dat hij er nu profijt van heeft, en dat vind ik ook sneu :(:)

Dit keer laat ik voor het eerst zijn hoofd en benen behaard. Dat wordt wel een grappig gezicht denk ik :D (Meestal scheer ik in maart pas voor het eerst en dan meteen volledig, maar dat vind ik nu te koud met 24/7 buiten leven).