Wat doen we aan fabeltjes over shetlanders? Brainstorm p.10

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nathalie2302

Re: Wat doen we aan fabeltjes over shetlanders? Brainstorm p.10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-07 21:02

Die foto's zijn echt eng...beter woord kan ik er zo "in schock" niet voor bedenken....bij die tweede springen toch bijna de tranen in je ogen...ze staat daar toch gewoon op de grond, kijk naar het zadel!

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 21:03

Tja of naar de benen van de pony, niet normaal

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 21:11

inderdaad, gewoon shock... nogmaals, ik zou haast willen roepen 'opknopen die handel'. zulke mensen zouden geen dieren mogen hebben.

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-07 21:27

Dit was dus op een evenement wat georganiseerd was door het shetlandponystamboek?

Ik keek eerder even op de site van het Grand National team( even uit m'n hoofd maar zo heet het toch?)..en die foto's zien er eigenlijk erg leuk uit...

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 21:28

ja volgens mij wel toch? des te erger inderdaad...

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-07 21:37

Maar ja....als dat zo is...zou dat betekenen dat ze dus achter de tekst op hun site staan aangezien ze dit soort dingen toestaan? (nog steeds geen mail terug trouwens)

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 21:40

ik vind die beelden zowiezo schandalig, dat het op de site staat neem ik persoonlijk voor een foutje (verouderde tekst) aan, maar wie weet... immers, het lijkt steeds vaker niet meer om de liefde voor het dier te gaan maar om de prestaties, het aanzien en de centen. en daar gaat het dan vaak mis.

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-07 21:43

Ja maar die beelden van het Grand National vind ik dan bijvoorbeeld weer erg leuk....voor zover ik kan zien op de site...de info vind ik ook heel vriendelijk neergeschreven dus zo kan het ook!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 22:43

ach ja maar overal gebeuren dingen die niet door de beugel kunnen. daarop moet strenger gecontroleerd worden en er moeten zwaardere consequenties aan zitten is mijn mening... de paarden komen zelf niet in opstand immers.

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 00:47

Die tekst "van volwassenen die op shetlanders kunnen rijden" staat ook in het Shetlandponyboek van Yana van Tienen. Het is een superoud boekje dat ik vroeger heb gebruikt toen ik een werkstuk over Shetlanders maakte (groep 6). Daar staat ook een plaatje in van een volwassene op een shet (op de Shetlandeilanden genomen) Ik kwam het boekje laatst tegen bij "de Slechte" in Utrecht. Het is in de jaren '70 gedrukt (zelfs geen kleurenplaatjes)

Zo oud zijn die inzichten dus al!

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 14:30

Mv zei toch al antiek, zo ongeveer uit de jaren 70, had je goed gezien.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 19:52

sonjim schreef:
Mv zei toch al antiek, zo ongeveer uit de jaren 70, had je goed gezien.

haha YES ik ben helderziend!

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 20:38

nathalie2302 schreef:
Ja maar die beelden van het Grand National vind ik dan bijvoorbeeld weer erg leuk....voor zover ik kan zien op de site...de info vind ik ook heel vriendelijk neergeschreven dus zo kan het ook!

Het Grand National team is er ook behoorlijk streng op hoor dat er zulke dingen niet gebeuren. Je mag het team niet in als je te groot bent en op je 14e (dan word je meestal toch echt te groot) moet je het team ook uit. Daarnaast mag je niet met zweep en sporen rijden tijdens een race, en afsnijden e.d. wordt bestraft met diskwalificatie (dus dan kijk je wel uit dat je dat doet). Daarnaast is het een showteam die het Shetlandponystamboek promoot op evenementen, dus ze doen altijd goed hun best om alles er zo goed mogelijk uit te laten zien. En daar horen uiteraard geen schoppende scheldende veel te grote kinderen op pony's bij.

Op de Shetland Indoordag, kom je dit soort taferelen ook echt niet tegen. Zeker een kwart van de mensen die op de manifestatie meedeed kende ik niet, en geloof me, ik ken de meeste mensen wel. Maar dit waren waarschijnlijk kinderen van fokkers of menners die op de indoor nooit meedoen, en nu 'even een rondje mee mochten doen'. Het was die dag zó ontzettende druk, en nee ik ga het nu absoluut niet goedpraten, maar ik kan begrijpen dat bijv. de mensen van het Grand National team (die ook in de organisatie zaten) onmogelijk alles in de gaten konden houden. En daarbij, degenen die jury waren bij de springring waren niet degenen die het normaal altijd doen, maar imo twee redelijk onervaren personen.

Wat ik eigenlijk even wil zeggen, is dat dit soort dingen uiteraard NIET kunnen, maar dat dit absoluut NIET de normale gang van zaken is tijdens een normaal Shetlandpony evenement.

zorrohvj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 21:17

LADPR schreef:
He gefeliciteerd met je verjaardag.

Ja dat snap je soms niet hoor. Mensne horen het woord hengst en dan schietne ze allemaal aan de kant.

ja, dat kan je wel zeggen ja.
Op een pensionstal bij mij in de buurt hebben ze een hengst en als die even omkijkt dan krijgt hij een knal tegen zijn hersen aan en als het een merrie is dan mag die gewoon kijken

en de vorige keer moest ik de bovendeur van de bak dicht doen en toen ik vroeg waarom: 'omdat het een hengst is' dat vind ik geen reden.
Ik rijd zelf op een hengst(je) en die is braver dan sommige merries, ook als je langs de merries gaat Tong uitsteken

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 21:20

Gelukkig, dat dit niet de normale gang van zaken is.

Ik snap die mensen ook niet, net als dat laatst in een topic gezegd werd als je niet heel ervaren bent koop dan alsjeblieft geen hengst want dat gaat gegarandeerd fout, nou ik denk dat het ook vaak genoeg fout gaat met onervaren ruiters en een merrie of ruin.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 21:23

Ja maar met een hengst gaat het dan helemaal fout dat is natuurlijk wel zo. Iedereen kan met merries en ruinen omgaan maar voor hengsten moet je wel echtg gevoel hebben, plus dat de opvoeding iets heel anders is net als de verdere omgang.

Dus met die mensen ben ik het zeer zeker eens.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 21:34

Nu wil ik mijn eigen slechtheid ook wel eens weten.
1,5 jaar terug werkte ik op een kinderboerderij waar ze een grote shet hadden van 1,07 (ongeveer)
Ik woog z'n 60 kilo, en mocht af en toe op de shet rijden.
Door de week reed er een meisje op van nou ik denk 70 kilo..
Later ben ik les gaan geven op de shet... (nou ja les) me buurmeisjes van max 35 kilo hebben er op gezeten.
Ik had ze aan een touwtje vast.

Ik heb het gevoel (okal heb ik ongeveer maar 5x op het dier gezeten) dat ik het dier een beetje mishandeld heb.
Het zou mij vast niet kunnen dragen, eigenaar zei ook dat ze het dubbele kon dragen. En dus ongeveer 70 kilo!!!

Ik ben bij de kinderboerderij ontslagen.. (zonder reden)
Ik kwam later achter (ik vind) gruwelijke dingen.
Geiten groenwater, schapen in jullie in wintervacht (maden etc).
Ik heb echt op het punt gestaan de DierenBerscherming er bij te halen.
Vooral toen de Shetlander opeens onwijs mager was.
Maar nooit de moed gehad.
Ik kom er nu nooit meer.

Maar was ik nou VEEEL te zwaar voor de shet. Echt rijden deed ik niet, stappen en een drafje zo'n 15 minuten en dan gingen me buurmeisjes er op of mocht ze opstal.

Groetjes Helga

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-07 21:42

Ik zou persoonlijk zeggen dat je inderdaad te zwaar was voor die shetlander...ik neem aan dat je ook zonder zadel reed? (hierdoor is er ook nog geen drukverdeling)...dat er doordeweeks een meisje van 70 kilo op reed is natuurlijk helemaal erg.... Het buurmeisje lijkt me dan een stuk prettiger te dragen.

In jouw geval zou ik alleen niet van je eigen "slechtheid" spreken....De eigenaar deed jou geloven dat het best kon en je denkt er nu zelf ook over na dus dat is top! Je kunt de tijd niet terugdraaien maar je hebt wel geleerd!

Probeer het jezelf nu niet al te zwaar meer aan te rekenen en wees blij dat je nu beter weet als iemand je weer zou willen wijsmaken dat dit best kan! Lachen

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 23:11

Inderdaad, ik heb toen ik 12 was ook op een shet gereden en als ik de foto's nu bekijk van die shet naast SOnja en mijn huidige shetten, zal het ook een ukje van 90 cm geweest zijn en daar zat ik op met 50 kilo, maar inderdaad ook niet heel vaak, en al snel ben ik andere dingen gaan doen zoals wandelen en het zoontje van 4 van de eigenaren les geven op de shet. Ik denk dat je in zo'n geval zelfs in je onwetendheid nog redelijk goed je best hebt gedaan voor het diertje.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 23:17

dit kan je jezelf maar deels aanrekenen, inderdaad. ik weet niet hoe oud je toen was, maar jongere meiden die iets te horen krijgen van een eigenaar nemen dat gewoon aan, je gaat ervanuit dat het dan ook goed is/ klopt. gelukkig weet je nu dat het eigenlijk niet kan, en dat is het belangrijkste.

over hengsten: ja mensen zijn er vaak bang voor, daarom wordt er zo snel op los geramd. ik heb het zo vaak zien gebeuren. paard doet iets en meteen wordt er gebruld en geslagen, omdat men bang is voor wat er gebeurt als ze dat niet doen.

mijn eerste echte VZ paardjes waren drie hackney hengsten en een shet ruintje. die hengsten waren voorbeeldig opgevoed. wij waren toen een jaar of 8 á 9, en kwamen elke zaterdag. we mochten de hengsten naar de wei brengen aan de hand (met de eigenaar erbij, maar we hielden ze zelf vast etc.), poetsen, noem maar op. allemaal wel onder toezicht, maar toch. en dat waren echt geen lammetjes, die dieren. hackneys staan zowiezo bekend om hun temperament, maar de kampioenshengst klom door zijn stalraampje als hij zich druk maakte. aan de hand, tijdens het werk en met poetsen etc. was hij voorbeeldig. het grootste gedeelte is gewoon opvoeding. helaas zie je bij de kleine paardjes maar al te vaak dat ze niet opgevoed zijn, er wordt naar gekeken als naar een stuk levend speelgoed, 'tja ze zijn maar klein dus...'. grote onzin natuurlijk, maar zo denken veel mensen erover. laten hun kind gemakkelijk alleen met een onbekende shet, maar bij de grootste goedzak van de manege mogen ze niet in de buurt komen...

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 09:20

Ik zeg ook niet dat een hengst geen probleem is, maar om alleen vanwege het geslacht te zeggen dat het mis gaat vind ik erg ver gaan, want later in het topic bleek dat het om een superbrave hengst ging die nooit gedekt had en dat ts aangezien hij geen dekwaarde bezat (papierloos) hem wilde castreren, ja waarom raden mensen dan toch zonder deze info het direct af alleen omdat het een hengst is. dat is wat ik niet snap. Let wel ik vind een hengst niet ideaal als eerste paard, maar mijn merrie was ook geen beginners paard en toch is het goed gekomen.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 09:24

nathalie2302 schreef:
Ik zou persoonlijk zeggen dat je inderdaad te zwaar was voor die shetlander...ik neem aan dat je ook zonder zadel reed? (hierdoor is er ook nog geen drukverdeling)...dat er doordeweeks een meisje van 70 kilo op reed is natuurlijk helemaal erg.... Het buurmeisje lijkt me dan een stuk prettiger te dragen.

In jouw geval zou ik alleen niet van je eigen "slechtheid" spreken....De eigenaar deed jou geloven dat het best kon en je denkt er nu zelf ook over na dus dat is top! Je kunt de tijd niet terugdraaien maar je hebt wel geleerd!

Probeer het jezelf nu niet al te zwaar meer aan te rekenen en wees blij dat je nu beter weet als iemand je weer zou willen wijsmaken dat dit best kan! Lachen

Het paardje had wel een perfect passendzadel, die is nammelijk door een zadelmaker in de buurt gepast en op maat gemaakt.
Het was echt een lief diertje, ondeugend natuurlijk maar ik heb hem voor wat kinder feesjes mee gehad. (groep 6 kindertjes)
En dat vond ze geweldig!

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 17:53

Vraagje:
Ik ken een meisje van 17 die 50 kilo weegt en rijd op een shetlander van 90 cm. Ik vindt dit niet kunnen.

Hoe leg ik uit dat het slecht is voor je pony (dat meisje kan makkelijk mee lopen ze is denk ik 1,65)

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-07 18:44

Yamcha schreef:
Feit of fabel?
Over Shetlanders.

Feit of fabel?
Een Shet kan 2 keer zijn eigen gewicht dragen.

Fabel.
Een grote Shet weegt ongeveer 250 kilo. Dat zou betekenen dat een Shet een groot paard kan dragen. Gaat niet lukken.

Wat kan een Shet dan wel dragen?
Een Shetlander mag 20% (is zijn eigen gewicht gedeeld door 5) dragen. Dat is bij een grote Shet van 1.10 ongeveer 50 kilo, bij kleinere shetjes natuurlijk minder.
Het beste kun je aan je dierenarts vragen hoe zwaar je Shet is, dan kun je zelf uitrekenen hoeveel zij/zij mag dragen.

MAAR: als je Shet te dik is, moet je dat gewicht optellen bij je eigen gewicht. Je Shet moet dat extra gewicht natuurlijk ook meesjouwen.
Ook als je Shet niet in goede conditie is, kan hij minder dragen. Of als hij ingereden moet worden.
Of als hij lang op de wei heeft gestaan. En niet getraind is.
Alleen als je Shet een precies goed gewicht heeft, (niet te dik en niet te dun) een goede conditie heeft, goed gespierd is, mag hij die 20% dragen. Anders niet.

Feit of fabel?
Oké, ik ben te lang, maar niet te zwaar.

Fabeltje.
Probeer eens een ladder als die rechtop staat, te dragen. Zwaar, hè?
Pak hem nu eens onder je arm, liggend. Nu is hij veel lichter.
Dat effect heb jij op je pony ook. Te lang is dus ook te zwaar voor je pony.

Wanneer ben je dan te lang?

Als je voeten bij de knieën van de pony komen, ben je te lang. Of als je er een stuk bovenuit komt. Je voeten mogen een klein stukje onder de buik van de pony uit komen.

Feit of fabel?
Mijn Shet kan mij heel goed dragen, want hij gaat heel hard als ik erop zit.

Fabel.
Harder gaan is de manier van je pony om het makkelijker voor zichzelf te maken. Hij kan daardoor voorkomen dat hij zijn evenwicht verliest.
Als je pony niet meer rustig kan stappen met jou op zijn rug, ben je te zwaar voor hem.

Feit of fabel:
Mijn Shet kan mij heel goed dragen, want hij kan bokken als ik op zijn rug zit.

Oeps. Alweer een fabel.
Dat jouw Shet bokt, betekent dat hij het niet leuk vindt dat jij op zijn rug zit. Het is pony-taal om je te vertellen dat je te zwaar bent voor hem. Je doet hem zeer en daarom bokt hij.

Feit of fabel:
Mijn Shet vindt het leuk dat ik op hem rij, want hij heeft de oortjes naar voren.

Fabel.
Oortjes naar voren betekent NIET dat de pony het leuk vindt.
Het betekent dat hij wil weten wat er om hem heen gebeurt.

Feit of fabel: Een Shet is een goede kinderpony.

Fabel.
Een Shet is een goede pony voor kinderen, want Shetten zijn klein en erg vriendelijk.

MAAR: Shetten zijn ook erg eigenwijs en kunnen heel stout zijn. Je kunt er dus geen kinderen alleen mee laten.
Kleine kinderen weten ook niet altijd wat ze aan het doen zijn en kunnen soms hele domme dingen doen.
Er moet altijd een volwassene die verstand heeft van pony’s bij zijn als een kindje op een Shet rijdt.

Feit of fabel: Een groot zadel is niet erg, als de ruiter niet te zwaar is.

Fabel. Een zadel moet altijd precies passen op de ponyrug.
Als het zadel te groot is, drukt het op de lendenen van de pony, en daar kan de pony geen gewicht dragen. Het zadel mag ook niet over de schoft van de pony liggen. Ook dat doet zeer voor de pony.
Als de pony een passend zadeltje heeft, en jij past daar niet meer in, ben je te groot. Je moet dan ook niet meer zonder zadel rijden, want dat is helemaal veel te zwaar voor de pony. Omdat je zitknobbels dan in zijn rug prikken.

@blokje - Ik zou zeggen...leg haar het bovenstaande lijstje eens voor...Ik ben het nl. helemaal met je eens dat dat niet kan!

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 11:43

Dankje dit lijsje word uitgeprint!