Shet aan de lange lijnen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Zilfstar

Re: Shet aan de lange lijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 15:20

Evelli schreef:
maar die longeerlijn van haanstra is voor het longeren met dubbele lijn en niet voor het lange teugelen
heb er zelf ook een, moet er niet aan denken om er mee te lange teugelen
gebruik zelf een slof en die vind ik al te lang

Euhhh waarom niet? Leg een suit dan waarom het met die DL van Haanstra niet gaat? (Gewoon nieuwsgierig)
Ik denk zelf dat ik eerst met DL ga beginnen en dan rustig toewerk naar erachter lopen.

Wat voor iets moet je dan eigenlijk hebben voor LL met een shet?
(De teugels die hij heeft koemn tot achter het zadel. Maar dat lijkt mij te kort?)

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 15:26

ik Lange teugel met een slofteugel, dus iets langer als gewone dressuurteugels

mijn dubbele longe van haanstra vind ik zelfs voor longeren met dubbele longe al te lang, dus laat staan voor het lange teugel werk

het is goed om vanuit de DL van haanstra erachter te gaan lopen, maar dan moet je echt overstappen op kortere leidsels hoor, van de DL is gewoon veeeeeel te lang, teveel teugel die je niet gebruikt die in de weg hangt

slotteugel is lang zat voor een shet

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 15:32

Ik heb idd de dubbele lijn van Haanstra voor het longeren(dus op het midden staan). En een kort leidsel (en had een slofteugel) voor het LL(er dus kort achter lopen).
Moet er niet aan denken om met zo'n bos touw in je handen er achter te moeten lopen, vind hem voor die shetten om te longeren vaak al te lang.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 15:33

Evelli schreef:
ik Lange teugel met een slofteugel, dus iets langer als gewone dressuurteugels

mijn dubbele longe van haanstra vind ik zelfs voor longeren met dubbele longe al te lang, dus laat staan voor het lange teugel werk

het is goed om vanuit de DL van haanstra erachter te gaan lopen, maar dan moet je echt overstappen op kortere leidsels hoor, van de DL is gewoon veeeeeel te lang, teveel teugel die je niet gebruikt die in de weg hangt

slotteugel is lang zat voor een shet

OK. Bedankt voor de tip. Ik ga nu eerst eens de komende tijd kijken hoe het gaat met DL. En dan rustig opbouwen naar LL.
Als ik eenmaal daar ben aangekomen en het bevalt beiden ga ik (als de DL niet bevalt) op zoek naar bijv een slof. Het is mijn verzorgshet, dus wil niet te veel spullen kopen die ik verder niet gebruik. Als het niet bevalt is het zo jammer.

Ik dacht trouwens dat je met LL er een meter ofzo achter loopt. Maar ik begrijp dat je, als je doet zoals het hoort, ernaast moet lopen?

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 15:33

je loopt naast de achterhand
niet een meter achter je pony

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 15:50

Er zijn er ook die er een meter achter lopen, tegen de achterhand aan of naast de achterhand. De meeste kiezen volgens mij voor naast de achterhand

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 15:52

ja okee, maar als je gaat kijken naar de piet bakker methode loop je naast de achterhand en niet erachter Knipoog
zo bedoelde ik het

Polly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 16:13

Heeft een van jullie trouwens een link van een B-proefje, niet dat ik wedstrijden wil ga doen, maar gewoon om mee te oefenen Lachen

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 16:17

Evelli schreef:
ja okee, maar als je gaat kijken naar de piet bakker methode loop je naast de achterhand en niet erachter Knipoog
zo bedoelde ik het

Nou hoor ik hier ook over wedstrijden. Niet dat ik daar al aan denk hoor Knipoog
Maar je noemt nu "de Piet Bakker methode". Er zijn dus ook andere methodes, begrijp ik dat goed?
En bij demo's van Spaanse Rijscholen lopen ze er ook vaak achter.

Dussss
Als je dan in de B uitkomt op een wedstrijd: wat is daar dan geoorloofd? 1 meter erachter of ernaast lopend? Of mag beide?
Want ik begrijp dat Piet Bakker jouw methode is, Evelli, maar wat is toegestaan of wat zijn de eisen op een wedstrijd?
Zijn er ook linken naar dat soort zaken?

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 16:18

heb je ook echt niveaus bij LL? B, L, M enzo?

Polly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 16:21

Ja, dat dacht ik wel... Weet het trouwens niet helemaal 100 % zeker... Bloos

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 16:23

ik ben zondag begonnen volgens de methode van piet bakker

wat er gewenst is op wedstrijd moet je aan Eliine vragen, die loopt wel eens wedstrijden. volgens mij loopt zij ook langs de achterhand

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 16:34

Evelli schreef:

wat er gewenst is op wedstrijd moet je aan Eliine vragen, die loopt wel eens wedstrijden. volgens mij loopt zij ook langs de achterhand

Ik heb haar GePBt en op de foto's loopt ze ook langs de achterhand.
Heb haar ook gevraagd over de klassen en links voor proefjes.

Polly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 16:36

Zilfstar schreef:
Evelli schreef:

Ik heb haar GePBt en op de foto's loopt ze ook langs de achterhand.
Heb haar ook gevraagd over de klassen en links voor proefjes.

Ik ben benieuwd Ja

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 17:33

Je hebt licht, midden en zwaar. Alleen op shetland wedstrijden (de indoor in Maren-kessel bijvoorbeeld). Proefjes heb ik ook, maar niet online staan maar in m'n mailbox.

Polly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 18:12

Dennis schreef:
Je hebt licht, midden en zwaar. Alleen op shetland wedstrijden (de indoor in Maren-kessel bijvoorbeeld). Proefjes heb ik ook, maar niet online staan maar in m'n mailbox.

Zou ik dan de licht proef mogen? Schijnheilig

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 18:13

Als je je mail adres even aan me PB wel Lachen.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 18:53

Dennis schreef:

De eigenaar van onze shet heeft door de omstandigheden waaruit ze hem gekocht heeft en wij hem opgehaald hebben niet de officiele papieren.
Wel staat hij inmiddels geregistreerd en volgens mij heeft hij inmiddels ook (weer) zijn paspoort (nieuw). Maar wat zijn daarvan de eisen eigenlijk op zo'n wedstrijd? Hoe moet de shet ingeschreven zijn etc. (Zo weten we bijv wel uit welk jaar hij is maar niet zijn exacte gebdatum. We weten uit welke stal hij komt. Maar deze wilde niet meewerken om ons een stamboom op te sturen of wat dan ook) Als ik op wedstrijd (LL dus) zou willen gaan, geeft dat dan problemen?

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 20:16

@Zilfstar, ik behandel jouw vragen uit je pb maar meteen even hier, scheelt mij weer typen Knipoog

Wat Dennis zegt klopt, je hebt de klasse Licht, Midden en Zwaar. Tenminste deze klasses (en bijbehorende proeven) worden verreden tijdens wedstrijden speciaal voor Shetlandpony's. Voor deze wedstrijden, of tenminste een aantal ervan, hoef je geen 100% Shetlandpony met bijbehorende stamboom te hebben. Kruizingen (er moet uiteraard wel Shetland inzitten en ze mogen niet hoger dan 1.13 zijn) of Shetlanders zonder papier zijn toegestaan op deze wedstrijden Ja
4 oktober is de eerste officiële Lange Teugeldag voor alle paardenrassen. Hier worden ook wedstrijden gereden maar daar ken ik de proeven niet van (heb ze wel opgevraagd, ben zelf ook wel nieuwsgierig namelijk Vork ) Omdat het nog geen offciële discipline is, zijn er ook nog niet echt standaard 'eisen'.
Dus om op de vraag terug te komen waar je bijv. moet lopen, dat verschilt per persoon en per methode, en zelfs ook per land. Hier in Nederland is het (iig bij de Shetlandpony's, maar ook bij de methode van Piet Bakker) gebruikelijk om ongeveer naast de achterhand van je paard te lopen. Maar nu was ik 2 jaar geleden in Zweden voor het Europees Kampioenschap, en daar lopen ze er rustig een paar meter achter Clown
Dat ziet er dus zo uit:
Afbeelding
Ook was het daar verplicht en gebruikelijk om met een schoftje te werken, iets wat in Nederland juist weer minder gebruikelijk is.

Wat de leidsels/teugels betreft, die van mij zijn zo'n 4 meter lang en dat vind ik lang zat. Maar in het begin kan het wel fijn zijn om ze iets langer te hebben, zeker als je het vanuit de manier van de Dubbele Longe aan wilt gaan leren. Ik ken de Haanstra methode niet heel erg goed, en weet dus ook niet hoe zijn DubbelLongeer set er uit ziet en hoe lang die lijnen zijn, maar als ik het zo hoor dan zijn dat niet de meest geschikte teugels Knipoog Slofteugel vind ik zelf ook al wat te lang trouwens, die halen toch al snel de 5 meter, en dan heb je alsnog een goede meter lijn in je hand, maargoed het is wel mogelijk.

Zo zie je maar, je kunt het op allerlei manieren doen, en er is niet echt een goed of fout, zolang je maar eerlijk met je pony bezig bent en je er allebei plezier aan beleeft Lachen Oja, en zolang je maar niet verwacht dat ie binnen een paar weken de galop, appuyementen en piaffe beheerst Knipoog
Verder kan ik de dvd van Piet Bakker zeer zeker aanraden!! Ik krijg vaak vragen via pb over het hoe en wat, maar eigenlijk kan ik alleen maar zeggen dat ik het ook via zijn methode doe en dat hij het toch nog altijd beter weet en kan dan ik *LOL* Dus om goed te beginnen met het werken aan de Lange Teugel is de dvd een hele goede starter Ja

zo hehe, dat was een hele lap tekst *LOL*

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 08:34

Bedankt voor de antwoorden. Om er maar meteen op in te gaan:

De longeerlijnen van Haanstra zijn lang met koord aan het uiteinden. Hoe lang weet ik niet precies. Ik ga het eerst gebruiken voor DL en dat dus uitbouwen naar LL. Heb inmiddels een redelijk korte "slof" gevonden zodat ik tzt daarop over kan stappen. De DVD van Piet Bakker heb ik ook besteld!

Fijn om te horen van die papieren. Niet dat ik weet of ik ooit zo ver kom, maar het is zonde als je dat in gedachte hebt en vervolgens blijk je niets te kunnen wat betreft wedstrijden. Tsja Sando is een echte shet van 85 cm hoog (als ie dat al haalt) Gitzwart en leuke gangen.

En ja, ik ga rustig aan doen hoor. Het is een leergierige shet, dus ik ga eens kijken wat hij van DL vind met mij en later LL. Heb hem inmiddels wel al op de stem aand e longe dat hij 2 tempo's draf kan laten zien. Nog niet verzameld genoeg, maar ik hoop dus met de DL en later LL beter opin te kunnen spelen. Nu heb ik alleen de longe aan een bitstukje. Als ik ernaast sta kan ik hem ook nageeflijk krijgen vaak. Ik hoop dat hij dit leuk gaat vinden!

Ik heb ook info gevraagd over de Lange Teugeldag. Vooral de kosten van de schoolpaard clinic, want dat kon ik dus nergens terug vinden. Want daar heb ik wel interesse in.

Stardust0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 13:49

pff. zoals het er nu naar uitziet ga ik weinig kansen krijgen om naar dust te gaan, omdat er nu oppeens iemand bij moet zijn, en dust is zo mak als een lammetje, zal nooit trappen ofzo, en ik ga echt niet met die andere paarden aan de gang maarja.. net even geweest, dust maar een kwartiertje uit laten kunnen razen, daarna was hij hyperactief nogsteeds, en dit gaat tenkosten van onze band vrees ik.. maarja, het lange lijnen dat krijgt dus even rust.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 17:17

Stardust0 schreef:
pff. zoals het er nu naar uitziet ga ik weinig kansen krijgen om naar dust te gaan, omdat er nu oppeens iemand bij moet zijn, en dust is zo mak als een lammetje, zal nooit trappen ofzo, en ik ga echt niet met die andere paarden aan de gang maarja.. net even geweest, dust maar een kwartiertje uit laten kunnen razen, daarna was hij hyperactief nogsteeds, en dit gaat tenkosten van onze band vrees ik.. maarja, het lange lijnen dat krijgt dus even rust.

Hoezo moet er iemand bij zijn dan? Omdat hij nu zo hyper is?

levitrol

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 19:09

Ik blijf dit even volgen, zaterdag voor de 1e x Pling

Marive

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 12:27

Ik doe ook heel veel aan de lange teugel Haha!
Heb net even een stukje teruggelezen, je kan als teugels ook gewoon een longeerlijn nemen, dan op de goede maat afknippen en klipjes eraan maken. Ik vind dat heel erg fijn lopen en het is (als je een goede longeerlijn hebt) lekker zacht. Ook kan je als je wil allemaal verschillende kleurtjes doen Knipoog

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 13:06

Dat is idd ook een mooi idee, maar dat vind ik veel te dik.
Ik heb maar kleine handjes en wil graag altijd een dunne teugel, leidsel of ander soortige lijn (net wat ik aan het doen ben).