Hoeveel kan een shet eigenlijk dragen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Milky_Way

Re: Hoeveel kan een shet eigenlijk dragen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 17:47

@JoyCiej007
thnxx voor de tip over die clicker ik ga van deweek is even kijken bij onze dieren winkel Haha! hihi
en over dat mennen dat zou ik zelf ook niet aan durven leren ik weet niet eens hoe ik zou moeten reageren als de pony voor de kar schrikt :S dus ik begin daar gewoon niet aan.
maar weten jullei mischien leuek VD trukjes die makkelijk zijn voor de pony om in het begin te leren, ik wil wel rustig aan doen en het langzaam opbouwen.
owja en welke trucjes kan ik met dikkie nog doen die is 18 dus een buiging zit er voor haar niet meer in denk ik wat is leuk voor haar om te doen maar wat niet te zwaar is omdat ze al wel een oudje word Tong uitsteken

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 17:51

voor vd dingen e.d. kun je het beste even in het vd topic kijken, daar hebben ze volgens mij ook wel een faq, google ook een op 'vrijheidsdressuur', dan kom je ook tal van site's tegen.

verder zijn er érg veel boeken over geschreven, zelf heb ik 'de paardenschool' van Nathalie Penquitt, volgens mij tegenwoordig niet meer via internet en winkel te verkrijgen...

in iedergeval gaat het in dit centrale topic over het rijden van shetten, dus met meerdere vd vragen kun je in het clicker en/of vd forum terecht Knipoog

Milky_Way

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 19:21

jah dan ga ik dara straks even koekeloeren ^^ thnxx voor de tip

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 23:00

nee ik gebruik geen clicker. ipv de clicker gebruik ik een bridge in de vorm van een vast woord. deze betekent hetzelfde als de click, nl 'goed zo!'. je kunt net zo perfect timen, maar ook meer of minder enthousiasme in je stem leggen. zo kan je sterk belonen, en minder sterk belonen. werkt een stuk motiverender, en je kunt je stem ook nooit vergeten!

IrisNicolet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 14:03

Ik ben bijna 14 jaar en ik weeg 48 kilo.
mijn verzorgshet kan denk ik niet meer dan 65 kilo dragen
hallowel ze wel sterk is, omdat ze voor de karretje loopt.
x

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 14:12

Ik denk dat je even meer info moet opzoeken.
Volgens vele dierenartsen kan een shet max 20 % dragen van zijn eigen gezonde gewicht. als hij te zwaar is, kan hij dus minder dragen.
Een grote shet zal max 45- 50 kilo relatief veilig kunnen dragen.
Alles wat daarboven komt = meer risico-vol.
Een paard kan meer trekken (kar) dan dragen, daar is z'n skelet beter op gebouwd. Die spieren zijn anders, dus als hij veel voor de kar staat, wil niet zeggen dat hij ook getraind is om meer te dragen, juist niet, omdat hij die spieren niet heeft getraind.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 00:28

Pure_I schreef:
Ik ben bijna 14 jaar en ik weeg 48 kilo.
mijn verzorgshet kan denk ik niet meer dan 65 kilo dragen
hallowel ze wel sterk is, omdat ze voor de karretje loopt.
x

het bestaat niet dat een shet 65 kilo veilig kan dragen, zonder risico op onnodige slijtage. dat ze zo'n zwaar persoon op haar rug duldt zegt niet dat het ook goed voor haar is. 50 kilo is écht de max voor een shet. ik zou graag een foto willen zien van jou op je shet om het fatsoenlijk te kunnen beoordelen.

Nicoleee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 08:32

Een shet kan het dubbele dragen van zijn eigen gewicht. Knipoog

rossebol

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 08:45

Nicoleee schreef:

je meend deze opmerking toch niet serieus mag ik hopen

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 10:55

Nicoleee schreef:

ja hoor, en ik ben sinterklaas. meid, ga je eerst eens in de materie vediepen voor je onzin begint uit te kramen...

rossebol

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 13:57

ik denk dat sommige mensen hier nog veel mogen leren maar dat heb ik al eerder een keer vermeld

jump_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 16:50

merrieveulen schreef:
van mij mag het, tenzij je net zo onzinnig denkt als enkele personen hier... hihi!

joepie!! Clown sommige reacties kunne echt niet waar halen ze het vandaan Vork ,het dubbele van zijn eigen gewicht drage!Je gaat toch gene mens van 200 kilo op een shet zetten Clown Clown arme ponny's

jump_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 16:57

Ik denk dat 45 kg het maximum is. 50 kg vind ik ook nog kunnen maar niet voor iedere dag op de pony te zitten! Weetje ik ben ook te zwaar voor mijn shet , en dan nog vind ik een shet enkel lief als er echt een GEPASTE ruiter opzit dus niet iemand waarvan ze zeggen jij kan nog net natuurlijk kan het dan nog maar dan denk ik persoonlijk dat de shet er geen lol meer in heeft. (maar dat is mijn mening nu he, dus niet gaan aanvallen als ik ongelijk heb!! Clown Clown )

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 17:17

het probleem is juist dat een pony niet weet wat goed voor hem is. een hoefbevangen pony eet ook gewoon door, weet die veel?
als ik op Flicka zou stappen voor een rit zou ze dat écht niet erg vinden, en ook als ze over enkele jaren krom loopt van de pijn weet ze nog niet waardoor dat kwam.
de pony is dus pas een goede graadmeter als die het aangeeft, echter vóór de pony iets aangeeft moet de eigenaar de verantwoording op zich nemen, aangezien een pony dat zelf niet kan.

Liza_vL

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 21:24

Moderatoropmerking:
Offtopic reacties verwijderd.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 01:39

Nicoleee schreef:

en daar hebben we er wéér zo eentje....

dus nóg maar eens mijn voorbeeld:

grof gewogen weegt mijn shet 125 kilo.
dan zou hij dus 250 kilo kunnen drágen???! er zit nogal verschil tussen dragen en trekken...

dat zou dus betekenen dat mijn pa die iets over de 100 kg. weegt, wel 2x op die pony zou kunnen.... Slapen Dromen Dream on zou ik zeggen...

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 01:54

ROFL

Dan zouden veel mensen blij zijn, als je van een shet afvalt doet het meestal niet zo'n pijn oid. *LOL*

Ik ben het er ook mee eens dat een normaal gebouwde shet van 1 meter ong. max. 50 kilo kan dragen.

Daarom vind het eigenlijk ook jammer dat ze nu ook al de shetten steeds slanker etc. laten worden.
Waar zijn de lekkere stevige grof gebouwde shetten gebleven die max. 55 kilo ong. kunnen dragen?

jump_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 09:37

x_Marr schreef:
ROFL

Dan zouden veel mensen blij zijn, als je van een shet afvalt doet het meestal niet zo'n pijn oid. *LOL*

Ik ben het er ook mee eens dat een normaal gebouwde shet van 1 meter ong. max. 50 kilo kan dragen.

Daarom vind het eigenlijk ook jammer dat ze nu ook al de shetten steeds slanker etc. laten worden.
Waar zijn de lekkere stevige grof gebouwde shetten gebleven die max. 55 kilo ong. kunnen dragen?

mrr 55kg kan dat nog zelfs voor een stevig gebouwde ik weet het niet hoor??
ik heb der denk ik nog zo eentje en ja ik vind die ook mooier lekker stevig gebouwde shet !! Clown Cool

_mbvd_Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 19:36

ik weeg 55 kilo en ik rij niet mee rop mn shet ik heb nu een bijrijdtertje gevonden die weeg 27 kilo echt een superr leuke combi is het geworden Lachen

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 00:07

Lachen fijn massy dat het zo'n goede combi is geworden Knipoog ik ben zeer benieuwd naar foto's Lachen

Elke87

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 23:10

Ik ben zelf 60 kg en rijd echt zelden op mn shet. Alleen soms even om hem weer wat manieren bij te brengen, maar nooit langer dan 15 min. Ik rijd hem dan wel eens langs het strand, maar merk dan dat zijn achterhand er niet meer onder zit, ik ben dus eigenlijk te zwaar, al lijkt het als ik erop rijd dat hij er geen moeite mee heeft. Want hij galopeert zo met mij weg, en is altijd onwijs snel en actief als ik erop zit. Dus wees voorzichtig met wat je doet.
Trekken kan een shet idd erg veel. Ik heb em zelf ook voor de kar staan, maar sta daar nog wel eens van te kijken. Tijdje terug zaten we vast in de modder. Haha en ik wilde natuurlijk niet uitstappen in die blub. Maar hij trok ons er zo uit, terwijl dat 3 sterke mannen echt niet gelukt was. En je merkt het ook erg goed als hij het niet trekken kan. Bovendien, als hij een kar trekt met 4 volwassen op een wegdek, dan zal hij iets van 50 kg trekken, helemaal als hij eenmaal loopt, alleen de aanzet is even zwaar. (niet dat ik dit regelmatig doe hoor, maar heb het een keer geprobeerd). Ziet er ook zo raar uit.. haha..
Ow mijn shet is trouwens een meter, dus wel een normale maat. Lachen

Elynkwpn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 09:30

ik ben 1,65-+ & weeg 45-+ kg.

En heb foto;s bij onderschrift:D + dat ik maar paar x in de week rijd:)

en dan 15 min. voor de rest longeren enzo:D

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 11:19

Elke: Sorry maar vind het niet kunnen dat je er op rijd. Je zegt zelf dat je al merkt dat je te zwaar bent dus erop 5rijden is schadelijk voor je pony. En manieren bij brengen vind ik altijd smoes numemr 1 ik stap er nooit zelf op maar we lossen rijtechnische problemen altijd op met het ruitertje zelf en goede begeleiding.

Elke87

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 11:25

ik zit er miss in keer in een half jaar even op. Er rijd een klein kindje op en soms heeft ie wat streken en als ik er dan weer even op heb gezeten is het prima. Ik ben idd miss iets aan de zware kant, maar voor zo even kan het geen kwaad. Anders zou ik het ook zeker niet doen.

Phillipa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 11:26

Shetjes kunnen redelijk veel hebben. Heb tot mijn 14e nog op een shet gereden van ruim een meter (was denk ik 1.60 en 50 kg.) Nou die had geen last van mij maar omdat ik 50 toch wel de max vind ben ik er toen mee gestopt Knipoog Zolang de oortjes nog vrolijk naar voren staan & hij loopt vrolijk door, denk ik niet dat ie last heeft van jouw gewicht.