NMPRS hengstenkeuring

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Dustinlover

Re: NMPRS hengstenkeuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 11:17

Bah wat een gedoe zeg.. Hopelijk maken ze snel bekend wat ze nu willen..

Mariska80

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 11:27

Bianca voor jouw is het inderdaad als het een foutje zou zijn vindt jij het niet erg, als je de
inschrijving terug krijgt is het voor jouw opgelost zoals jij het zegt.
Voor mij is het weer een ander verhaal ik heb een merrie geimporteerd uit Amerika die dus nog in het hoofdstamboek
kon komen dit jaar zoals het verteld is maar wat ik er nu dus van begrijp doen ze het bij hengsten al niet meer.
Dus dan zal het voor de merrie's hetzelfde zijn neem ik aan!!
Terwijl mij is toegezegd dat ze nog gewoon in het hoofdstamboek kon komen.
Zal binnen kort wel even gaan mailen als er dan nog geen duidelijkheid is voor mij voor mij heeft het geen haast.
Maar ja hengstenkeuring is nog 1 week snap dan wel dat je wilt weten waarmee je af bent.

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 11:35

Mariska: het liefst heb ik natuurlijk dat we gewoon naar de keuring kunnen voor het hoofdstamboek. Maar als het echt een foutje is zou ik inschrijving terug ook een optie vinden.

Hoe zit het eigenlijk bij het bmp? Een broertje van Fudge is daar dit jaar goedgekeurd. Of stellen ze daar geen regels aan de ouders?

stal_HD

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 12:06

zoals ik verneem is het daar tot nu toe veel eenvoudiger. maar dat kunnen de belgische dames beter vertellen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 12:34

Nouja, maar even iets positiefs er tussendoor gooien, star wordt weer donker *\o/*

Afbeelding

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 13:18

prachtig vind ik dat, zo'n donkere zilver <3

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 20:53

.Ook vandaag weer niets gehoord... -:(- , ga er vanuit dat ik op zijn vroegst nu dinsdag wat hoor. Ik vind het niet netjes hoe het NMPRS met zijn leden omgaat :n

moos24

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 21:05

Mocht het inderdaad echt zo zijn, dan heeft het voor mij ook geen enkele meerwaarde om naar de HK te gaan. Ik denk niet dat mensen die alleen NMPRS paardjes hebben gaan dekken met een hengst die in het hulpstamboek zit. Voor hun heeft dat ook geen enkele meerwaarde meer voor de nakomelingen lijkt mij.
Althans zo zou ik erover denken.
Maar goed, vooordat ik op de feiten vooruit blijft lopen, wacht ik ook braaf af wat het antwoord is van het NMPRS. Ben benieuwd.

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 21:29

Nou Bianca we zijn er heel druk mee bezig geweest op onze vrije dagen/avonden, en ik tussen het werk door, we hebben gister en vandaag een hele discussie gehad en er zijn dus idd misverstanden ontstaan, die ook ik niet snapte.
Als het goed is heb je nu antwoord gehad.

Het gaat hierom.
De nieuwe regelgeving is ingegaan direct na de voorjaarsvergadering in mei vorig jaar.
Er is verwarring ontstaan op het punt dat het verhaal van 2 generaties aan vaderskant en de moeder op papier moeten staan, dat gaat pas in vanaf 2013.
De paardjes die op dat moment al geregistreerd stonden (mei 2011) zullen niet onder deze regels vallen aangezien de regels niet met terugwerkende kracht ingaan.
Echter de paardjes die nog niet geregistreerd stonden vallen daar niet onder en daar zit dus het knelpunt, daardoor is hij in het hulpveulenboek geplaatst.
Als er DNA is gedaan/bekend is word hij na goedkeuring in het hulpstamboek geplaats, dit heeft echter geen nadelige invloeden. Hij mag gewoon dekken en zijn veulens komen gewoon in het stamboek. Fudge houdt wel de naam HSTB omdat hij dus een stapje mist (veterinaire goedkeuring moeder en/of vader). D
Maar de papieren van de ouders mogen ook altijd later ingeleverd worden, en dan stroomt hij alsnog door naar het Stamboek (STB).
En dat kan gewoon met het formulier wat op te vragen is via kantoor.

Moos24, ik kan alleen voor mezelf spreken maar ik zou geen ENKEL probleem hebben met het dekken van een hulpboeker, het zegt namelijk niks over de kwaliteit, alleen dat er een controlepuntje van de ouders mist.

Reactie vanuit kantoor: Als er tegen leden, is verteld dat het paardje uiteindelijk in het stamboek (STB) kan komen dan klopt dat, mits alle en de juiste gegevens worden aangeleverd. Wat je moet aanleveren staat vermeld in het "gele blokken systeem" dat we in mei 2011 hebben aangenomen. Mogelijk is die uitleg over het aanleveren van de juiste stukken onvoldoende geweest en veroorzaakte dat het misverstand.

Dat er daarna verwarring is ontstaan is vervelend. Ook vanuit het secretariaat kan zeker een verkeerd antwoord zijn gegeven waarvoor excuses. Het blijft echter een feit dat de regelgeving in mei 2011 is aangenomen door de leden en vanaf dat moment van kracht is. Ieder lid kan dit weten. Dat er toch een onjuist of onduidelijk antwoord vanaf het secretariaat komt is niet goed en moeten we daar waar nodig oplossen. Mensen die zich puur om deze reden terugtrekken van de hengstenkeuring kunnen hun inschrijfgeld retour krijgen. De verwarring, ook op het secretariaat, is het feit dat er over 2013 gesproken wordt in de regelgeving. Dit gaat echter over het vermelden van twee generaties aan vaders kant van een hengst vanaf 2013. In de regelgeving staat hierover: Met ingang van 2013 zal aangeboden hengst minimaal twee generaties aan vaders kant en minimaal een stamboek of veterinair goedgekeurde moeder vermeld hebben.

Ik heb het dus zelf ook verkeerd begrepen, maar na teruglezen van de vergadering van vorig jaar ging het idd al direct in na de vergadering, alleen het 2 generatie punt niet.

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 21:36

Ik heb inderdaad een keurig antwoord gekregen van het NMPRS, bedankt daarvoor.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 07:33

Linda, bedankt voor je reactie.
Nu zit ik nog wel met een aantal vragen, waaronder de volgende.
Als een hengst al vóór mei 2011 bij het nmprs aangemeld was, dwz in 2009 een paspoort en chip van het nmprs ontvangen had, welke regels gelden dan?
Moet de moeder dan veterinair gekeurd zijn ja of nee om de hengst bij goedkeuring in het Stamboek in te schrijven ipv het Hulpstamboek?

De bovenstaande uitleg is imo nog steeds op meerdere manieren te lezen.

moos24

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 09:53

Waar ik een beetje over val is, en dat had trouwens een hoop onbegrip gescheeld. Het zijn niet zomaar veranderingen die zijn gekomen. Eigenlijk is het NMPRS een steeds meer officieel stamboek geworden. Ze hadden (altijd achteraf) beter duidelijker in het minimagazine neer moeten zetten vanaf wanneer het regelement is gaat. Het enige waar ik het kan vinden is in het 2de magazine van vorig jaar, en wel bij de rondvragen van de notulen van de LV. Daar staat 1 vraag tussen met 2 regeltjes. Dat hadden ze toch wat beter aan kunnen pakken vind ik.

Dus dat er hiermee verwarring is ontstaan vind ik niet geheel gek.

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 10:25

De verwarring is inderdaad heel erg jammer.

Ik heb besloten niet naar de keuring te gaan, voor mij hoeft het niet en bij een eventuele verkoop kan een volgende eigenaar altijd nog heen gaan een volgend jaar.

Wel een omschakeling van een drukke voorbereidingsweek naar weer het gewone ritme :) . Fudge zou eigenlijk het land op na de keuring, maar hij ziet er zo goed uit dat ik hem toch weer wil gaan showen, waarschijnlijk gaat hij mee naar de Extravaganza.

Dus iedereen die wel heen gaat een hele leuke en succesvolle dag gewenst!

Er staat nog een foto(tje) van een paardje van mij in het boekje, in de advertentie van Tina. Het zwarte bonte driving paardje is mijn Echo <3 .

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-12 10:39

;( ;( ;(

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 10:46

Sappos schreef:
;( ;( ;(

Niet huilen, Sappos :+ . Je weet waar Fudge woont en hij vind het vast leuk als je eens bij hem op visite komt :D .

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 10:51

MarijeR schreef:
Linda, bedankt voor je reactie.
Nu zit ik nog wel met een aantal vragen, waaronder de volgende.
Als een hengst al vóór mei 2011 bij het nmprs aangemeld was, dwz in 2009 een paspoort en chip van het nmprs ontvangen had, welke regels gelden dan?
Moet de moeder dan veterinair gekeurd zijn ja of nee om de hengst bij goedkeuring in het Stamboek in te schrijven ipv het Hulpstamboek?

De bovenstaande uitleg is imo nog steeds op meerdere manieren te lezen.

Nee die komt gewoon in het hoofdboek, jouw Joker dus, daarom staat hij dus ook in de gewone reeks.

En de verwarring is begrijpelijk, ik dacht dat ik voor mijn nieuwe merrie ook nog geen veterianire verklaring nodig had als ze dit jaar nog opgenomen werd maar dus wel.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-12 12:02

Bunschoten 10 min
Daar waar jij woont 3 uur :')

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 12:04

Is nog gewoon nederland hoor Sap!! ;)

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 12:26

Sappos schreef:
Bunschoten 10 min
Daar waar jij woont 3 uur :')

3 uur... Was je van plan op de fiets te gaan :') . Voor ons is Bunschoten 1,5 uur :P .

stal_HD

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 16:01

hihihi kleine rekenfoutje. :')
Jammer dat je niet meer komt bianca. Maar kan het wel snappen.

Ik heb berrie vandaag de beentjes en lichaam weer gedaan. nu alleen zijn hoofdje nog en dan is hij klaar.
Hij was echt heel erg braaf. zo'n rare kwast als hij vorig jaar was hoe braaf hij nu was. <3 <3
Hij heeft nu heel andere benen dan op de foto. Héééééél luxe. :9 Jeetje wat zat daar een haar op.
Nu straks als daniël wakker wordt, flirtje naar haar date brengen. *\o/* *\o/*

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 17:01

Leuk Mathilda, je gaat Flirtje wegbrengen, doe ze de groetjes maar.

Geen foto's van Berrie ?

En bij jij niet iets vergeten? O:)

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 17:08

stal_HD schreef:
hihihi kleine rekenfoutje. :')
Jammer dat je niet meer komt bianca. Maar kan het wel snappen.

Ik heb berrie vandaag de beentjes en lichaam weer gedaan. nu alleen zijn hoofdje nog en dan is hij klaar.
Hij was echt heel erg braaf. zo'n rare kwast als hij vorig jaar was hoe braaf hij nu was. <3 <3
Hij heeft nu heel andere benen dan op de foto. Héééééél luxe. :9 Jeetje wat zat daar een haar op.
Nu straks als daniël wakker wordt, flirtje naar haar date brengen. *\o/* *\o/*

hee , ik zou toch meegaan? :o

PandorJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 17:39

Ik baal ervan dat ik niet mee kan doen met de NMPRS Hengstenkeuring :o
Ik moet namelijk DNA van de moeder hebben, maar ik kan de moeder van mijn pony niet vinden... -O-

Er zitten érg mooie paardjes tussen!
Ik wens jullie allen veel plezier en succes! :D

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 17:42

hoe heet de moeder van je pony dan? misschien dat hier iemand weet waar ze is? zit wel papier bij?

Annebet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 18:27

Dus als ik het goed begrijp, als ik een veterinair rapport heb van vader en moeder, dan kan mijn hengst gekeurd worden in 2014 en in het hoofdstamboek komen? ( Ik woon in België )

Is wel eventjes belangrijk aangezien moeder net verkocht is!